Duits mes

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Duits mes

Bericht door viny »

Hallo jongens,
Mijn buurman kwam met het volgende mes aan zetten, 'kijk eens jongen... die heb ik nog van de Duitsers' Altijd leuk. Hij zou even aan zijn vrouw vragen of hij hem zelf in gekort had. Helaas is zen vrouw al 5 jaar dood, dementie heet dat. Hij wist nog te vertellen dat hij hem op een oefenterrein gevonden had.

Het lijkt me geen Bajo, aangezien er geen 'rail' en knopje op zit. Of hij is in gekort weet ik niet zeker, het lijkt me wel, maar dan is dit wel heel mooi gedaan.

Afbeelding

Afbeelding
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duits mes

Bericht door michiel01 »

bijzonder, aan de loop van de rug en de "bloedgeul" is er wel sprake van inkorting/slijpen. apparte "kont" heeft het mes wel. Ergens WaA tjes gevonden?
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Re: Duits mes

Bericht door snafu »

Dit is gewoon een ingekorte en bewerkte bajo.Leuke vondst
Greifkommando!
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Duits mes

Bericht door viny »

Nee, tot zover geen waa gevonden. Ik ga hem maar niet open schroeven, aangezien ik hem dan mogelijk beschadig. Ik bem er wel van overtuigd dat hij Duits is, aangezien op de achterkant Wsa staat. Ik heb een andere bajo met dezelfde stempel.

@snafu: Het lijkt me geen standaard Duitse bajo, aangezien de rail en knop ontbreken.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Re: Duits mes

Bericht door snafu »

Ik heb toch nog nooit zo'n mes gezien dat standaard verstrekt of zelfs prive zou verstrekt zijn.
Ik vermoed dat de eigenaar toch dit mes heeft bewerkt.Een foto van de bovenkant zou handig zijn.
Toch is alles hetzelfde als een gewone k98 bajo met een ingekorte / bewerkte kop.
Greifkommando!
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Duits mes

Bericht door viny »

Zoiets? Zeker niet hetzelfde als een normale K98 bajo.

Afbeelding
'War is delightful for those who have not experienced it'
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duits mes

Bericht door coco »

100% zeker bewerkte k98 bajonet, leuke vondst!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Duits mes

Bericht door jurgen »

Hoewel het er uitziet als een typische k98 bajonet, kan het dit mijns inziens nooit geweest zijn.

Een bajonet is per definitie 'een steekwapen dat op een geweerloop kan geplaatst worden'. Het getoonde, ingekorte, mes is weliswaar een steekwapen maar de mogelijkheid om die op een geweerloop te plaatsen is er niet en, voor zover ik kan zien, is er die ook nooit geweest.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Duits mes

Bericht door viny »

Heel goed Jurgen, eigenlijk zou ik hem eens uit elkaar moeten halen. Om te zien hoe het er van de binnenkant uit ziet. Aangezien het lemmet, en het stalen deel van het handvat in een deel doorloopt. Is hier aan geknutseld, zou je dit moeten zien.

@ coco, pak er eens een normale bajonet bij en vergelijk ze eens, wijzig dan je post maar.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Duits mes

Bericht door Haplo »

Ik heb dit wel eens eerder gezien en heb voor zover ik weet ook ergens documentatie op schijf.
Uitsparing voor de loop mist, de sleuf om hem op het wapen te plaatsen mist, en de knop mist.
Om anders te zeggen, het heeft er nooit op gezeten.
Te veel werk om een bajonet op deze manier te vermaken en ook nog eens zo te doen zonder dat je slijpsporen ziet.
Verslepen bajo... nee zeker niet.
Dit is echt zo gemaakt als een puur vecht mes.
Dit is zeer vroeg en zal denk ik eerder bij wo1 in de buurt komen als wo2.

Een verslepen k98 bajonet is toch even anders.
Bijlagen
german cut down K98 fighting knife.jpg
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Duits mes

Bericht door viny »

He Haplo dank je wel, als je documentatie zou willen plaatsen, graag. Het leek mij ook al vreemd, om zoveel werk te doen om alleen maar die knop en sleuf te verwijderen. Misschien is het inderdaad wel gewoon een vechtmes.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Duits mes

Bericht door Ivo Wilms »

Wat een gedoe. Het is gewoon een S84/98 vermaakt tot vechtmes...
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Re: Duits mes

Bericht door snafu »

Inderdaad maar als je wil dat het een echte combat loopgravendolk is dat nog nergens beschreven staat en zeer zeldzaam is dan is dat het toch gewoon.

edit: kijk eens op de knop van "het vechtmes" van haplo.Dan zie je juist nog de omrandingen van de pal die er uit komt.En hij trouwens herblauwd.
Greifkommando!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duits mes

Bericht door coco »

+1 en +1 voor de reacties hierboven.
Ik heb zelf ook een bewerkte 1939 carl eickhorn gehad waarbij de knop was vol gegoten en heel netjes afgewerkt, de sleuf zat er nog wel in, maar hadden ze net zo goed ook kunnen vullen en kunnen herblauwen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Duits mes

Bericht door Erik S. »

Als je goed kijkt zie je dat het handvat veel korter is, de stukken bakeliet, en het eindstuk van staal zijn allebei korte dan mijn bayonetten. Ook loopt achter het bakeliet bij deze kolk het mes niet smaller, wat bij de k98 wel is. Een reparatie/invulling van de gaten voor de bayonetfitting, en de kromming bij het stootblad die tegen de loop rust zou je moeten zien. Conclusie, óf het is inderdaad een gevechtsdolk, gemaakt in de oorlog door een héle goede smid. Óf het is inderdaad gemaakt zoals het is. Wat is de makerscode van het mes? Misschien levert een zoektocht op Wehrmacht-awards iets op.

Het zou overigens niet de eerste bayonet zijn die oorlogs vermaakt is, ik weet zo ook nog een ex-FJ Bayonet met Boksbeugel te hangen (DMC).

Interessant ding!
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie