SS Doodskop

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: SS Doodskop

Bericht door Jan Klaassen »

coco schreef:Als je er geen verstand van hebt, is het in deze wijs je mond te houden.
De 2de geposte doodskop van Roodstra is een Heer/Luftwaffe panzer doodshoofdje, heeft niets met de ss te maken.
Lijkt me zo op het eerste oog wel origineel.
Pardon? Zeg, je spreekt hier niet tegen je vriendjes en vriendinnetjes hoor. :frownno:
Daarnaast zeg jij hier precies hetzelfde als ik in de eerdere posts, dus 'mijn mond houden' is nog niet eens nodig. Er wordt een vraag gesteld, ik probeer in mijn huidige capaciteiten te antwoorden. Tegelijkertijd probeer ook ik er van te leren, als dat van genosse coco natuurlijk toegestaan is... :bonk:

Genoeg offtopic, het blijft een interessant topic!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: SS Doodskop

Bericht door coco »

Nja reacties als scheef staande rzm is fake etc. Duidt meer op gok werk dan op kennis.
Maar weet je wat, ik ben de boosdoener dus reageer niet meer hier.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: SS Doodskop

Bericht door Kugelblitz »

Beetje rustig aan heren, er zijn er hier meerderen die er weinig verstand van hebben, ikzelf inclusief, dus laten we het overlaten aan de kenners en niet domweg speculeren. Hulp wordt altijd gewaardeerd, maar het is natuurlijk fijn wanneer men ook een onderbouwde mening krijgt en niet iets in de trend van 'voor zover ik er verstand van heb, is dit en dit het geval, maar ik weet het niet zeker...'

Dit is geen beschuldiging jegens een bepaald forumlid, maar geldt in het algemeen. Zo houden we het topic ook overzichtelijk en hoeft met niet pagina's lang speculaties door te woelen, alvorens tot een fatsoenlijk antwoord te komen! :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: SS Doodskop

Bericht door koe op zolder »

De naam was me even ontschoten maar de lang uitgerekte schedel met de twee lange dunne botten eronder was de braunschweiger schedel. Google maar eens, dan zie je ook een Huzaar staan met een heel groot hoofddeksel met daarop een hele grote doodskop. In een interessant boekske dat ik hier heb liggen staat bij de braunschweiger schedel: Totenkopf-abzeichen der Art, wie es von Regimentsstab, den Stäben des 1. und 2. Bataillons sowie den Kompanien 1,4,13 und 14 des Infanterie-Regiments Nr. 17 und der 2. Abteilung und 4. Schwadron des Reiter-Regiments Nr.13 getragen wurde.

Er staat ook een "panzerdoodskop" in: Totenkopf-Abzeichen. Diese Art wurde vond Regimentsstab und den 1., 2., 4., 5. und 11. Schwadronen des Kavallerie-Regiments Nr.5 getragen.

Even voor de duidelijkheid, de draagwijze voor de bovengenoemde eenheden was dus alleen op de stoffen hoofddeksels tussen de kokarde en de adelaar in!

Ik heb ook een foto gezien waarbij er braunschweiger schedels op de kraagtabjes van een panzersoldaat zitten, heeft iemand een idee wat dat betekend? -Edit: als je googled op braunschweiger totenkopf zie je ook een foto van een Ritterkreuztrager de braunschweiger schedels op zijn panzertabjes heeft zitten-

@Jan Klaassen, ga je je in wo2 militaria interesseren? :)

@Kügel, sorry dat het niet zo duidelijk was, is het nu beter?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: SS Doodskop

Bericht door michiel01 »

Je bedoelt Breidenbach?
Die zat bij de 101 (pz brig) daar werden die schedels gedragen. Naar verluid omdat er een Commandant was die vond dat ze een "echte" cavalerie eenheid waren. De Braunschweiger schedels werden dan ook gedragen op kraagspiegels met een gele rand.

Overigens ik ben in het bezit van een portraitfoto met een dergelijke schedel gedragen door iemand van het 17e RI, het is een gewild verzamelgebied. Het is de duurst betaalde individuele foto die ik ooit heb gekocht.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: SS Doodskop

Bericht door koe op zolder »

Bedankt voor de info, interessant! Zou je een scan kunnen plaatsen van het portret? Het lijkt me een heul bezijndere foto!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: SS Doodskop

Bericht door Jan Klaassen »

koe op zolder schreef: @Jan Klaassen, ga je je in wo2 militaria interesseren? :)
Altijd al gedaan :yes:

Helaas zal dit aan de zijnlijn moeten gebeuren :frownno: We proberen allemaal te helpen, al is het met kleine stapjes en onzekere uitspraken.
Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 11 jan 2012, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: SS Doodskop

Bericht door Bert-Jan »

Kan er misschien iemand een orig plaatsen?

weten we tenminste hoe een echte er uitziet....
Heavy Fuel

Re: SS Doodskop

Bericht door Heavy Fuel »

coco schreef:Nja reacties als scheef staande rzm is fake etc. Duidt meer op gok werk dan op kennis.
Maar weet je wat, ik ben de boosdoener dus reageer niet meer hier.
Coco heeft gewoon een natuurlijke drang,om te moeten reageren,op welk topic dan ook. Of het dan correct is of niet dat is niet ter zake :wink:

Mvg
Willem
dodge
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 aug 2010, 13:38

Re: SS Doodskop

Bericht door dodge »

er word op 2e hands.nl nog een doodskop aangeboden als origineel.
hij heeft hem al 45 jaar in bezit zegt hij, zal ook wel nep zijn.
Afbeelding
By wittewalvis45 at 2012-01-13
Roodstra
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 aug 2010, 18:45

Re: SS Doodskop

Bericht door Roodstra »

Ey siem , kan je fotos vragen van de achterkant ?
Daar kan je het volgens mij het beste zien .( correct me if iam wrong)
Ik ben ook lerende hier ;)
Intresse in Oa : duitse degelijkhijd
Mijn motto : Als het maar orgineel is mag ALLES
tevens ook als Aquariaan bezig
dodge
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 aug 2010, 13:38

Re: SS Doodskop

Bericht door dodge »

Roodstra schreef:Ey siem , kan je fotos vragen van de achterkant ?
Daar kan je het volgens mij het beste zien .( correct me if iam wrong)
Ik ben ook lerende hier ;)
ja, ik had al duidelijke fotos gevraagd.
afwachten dus.

simon
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: SS Doodskop

Bericht door Kugelblitz »

De bovenstaande doodskop is in ieder geval niet goed, foto's van de achterzijde zijn overbodig...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Re: SS Doodskop

Bericht door willysproject »

http://www.nieuweorde.be/blog/hoofddeks ... e-adelaars

MvG,
Gerd

bertjan schreef:Kan er misschien iemand een orig plaatsen?

weten we tenminste hoe een echte er uitziet....
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: SS Doodskop

Bericht door Oorlogsvarken »

Heel laat maar kon het niet laten als niemand behoefte heeft om ernaar te kijken gewoon weer verwijderen.
Bijlagen
image.jpg
Plaats reactie