Nederlandse touwen voor 40

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Nederlandse touwen voor 40

Bericht door Nico Roelofs »

Heb hier nog twee touwen waarvan ik niet weet waarvoor ze gediend hebben. Touwen komen uit een lot van een Nederlandse officier van de bereden artillerie. Waarschijnlijk moet er in die hoek gezocht worden.

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Nederlandse touwen voor 40

Bericht door Nico Roelofs »

Aanvullende informatie:

Touw lengte: +/- 6,5m.
Touw dikte: 9mm
Diameter rind: 46mm
Dikte ring: 6mm
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Nederlandse touwen voor 40

Bericht door stekker »

Waarschijnlijk longeertouwen.(goed geschreven?) Heb geen verstand van paarden, maar wel eens iets over gelezen of gezien.
Om in de paardenbak de paarden rondjes te laten lopen om af te richten.

Gr. Theo.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Nederlandse touwen voor 40

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt voor je reactie! Dit zou inderdaad best wel eens mogelijk kunnen zijn! Gezien de lengte van de touwen zou het paard ook een redelijk rondje kunnen lopen.

Zat zelf al te denken aan touwen om materiaal vast te kunnen vinden aan de paarden en/of karren.
Gebruikersavatar
jeppiemans
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:39
Locatie: belgie

Re: Nederlandse touwen voor 40

Bericht door jeppiemans »

gezien de knoop voor de ring : is het 6 string gevlochten
voornamelijk gebruikt bij de marine ( werdt zover ik weet ook enkel bij de marine geleerd) voor het vlechten
Vix ulla tam iniqua pax, quin bello vel aequissimo sit potior : Er is bijna geen enkele vrede, zo onrechtvaardig dat deze niet beter is dan de eerlijkste oorlog Erasmus
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Nederlandse touwen voor 40

Bericht door Nico Roelofs »

jeppiemans schreef:gezien de knoop voor de ring : is het 6 string gevlochten
voornamelijk gebruikt bij de marine ( werdt zover ik weet ook enkel bij de marine geleerd) voor het vlechten
Ook enig idee wat de functie van het touw kan zijn?

Nu wil ik niet uitsluiten dat het geen marine kan zijn maar de eigenaar van de touwen zat bij de Bereden Artillerie.
Gebruikersavatar
jeppiemans
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:39
Locatie: belgie

Re: Nederlandse touwen voor 40

Bericht door jeppiemans »

de functie kan ik echter niet vertelling aangezien ik het niet weet, enkel de manier van vlechten valt me echter op, wat de typische manier van vlechten is voor de marine, waarschijnlijk iemand met kennis van touwen die het maakte in de bereden arillerie, een ding is zeker: een hele stevige knoop
Vix ulla tam iniqua pax, quin bello vel aequissimo sit potior : Er is bijna geen enkele vrede, zo onrechtvaardig dat deze niet beter is dan de eerlijkste oorlog Erasmus
Plaats reactie