sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: SSh-39 helm

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Wat de outline Sovjet ster op een helm betreft, er zijn inderdaad SSh-39 helmen vervaardigd met zo'n ster voorop maar standaard was dit niet.

Magicdutchmen heeft het over de liner van de SSh-39 helm. Welke liner bedoel je precies? De SSh-39 helm had meerdere liner varianten?
Er waren inderdaad meerdere modellen binnenwerken, even niet bij stilgestaan.
Bij deze ook nog een originele foto van een graf van een sovjet soldaat met daarop een Ssh39 helm met ster met daarbinnen een hamer en sikkel.
Bijlagen
russ helm met ster k.jpg
russ helm met ster k.jpg (41.62 KiB) 1310 keer bekeken
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Oekraïens alfabet en outline Sovjet ster

Bericht door asjemenou »

frei schreef:Die eetketel had ik nog niet gezien. Leuk ding, die zie je niet vaak. Uit je eigen verzameling ?
Wat vindt je van deze eetketel ? Buitgemaakt en verder gebruikt of samengesteld ?
Ook met cryllisch schrift, echter niet alle letters ! De ''i'' van Timonov is niet een cryllische letter.
Alleen het deksel heeft restanten van verflagen de onderzijde is geheel zonder verf.
Nog even terugkomend op de naam welke op je Sovjet etensketel staat vermeld. Ik heb eens navraag gedaan bij iemand die ik ken die van Oekraïense afkomst is. Volgens zijn zeggen wordt de letter "i" in het Oekraïense Cyrillisch alfabet gebruikt, zie; http://www.foreigndocuments.com/uk_alphabet.html en http://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_alphabet . Dit zou dus kunnen betekenen dat je etensketel heeft toebehoord aan een Oekraïense soldaat met de naam Tiemonov. Vermoedelijk heeft jouw etensketel ook meerdere eigenaren gehad. Boven de naamsvermelding Tiemonov staan de initialen van een zekere A.Z.I.
frei schreef:
asjemenou schreef:Wat de outline Sovjet ster op een helm betreft, er zijn inderdaad SSh-39 helmen vervaardigd met zo'n ster voorop maar standaard was dit niet.

Magicdutchmen heeft het over de liner van de SSh-39 helm. Welke liner bedoel je precies? De SSh-39 helm had meerdere liner varianten?
Er waren inderdaad meerdere modellen binnenwerken, even niet bij stilgestaan.
Bij deze ook nog een originele foto van een graf van een sovjet soldaat met daarop een Ssh39 helm met ster met daarbinnen een hamer en sikkel.
Op de foto is de outline Sovjet ster met hamer en sikkel goed te zien. De gestencilde outline Sovjet ster welke op vroege SSh-39 helmen voorkwam behoort er dan ook zo uit te zien. Nogmaals standaard was deze outline Sovjet ster niet op de helm ondanks dat je zo'n ster vaak ziet afgebeeld op de helmen van getekende Sovjet soldaten op propaganda affiches uit de WOII periode.
Dichte rode sterren op Sovjet helmen zijn dan ook niet officieel of fabrieksmatig aangebracht. Meestal zijn deze dan ook door de militair zelf handmatig aangebracht of het is een vervalsing.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Oekraïens alfabet en outline Sovjet ster

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Nog even terugkomend op de naam welke op je Sovjet etensketel staat vermeld. Ik heb eens navraag gedaan bij iemand die ik ken die van Oekraïense afkomst is. Volgens zijn zeggen wordt de letter "i" in het Oekraïense Cyrillisch alfabet gebruikt, zie; http://www.foreigndocuments.com/uk_alphabet.html en http://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_alphabet . Dit zou dus kunnen betekenen dat je etensketel heeft toebehoord aan een Oekraïense soldaat met de naam Tiemonov. Vermoedelijk heeft jouw etensketel ook meerdere eigenaren gehad. Boven de naamsvermelding Tiemonov staan de initialen van een zekere A.Z.I.
Er staan nog meerdere ingekraste namen op de eetketel o.a. op de onderzijde en achterzijde. Zal hiervan proberen enige foto's te maken. De naamsvermelding aan de voorzijde is langer dan de drie letters die op de foto ziet (moeilijk op de foto te onderscheiden). Het is niet AZI maar vrij vertaald naar ons alfabet : azichov
De eetketel zal ongetwijfeld meerdere eigenaren hebben gehad. Dat kan bijna niet anders.
Bedankt voor je info over het Oekraïense alfabet.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Russische parachutistencap met bril
Dit type bril werd ook door o.a. tankbemanningen gedragen. De draagriem van de bril is ooit afgebroken en vervangen door een bruin koord.
De originele foto toont een parachutisten afdeling tijdens een parade (waarschijnlijk op het rode plein).
De manschappen zijn bewapend met o.a. de DP28 en de voorloper van de Ppsh41, de Ppd40.
Bijlagen
Rotation of DSCI5502 k.jpg
Rotation of DSCI5505 k.jpg
para020nz.jpg
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: SSh-39 helm

Bericht door magicdutchmen »

asjemenou schreef:Het is met de op Internet aangeboden Sovjet "WOII helmen" inderdaad goed oppassen geblazen. De opgeknapte SSh-36 en 39 helmen zijn mij inmiddels ook wel bekend. Veelal zijn het opgeknapte exemplaren met repro liners voor reenactment.
Zoals Frei al terecht opmerkt, wat er te mooi uitziet is vaak ook te mooi om waar te zijn. De ervaring leert je dit wel.
Wat de outline Sovjet ster op een helm betreft, er zijn inderdaad SSh-39 helmen vervaardigd met zo'n ster voorop maar standaard was dit niet.

Magicdutchmen heeft het over de liner van de SSh-39 helm. Welke liner bedoel je precies? De SSh-39 helm had meerdere liner varianten?
Sorry maar de uitspraak, wat er te mooi uitziet is ook vaak te mooi vind ik wat te algemeen. Dit zijn geen goedkope helmen maar als ze aangeboden worden vallen ze voor een normale man (in dit geval student) met een beetje pijn en moeite nog wel aan te schaffen. Ik wil hier even verder de diepte in gaan en was dus benieuwd naar het grote gros SSH39 helmen met stoffen (late variant) binnenwerk die aangeboden worden.

Even helemaal terzijde, een paar weken geleden is er een compleet originele SSH 36 verkocht met binnenwerk en keurig gestempeld en in de lak. Het ging hier niet om zo'n postwar mockup die uit het oostblok kwam maar was een volstrekt origineel exemplaar. Dus ja, vaak te mooi om waar te zijn maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik vind persoonlijk dat je jezelf gewoon tekort doet als je je doelen bijstelt op dat gegeven. Maar goed ik wil kwaliteit en geen kwantiteit in mijn verzameling.
Enfin.
*Laten we hier maar geen eindeloze discussie van maken en 't over de helmen/militaria zelf hebben.*
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: SSh-39 helm

Bericht door frei »

magicdutchmen schreef: Sorry maar de uitspraak, wat er te mooi uitziet is ook vaak te mooi vind ik wat te algemeen. Dit zijn geen goedkope helmen maar als ze aangeboden worden vallen ze voor een normale man (in dit geval student) met een beetje pijn en moeite nog wel aan te schaffen. Ik wil hier even verder de diepte in gaan en was dus benieuwd naar het grote gros SSH39 helmen met stoffen (late variant) binnenwerk die aangeboden worden.

Even helemaal terzijde, een paar weken geleden is er een compleet originele SSH 36 verkocht met binnenwerk en keurig gestempeld en in de lak. Het ging hier niet om zo'n postwar mockup die uit het oostblok kwam maar was een volstrekt origineel exemplaar. Dus ja, vaak te mooi om waar te zijn maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik vind persoonlijk dat je jezelf gewoon tekort doet als je je doelen bijstelt op dat gegeven. Maar goed ik wil kwaliteit en geen kwantiteit in mijn verzameling.
Enfin.
*Laten we hier maar geen eindeloze discussie van maken en 't over de helmen/militaria zelf hebben.*
Natuurlijk is het mogelijk om nog iets goed te vinden, is door zowel mij als alsjemenou niet ontkent, maar je zult het niet op ''elke straathoek'' kunnen vinden. Ook ik heb enkele mazzeltjes gehad zoals iedere andere verzamelaar wel eens meegemaakt heeft. Ze komen echter (jammer genoeg) steeds weiniger voor.
Wat betreft betreft jouw uitspraak ''ik wil kwaliteit en geen kwantiteit in mijn verzameling'', daar streeft iedere serieuze verzamelaar naar. De vraag is, wat is de opzet van een dergelijk ''minder'' stuk. De helm die ik in dit topic getoond heb (de ssh39 met gat), is precies voor het doel bedoeld zoals hij op de originele foto bij de helm getoont wordt ; in een diorama op een ''graf''. En daar leent hij zich uitstekend voor.
Persoonlijk stel ik het doel in mijn collectie al helemaal niet bij, maar stel ik mezelf de vraag ''hoe een item te gebruiken''.
Het is maar hoe je het bekijkt !
Wat betreft mijn uitspraak ''wat er te mooi uitziet is ook vaak te mooi om waar te zijn'', dat is iets wat ik in al die jaren toch wel geleerd heb. Een beetje wantrouwen is in de meeste van die gevallen wel op zijn plaats.
Kwestie van ervaringen gedurende vele jaren van verzamelen.
Verzamelgroet en goede jacht !!
Laatst gewijzigd door frei op 13 jan 2012, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

SSh-39 helm

Bericht door asjemenou »

asjemenou schreef:Zoals Frei al terecht opmerkt, wat er te mooi uitziet is vaak ook te mooi om waar te zijn. De ervaring leert je dit wel.
Ik sluit mij helemaal aan bij de reactie van Frei. Ja, het is nog steeds mogelijk om bepaalde WOII helmen/uitrustingsstukken of wat dan ook in een mint staat te vinden. En dit geldt dan niet alleen voor Sovjet WOII militaria. En zoals Frei al zegt, deze mint objecten kom je steeds minder tegen. Gerelateerd aan het object maar als je ze vind dan vrees ik dat ze voor de normale man (ook voor een student) een beetje te duur worden. Zeker een SSh-36 helm. Als je enkel voor kwaliteit (lees mint) gaat dan mag je wel over een goed gevulde bankrekening beschikken.

De Sovjet SSh-39 helm. Het meest voorkomende type hiervan is de zg. versie met de stoffen binnenhelm; http://soviet-helmets.com/Helmets/Helme ... 41_01.html . De stof kan qua kleur variëren van kaki tot blauw/grijs. Zoals eerder gezegd was standaardisatie voor de Sovjets een breed begrip dus er kan onderling nogal wat verschil bestaan. Bekijk en vergelijk de binnenhelmen van deze SSh-39 helmen maar eens met elkaar; http://www.aboutww2militaria.com/ . Bewaar de foto's (en de prijzen) desnoods als referentiemateriaal.
Net als zoveel andere militaria bestaan er van dit type helm ook falsificaties; http://soviet-helmets.com/Helmets/Helmet_fake_01.html .
Het is goed mogelijk dat er nog meer falsificaties van deze helm bestaan maar daarvan heb ik geen voorbeelden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door magicdutchmen »

Bedankt voor de info allen!!
Inderdaad, achterdocht/ kritische houding is noodzaak in deze hobby.
Daarom was ik dus ook benieuwd naar het fenomeen van het grote aantal SSH39 helmen met voor zover ik kan zien haast weinig tot geen ?zichtbare? zweetsporen/ vlekken in het stoffen binnenwerk. Voor zover bekend zijn er repro liners (en de link met falsificaties die je me gaf asjemenou bevestigd dat, maar er is wel een subtiel verschil zichtbaar in dit voorbeeld als je kijkt naar het leder.
Deze link op WAF spreekt ook al over een mogelijk repro binnenwerk of een periodieke vervanging. http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=394564

Op warrelics is hier een exemplaar van een binnenwerk die ik als echt zou hebben beoordeeld, afgezien van de verf op de pot zelf die me al twijfels gaf toen ik hem op ebay zag staan. Dit voorbeeld doet bij mij dus alle alarmbellen afgaan als het gaat om de recente marktontwikkelingen van deze helmen.
http://www.warrelics.eu/forum/headgear- ... post238558

Even on a sidenote; als je goed naar de kogelgaten van deze helm kijkt geeft het gebrek aan oxidatie op sommige plekken rondom de gaten mij een beetje een twijfelachtig gevoel over het feit dat die gaten wel van destijds zijn; http://soviet-helmets.com/Helmets/Helme ... 41_01.html
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Glenn »

magicdutchmen schreef: Even on a sidenote; als je goed naar de kogelgaten van deze helm kijkt geeft het gebrek aan oxidatie op sommige plekken rondom de gaten mij een beetje een twijfelachtig gevoel over het feit dat die gaten wel van destijds zijn; http://soviet-helmets.com/Helmets/Helme ... 41_01.html
Die gaten vertonen een impact van binnen naar buiten.
Twijfel zeeeeer sterk of het überhaupt wel kogelgaten zijn!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

SSh-36 en 39 helmen

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je reactie en de interessante links naar de discussies over de SSh-36 en 39 helm. Hoewel ik de beide fora ken ontgaat je soms nog wel eens een interessante discussie.
magicdutchmen schreef:Bedankt voor de info allen!!
Inderdaad, achterdocht/ kritische houding is noodzaak in deze hobby.
Daarom was ik dus ook benieuwd naar het fenomeen van het grote aantal SSH39 helmen met voor zover ik kan zien haast weinig tot geen ?zichtbare? zweetsporen/ vlekken in het stoffen binnenwerk. Voor zover bekend zijn er repro liners (en de link met falsificaties die je me gaf asjemenou bevestigd dat, maar er is wel een subtiel verschil zichtbaar in dit voorbeeld als je kijkt naar het leder.
Deze link op WAF spreekt ook al over een mogelijk repro binnenwerk of een periodieke vervanging. http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=394564
Uit de discussie kan ik opmaken dat de SSh-36 helm gedurende de blokkade van Leningrad (St. Petersburg) een M39 binnenhelm als modificatie heeft gekregen. Dit is dus gedurende WOII/GPO gedaan. Niets mis met de helm dus. Dimas van Espenlaub militaria bevestigt dit al min of meer aan het eind van de discussie. Op hun eigen verkoop site hadden ze zelf ook zo'n gemodificeerde SSh-36 helm te koop. Zie; http://www.aboutww2militaria.com/Februa ... elmet.html .
Blijkbaar zijn er dus "Leningrad blokkade modificaties" met een binnenhelm met een groene en een grijze kleur.
magicdutchmen schreef:Op warrelics is hier een exemplaar van een binnenwerk die ik als echt zou hebben beoordeeld, afgezien van de verf op de pot zelf die me al twijfels gaf toen ik hem op ebay zag staan. Dit voorbeeld doet bij mij dus alle alarmbellen afgaan als het gaat om de recente marktontwikkelingen van deze helmen.
http://www.warrelics.eu/forum/headgear- ... post238558

Even on a sidenote; als je goed naar de kogelgaten van deze helm kijkt geeft het gebrek aan oxidatie op sommige plekken rondom de gaten mij een beetje een twijfelachtig gevoel over het feit dat die gaten wel van destijds zijn; http://soviet-helmets.com/Helmets/Helme ... 41_01.html
Toegeven, jij hebt iets kritischer gekeken dan ik. De beide SSh-39 helmen uit de links hebben wel sterke overeenkomsten. Afgezien van de stempels dan. De kleur van de beide binnenhelmen zijn inderdaad te groen en ook de kinbandjes kloppen niet.
Wat de gaten in de SSh-39 helm betreft, ( http://soviet-helmets.com/Helmets/Helme ... 41_01.html ) ook ik betwijfel het of dat dit kogelgaten zijn. De inslag is inderdaad van binnen naar buiten. De binnenhelm lijkt mij niet beschadigd op de plaats van de beide inslagen. Dit geeft inderdaad wel iets te denken. :?

Tot slot een aantal foto's van de SSh-39 helm uit mijn eigen verzameling. Hoewel de stempel niet geheel meer te lezen is, is aan het model van de stempel te zien dat het om een LMZ fabricage gaat uit zeer waarschijnlijk 1941.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Vroege mosin nagant M91/30

Produktiejaar 1934 (Tula - ster met pijl) met een vroege donkerhouten kolf. Op de kolf zijn nog restanten van verschillende stempelingen aanwezig.
Bijlagen
DSCI5654 k.jpg
DSCI5664 k.jpg
DSCI5663 k.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Kijkertas met kijker
Bijlagen
DSCI5702 k.jpg
DSCI5698 k.jpg
DSCI5699 k.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Detail foto van de kijker stempeling.
Geen jaartal te ontdekken.
Bijlagen
DSCI5701 k.jpg
Gebruikersavatar
battleww2
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 12:42

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door battleww2 »

Mooi spul zeg.


gr tim
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Mosin Nagant M1891/30

Bericht door asjemenou »

Wederom mooie verzamelstukken. Werkelijk fantastisch. En dat zeg ik ook als verzamelaar van o.a. Sovjet WOII militaria zijnde.

Het Mosin Magant M1891/30 geweer op de foto's is inderdaad een exemplaar welke in de Sovjet wapenfabriek van Toela in 1934 werd gefabriceerd. De vooroorlogse exemplaren van het M1891/30 geweer zijn over het algemeen mooier afgewerkt dan de oorlogsgedateerde exemplaren. Nu namen de Sovjets het niet zo nauw met de afwerking ervan maar dit had natuurlijk ook te maken met de fabricagedruk gedurende de oorlog.
Hoewel dit exemplaar een Sovjet fabrikaat is, is hij echter ook doorgebruikt door het Finse leger. Dit is te zien aan de "D" stempel op de kamer van het geweer. De "D" stempel betekent dat de kamer van het geweer is aangepast voor de Finse D166 patroon.
Gedurende de Fins-Russische winteroorlog van 1939-40 en ook later in WOII werden door het Finse leger veel Sovjet wapens buitgemaakt en doorgebruikt.
Staan er nog meer Finse stempels op het geweer? Zoals de bekende "SA" en of de "41" stempel?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie