Oostenrijkse m17 helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Oostenrijkse m17 helm

Bericht door Aart »

Hier een Oostenrijkse m17 helm
Bijlagen
Oostenrijkse m17 helm
Oostenrijkse m17 helm
P1080017.JPG
P1080021.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door Kugelblitz »

Mooie helmen hoor, vind het M16 en M17 model erg gaaf, vooral met die ventilatie 'horentjes'.
Wat betaal je tegenwoordig voor een niet-camo M16 in nette staat, als ik vragen mag?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door yente »

Die horentjes dienen toch normaal gezien om een beschermingsplaat op te bevestigen? Zoals bij de duitse helmen gedurende WO1.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door Aart »

Hoi Kugel,

Ik heb deze helmen in 2010 gekocht en heb er toen rond de 400 euro voor betaald.

Groeten,

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door Kugelblitz »

Aart schreef:Hoi Kugel,

Ik heb deze helmen in 2010 gekocht en heb er toen rond de 400 euro voor betaald.

Groeten,

Aart
Dat valt me nog reuze mee! Sluit niet uit dat ik op lange termijn ook eens een exemplaar in de collectie zal opnemen! :)

Dank en groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door Aart »

Hoi Yente,

Dit zijn allemaal wo1 helmen. Ik vraag me nu in een keer af of die ventilatie knoppen direct al zo zijn gemaakt om de beschermplaat aan te hangen of dat het toevallig zo is gekomen. Vanaf wat voor jaar werden deze platen gebruikt ?

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door yente »

De plaat is in 1917 ontworpen dacht ik.

Dit tekstje kwam ik tegen:

At the sides of the helmet are two large lugs, which served two functions. The first function was for ventilation of the helmet; and second function was to support a heavy armored plate, called a Stirnpanzer. The plate was notched so that it could hang on the lugs, and was secured with a leather strap that fastened at the back of the helmet. Issued along with this armored helmet plate, was a set of sectional chest armor, called lobster armor by collectors, which weighed 35 pounds. It was thought that this armor would protect sentries and machine gunners who were more exposed to enemy fire than other troops. Generally the soldiers threw the armor away at the first opportunity, as wearing the cumbersome armor in the trenches was of dubious value, making both the helmet plate and lobster armor quite rare today.

http://www.worldwar1.com/sfgstal.htm

Er zijn er slechts 50000 van gemaakt maar de meesten zijn snel terug ingeleverd wegens staal tekorten. Dus de platen zijn een zeldzaam iets geworden.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door Aart »

Bedankt voor deze aanvulling Yente

Maar hieruit blijkt niet dat de ventilatieopeningen in 1916 zo zijn ontworpen dat het Stirnpanzer er op bevestigd kon worden. Ik neem aan dat hier wel over is nagedacht en dat de Duitsers niet later hebben gedacht: ' he, daar kunnen we mooi die plaat aan hangen'

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door Jabnus »

De Stirnpanzers werden juist in EEN universele maat gemaakt om overal op te passen. Ze wogen overigens rond de 4 kilo, tel daar nog een helm bij op en je kunt je voorstellen dat het niet prettig was daarmee rond te lopen.

Er zijn wel (nu superzeldzame!) prototype M16 helmen gemaakt zonder ventilatiegaten, maar die zijn nooit in productie genomen. Bij het in productie nemen van de M16 helmen werd er namelijk wel rekening gehouden met de mogelijkheid dat er eventueel stirnpanzers op zouden moeten kunnen. Alle M16 helmen zijn dus bewust met de ventilatiegaten zo gemaakt.

Stirnpanzers zijn vandaag de dag nog wel te vinden, de prijzen varieren een beetje, ik heb ze zien gaan voor redelijk de zelfde prijzen als de helmen zelf.

Ik heb op mn harde schijf nog een foto uit een museum van een stirnpanzer met een voltreffer. Ze hielden wel degelijk een kogel tegen! Zal de foto straks opzoeken en als het lukt plaatsen.

mvg,
Gaston
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door magicdutchmen »

In Baer's nieuwe boek over de Oostenrijkse helm wordt er naast de Duitse Stirnpanzer ook een voorbeeld gegeven van een Oostenrijks exemplaar die iets kleiner is en de typische Oostenrijkse riem heeft (helaas is maker niet helder). Rond 1918 is er ook een order geplaatst voor een groot en klein exemplaar stirnschild voor de Berndorfer helm. De rest is al redelijk genoemd.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door Jabnus »

Afbeelding


Hier zijn twee voorbeelden van Stirnpanzers, inclusief een zeldzame Berndorfer met stirnpanzer.

Zie de put van de voltreffer, dit moet een behoorlijk klap geweest zijn voor degene die hem ophad, maar de kogel is er niet doorheen gegaan!

Deze twee Helmen liggen in het Heeresgeschichtliches Museum in Wenen.

groeten,
Gaston
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: Oostenrijkse m17 helm

Bericht door Kurt Meyer »

Mooie helm !
Plaats reactie