De Signaal van wanneer tot wanneer?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door coco »

Beste Leden,

Ik heb laatst 2 Signaals gekocht en vroeg mij nu af,
Wanneer is de Signaal ingesteld (jaartal misschien datum?)
Wanneer kwam de eerste uit (Jaartal + datum)
Wanneer kwam de laatste uit (Jaartal + Datum)
In welke TALEN werden ze gemaakt (Duits,Nederlands,Frans nog meer?)
En heeft iemand een idee hoeveel er van 'bijvoorbeeld' nummer 08 1944 zijn gemaakt? (Nederlands tallige)

Alvast Bedankt!

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door patrickh »

Het tijdschrift "Signaal"
Signaal is ongetwijfeld een van de bekendst, zoniet hèt bekendste, propagandatijdschrift uit de Tweede Wereldoorlog. Wat weten we er eigenlijk over?.

De eerste Duitse uitgave met op de verticaal lopende rode band de aanduiding: "Sonderausgabe der Berliner Illustrierte Zeitung" verscheen in april 1940. In juni 1940 verscheen het eerste nummer in het Nederlands. Gedurende de gehele oorlog volgt er tweemaal per maand uitgave.

De formule voor Signaal was overgenomen van het bekende Amerikaanse blad "Life". Tevens werden de bladen "Look" en "Picture Post" als voorbeeld gebruikt. Het bleek een succes !
De reportages en de kleurenafbeeldingen (vaak in een dubbele uitneembare middenpagina) bezaten grote aantrekkingskracht op de lezer.

De lay-out, technische aanpak en de kleurenfoto's moesten ervoor zorgen dat Signaal een internationale aantrekkingskracht had. De inhoud bestond, naast 'hoera-artikelen' dat het Duitse artikelen en haar overwinningen in alle facetten weergaf, uit allerlei (semi) wetenschappelijke en huis-tuin-en-keuken artikelen. Het politiekculturele tijdschrift "Das Reich", dat tevens aan het hierna genoemde "Deutscher Verlag" verbonden was, zorgde ervoor dat redacteuren over en weer in zowel Signaal als Das Reich publiceerde. Men probeerde op deze manier teksten op "niveau" te houden.

Signaal verscheen in een oplage van zo'n 2,5 miljoen exemplaren per aflevering in twintig talen. Dit was inclusief een Engelstalige uitgave die in de eerste oorlogsjaren in beperkte oplage verscheen. Aan Balten, Tsjechen, Polen en Oekraïners werd geen aparte uitgave besteed. De Tsjechen moesten volgens de nazi's maar Duits (leren) lezen en de rest was als "Untermensch" onbelangrijk !
Bovendien werden bovenstaande volken ongeschikt geacht kennis van deze "cultuurvorm" tot zich te nemen.

Signaal was een uitgave van het Opper Kommando van de Wehrmacht (OWK (Oberkommande der Wehrmacht)). Naast Signaal gaf het OKW o.a. het blad "Die Wehrmacht" uit. Het OKW zorgde dat de zogenaamde Wehrmacht Führungsstaf afdeling "WPR" (afdeling Auslandpropaganda) Signaal "zonder inmenging van buitenaf" (lees: NSDAP-invloed) op de markt kon brengen. Van "pottenkijkers", hiermee werd het propagandaministerie van dr. Joseph Goebbels bedoeld, was men niet gediend.
Dat de strijd daarmee niet gestreden was bleek toen Goebbels ering slaagde (voor de technische samenstelling (!)) in de loop van 1941 Signaal onder te brengen bij "Deutscher Verlag". Dit was een conglomeraat van allerlei uitgeverijen met een sterke NSDAP-invloed, o.a. uitgever van het voornoemde "Das Reich". Bovendien werd een Goebbels' protegé, Majoor Martin, in de functie van hoofd "Abteilung Auslandpropaganda WPR" gemanouvreerd. Ten slotte werd Martin ook nog tot Schriftleiter (hoofdredacteur) van Signaal benoemd. De invloed van het propaganda ministerie was rond 1942 compleet.

Signaal naar het einde
In de loop van 1944 veranderde de toon van Signaal. Naarmate het steeds slechter met de oorlog ging zijn overwinningen, vooral vanaf 1943, bijna niet meer te melden. Hierdoor verschuift het zwaartepunt van de artikelen. Waar het eerst over de strijd ging zijn het nu algemene artikelen over wetenschap, mode en wetenschap die de boventoon voeren. Deze tendens was bij andere propaganda-publicaties eveneens waarneembaar.

Het verhaal rond Signaal is nog niet afgelopen. Alsof er niets aan de hand was laat de redactie eind 1944 weten dat men maar aan de oorlog moet wennen: het is de normale toestand !...Volgens de redactie van Signaal dan !
Deze opmerking is waarschijnlijk te verklaren uit de onderstaande opm,erkingen van Goebbels betreffende de -komende- Koude Oorlog.
Het laatste nummer van Signaal verschijnt in maart 1945. Het fenomeen "Koude Oorlog", door Goebbels al in 1944 gesignaleerd wordt gemeengoed in de laatste Signaalnummers: "De strijd tussen het Westen en het Communisme kan ieder ogenblik losbarsten".

Signaal / Extra
Blijven er dan nog interessante aspecten aan dit blad zitten ? Het antwoord is ja !
Signaal gaf naast de reguliere bladen, zogenaamde Signaal-extra's uit; een soort gratis bijlage. In de tweede helft van de oorlog werd er aan Signaal diverse Signaal-extra's toegevoegd. Hiervan zijn er in Nederland totaal 10 van verschenen. Of ook voor de nummers in de andere talen het geval is geweest is niet meer na te gaan. In mijn collectie bevindt zich een Frans exemplaar van een bombardement op de Parijse wijk Montmartre in 1943. Deze bijlage verscheen niet bij de Nederlandse editie. Hieruit zou mogelijk te concluderen zijn dat er ook bij de andere uitgaven extra's hebben gezeten. Zeker is dit echter niet.

Twee Signaal-extra's die geen algemene bekendheid genieten zij de Extra's bij no.17 en no.18 van 1944. Deze nummers zijn alleen in het oosten van ons land verschenen. In het westen brak begin september 1944 Dolle Dinsdag uit. Treinen en het hiermee gepaard gaande postverkeer kwamen tot stilstand. In het westen van het land waren de nummers (vanaf no.15) dan ook niet, of op z'n minst met grote moeite, verkrijgbaar. De nummers vanaf no.15 zijn dan ook buitengewoon schaars. De bovengenoemde Extra's zijn in hun geheel gewijd aan de opstand in Warschau (aug./sept. 1944). De Signaal-extra's uit deze periode, als men deze gratis bijlage al aantreft, zijn meestal verdwenen.

Het laatste nummer
Was dit het einde van dit roemruchte blad, of toch niet? Het bleek niet het allerlaatste nummer te zijn. In Zweden is nog één nummer verschenen. Dit extreem zeldzame exemplaar, Signaal no.6 1945, wordt hoogst zelden aangetroffen. Ik ben in het vazit van een redelijke fotokopie. Deze wil ik u niet onthouden.

Een laatste bijzonderheid?
Dit artikel wil ik afronden met een onbekend nummer van Signaal. Dit nummer, "Sonderheft S", zou verschenen zijn in 1944 en is mij volslagen onbekend. Is dit een echt -ontwerp- voor een te verschijnen nummer geweest? Of was/is dit een falsificatie? De afbeelding van het voorblad (een huilend vrijheidsbeeld) is duidelijk gericht tegen de VS. Het is een preofessioneel ontwerp. De tekstbal, bij iedere aflevering gevuld met een pakkende tekst, is bij "Sonderheft S" leeg. Pagina 2 van Signaal (tegenover het binnenblad) wordt bij dit nummer aangeduid als pagina 1. Het colofon staat dus aan de verkeerde kant in vergelijking met andere nummers van Signaal.

Lezers die informatie over dit onbekende nummer hebben worden verzocht contact met de schrijver op te nemen (contact)

De tekst van dit artikel is gebaseerd op "De geschiedenis van het propagandatijdschrift Signaal"door Ludwig Verduyn.



Zie:http://www.vktv.nl/index.html
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door coco »

Kijk daar heb ik wat aan Hartelijk Bedankt!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door JimK »

@ Patrick,

Bedankt voor deze informatie, heel erg nuttig.
Dan heb ik bij deze nog een vraag over de Signaal,
in het museum hebben wij toevallig vandaag heel veel Duitse propaganda materiaal en kranten, foto's etc uitgezocht wat paar weken terug geschonken werd.
Hier zaten een aantal signaals bij, maar die hadden we bijna allemaal al, we hebben bijna alle jaargangen compleet tot de maart versie van 1945.
Alleen zat er nu een ''Extra Oostnummer 1943'' bij, ik kon me deze zo niet herinneren. Is dit gewoon een normale uitgave, of ook echt een extra zoals de naam zegt. Hierin wordt alleen de ooststrijders behandelt. Kozakken etc. Met complete uitleg over de bekende Ostvolkermedailles en de distinctieven van de Ooststrijders. (Georgie, Armenie, Aserbaidschan, nordkaukasien, idel ural Turkistan, Russen en Oekrainers). En in het midden een kleurenposter van 2 signaalpaginas groot.

Jim
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door patrickh »

Jim,

Dit is gewoon een normale uitgave,is ook genummerd,nummer 24.Hij is in zoverre speciaal dat ie idd speciaal over de ooststrijders handeld.Misschien is de prijs wel wat hoger,het is iig een mooie uitgave!

groeten,Patrick
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door JimK »

ok, dank je

Er zijn toch ook nog kleine Signals uitgegeven?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door patrickh »

Kleine weet ik niet,wel hele dunne extra's (zwart wit).

Gr.Patrick
Gast

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door Gast »

Beste,Signal 20 van het jaar 1944 zal ik hem gemakkelijkshalve noemen, bestaat inderdaad en volgens een Duits verzamelaar werd hij gedrukt in een drukkerij in een plaatsje dichtbij Praag.Deze man haalde zijn in-
formatie bij het Duitse persagentschap ik denk wel dat men daar op de hoogte is.Ik had dit berucht nummer
in mijn bezit vele jaren geleden en bood het te koop aan in Amerika.Ik stuurde een copy van de cover plus
de inhoudsbladzijde naar de man in kwestie en er ontstond een hele correspondentie over de betaling ervan,
we konden echter niet tot een akkoord komen.Eerst stelde de persoon in kwestie een ruil voor maar wat hij
aanbood kon ik hier ook krijgen per slot had de 2de W.O. zich hier in Europa af gespeeld.Op zijn vraag wat ik er dan voor vroeg stelde ik de som van 1000 dollar voor maar die kon hij niet ophoesten beweerde hij.Einde
van het verhaal?Zeker niet.Aangezien de verkoop niet door ging publiceerde de Amerikaan een artikel in een
Amerikaans militair tijdschrift waarin hij beweerde dat het nummer hem aangeboden vals was wat door de
Duitser werd tegen gesproken.Vele jaren later toen de computer deel uitmaakte van ons dagelijks leven trad
ik in verbinding met de Duitser die me antwoordde binnen een korte tijdspanne met de vraag of ik die zekere
persoon was die lang geleden contact had opgenomen met de Amerikaan.Uw beschrijving van het bepaalde
nummer klopt helemaal met het nummer dat ik in mijn bezit had.Ik veronderstel dat ik die Duitse jongen wel
verschillende slapeloze nachten heb bezorgd!Maar in ieder geval Signal S bestaat wel degelijk!
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door Jabnus »

Beste "gast" heb je misschien foto's van Signal 20/S 1944 die we kunnen zien?

Jaren terug heb ik met een verzamelaar gepraat die ervan overtuigd was dat er ook nog een Zweedse Signal 7/45 zou bestaan. Tot op heden is dat echter slechts een hardnekkig gerucht aangezien nog nooit iemand nummer 7 heeft gezien. We blijven echter hopen en het zou echt een superontdekking zijn als die ooit opduikt!

Voor de geinteresseerden: ik heb nog een stapel dubbele Signals (Duitse en Nederlandse), zijn er wellicht meer mensen die deze sparen en dubbele nummers hebben? Misschien kunnen we ruilen en elkaar helpen?

mvg,
Gaston


Voor wie het interesseert hier de zeldzame voor en achterkant van nummer 6/45, nog steeds voor velen een onbekend nummer:
(NIET uit eigen collectie helaas!)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door davy »

Hier een link met een lijstje met de uitgaves per taal:
http://www.signalmagazine.com/files/editions.gif
Daar staat ook bij welke uitgave in mini is uitgebracht.
Zelf heb ik de Signaals van 1941 tot halfweg 44 in het Nederlands (enkele zijn in het Frans), ze zijn ingebonden tot 3 serieuze boeken.

Groeten, Davy
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door Jabnus »

Hallo Davy,

Hoeveel nummers zitten er in jouw boeken? Ik heb ook van zulke boeken, maar die zijn nog redelijk dun (zeker geen 3 jaargangen in drie boeken, eerder 2 a 3 boeken per jaargang?).

Heb je eventueel ook dubbele Signaal nummers?

mvg,
Gaston
bennyjochems
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2015, 15:00

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door bennyjochems »

Hallo,

ik heb op zolder bij de grootouders nog wat SIGNALs gevonden...

Weet er iemand de waarde van deze boekjes?

Ze zijn helaas niet in nieuwe staat,

wij hebben van:
1940:11 12 13
11 en 13 zijn in het frans,nr 12 in het duits
1941:1 8 9 13 14 15 16 17 18 19 20 21
allemaal in het frans,alleen nr 19 is in het nederlands
1942:1 2 3 4 5 6 7 8 19 20 21 22 23/24
allen in het frans
1943:1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
allen in het frans
1944:6 7 8 9 10 11
allen in het frans,nr 8 en 11 in het nederlands...

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: De Signaal van wanneer tot wanneer?

Bericht door patrickh »

Zijn de gangbare nummers van rond de 5 euro.
Plaats reactie