Uden sloopt Band of Brothers-huis

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Uden sloopt Band of Brothers-huis

Bericht door LEO »

Zijn we op weg om van Europa een Amerikaans museum te maken ? Mag van mij hoor, maar niet in iedere straat. Desnoods een plakaatje naast de deurbel met de vermelding " Hier sliep Winters".
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Uden sloopt Band of Brothers-huis

Bericht door Jabnus »

Beste Coco,

Je antwoord is best wel direct en behoorlijk uitgesproken, als zijnde een van die mensen die alles in elk topic hier op het forum zo goed weet, had ik toch wel verwacht dat je iets genuanceerder zou spreken. Denk je niet dat juist dit soort reacties de reden zijn dat mensen met kennis niet meer zoveel plezier hebben om hier te posten? Tevens, heb je al eens gehoord van interpunctie en grammaticaregels?

Dan even serieus nu. In tegenstelling tot wat jij meent te denken weet ik behoorlijk wat van het Mussert geboortehuis af en ook van de controverse eromheen. Alle goede bedoelingen ten spijt van mensen met het hart al dan niet op de juiste plaats die er iets van willen maken, is dit a) het geboortehuis en niet zijn latere woning ten tijde van de oorlog b) het is en blijft het huis van Mussert en wat voor museum je er ook in zou vestigen het blijft daardoor altijd een beladen onderwerp c) er zijn wellicht vele betere locaties denkbaar die te maken hebben met Mussert of het NSB verleden om toekomstige musea in te vestigen d) wie zegt dat het Mussertgeboortehuis geschikt is als museum? Het is "maar" een voormalig woonhuis en erg klein e) een algemeen museum opzetten zit niemand op te wachten f) zelfs een kleinschalig simpel museum of informatiecentrum vergt ontzettend veel tijd en moeite, denk dat je je hier enorm op verkijkt en veel te makkelijk over denkt g) in deze economische tijden zitten gemeenten niet te wachten om subsidies te geven aan allerhande dure projecten h) zeker niet als dit ook nog eens projecten zijn waarbij het gevaar bestaat dat het trekpleisters worden voor fout publiek i) de markt voor musea in het algemeen is niet zo groot als men in dit topic suggereerd j) het oprichten van een museum in een pand als dit is misschien wel helemaal niet zo opportuun als dat sommigen in dit topic denken k) niet elk plan van mensen met een historisch hart op de juiste plaats is realiseerbaar, er zijn kosten en baten die men al snel vergeet bij het theoretiseren over het oprichten van een museum l) het samenbrengen van een collectie die museumwaardig is gaat helemaal niet zo snel m) algemene collecties trekken helemaal geen publiek n) er zijn al een heleboel musea, juist originaliteit is wat nieuwe musea nog kan onderscheiden en bestaanszekerheid bieden en dat is nog niet zo makkelijk in deze tijd o) wat "men" vind is helaas totaal niet relevant of haalbaar in de realiteit (denk aan het oprichten van een bob museum in een willekeurig huis waar de bob ooit zaten, of zoals hier het Mussert geboortehuis) p) ik hou ermee op, kan het hele alfabet wel afwerken...

Hoe mooi sommige idealen ook zijn, je moet wel realistisch blijven. Het is niet mogelijk om elke "ouwe brick" te behouden en waarschijnlijk ook helemaal niet wenselijk.

mvg,
Gaston
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Uden sloopt Band of Brothers-huis

Bericht door coco »

Prima als je er zo over denkt, ik zeg nogmaals er staat teveel op het spel voor mij om hier eindeloos over in discussie te gaan, denk erover wat je denkt prima daarmee laat ik je in je waarde. Mijn andere opmerking was niet zo fel bedoeld iig.

Daarnaast, lang niet alle gemeentes bezuinigen op musea, zo wordt het biesbosch museum hier ook uitgebreidt en is het geboorte huis van Mussert groter dan je denkt.

Grt,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Uden sloopt Band of Brothers-huis

Bericht door Jabnus »

Hallo Coco,

Begin nu toch wel benieuwd te raken, ben je zelf soms van plan een museum te openen op die locatie? Als dat het geval is kan ik je eventueel zelfs helpen. Gemeenten geven verder hun subsidies wel degelijk veel selectiever weg dan jaren geleden, het blijft helaas een kwestie van bezuinigen. Als het algemeen nut er echter mee gediend is wilt er hier of daar nog wel eens wat lukken.

mvg,
Gaston
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Uden sloopt Band of Brothers-huis

Bericht door coco »

Laat ik het zo zeggen, de interesse voor een museum is er wel, maar het nut wordt er niet van in gezien omdat er nog 'genoeg' mensen leven die 40-45 hebben meegemaakt, maar over 5 jaar wordt het nut wel ingezien alleen ben je dan te laat om in te stappen.

Ik ben zo links en rechts wel aan het informeren naar wat mogelijkheden maar dat mag nog geen naam hebben hoor.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Uden sloopt Band of Brothers-huis

Bericht door Jabnus »

Hallo Coco,

Wat voor museum had je in gedachten dan? De truuk is vooral om een thema museum op te richten dat een bepaalde behoefte vervult onder het publiek. Er zijn namelijk al veel WO2 musea en het is moeilijk om nog origineel te zijn en je te onderscheiden.

mvg,
Gaston
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Uden sloopt Band of Brothers-huis

Bericht door asjemenou »

asjemenou schreef:Is er ook een foto van het te slopen pand op Internet te vinden?

Het is bekend dat sommige gemeenten eerder geneigd zijn om naar de financiële aspecten te kijken dan naar de historische. :?
Dat er in Uden en dus om het pand niet direct is gevochten wil nog niet zeggen dat zo'n gebouw dan geen historische waarde kan hebben.
Misschien helpt een handtekeningenactie o.i.d. tegen de sloop.
Zoals ik al eerder vermelde zijn gemeenten eerder geneigd om naar de financiële waarde te kijken van een gebouw of grond dan naar de historische waarde ervan. Het is triest om te vernemen of hoeveel van dit soort panden door de jaren heen zijn verdwenen. En daarbij heb ik het niet alleen over gebouwen met een militair- of oorlogsverleden. Achteraf heeft men dan spijt. We kennen vast allemaal wel zo'n voorbeeld uit onze directe omgeving. Zie ook; http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/224/ ... elberg.htm .
Ik vraag mij alleen af of dat de gemeente Uden wel goed heeft onderzocht of dat er geen andere functie aan het te slopen gebouw kan worden toegekend. Hier kan ik niets over vinden. En de nieuwe functie behoeft dan ook geen oorlogsmuseum of iets wat gerelateerd is aan de US 101e AB divisie te zijn.
Voorbeeld. In mijn woonplaats moesten ook een aantal oude panden in de binnenstad wijken voor nieuwbouw winkels. Veel mensen waren daar op tegen. De gemeente heeft het plan nog eens op nieuw bekeken en heeft alsnog besloten om de oude panden te restaureren zodat ze konden worden gebruikt als winkelruimte. De winkels zijn er gekomen, het stadsgezicht is bewaard gebleven. Iedereen blij. Soms is het goed om als burger(s) de gemeente eens op de vingers te tikken.

Om terug te komen op het te slopen gebouw in Uden. Wat is precies de historie van dit gebouw? Hoe oud is het bijvoorbeeld?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Uden sloopt Band of Brothers-huis

Bericht door rammsander »

coco schreef:Laat ik het zo zeggen, de interesse voor een museum is er wel, maar het nut wordt er niet van in gezien omdat er nog 'genoeg' mensen leven die 40-45 hebben meegemaakt, maar over 5 jaar wordt het nut wel ingezien alleen ben je dan te laat om in te stappen.

Ik ben zo links en rechts wel aan het informeren naar wat mogelijkheden maar dat mag nog geen naam hebben hoor.
Als het er op aan komt heb je hier een vrijwilliger erbij! Zoiets moet niet op de achtergrond komen naar mijn mening, het is toch onze geschiedenis lijkt me! Maar er zullen genoeg mensen een andere standpunt hebben!

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Uden sloopt Band of Brothers-huis

Bericht door coco »

Wacht mensen niet te voorbarig!!
Eerst maar eens studie afmaken en afwachten wat de euro crisis doet, mocht het er ooit van komen zijn jullie de eerste die het weten.

Daarnaast zou het wel handig zijn als vrijwilligers uit de regio komen :lol:, maar zoals ik al zei niet te voorbarig s.v.p!!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Uden sloopt Band of Brothers-huis

Bericht door rammsander »

Ik zeg ook als het er een keer op aankomt! haha
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie