Badge ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
jasperj2
Lid
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2011, 11:49

Badge ?

Bericht door jasperj2 »

Beste forum leden ik heb al jaren een badge in mijn bezit heb alleen geen idee waarvan hoe oud enz.
Ik hoop dat iemand mij wat meer info kan verschaffen.
Foto,s

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Iemand een idee hou oud de badge is alle info welkom!

mvg
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Badge ?

Bericht door Mallory »

De adelaar doet mij Pools aan. Misschien zegt die variant met scepter en aardbol iets over de ouderdom?
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Badge ?

Bericht door koe op zolder »

Lijkt me Pruisisch? Google maar eens op "preußischer adler", die houd ook een staf en een kroon (?) in zijn poten en heeft een kroon op zijn kop, alleen hebben ze niet zo'n schildje op hun borst.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Badge ?

Bericht door Jan Klaassen »

Is geen aardbol, geen kroon. Heb ooit eens geweten wat het is, volgens mij heeft het iets met de verbeelding van de wereldlijke en geestelijke macht te maken en had een speciale naam, maar is even ontschoten...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Badge ?

Bericht door Mallory »

Jan Klaassen schreef:Is geen aardbol, geen kroon. Heb ooit eens geweten wat het is, volgens mij heeft het iets met de verbeelding van de wereldlijke en geestelijke macht te maken en had een speciale naam, maar is even ontschoten...
Normaal gezien worden die instanties wel degelijk gesymboliseerd door aardbol (soms rijksappel genoemd) en scepter. Ik ben benieuwd welke term jij hebt gelezen.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Badge ?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Die bol wordt volgens mij een rijksappel genoemd. Maar over de badge op zich kan ik spijtig genoeg niets zeggen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Badge ?

Bericht door Jan Klaassen »

Mallory schreef:Normaal gezien worden die instanties wel degelijk gesymboliseerd door aardbol (soms rijksappel genoemd) en scepter. Ik ben benieuwd welke term jij hebt gelezen.
Je hebt gelijk; wereldlijke macht door rijksappel gesymboliseerd (dat woord zocht ik dan ook _/-\o_ )! Ging er bij mijn reactie vanuit dat het ging om een 'gewone' aardbol in de eerdere berichten, vandaar het misverstand.
Scepter in andere poot dient ongeveer hetzelfde doel...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Badge ?

Bericht door Jan Klaassen »

Adelaar komt sterk overeen met de volgende, welke genoemd word als het wapen van Pruissisch-Brandenburg;
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... enburg.png
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Badge ?

Bericht door Mallory »

Eens, Jan Klaassen. Ik heb zo'n vermoeden dat we het dan ook in die richting moeten zoeken (voormalig oost-Duitsland, Polen...).
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Badge ?

Bericht door Jasper J »

Kan de badge niet echt vinden op google iemand een idee uit welk jaartal deze badge komt vooroorlogs?

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Badge ?

Bericht door Jan Klaassen »

Gezien de situatie met 'Lander' etc in Duitsland zou ik zeggen pre-1914, maar dat is echt een wilde gok...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Badge ?

Bericht door stekker »

Google maar eens op WW2 embleem Oostenrijk.

Gr. Theo.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Badge ?

Bericht door Jan Klaassen »

Komt sterk overeen! SS/RZM-stempels staan op het voorbeeld hier niet (anders zouden die wel gevonden en gemeld zijn), dus of het is een soort 'fake', of de hier getoonde is alsnog een vroegere versie (dan <1936)?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Badge ?

Bericht door stekker »

Ik weet niet of ze dit embleem na de oorlog ook nog gebruikt hebben.
De afbeelding in elk geval wel.
Embleem kan mischien dus ook nog wel van latere datum zijn..... ?

Gr. Theo.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Badge ?

Bericht door koe op zolder »

Bij WW2 embleem Oosterrijk komt er een adelaar van marktplaats. Iedereen op marktplaats kan schrijven wat hij wil (en dan is een Pruisische adelaar al snel een Oostenrijkse), en ik denk nog steeds dat het een Pruisische adelaar is. De adelaar op marktplaats lijkt me trouwens of een fake (van iets wat nooit bestaan heeft), of een originele met een nep screwback.
-no offence!-
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie