sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Mosin Nagant M1891/30

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Wederom mooie verzamelstukken. Werkelijk fantastisch. En dat zeg ik ook als verzamelaar van o.a. Sovjet WOII militaria zijnde.
Dank je, er volgen er nog meer. Ben momenteel langzamerhand bezig om alle items in mijn collectie te fotograferen. Dit gaat beslist nog enige tijd in beslag nemen. Zal ook dit topic zo nu en dan dan ook weer voorzien van nieuwe items.
asjemenou schreef: Hoewel dit exemplaar een Sovjet fabrikaat is, is hij echter ook doorgebruikt door het Finse leger. Dit is te zien aan de "D" stempel op de kamer van het geweer. De "D" stempel betekent dat de kamer van het geweer is aangepast voor de Finse D166 patroon.
Staan er nog meer Finse stempels op het geweer? Zoals de bekende "SA" en of de "41" stempel ?
Dat hij in Finland is doorgebruikt klopt. Het is duidelijk te zien dat de "D" er later ingeslagen is. Staat iets scheef tov de andere inslagen en iets minder diep. Verder zijn er geen vreemde stempelingen dwz geen ''SA" e.d. De ''SA'' stempeling werd door de Finnen pas in de loop van 1942 ingevoerd, vandaar dat hij niet op alle Finse en buitgemaakte cq doorgebruikte wapens voorkomt.
Zeker niet op wapens die gedurende de winteroorlog van 1939-1940 werden buitgemaakt, tenzij deze na 1942 dermate waren versleten dat ze achter het front werden ''gereviseerd'' voor verder gebruikt. Dan werd de ''SA'' stempeling meestal (ook niet altijd -naar mijn weten- ) wel ingeslagen. De wapens werden dan bijvoorbeeld voorzien van een nieuwe loop, een andere uit 2 delen bestaande gelijmde Finse kolf en of andere grendels. De nieuwe of bestaande kolfen werden dan ook voorzien van een stempeling die aangaf in welk wapendepot ze waren gereviseerd. Dit snel even uit mijn hoofd. Voor exacte gegevens zal ik even de boeken moeten raadplegen daar mijn Finse verzameling al enige tijd naar de achtergrond is verschoven.

Later bijgevoegd ;
De finse ''41'' stempeling zegt me even niks. Klinkt mij onbekend in de oren.
http://netti.nic.fi/~junkyard/stamps.html
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Mosin Nagant stempels

Bericht door asjemenou »

De Finnen hebben flink wat aangerommeld met de (buitgemaakte) Mosin Nagant geweren. De buitgemaakte Mosin Nagant geweren werden door hen indien nodig opgelapt met onderdelen van andere Mosin Nagant geweren. Daarnaast vervaardigden ze zelf ook nog onderdelen. Zodoende kun je Finse Mosin Nagant geweren tegenkomen die zijn opgebouwd uit zowel Finse, Russische als Franse (Chatellerault) onderdelen.
Als jouw Mosin Nagant 91/30 geweer niet is voorzien van een "SA" stempel dan zou je kunnen concluderen dat het wapen door de Finnen gedurende de Fins-Russische winteroorlog is buitgemaakt. Het "SA" stempel is inderdaad in 1942 pas ingevoerd.
Hoe precies de Finnen met het stempelen waren weet ik niet maar er zijn uitzonderlijke gevallen bekend.

De betekenis van het Finse "41"stempel is eigenlijk niet bekend. Ondanks dat je stempel op veel doorgebruikte Finse Mosin Nagant geweren tegenkomt. Er zijn kenners die beweren dat de "41" stempel zou staan voor een (her)keuringsmerk uit 1941 voor buitgemaakte Sovjet geweren uit de Fins-Russische winteroorlog.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Terugkomend op de eetketel met ingekraste namen.
Heb nog een foto gemaakt van een ingekraste naam op de eetketel.
Vrij vertaald ''koetsjoe'', wat mij niet als een gebruikelijke russische naam in de oren klinkt.
Bijlagen
DSCI5696 k.jpg
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Auke »

Inderdaad niet veelvoorkomend, maar 'Koesjoe' bestaat wel als achternaam. En het zou ook nog de datief van 'Koesj' kunnen zijn waarmee het 'aan Koesj' betekent, ook een vrij zeldzame achternaam.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Auke schreef:Inderdaad niet veelvoorkomend, maar 'Koesjoe' bestaat wel als achternaam. En het zou ook nog de datief van 'Koesj' kunnen zijn waarmee het 'aan Koesj' betekent, ook een vrij zeldzame achternaam.
Heb het aan mijn vrouw gevraagd (zij is russisch) en zei zegt een dergelijke russische naam niet te kennen. Wel gaf ze aan dat het eventueel een afkorting (initialen) van een naam zou kunnen zijn of dat het inderdaad een achternaam zou kunnen zijn maar dan in ieder geval niet een naam die in haar voormalige republiek voorkomt.
Het is niet uit te sluiten dat het wel een familienaam is, maar zoals jij al aangeeft is dat dan wel een niet veel voorkomende naam.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Haplo »

Er zijn inderdaad weer nette stukken bij gekomen cq op de foto gezet.
Erg gecharmeerd van die kijker met tas.
Mooi item.
Mvg/Best regards, Sipke
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Haplo schreef:Er zijn inderdaad weer nette stukken bij gekomen cq op de foto gezet.
Erg gecharmeerd van die kijker met tas.
Mooi item.
Dank je, heb er geloof ik nog een paar. Naar ik meen nog drie complete tassen. Ze zijn alle anders qua kleurstelling, iets dat typerend is voor sovjet uitrusting en kleding.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Haplo »

Dat er veel verschil is in kleurstelling is iets wat mij in de loop der tijd ook al is opgevallen.
Voor een poosje terug redelijk veel Russisch in handen gehad bij een goede vriend van me.
Op één of andere manier heb ik het idee dat ik in jou collectie weer wat terug zie van die items.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

frei schreef:
Auke schreef:Inderdaad niet veelvoorkomend, maar 'Koesjoe' bestaat wel als achternaam. En het zou ook nog de datief van 'Koesj' kunnen zijn waarmee het 'aan Koesj' betekent, ook een vrij zeldzame achternaam.
Heb het aan mijn vrouw gevraagd (zij is russisch) en zei zegt een dergelijke russische naam niet te kennen. Wel gaf ze aan dat het eventueel een afkorting (initialen) van een naam zou kunnen zijn of dat het inderdaad een achternaam zou kunnen zijn maar dan in ieder geval niet een naam die in haar voormalige republiek voorkomt.
Het is niet uit te sluiten dat het wel een familienaam is, maar zoals jij al aangeeft is dat dan wel een niet veel voorkomende naam.
Kan het misschien een bijnaam/schuilnaam van iemand zijn? Het doet mij enigszins denken aan een geval van eigendommen van een Nederlandse krijgsgevange uit het voormalige Nederlands-Indië. Een Amerikaanse verzamelaar vroeg om de vertaling van de woorden/inscripties op de voorwerpen. Sommige woorden kon ik niet voor hem vertalen omdat ik de indruk had dat het om verwijzingen naar iets, gebeurtenissen en of bijnamen ging. In zo'n geval kan alleen de betrokkene zelf de juiste uitleg geven.
Nu spreek ik de Russische taal niet maar ik ken wel iemand die de taal machtig is. Deze doet wel eens wat vertaalwerk voor mij. Op zich blijft dit lastig omdat er vaak militaire termen en afkortingen in worden gebruikt. Je moet dus niet alleen de taal kennen maar ook nog eens bekend zijn met de aanduidingen en afkortingen van het Sovjet-Russische leger.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

Haplo schreef:Dat er veel verschil is in kleurstelling is iets wat mij in de loop der tijd ook al is opgevallen.
Voor een poosje terug redelijk veel Russisch in handen gehad bij een goede vriend van me.
Op één of andere manier heb ik het idee dat ik in jou collectie weer wat terug zie van die items.
Dit maakt het verzamelen van Sovjet WOII militaria dan ook zo moeilijk. Standarisatie was immers een ruim begrip voor de Sovjets.
Gedurende de oorlog werden allerlei civiele Sovjet bedrijven ingeschakeld voor de oorlogsindustrie. En deze moesten werken met de materialen die ze kregen aangeleverd. Zo zijn er Sovjet WOII schouderepauletten bekend die oorspronkelijk dateren van voor 1917 en die na 1943 zijn aangepast en doorgebruikt. Zelfs in beslag genomen Duitse voorraden werden door de Sovjets hergebruikt. Er zijn Sovjet uniformknopen bekend welke voorzien zijn van een RZM stempel op de achterkant!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Haplo »

Klopt.
Heb ik gezien.
Meeste wat je tegenkomt qua door gebruik is toch wel Duitse uitrusting waarvan de stalen delen zijn zwart gelakt.
De echte reden heb ik daar nooit van begrepen.
Heb er meerdere verhalen over gehoord.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

Haplo schreef:Klopt.
Heb ik gezien.
Meeste wat je tegenkomt qua door gebruik is toch wel Duitse uitrusting waarvan de stalen delen zijn zwart gelakt.
De echte reden heb ik daar nooit van begrepen.
Heb er meerdere verhalen over gehoord.
In mijn vorige reactie doelde ik eigenlijk meer op het hergebruiken van gevorderde Duitse materialen zoals knopen, stof voor het vervaardigen van uniformen e.d. maar doorgebruiken van Duitse uitrustingsstukken gebeurde zeker ook.
Het zwart lakken van metalen delen van uitrustingsstukken e.d. kan er op wijzen dat ze uit een opslag komen. Dit zie je vaak bij oude voorraden van het Rode leger. Het zwart lakken was een soort van conservering. Bij uitreiking of gebruik werd de zwarte laag verwijderd en kwam vervolgens de groene kleur tevoorschijn.
Door allerlei redenen waren de Sovjet WOII soldaten slecht uitgerust. Zo heb ik een zakboekje van een Sovjet WOII militair waaruit blijkt dat de man alleen een jas, broek, kwartiermuts en een riem heeft ontvangen. Waarschijnlijk heeft hij z'n eigen schoeisel meegenomen. De rest zal hij wel op het slagveld bij elkaar hebben vergaard. Vandaar dat je meerdere namen/initialen op Sovjet WOII uitrustingsstukken kunt tegenkomen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Haplo schreef:Dat er veel verschil is in kleurstelling is iets wat mij in de loop der tijd ook al is opgevallen.
Voor een poosje terug redelijk veel Russisch in handen gehad bij een goede vriend van me.
Op één of andere manier heb ik het idee dat ik in jou collectie weer wat terug zie van die items.
Enkele stukken zijn uit de collectie van H.S. (jouw collega). F.W. heeft die collectie namelijk overgenomen en in gedeelten verkocht. Enkele stukken heb ik rechtstreeks van H. en enkele van F.
Het overgrote deel heb ik in de loop van de jaren her en der opgeschareld, met de komst van internet zijn de items vanuit de gehele wereld binnengekomen. Daarnaast veel gevonden op buitenlandse beurzen.
Groet
F.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

asjemenou schreef:In mijn vorige reactie doelde ik eigenlijk meer op het hergebruiken van gevorderde Duitse materialen zoals knopen, stof voor het vervaardigen van uniformen e.d. maar doorgebruiken van Duitse uitrustingsstukken gebeurde zeker ook.
Het zwart lakken van metalen delen van uitrustingsstukken e.d. kan er op wijzen dat ze uit een opslag komen. Dit zie je vaak bij oude voorraden van het Rode leger. Het zwart lakken was een soort van conservering. Bij uitreiking of gebruik werd de zwarte laag verwijderd en kwam vervolgens de groene kleur tevoorschijn.
Door allerlei redenen waren de Sovjet WOII soldaten slecht uitgerust. Zo heb ik een zakboekje van een Sovjet WOII militair waaruit blijkt dat de man alleen een jas, broek, kwartiermuts en een riem heeft ontvangen. Waarschijnlijk heeft hij z'n eigen schoeisel meegenomen. De rest zal hij wel op het slagveld bij elkaar hebben vergaard. Vandaar dat je meerdere namen/initialen op Sovjet WOII uitrustingsstukken kunt tegenkomen.
Het gebeurde aan beide zijden. Duitse koppels waren zeer geliefd bij russische soldaten en werden dus ook veelvuldig doorgebruikt. Ook wapens zoals de MP40 is vaak op foto's van russische miltairen te zien.
Dat de duitsers veel buitgemaakte russische voertuigen / wapens / uitrusting e.d. gebruikt hebben is ook bekend. Hieronder een foto van een duits uniform gemaakt van een buitgemaakt russisch tentzijl/poncho.
Heeft toebehoord aan een duitse luitenant van de 384e infanterie divisie. (zie ander topic !)
Bijlagen
Rotation of P1040803 klein.JPG
Gebruikersavatar
battleww2
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 12:42

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door battleww2 »

Hoi frei.
Mooie spullen hoor :)
Ik heb even een vraag ik heb een russische munitie kist met een ster in het midden.
Weet jij misschien of die orlogs zijn?

gr tim
Plaats reactie