Foto: Nederland?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

het zijn ook geen Hoeve's..gewoon woonhuizen
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Ik vond eerst het voorportaal en de "dakramen" nogal "onnederlands" overkomen, de dakramen zie ik echter terug op meer Nederlandse foto's uit die tijd. Jammer dat je niet kunt zien of er luiken voor de ramen zitten.
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Mijn vermoeden zou zijn Noordelijk Belgie tegen Nederland aan..
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Goed, hier waren ze tussen januari en mei 1940. Sorry voor het Duits, is even een copy-paste uit mijn manuscript...

29.02.1940 Abfahrt der 15. (Krad.-) Kompanie von Bad Ems über Bonn, Köln, Duisburg und Castrop Rauxel nach Lüdinghausen bei Münster (Westfalen). Die Leibstandarte wird in den Raum Lüdinghausen, Bereich Heeresgruppe B, der SS-V Division, geführt von Gruppenführer Hausser, unterstellt.

13.03.1940 Abfahrt der 15. (Krad.-) Kompanie LAH über Neuenkirchen nach Salzbergen bei Rheine.

In Salzbergen bleven ze tot 9 mei 1940. Gevechtsakties lijken mij uitgesloten maar ze gingen via De Poppe, Bornebroek, Zwolle, Harskamp, Essen, Kootwijkerbroek, Barneveld, Voorthuizen, Raamsdonkveer, Geertruidenberg, Dordrecht, Moerdijk, Rotterdam, Den Haag, Scheveningen. Na de capitulatie van Nederland Haarlem, Halfweg, Amsterdam en dan rust in de buurt van Arnhem - Nijmegen.

Interessant: ze verlieten Nederland over Venlo, Roermond, Maaseik en Bilsen, dan...

20.05.1940 06.00 Uhr Abfahrt von Bilsen, über Huy in den Raum von Havelange. Übernachtung im Schloß zu Maffé.

21.05.1940 Südlich Namur, nördlich Dinant über Yvoir, Bioul, Fraire, auf Barbeucon. Dort Übernachtung.

22.05.1940 Um 13.00 Uhr setzt die 15. (Krad.-) Kompanie, verstärkt durch Panzerspähzug, Aufklärung auf Foret de Mormal und über Douchy auf Denain an.

23.05.1940 Raststellung, Biwak nördlich Le Quesnoy.

enz.

Hebben we hier iets aan?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Nu ik nog eens nadenk zou hij te plaatsen zijn in de "rural" gebieden ( juiste woord ontschiet me) tussen venlo en roermond.

De huizen lijken me alleen te "nieuw" voor de toendertijd arme streek..
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

n.a.v. je eerdere opmerking over noordelijk België: zijn er op het forum mensen die iets kunnen zeggen over de streek rond Maaseik en Bilsen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

jacob schreef:het zijn ook geen Hoeve's..gewoon woonhuizen
dat idee had ik ook al, ze zijn een beetje hoog voor hoeve's :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik denk tot het onmogelijk is om te weten waar deze foto is genomen,de duitse troepen hebben in heel europa gevochten,en met een herkenninspunt als 3 huizen en 1 boom kom je denk ik niet ver.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Robin, misschien moet je de info die ik hierboven gaf nog even lezen. Ze vochten idd in heel Europa, maar deze man is met zekerheid van 15. (Krad.-) Kompanie / LAH en de foto is genomen in 1940. Ik herhaal even, hier was deze eenheid tussen januari en mei 1940...

29.02.1940 Abfahrt der 15. (Krad.-) Kompanie von Bad Ems über Bonn, Köln, Duisburg und Castrop Rauxel nach Lüdinghausen bei Münster (Westfalen). Die Leibstandarte wird in den Raum Lüdinghausen, Bereich Heeresgruppe B, der SS-V Division, geführt von Gruppenführer Hausser, unterstellt.

13.03.1940 Abfahrt der 15. (Krad.-) Kompanie LAH über Neuenkirchen nach Salzbergen bei Rheine.

In Salzbergen bleven ze tot 9 mei 1940. Gevechtsakties lijken mij uitgesloten maar ze gingen via De Poppe, Bornebroek, Zwolle, Harskamp, Essen, Kootwijkerbroek, Barneveld, Voorthuizen, Raamsdonkveer, Geertruidenberg, Dordrecht, Moerdijk, Rotterdam, Den Haag, Scheveningen. Na de capitulatie van Nederland Haarlem, Halfweg, Amsterdam en dan rust in de buurt van Arnhem - Nijmegen.

Interessant: ze verlieten Nederland over Venlo, Roermond, Maaseik en Bilsen, dan...

20.05.1940 06.00 Uhr Abfahrt von Bilsen, über Huy in den Raum von Havelange. Übernachtung im Schloß zu Maffé.

21.05.1940 Südlich Namur, nördlich Dinant über Yvoir, Bioul, Fraire, auf Barbeucon. Dort Übernachtung.

22.05.1940 Um 13.00 Uhr setzt die 15. (Krad.-) Kompanie, verstärkt durch Panzerspähzug, Aufklärung auf Foret de Mormal und über Douchy auf Denain an.

23.05.1940 Raststellung, Biwak nördlich Le Quesnoy.

enz.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Owwwww,had ik inderdaad niet gelezen :oops:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Dat dacht ik al :)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Het zou hier in Limburg kunnen zijn zo te zien aan de bouwstijl, het lijkt me ook nogal een rijke boer, er waren veel rijke boeren toen hier in Limburg.
In 1943 werd de SS-Panzer Division 'Hitlerjugend' opgericht in het Kamp van Beverlo met veel jonge recrutten van de Leibstandarte...maar dat was in de winter en de foto lijkt me eerder in de zomer getrokken.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

@Roel R.: Rural is landelijk of plattelandsgebieden. :wink:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Michael schreef:In 1943 werd de SS-Panzer Division 'Hitlerjugend' opgericht in het Kamp van Beverlo met veel jonge recrutten van de Leibstandarte...maar dat was in de winter en de foto lijkt me eerder in de zomer getrokken.
...klopt, de zomer van 1940.

Jongens, lees de thread nou gewoon. Hoe vriendelijk ook, het heeft geen zin een foto van 15. (Krad.-)/LAH uit 1940 te linken aan HJ in 1943 8)
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dat meest linkse huis, zoiets was een tijdje geleden bij een klusprogramma op iets dat daar op lijkt. Als ik het goed begreep was het links gedeelte het originele. Wegens ruimtegebrek zou er dan later het tweede deel aangebouwd zijn. Dat was in Nederland.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie