Uniform einzatsgruppe

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Dit zijn schouderstukken voor een Scharführer, een onderofficiersrang. Wat jij wilde (de Sturmscharführer) is hetzelfde schouderstuk, met 3 pips in een soort driehoekje geplaatst. Zoek maar eens op Google naar 'schoulder board Sturmscharführer'...
Je kunt er nu vanalles van maken, naarmate het aantal pips je erop zet, of je kunt ze zo laten. Uiteraard moeten ze wel matchen met je kraagspiegels!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Ja dat snap ik maar ik heb de kraagspiegels voor een sturmscharfuhrer dat is ook een onder officier toch ??
Afbeelding

Nu opzoek naar 6 pips dus....
Afbeelding

MAAR... :shock: nu zit ik ook te twijfelen of ik wel het frundsberg mouwlint erom wil of dat ik bv Wiking oid die hebben een toch "betere"geschiedenis dan de frundsberg divisie... wat zou jij mij als advies als mouwband doen Kugel ??
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Kraagspiegels zijn goed voor een Sturmscharführer inderdaad, nu dus nog 6 pips vinden! Zijn origineel ook wel goed te betalen, vraag eens Jim van Militariaplaza.nl of eventueel Mario van hiscoll.com. Zullen ook wel repro te vinden zijn, maar dan moet je zelf even zoeken.

Ik zou me niet zozeer door de geschiedenis van een divisie laten leiden of ik wel of niet de mouwband zou kiezen. Of beter gezegd, ik zou niet zomaar een mouwband op een jasje zetten, je moet natuurlijk wel iets hebben met die divisie.
Wiking heeft inderdaad een beter imago net als Nordland, maar ze hebben allemaal wel dingen gedaan die niet door de beugel kunnen, maar dat geld ook voor sommige Wehrmacht divisies.

Je moet zelf maar een beetje research doen naar de verschillende divisies. Is natuurlijk het mooist om een jasje te hebben van een divisie die je interessant vindt en niet omdat er toevallig al een mouwband opzit. Je kunt de divies niet vergelijken, hebben allemaal een andere geschiedenis. Ik zou je niet aanraden er een mouwband van Totenkopf, Das Reich of LAH op te zetten, maar verder hangt het gewoon van het indvidu af, niet alle SS'ers waren slecht, niet alle SS'ers waren goed. Je moet zelf kijken wat je ervan wilt maken. Desnoods laat je de mouwband eraf?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Ik ga me even inlezen over de verschillende divisie's maar even een misschien rare vraag maar waarom adviseer je geen van de genoemde ( Totenkopf, Das Reich of LAH ) te nemen ??? hebben deze zo'n slechte naam ?? kijk het gaat mij erom een divisie te nemen die juist heel veel oorlog heeft meegemaakt maakt me dan niks uit wat ze uit hebben gevreten want dat is niet waarom ik hem wil/zou nemen maar wil een mooie realitisch panzer wrapper maken van een divisie die veel strijd heeft meegemaakt !!
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Stafford schreef:Ik ga me even inlezen over de verschillende divisie's maar even een misschien rare vraag maar waarom adviseer je geen van de genoemde ( Totenkopf, Das Reich of LAH ) te nemen ??? hebben deze zo'n slechte naam ?? kijk het gaat mij erom een divisie te nemen die juist heel veel oorlog heeft meegemaakt maakt me dan niks uit wat ze uit hebben gevreten want dat is niet waarom ik hem wil/zou nemen maar wil een mooie realitisch panzer wrapper maken van een divisie die veel strijd heeft meegemaakt !!
Ik ging ervan uit dat je juist van de Frundsbergband wilde afstappen omdat die divisie een 'slechte' reputatie heeft en Wiking bijvoorbeeld een wat betere?
Daarom adviseerde ik om in dat geval geen Totenkopf, Das Reich of LAH mouwband te kiezen, aangezien die divisies niet zo goed staan aangeschreven. Als het je echter niet uitmaakt wat ze gedaan hebben en je wilt kiezen voor een divisie die veel actie heeft meegmaakt, dan kun je wellicht wel een van die drie kiezen. Andere dicies hebben echter ook zwaar gevochten.

Als ik jou was zou ik inderdaad over elke divisie wat lezen en dan kijken wat je het meest aanspreekt. Kun je ook kijken waar en wanneer ze gevochten hebben bijvoorbeeld. De een vindt oostfront helemaal te gek, de ander juist weer niet bijvoorbeeld. Wiking heeft bijvoorbeeld ook in Nederland gezet, evenals de divisie Reichsführer-SS, die tijdens Market Garden (Arnhem)heeft gevochten. Is gewoon een persoonlijke voorkeur, die je zelf moet bepalen. Ik zou uit principe geen divisie kiezen, welke o.a. concentratiekampen heeft bewaakt, maar iemand anders vindt dat juist weer erg interessant, is dat dan per sé verkeerd? Doe lekker wat je wilt, zolang het op een verantwoorde manier kan.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Mallory »

Kugelblitz schreef:Als ik jou was zou ik inderdaad over elke divisie wat lezen en dan kijken wat je het meest aanspreekt. Kun je ook kijken waar en wanneer ze gevochten hebben bijvoorbeeld. De een vindt oostfront helemaal te gek, de ander juist weer niet bijvoorbeeld. Wiking heeft bijvoorbeeld ook in Nederland gezet, evenals de divisie Reichsführer-SS, die tijdens Market Garden (Arnhem)heeft gevochten.
Nee hoor, de 9. SS-Pz.-Div. "Hohenstaufen" heeft in Oosterbeek (slag om Arnhem) gevochten. De Reichsführer divisie zat die tijd in Italië. Ook de 10. SS.-Pz.-Div. "Frundsberg" vocht tijdens Market Garden, maar dan meer bij Nijmegen. Later tijdens de strijd trokken ze richting Arnhem.

http://www.axishistory.com/index.php?id=1968
http://www.axishistory.com/index.php?id=1943
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Mallory schreef:
Kugelblitz schreef:Als ik jou was zou ik inderdaad over elke divisie wat lezen en dan kijken wat je het meest aanspreekt. Kun je ook kijken waar en wanneer ze gevochten hebben bijvoorbeeld. De een vindt oostfront helemaal te gek, de ander juist weer niet bijvoorbeeld. Wiking heeft bijvoorbeeld ook in Nederland gezet, evenals de divisie Reichsführer-SS, die tijdens Market Garden (Arnhem)heeft gevochten.
Nee hoor, de 9. SS-Pz.-Div. "Hohenstaufen" heeft in Oosterbeek (slag om Arnhem) gevochten. De Reichsführer divisie zat die tijd in Italië. Ook de 10. SS.-Pz.-Div. "Frundsberg" vocht tijdens Market Garden, maar dan meer bij Nijmegen. Later tijdens de strijd trokken ze richting Arnhem.

http://www.axishistory.com/index.php?id=1968
http://www.axishistory.com/index.php?id=1943
Excuseer, dan vergis ik me inderdaad. Was onlangs iets aan het opzoeken over de SS in Italië, maar meende ook iets over Market Garden te hebben onthouden.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar Das Reich (De 2. SS-Panzer-Division Das Reich was een divisie van de Waffen-SS. De eenheid werd op 19 oktober 1939 opgericht en werd met de overgave van Duitsland op 8 mei 1945 opgeheven.) dus deze hebben zo en zo de hele oorlog gevochten/bestaan en deze zijn zoals op Wikipedia te vinden is ( ook mooi qua insignes op de panzer wrapper)
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Naamloos »

Ik vindt dit een behoorlijk lachwekkend topic..

Als de topic starter nou eerst eens wat geld investeert in een aantal goede boeken in plaats van reproducties te kopen die er nog nepper uit zien dan andere reproducties dan leert hij misschien nog eens een keer wat. Het is natuurlijk heel erg handig om jezelf alles wijs te laten maken op een forum als dit, maar is het niet gewoon veel leuker om dit soort dingen zelf te leren?

En waarom zijn er mensen die geld uitgeven aan reproducties? Als je iets niet kan of wilt betalen, ga het dan niet verzamelen. Ik ga ook niet een Fiat Panda ombouwen tot een Ferrari omdat het al een Italiaan is.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Mallory »

Naamloos schreef:Het is natuurlijk heel erg handig om jezelf alles wijs te laten maken op een forum als dit, maar is het niet gewoon veel leuker om dit soort dingen zelf te leren?
Dat zei ik enkele pagina's terug ook al...
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Naamloos »

Het probleem is dat men hier ook veel te makkelijk antwoorden geeft. Laat die jongen lekker zelf achter zijn informatie aan gaan, volgens mij is dit een discussieforum en geen helpdesk? Ik had eerst het idee dat de topic starter een jaartje of 12 was, in dat geval kan ik nog wel begrijpen dat hij dit soort dingen post. Maar volgens zijn profiel is hij 34?? En trouwens, wikipedia als naslagwerk gebruiken? Over betrouwbaar gesproken, pas maar op dat een 1 of andere rechtse hobbyist niet creatief aan de gang gaat met sommige artikelen!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Naamloos schreef:Het probleem is dat men hier ook veel te makkelijk antwoorden geeft. Laat die jongen lekker zelf achter zijn informatie aan gaan, volgens mij is dit een discussieforum en geen helpdesk? Ik had eerst het idee dat de topic starter een jaartje of 12 was, in dat geval kan ik nog wel begrijpen dat hij dit soort dingen post. Maar volgens zijn profiel is hij 34?? En trouwens, wikipedia als naslagwerk gebruiken? Over betrouwbaar gesproken, pas maar op dat een 1 of andere rechtse hobbyist niet creatief aan de gang gaat met sommige artikelen!
Ik begrijp je reacties wel in grote lijnen en wat betreft het verzamelen van reprodutcies, die discussie hebben we al honderden keren gevoerd. Laten we dan ook niet weer tijd en moeite verspillen aan deze eindeloze discussie. Laat ieder gewoon in zijn waarde en doen waar hij zin in heeft. We zitten hier in het re-enactment-onderdeel, dus als het jou niet aanstaat ben jij in dit geval degene die dit forumonderdeel beter kan vermijden.
Er zijn veel personen die net zoveel plezier halen uit het rommelen met reproducties, als anderen uit het verzamelen van origineel materiaal. Is het daarom minderwaardig dan het verzamelen van origineel spul, nee helemaal niet.
Niet iedereen is per sé van plan de komende 20 jaar te gaan verzamelen en bakken met geld uit te geven aan deze hobby. Als hij graag binnen een paar weken zo'n pop wil hebben staan, prima toch? Je kunt niet van iedereen verwachten dat hij eerst drie boekenplanken over de Frundsbergdivisie aanschaft, alvorens tot de conclusie te komen, dat hij toch liever een Das Reich mouwband wil hebben? De een doet intensiever onderzoek naar de historische context dan de ander, zullen we maar zeggen.

Tenslotte ben ik het met je eens dat de topicstarter de meeste gestelde vragen zelf wel had kunnen beantwoorden, maar ik kan me voorstellen dat je veel dingen gewoon niet weet als je net nieuw bent in het verzamelen en überhaupt de omgang met Duitse militaria. Er is al meermaals aangeraden wat referentiewerk aan te schaffen, of eerst eens rustig te denken over hoe en wat, maar dat moet ieder voor zich bepalen.

Laten we dus enkel inhoudelijk op dit topic reageren met behulpzame bijdragen en geen oordelen vellen over het wel of niet eens zijn met het verzamelen van reproducties, of het betrouwbaar zijn van wikipedia. Tenslotte vind ik het ook nog wel meevallen in hoeverre er concrete antwoorden worden geven op de vragen, meestal wordt er in een bepaalde richting gestuurd of komt er een antwoord met de suggestie zelf ook maar eens wat rond te lezen (wat hij ook aangeeft te gaan doen).

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Naamloos schreef:Ik vindt dit een behoorlijk lachwekkend topic..

Als de topic starter nou eerst eens wat geld investeert in een aantal goede boeken in plaats van reproducties te kopen die er nog nepper uit zien dan andere reproducties dan leert hij misschien nog eens een keer wat. Het is natuurlijk heel erg handig om jezelf alles wijs te laten maken op een forum als dit, maar is het niet gewoon veel leuker om dit soort dingen zelf te leren?

En waarom zijn er mensen die geld uitgeven aan reproducties? Als je iets niet kan of wilt betalen, ga het dan niet verzamelen. Ik ga ook niet een Fiat Panda ombouwen tot een Ferrari omdat het al een Italiaan is.
Lekker kort door de bocht ben je ik dacht dat forums er waren om mensen te helpen maar volgens mij snap jij dat niet... kijk ik heb andere dingen waar ik liever veel geld aan uitgeef ik koop repro's omdat ik dan zeker weet dat het nep is + de reacties van nou vind ik ook van een kind van 12 die voelt zich ook zo aangevallen als er iets hem niet aan staat dus zoals al eerder gezegt lees en reageer dan gewoon lekker niet !!!!

Ik wil gewoon SS panzer verzamelen en wil daar niet belachelijk veel geld voor uitgeven vandaar dat ik Repro koop en dat is ook heel mooi van kwaliteit zoals ze hier in het museum zeggen ......

Kugel bedankt maar ik denk dat dit meer over dat persoon zelf zegt dan van een ander.....jammer
Laatst gewijzigd door Stafford op 03 dec 2011, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Beiden hebben nu gelegenheid gehad hun mening te geven, graag weer on-topic nu aangezien ik geen zin heb in een onnodige escalatie!

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Vandaag me paspop/etalagepop binnen even mijn repro panzerwrapper erop gezet maar ben er nog niet maar het begin is er...
Afbeelding
schouldertabs nog pipels inmaken, kraagspiegel sturmscharfuhrer, nog 2 onderscheidingen opmaken, overhemd grijs + stropdas, mouwlint veranderen en schoenen e.d dan gaat het aardig wat worden !
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Plaats reactie