Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@ Gebirgsjager,
ja idd goed gezien hoor de duitse zaklamp in de 2WO was een stukje vakwerk, en dit made in France blik
zou ik nog niet eens als tabak doosje willen hebben,als je er boven op gaat zitten is die plat . :(
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Om nog even terug te komen op het Luftwaffe gedeelte.
Heb hier nog een paar leuke Luftwaffe FJ Foto's met zaklamp.
Deze groep draagt ook 2 keer de Pertrix zaklamp Type nr 677

Afbeelding

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@schijnwerper,

Goed gezien de Pertrix serie 667 1934 waren de eerste lampen vanuit dit model daarop volgen de nummers 678 - 679 deze wijken ietsje af. Het laatste plaatje dat is weer de voorgaande Daimon met 60mm domlens da's ook een pracht lamp,al deze lampen zijn door alle eenheden van het Duitse leger in de (2WO) gebruikt WH -Heer-BDM- LW - HJ -SS. De SS-HJ gebruikte in het begin van de oorlog veel pertrix +Daimon zaklampen vooral pertrix speelde daarop in en maakte in opdracht div lampen voor genoemde eenheden.De HJ lampen waren meestal voorzien met morse tabel zo ookde kleine bruine staaflampjes met karabiner haken,het moest immers op een padvinderij lijken in het begin,maar later in de oorlog werd dat wel anders voor de HJ er werd van alles gebruikt als er maar licht uit kwam :idea: zoals beute lampen bv.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze lampen zijn tot op heden onbekend gebleven.Wel weten wij dat ze gedragen zijn door Duitse soldaten
in de 2WO daar heb ik foto's van, wie denkt de lamp te herkennen en of waar deze gemaakt is land van herkomst etc
dan hoor ik dat graag.Deze lamp heeft veel gelijkenis met de Petrix 667 RP - 23 = Redding Ploeg nr 23 inventarisgoed
Bescherming - Bevolking (NL) B-B zaklamp uit de 50e jaren NL.

NB:Deze lampen hebben een fraaie filter voorziening die ik op nog geen enkele ander zaklamp ben tegen gekomen,met dank
aan Bruno heb ik het bruine type in verzameling. :)


Deze zaklampen zijn tot op heden onbekend gebleven gemaakt in de 30e 40 jaren

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja wel leuke lampjes ja, wel jammer ja datje nog niet weet in welk land ze destijds zijn gemaakt.
Is ook wel lastig, toch zie ik wel dat ze uit de jaren 40 komen, de constructie en gebruikte matriaal op deze wijze.
Ik neig zelf naar Tsjechische makelij.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Het kan even duren maar wij komen er eens achter da's zeker .Het is idd soms moeilijk te zeggen waar zulks lampen geproduceerd kunnen zijn .Bedenk wel dat in de (2WO) periode veel kleine ondernemingen van alles gingen maken bv wat voorheen een blik fabriekje was en tabaks doosjes maakten, deze vervaardigde in de (2WO) zaklampen vaak zonder logo's omdat het vaak 100% kopieën waren van een bestaand merk.en of opdracht van de klant zonder logo was weer stukken voordeliger.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze pertrix no 679 in goede gebruikte staat zie je ook niet zo vaak enkel uitgevoerd met een normale licht en luftschutz functie de reflector ligt dan ook extra diep verzonken in deze lampenhuls met een 44mm facette glas , wat maakte Duitsland toch prachtige zaklampen in die periode.

pertrix no 679 /1936 -1943

Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Mooi model ja, die Pertrix serie is zeker wel een van de beste en mooiste kwaliteits serie zaklampen van metaal uit die periode ja :)
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier de meest zeldzame Berker bakeliet zaklamp gebruikt door de Wehrmacht...etc met morse code tabel.Deze lamp heeft een fraaie luftschutz voorziening daar kom ik nog op terug,deze kom je bijna nooit tegen op beurzen en als je ze tegenkomt vragen ze waanzinnige prijzen vaak zijn de lampen niets eens meer compleet maar deze is 100% in order als dat die gisteren gemaakt was.

Bakelit Berker 1938 WH lampe
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi custom

dit is 1 van de prachtigste lampen die er zyn, ik heb al een paar keer 1 kunnen kopen , maar de prys was te hoog en ze was ook niet kompleet

mooooooiiii

grts bruno
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Dank je Bruno, het is idd ook een van de lampen waar ik de meeste moeite voor heb moeten doen om deze te verkrijgen. Ik heb nog eens contact met de Berker fabriek gehad deze bestaat nog steeds,maar zij maken geen zaklampen meer alleen elektronische apparatuur het is een familie bedrijf. Maar in de 2WO hebben zij voor de werhrmacht gewerkt voor de oorlog maakt zij bakeliet lichtschakelaar - stopcontacten stroom - schakelkasten .etc Deze Berkerbakeliet zaklamp is speciaal in opdracht voor de WH gemaakt gemaakt de morse code tabel op de frontplaat laat dit ook duidelijk zien dat deze voor militaire doeleinde bedoelt was, prachtige lamp die je bijna alleen nog maar in musea's tegen kom.

NB:Wat mijn tevens vreugde geeft is dat dit zaklampen topic dagelijks door meer dan 200 bezoekers wordt bekeken, en daar doe ik het voor zoveel mogelijk informatie doorgeven aan andere verzamelaars over de gehele wereld :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Kugelblitz »

Zou het niet logischer zijn het morse alfabet aan de achterkant te bevestigen, aangezien je het licht toch van je weg schijnt, dus tegen de achterkant van de lamp kijkt bij het schijnen? Nu moet je steeds op het alfabet kijken en dan de lamp omdraaien om te schijnen en dan weer terugdraaien om het alafabet te bekijken...

Wat verstaat men eigenlijk onder de Luftschutzfunctie? Is dat de blauwige lens? Waarom precies blauw licht, omdat dit door vliegtuigen slecht gezien kan worden?

Zijn deze lampen met Luftschutzfunctie moeilijk te vinden, of kom je ze nog geregeld tegen voor een paar tientjes?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Aan deze Berker moet je al gauw denken aan 200 Euro :) Toch is er een in Mei 2011 op Ebay een verkocht in gave mint staat voor 69 Euro :lol:
Advertentie heb ik helaas net een paar weken geleden weggegooit.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Kugelblitz schreef:Zou het niet logischer zijn het morse alfabet aan de achterkant te bevestigen, aangezien je het licht toch van je weg schijnt, dus tegen de achterkant van de lamp kijkt bij het schijnen? Nu moet je steeds op het alfabet kijken en dan de lamp omdraaien om te schijnen en dan weer terugdraaien om het alafabet te bekijken...

Wat verstaat men eigenlijk onder de Luftschutzfunctie? Is dat de blauwige lens? Waarom precies blauw licht, omdat dit door vliegtuigen slecht gezien kan worden?

Zijn deze lampen met Luftschutzfunctie moeilijk te vinden, of kom je ze nog geregeld tegen voor een paar tientjes?

Groet, Kugel! :mrgreen:

De morse tafel is zeker wel over nagedacht het speciale luftschutz venster op de berker laat een blauw licht vallen op deze code die men sowieso grotendeels moest kennen, en anders overschrijven ter plekke in sommige pertrix lampen zit deze code zelfs binnen in de WH lampen.

De luftschutz vraag heb je zelf al goed beantwoord :)

En deze lampen zijn idd erg aan de prijs, of soms onder de prijs maar dan ontbreken er meestal wat onderdelen aan, maar voor een paar tientjes koop je nog geen eens een schakelaar van zo'n lamp :mrgreen:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Kugelblitz »

Dank voor de reactie!
Ik neem aan dat de Berker wel gewoon een gloeilamp heeft, die zowel het blauwe licht voor de code als ook het witte licht laat branden? Zit er dan een aparte schuif voor het blauwe licht, om die aan en uit te zetten, of staan zowel het blauwe als het witte licht altijd tegelijkertijd aan?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie