M95 geweer KNIL

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

M95 geweer KNIL

Bericht door Aart »

Geachte forumleden,

Ik kan misschien een m95 geweer van het KNIL kopen in matig tot redelijke staat (onklaar), helaas zonder bovenhout. Ik heb deze nog nooit te koop gezien dus heb geen idee wat zo'n wapen mag kosten. Wat vinden jullie; wat is een redelijke prijs ?
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
koudi58
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2011, 18:36

Re: M95 geweer KNIL

Bericht door koudi58 »

250, 00 / 300.00 :) :)
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: M95 geweer KNIL

Bericht door Aart »

OK Koudi,

Bedankt voor de moeite,

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: M95 geweer KNIL

Bericht door Kugelblitz »

Aart schreef:OK Koudi,

Bedankt voor de moeite,

Aart
Ik weet niet of dat bovenhout makkelijk los te vinden is, maar aangezien het geweer niet al te prijzig is, zou ik geen incompleet exemplaar kopen. Liever een paar tientjes meer voor een top exemplaar! Je zult ongetwijfeld op lange termijn spijt krijgen van een beschadigd of incompleet item (ik spreek uit ervaring en ik denk velen met mij!) en eventuele verkoop is ook altijd lastiger...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
koudi58
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2011, 18:36

Re: M95 geweer KNIL

Bericht door koudi58 »

:) Ik ben gelukkig wel in bezit van een m95 :)

Ook een helm ... bajo,s van de cav en infan en art ... en stormdolk ...toebehoren ...onderhoud en pas .

eigenlijk wel compleet .. zal over een poosje wel een keer foto,s plaatsen van mijn hembrug verzameling .

Eigenlijk nog best veel te krijgen hoor ..

maar dan moet je naar buitenlandse site ,s :P :P

Ik vind de Beaumont ook mooi ...de voorloper van de Hembrug m95 ...

gr. koudi
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: M95 geweer KNIL

Bericht door Aart »

Koudi,

Je bedoelt dat je de m95 KNIL hebt en ook de Verblifa KNIL helm ? Die helm zoek ik al heel lang.

Ik heb wel de Milsco KNIL helm, de m15 (Adrian), m27 en m34 en de m16 A t/m D en de m34 Marechaussee met leeuw (origineel zwart, zonder groen eronder).

Hembrug bajo's heb ik er 2 van: geweer en de karabijn bajonet cav. NM (in hele mooie staat)

Ik heb wat geweren betreft de m95, KNIL karabijn marechausse en cavalerie (beiden in matige staat, Indon. import) en de karabijn no.5. De no. 5 is opgebouwd uit een Steyr kolf uit 1901 en een loop uit 1919. Waarschijnlijk eind jaren dertig samengesteld. De kolf is overgestempeld met hetzelfde nummer als de loop.

Ik heb in Dld bij een handelaar 2 stuks m95 KNIL geweren bekeken maar aangezien deze uit Indonesie kwamen, zagen ze er bedroevend uit (vochtig klimaat). Hij had ook nog 25 (!!!) KNIL karabijnen staan maar dat was hetzelfde verhaal. Dus niets gekocht. Ik heb in NL nog nooit een m95 KNIL geweer te koop gezien.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: M95 geweer KNIL

Bericht door asjemenou »

koudi58 schreef::) Ik ben gelukkig wel in bezit van een m95 :)

Ook een helm ... bajo,s van de cav en infan en art ... en stormdolk ...toebehoren ...onderhoud en pas .

eigenlijk wel compleet .. zal over een poosje wel een keer foto,s plaatsen van mijn hembrug verzameling .

Eigenlijk nog best veel te krijgen hoor ..

maar dan moet je naar buitenlandse site ,s :P :P

Ik vind de Beaumont ook mooi ...de voorloper van de Hembrug m95 ...

gr. koudi
Ik ben eveneens een bezitter van een fraaie Hembrug M95 No.5 karabijn (geweer ingekort tot karabijn). Nummergelijk en netjes onklaar gemaakt volgens de Nederlandse wet.
Best mogelijk dat je in het buitenland gemakkelijker en dus goedkoper aan een Hembrug M95 geweer of karabijn kan komen maar de meesten van ons mogen deze niet zomaar importeren in Nederland. Dit is dan ook af te raden. De meeste geïnteresseerden onder ons zullen het dus moeten doen met het aanbod van M95 geweren/karabijnen in Nederland. Gelet op het feit dat dit wapen een rol heeft gespeeld in de Nederlandse militaire historie zal je er in Nederland dus altijd meer voor moeten betalen. Onklaar of niet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: M95 geweer KNIL

Bericht door Aart »

De hogere prijs is nog niet direct het grootste probleem maar ze worden gewoon bijna niet aangeboden in Nederland. Die handelaar in Dld die die grote voorraad KNIL karabijnen had, wilde ze wel volgens de NL-wetgeving onklaar maken en dat kostte maar een paar tientjes extra.
Ik heb een karabijn te koop gezien in Frankrijk, net onder Parijs maar breng de verkoper maar eens in het Frans aan z'n verstand hoe hij hem dan moet onklaar maken.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: M95 geweer KNIL

Bericht door asjemenou »

Nogmaals ik zou het niet aanraden om in het buitenland (grendel) geweren te kopen. Zo af en toe kom je een Hembrug geweer of karabijn nog wel eens tegen. Ik heb er onlangs nog eentje zien liggen op de militariabeurs in Vlaardingen. Op zich zijn de Hembrug geweren en karabijnen bij Nederlandse militariaverzamelaars gewild en daarom zitten de meesten ook vast in verzamelingen en worden daarom niet snel verkocht. Als ze al wel verkocht worden dan zijn er vaak genoeg gegadigden uit de directe kennissenkring die 'm wel willen overnemen en zodoende behoeven ze niet te worden verkocht via het Internet. Internetverkoop is leuk maar via een netwerk kan je ook aan mooie verzamelobjecten komen. Op deze manier heb ik mijn Hembrug karabijn ook verkregen. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: M95 geweer KNIL

Bericht door Aart »

Ik begrijp het verhaal maar ik heb misschien te weinig geduld.Eer komt te weinig van dit materiaal los en ook een oproep op MP en antiekewapens.nl levert weinig tot niets op.
Dus als een buitenlandse handelaar een wapen onklaar kan maken volgens de NL-wetgeving, ben ik wel geinteresseerd.

Is een certificaat voor recent onklaar gemaakte wapens ook verplicht of is het slechts een verklaring dat het wapen voldoet aan de NL-wetgeving ?
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: M95 geweer KNIL

Bericht door asjemenou »

Aart schreef:Ik begrijp het verhaal maar ik heb misschien te weinig geduld.Eer komt te weinig van dit materiaal los en ook een oproep op MP en antiekewapens.nl levert weinig tot niets op.
Dus als een buitenlandse handelaar een wapen onklaar kan maken volgens de NL-wetgeving, ben ik wel geinteresseerd.

Is een certificaat voor recent onklaar gemaakte wapens ook verplicht of is het slechts een verklaring dat het wapen voldoet aan de NL-wetgeving ?
Geduld is een schone zaak. Ik ken de Nederlandse wetgeving op dit gebied niet goed genoeg maar volgens mij mag je wettelijk gezien geen gedeactiveerde geweren uit het buitenland invoeren. Het deactiveren behoort te worden uitgevoerd door een erkende Nederlandse wapenhandelaar. Als je het precies wilt weten dan moet je maar eens contact opnemen met de politieagent van bijzondere wetten - wapens en munitie op het politiebureau in je woonplaats.

Nogmaals, er lag onlangs een M95 karabijn te koop op de militariabeurs van Vlaardingen. Wat voor een model het was kan ik mij niet meer voor de geest halen. Volgens een kennis van mij, ook een militariaverzamelaar, was de verkoper van de M95 karabijn een verzamelaar van Nederlandse vooroorlogse militaria. De verkoper is dus wel bekend met de prijzen. Dat betekent dat de karabijn niet voor een zacht prijsje zal worden verkocht. Misschien moet je bij de volgende militariabeurs in Vlaardingen eens gaan kijken.
Ik kan mij ook herinneren dat er op de militariabeurs van Huizen een verkoper stond met Nederlandse vooroorlogse militaria. Deze had ook weleens M95 geweren/karabijnen te koop. Je kunt er eens gaan kijken en rondvragen. Dat bedoel ik met "netwerken". Als deze verkopers wat willen verdienen dan zullen ze best bereid zijn om aan jou een M95 geweer/karabijn te verkopen. Houd er wel rekening mee dat zij de prijzen eveneens kennen. Een mooi (onklaar) exemplaar kan wel eens richting de 1000 Euro gaan.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie