sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Model M1924 eetblik
Het later M1926 schijnt iets hoger te zijn geweest. Kort voor het begin van de oorlog werd opnieuw een nieuw model ingevoerd het M1936 dat qua vorm gelijkend was aan het duitse model.
Bijlagen
DSCI3887 k.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Ssh40 helm
Ssh40 helm uit 1942 jammer genoeg zonder binnenwerk en kinriem.
Bijlagen
DSCI5298 k.jpg
DSCI5299 k.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

M36 etensketel

Bericht door asjemenou »

Zoals je al terecht verteld was de Sovjet-Russische M36 etensketel een exacte kopie van de Duitse etensketel. Het deksel en het keteltje waren zelfs uitwisselbaar. Onderstaand een door mij eerder geplaatste reactie. Uit de Cyrillische initialen valt op te maken dat de etensketel aan meerdere Sovjet soldaten heeft toebehoord. Het is mij niet bekend of dat dit frontsoldaten of krijgsgevangenen zijn geweest. Eén van hen heeft de etensketel samengesteld uit een Duitse ketel en een Sovjet-Russische deksel. De handgreep is niet origineel maar naar alle waarschijnlijkheid een zg. "veldaanpassing" aangebracht door de betreffende Sovjet soldaat.
asjemenou schreef:Het volgende item mag ook niet ontbreken op deze topic. Sommige voorwerpen zijn wel een heel tastbaar bewijs van het feit dat oorlog mensenwerk is.

Afbeelding

Een etensketeltje welke is samengesteld uit een Duitse etensketeltje met een Russische deksel! Het etensketeltje is van 1936 en de deksel van 1938. Het Russische etensketeltje was een exacte kopie van de Duitse.
Het bijzondere aan dit etensketeltje is wel dat hij door enkele Russische soldaten handmatig is gegraveerd. Eén initiaal komt op zowel het etensketeltje als op het deksel voor. Min of meer een bewijs van orginaliteit.

Afbeelding

Veel Russische soldaten merkten hun persoonlijke bezittingen. Dit werd gedaan vanwege de schaarste aan uitrustingsstukken. De Russische soldaten stalen dan ook onderling elkaars uitrustingsstukken. Aan de diverse namen op het etensketeltje kan worden opgemaakt dat het etensketeltje enkele malen van eigenaar is verwisseld. Wat er met de oorspronkelijke Duitse eigenaar kan zijn gebeurd laat zich eigenlijk wel raden.
Naast de namen staat er ook nog een bloem, een jaartal (1942) en een spiegelverkeerd hakenkruis (uiterst rechts boven de letter k) op het etensketeltje.

Afbeelding

Op het deksel staat een Cyrillisch initiaal en een Russische fabricagestempel van 1938. Boven de stempel staat handmatig het getal 44 gegraveerd. Dit zou kunnen betekenen dat het etensketeltje tenminste nog in 1944 door een Russische soldaat werd gebruikt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Ssh-40 helm

Bericht door asjemenou »

frei schreef:Ssh40 helm
Ssh40 helm uit 1942 jammer genoeg zonder binnenwerk en kinriem.
Uitgaande van de stempel zal dit wel een originele Ssh-40 helm zijn. De binnenhelm en kinriem kunnen best door de betreffende Sovjet soldaat zijn verwijderd. Zo kon de M40 Ushanka (bontmuts) makkelijker in de helm worden gedragen. Dit is overigens ook een reden waarom de Ssh-40 helm een eenvoudigere binnenhelm had dan de Ssh-39.
De WOII Ssh-40 helm vind ik nog steeds een lastig object. Hij wordt dan ook op grote schaal vervalst. De vroeg naoorlogse Sovjet modellen zijn dan ook nagenoeg hetzelfde als de WOII gedateerde. Ongestempelde exemplaren beschouw ik dan ook als naoorlogs.
Op de militariabeurs van Ciney heb ik een "WOII Ssh-40 helm" zien liggen. Ook deze vond ik twijfelachtig. De prijs vond ik te hoog om het risico te nemen. Een interessante website over Sovjet helmen; http://soviet-helmets.com/About_Helmets.html .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Ssh-40 helm

Bericht door frei »

asjemenou schreef:
frei schreef:Ssh40 helm
Ssh40 helm uit 1942 jammer genoeg zonder binnenwerk en kinriem.

De WOII Ssh-40 helm vind ik nog steeds een lastig object. Hij wordt dan ook op grote schaal vervalst. De vroeg naoorlogse Sovjet modellen zijn dan ook nagenoeg hetzelfde als de WOII gedateerde. Ongestempelde exemplaren beschouw ik dan ook als naoorlogs.
Een interessante website over Sovjet helmen; http://soviet-helmets.com/About_Helmets.html .
Russische helmen zijn inderdaad moeilijk te beoordelen. Ik heb ook enige na oorlogshelmen in mijn collectie die nagenoeg exact hetzelfde zijn als de oorlogstypen. Zo heb ik er een uit 1948 die als enige verschil heeft dat de kinriem iets anders is samengesteld dan de oorlogsmodellen. De rest is gelijk. De 1948 helmen worden vaak verkocht als oorlogsmodellen daar de ''handelaren'' meestal de helft van de 8 laten verdwijnen zodat het de helm ineens uit 1943 schijnt te komen.
Door schande leert men en ook ik heb in het begin enige na oorlogse modelllen gehad waarvan ik dacht dat ze in de oorlog geproduceerd waren. Nu gebeurt had mij nagenoeg niet meer.
De website geeft inderdaad veel informatie over helmen. Hij was mij al bekend.
Russsich verzamelen is en blijft een moeilijk gebied met veel vraagtekens, mede door gebrekkige informatie.

Die eetketel had ik nog niet gezien. Leuk ding, die zie je niet vaak. Uit je eigen verzameling ?
Wat vindt je van deze eetketel ? Buitgemaakt en verder gebruikt of samengesteld ?
Ook met cryllisch schrift, echter niet alle letters ! De ''i'' van Timonov is niet een cryllische letter.
Alleen het deksel heeft restanten van verflagen de onderzijde is geheel zonder verf.
Bijlagen
DSCI5270 k.jpg
DSCI5271 k.jpg
DSCI5272 k.jpg
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Haplo »

Interessant zo met tekst en namen.
Nog interessanter is die Nederlandse broodzak Frei.
Enig bewijs van waar die weg komt?
Buit gemaakt door de Russen?
Mvg/Best regards, Sipke
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Haplo schreef:Interessant zo met tekst en namen.
Nog interessanter is die Nederlandse broodzak Frei.
Enig bewijs van waar die weg komt?
Buit gemaakt door de Russen?
De broodzak is een omgebouwde nederlandse broodzak uit 1918, buitgemaakt omgebouwd en doorgebruikt door de duitsers. Zie foto !
Heb de eetketel en de broodzak samen bij een russische wehrmacht vrijwilliger, vandaar dat ze samen op de foto staan. Heb beide onafhankelijk van elkaar verkregen. De broodzak komt van een ander forumlid en de eetketel heb ik al zo lang in mijn collectie dat ik niet eens meer weet waar ik die ooit gevonden heb.
Bijlagen
DSCI5267 k.jpg
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Haplo »

Oke.
Kon zijn dat ze op één of andere manier bij elkaar hoorden.
In elk geval zeker een mooie Combinatie zo bij een vrijwilliger.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Sovjet WOII militaria

Bericht door asjemenou »

frei schreef:Russische helmen zijn inderdaad moeilijk te beoordelen. Ik heb ook enige na oorlogshelmen in mijn collectie die nagenoeg exact hetzelfde zijn als de oorlogstypen. Zo heb ik er een uit 1948 die als enige verschil heeft dat de kinriem iets anders is samengesteld dan de oorlogsmodellen. De rest is gelijk. De 1948 helmen worden vaak verkocht als oorlogsmodellen daar de ''handelaren'' meestal de helft van de 8 laten verdwijnen zodat het de helm ineens uit 1943 schijnt te komen.
Door schande leert men en ook ik heb in het begin enige na oorlogse modelllen gehad waarvan ik dacht dat ze in de oorlog geproduceerd waren. Nu gebeurt had mij nagenoeg niet meer.
De website geeft inderdaad veel informatie over helmen. Hij was mij al bekend.
Russsich verzamelen is en blijft een moeilijk gebied met veel vraagtekens, mede door gebrekkige informatie.
De vervalsingmethode van de 1948 uitgave naar een 1943 uitgave was mij al bekend. Zie ook; http://soviet-helmets.com/Helmets/Helme ... 48_01.html . Op zich is deze nog wel makkelijk te herkennen als een vervalsing zijnde. De vorm van de stempel met het spinachtige logo van de LMZ fabriek is naoorlogs. Hoewel ik de vervalsing wel ken heb ik er nog nooit één in mijn handen gehad. Inmiddels zijn de vervalsingen van WOII gedateerde Ssh-40 helmen een stuk geraffineerder.
Ik heb meerdere Sovjet "WOII Ssh-40 helmen" in mijn handen gehad maar daarvan was er niet één waarvan ik overtuigd was dat hij ook WOII origineel was. De Ssh-39 helmen zijn daarentegen iets makkelijker te herkennen. In de verzameling heb ik een complete Ssh-39 helm. Het is een 1941 versie. Zie ook; http://soviet-helmets.com/Helmets/Helme ... 41_01.html .
Het is wat je zegt, Sovjet WOII militaria blijft een lastig verzamelgebied. Als je denkt dat je alle uitvoeringen van een bepaald uitrustingsstuk wel zo'n beetje kent dan duikt er ineens weer een onbekende versie op. Van Sovjet WOII militaria kun je dan ook wel zeggen dat de regel is dat de Sovjets geen standaardisatie hadden.
frei schreef:Die eetketel had ik nog niet gezien. Leuk ding, die zie je niet vaak. Uit je eigen verzameling ?
Wat vindt je van deze eetketel ? Buitgemaakt en verder gebruikt of samengesteld ?
Ook met cryllisch schrift, echter niet alle letters ! De ''i'' van Timonov is niet een cryllische letter.
Alleen het deksel heeft restanten van verflagen de onderzijde is geheel zonder verf.
De etensketel uit mijn vorige reactie is inderdaad uit mijn eigen verzameling. Zelf heb je ook een fraai exemplaar. Het frappante van die Sovjet etensketels is dat alle modellen gedurende WOII in gebruik waren.
Wat de letter "i" op jouw etensketel betreft, het zou toch wel mogelijk kunnen zijn dat het een Cyrillische letter is. De voormalige Sovjet-Unie was een smeltkroes van volkeren, culturen en talen. Hoewel het Russisch (Cyrillisch schrift) de officiële taal van de Sovjet-Unie was kende het land daarnaast nog meer dan honderd talen en dialecten. Ik heb een boekje over de Russische taal en daarin staat ook een Cyrillische letter "i" afgebeeld. Ik bedoel hiermee dan niet de Cyrillische letter "и". Ook is het zo dat het Cyrillische alfabet van de Serviërs, Bulgaren, Oekraïners enz. bepaalde lettertekens bevatten die de Russen niet gebruiken en omgekeerd.
Ik moet hierbij wel vermelden dat ik zeker geen letterkundige ben op het gebied van de Russische taal. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

asjemenou schreef:De etensketel uit mijn vorige reactie is inderdaad uit mijn eigen verzameling. Zelf heb je ook een fraai exemplaar. Het frappante van die Sovjet etensketels is dat alle modellen gedurende WOII in gebruik waren.
Wat de letter "i" op jouw etensketel betreft, het zou toch wel mogelijk kunnen zijn dat het een Cyrillische letter is. De voormalige Sovjet-Unie was een smeltkroes van volkeren, culturen en talen. Hoewel het Russisch (Cyrillisch schrift) de officiële taal van de Sovjet-Unie was kende het land daarnaast nog meer dan honderd talen en dialecten. Ik heb een boekje over de Russische taal en daarin staat ook een Cyrillische letter "i" afgebeeld. Ik bedoel hiermee dan niet de Cyrillische letter "и". Ook is het zo dat het Cyrillische alfabet van de Serviërs, Bulgaren, Oekraïners enz. bepaalde lettertekens bevatten die de Russen niet gebruiken en omgekeerd.
Ik moet hierbij wel vermelden dat ik zeker geen letterkundige ben op het gebied van de Russische taal. :wink:
Die etensketel is een supermooi exemplaar. Heb er al veel met inscripties gezien maar meestal zijn dat franse eetketels die tijdens krijgsgevangenschap werden verfraaid. Een russische had ik buiten mijn eigen nog niet gezien. Proficiat !!
Dat van het cyrillische alfabet kan inderdaad kloppen. Al die keren dat ik in rusland was heb ik inderdaad verschillende volkeren gezien die onderling complete andere talen spraken, dat de ''gewone'' russen ook niet begrijpen en willen begrijpen. Het russisch is echter de voertaal. Het zou dus inderdaad kunnen kloppen dat de letter ''i'' in sommige van die talen voorkomt. Had ik nog niet eens bij stilgestaan. Bedankt !
asjemenou schreef:Het is wat je zegt, Sovjet WOII militaria blijft een lastig verzamelgebied. Als je denkt dat je alle uitvoeringen van een bepaald uitrustingsstuk wel zo'n beetje kent dan duikt er ineens weer een onbekende versie op. Van Sovjet WOII militaria kun je dan ook wel zeggen dat de regel is dat de Sovjets geen standaardisatie hadden. :
Het volgende item dat ik in mijn collectie heb kan ik ook in geen enkel boek of op geen enkele foto vinden.
Het betreft een leren ppsh magazijntas. Het schijnt dat deze werden gemaakt tijdens het beleg van Leningrad ?? Kan hierover echter totaal niets vinden.
Weer een raadsel en weer zo'n typisch voorbeeld wat je tegen kan komen als je sovjet wo2 militaria verzameld.
Bijlagen
DSCI5465 k.jpg
DSCI5466 k.jpg
DSCI5467 k.jpg
Laatst gewijzigd door frei op 06 jan 2012, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door magicdutchmen »

Leuke discussie over de Russische helmen waarvan mij helaas het meeste al bekend was.
Een aardige website maar vooral veel plaatjes en weinig praatjes, afijn daar heb je ook boeken voor. Alhoewel ik Robert Clawson's boek vind tegenvallen.
Maar ik ga gelijk even to the point, wat is jullie mening over het grote aantal SSH39's die de laatste tijd op de markt komen. Met name de liners zien er naar mijn mening vrijwel of vaak dan in ieder geval altijd mint uit.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

magicdutchmen schreef:Leuke discussie over de Russische helmen waarvan mij helaas het meeste al bekend was.
Een aardige website maar vooral veel plaatjes en weinig praatjes, afijn daar heb je ook boeken voor. Alhoewel ik Robert Clawson's boek vind tegenvallen.
Maar ik ga gelijk even to the point, wat is jullie mening over het grote aantal SSH39's die de laatste tijd op de markt komen. Met name de liners zien er naar mijn mening vrijwel of vaak dan in ieder geval altijd mint uit.
Ik heb er een aantal op internet voorbij zien komen. Zelf bezoek ik alleen de beurs in Ciney, waar er ook enkele russische helmen lagen. Heb er een bekeken en gelijk weer teruggelegd (in dit geval een ssh36). Hij was mij te mooi.
De ssh39 die ik heb (zie eerder in dit topic) is gewoon anders. Bij mij is een van de haakjes waaraan het binnenwerk is bevestigd afgebroken. Dit heb ik al bij meerdere originele gezien. Slechte constructie blijkbaar. Gebruikssporen zijn ook duidelijk te herkennen. De helmen die o.a. op internet worden aangeboden zijn mij persoonlijk net iets te mooi. Dan komen bij mij al gelijk de twijfels.
Het is en blijft een moeilijk terrein en om vanaf een foto te oordelen valt ook niet mee. Als je de helm in je hand hebt ga ik meestal op mijn eerste gevoel af; of neerleggen of beter bekijken. Tot nu toe heeft dat gevoel me vaak gelijk gegeven. Natuurlijk kan het zijn dat er toevallig ergens een helm is blijven liggen die zo goed als niet gebruikt is. HET KAN !! Maar ''toevallig'' is het wel.
Laatst heb ik nog een bodem/schuurvondst van een ssh39 uit 1939 op internet gevonden, zonder binnenwerk en kinriem en met een groot gat aan de rechterzijde maar wel met, hoewel onduidelijkop de foto, een rode ster aan de voorzijde.
Die heb ik liever als de supermooie die tegenwoordig aangeboden worden.
Gr.
Bijlagen
DSCI5311 k.jpg
DSCI5317 k.jpg
DSCI5297 k.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

PPSh-41 magazijntas

Bericht door asjemenou »

frei schreef:Het volgende item dat ik in mijn collectie heb kan ik ook in geen enkel boek of op geen enkele foto vinden.
Het betreft een leren ppsh magazijntas. Het schijnt dat deze werden gemaakt tijdens het beleg van Leningrad ?? Kan hierover echter totaal niets vinden.
Weer een raadsel en weer zo'n typisch voorbeeld wat je tegen kan komen als je sovjet wo2 militaria verzameld.
Interessant object. Net als zoveel Sovjet uitrustingstukken bestaan er ook meerdere varianten van de PPSh-41 magazijntas. Een leren variant was mij tot op heden nog onbekend. Tijdens het beleg van Leningrad (St. Petersburg) was er schaarste aan van alles dus het is altijd mogelijk dat men van een partij leer PPSh magazijntassen heeft gemaakt. Ging het daarbij dan om een grote partij of een beperkte oplage? Wie zal het zeggen. Is de leren PPSh magazijntas gestempeld o.i.d.?
Heb je wel eens foto's van de leren PPSh magazijntas op het War Relics forum geplaatst? Zie; http://www.warrelics.eu/forum/ .
Een anekdote over het beleg van Leningrad is dat men leer kookte in water. Het gekookte water dronk men vervolgens op. Volgens zeggen zou leer nog voedingsstoffen bevatten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

SSh-39 helm

Bericht door asjemenou »

Het is met de op Internet aangeboden Sovjet "WOII helmen" inderdaad goed oppassen geblazen. De opgeknapte SSh-36 en 39 helmen zijn mij inmiddels ook wel bekend. Veelal zijn het opgeknapte exemplaren met repro liners voor reenactment.
Zoals Frei al terecht opmerkt, wat er te mooi uitziet is vaak ook te mooi om waar te zijn. De ervaring leert je dit wel.
Wat de outline Sovjet ster op een helm betreft, er zijn inderdaad SSh-39 helmen vervaardigd met zo'n ster voorop maar standaard was dit niet.

Magicdutchmen heeft het over de liner van de SSh-39 helm. Welke liner bedoel je precies? De SSh-39 helm had meerdere liner varianten?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: PPSh-41 magazijntas

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Interessant object. Net als zoveel Sovjet uitrustingstukken bestaan er ook meerdere varianten van de PPSh-41 magazijntas. Een leren variant was mij tot op heden nog onbekend. Tijdens het beleg van Leningrad (St. Petersburg) was er schaarste aan van alles dus het is altijd mogelijk dat men van een partij leer PPSh magazijntassen heeft gemaakt. Ging het daarbij dan om een grote partij of een beperkte oplage? Wie zal het zeggen. Is de leren PPSh magazijntas gestempeld o.i.d.?
Heb je wel eens foto's van de leren PPSh magazijntas op het War Relics forum geplaatst? Zie; http://www.warrelics.eu/forum/ .
Een anekdote over het beleg van Leningrad is dat men leer kookte in water. Het gekookte water dronk men vervolgens op. Volgens zeggen zou leer nog voedingsstoffen bevatten.
Deze was mij inderdaad ook niet bekend. De tas heeft geen enkele stempeling, totaal niets te vinden.
Het War Relics forum was/is mij nog onbekend, evenals het verhaal over het gekookte water in het leer. Zoals je opmerkt is het goed mogelijk dat zoiets bij gebrek aan allerlei materialen in Leningrad gemaakt werd. Het is mij tot nu toe een vraagteken.
Laatst gewijzigd door frei op 07 jan 2012, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie