Vragen over een legerpet !

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
bdb12
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2012, 14:47

Vragen over een legerpet !

Bericht door bdb12 »

Beste mensen,

Ik weet niet of ik hier op het goede forum ben, maar ik heb sinds kort een Duitse legerpet in mijn bezit waarvan ik in godsnaam nergens iets van weet.

Excuseer mij als het geen WO II pet is, maar kan iemand mij aub meer informatie geven over deze pet?
Denk dan aan:
- Uit welke tijd is het afkomst?
- Wie hebben deze pet gedragen?
- Eventuele waarde?

Kortom: Alle informatie is eigenlijk welkom!

Dit is de link naar de foto van de pet:
http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... 00094.jpg/

Ik hoop graag van jullie te horen!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door Kugelblitz »

Dit is een pet van de Nationale Volksarmee, van de voormalige DDR (Oost-Duitsland). Volgens mij gewoon een manschappenpet en zeker niets bijzonders. Of hij origineel is durf ik niet te zeggen, aangezien ook deze worden nagemaakt, maar het lijkt me op het eerste gezicht wel een goede.

Waarde mits origineel misschien €15,-?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
bdb12
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2012, 14:47

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door bdb12 »

Heel erg bedankt voor je antwoord!

Ik denk dat het wel om een originele pet gaat, aangezien er bijvoorbeeld ook een oude Duitse krant in de binnenkant zat om de pet strak te houden. Ik heb de pet voor een tientje gekocht, ik dacht dat hij misschien meer waard was dus dat is wel een kleine teleurstelling haha!

Nogmaals bedankt :)
Mvg!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door Kugelblitz »

bdb12 schreef:Heel erg bedankt voor je antwoord!

Ik denk dat het wel om een originele pet gaat, aangezien er bijvoorbeeld ook een oude Duitse krant in de binnenkant zat om de pet strak te houden. Ik heb de pet voor een tientje gekocht, ik dacht dat hij misschien meer waard was dus dat is wel een kleine teleurstelling haha!

Nogmaals bedankt :)
Mvg!
Ah, dan zal hij inderdaad wel origineel zijn! Helaas zijn de meeste DDR items niet zoveel waard, uitzonderingen daargelaten. Wel zijn de prijzen behoorlijk in de lift, dus dit is een goed moment om dingen te kopen. Wie weet wat ze over 10 jaar kosten...
Zoals gezegd is dit geen bijzondere pet, dus zal hij ook nooit echt iets bijzonders worden. Voor €10,- heb je geen miskoop gedaan, amar echt een koopje was het ook niet. Misschiend at sommigene r ook alw el €25,- voor vragen, maar €15,- lijkt me een fatsoenlijk bedrag.

Er zitten hier nog wat DDR 'experts', dus wellicht kunnen die je nog wat meer vertellen, bijvoorbeeld wat voor pet het precies is etc. Als het goed is staat er aan de binnenkant van de pet ook nog een en ander (codes/getallen/fabrikant), als je daar een foto van maakt is waarschijnlijk ook het productiejaar etc. te achterhalen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
bdb12
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2012, 14:47

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door bdb12 »

Dat is erg jammer, dat DDR items niet al te veel waar zijn! Ik hoop dat ik de pet in ieder geval wel voor een wat hoger bedrag van de hand kan doen, dus ben benieuwd wat daar uit komt!

http://imageshack.us/photo/my-images/24/002pj.jpg/
Dit is de link naar een foto van de binnenkant van de pet.
Aan de zijkanten in de binnenkant staat niks, alleen die NVA 55 & 1856 N.

Hopelijk zijn er wat kenners die hier meer van af weten!
Groeten!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door Jan Klaassen »

Die zijn er ^^

Dit is een pet uit 'officiersstof' (gladde stof) van een beroepsonderofficier van de Oost-Duitse NVA. Overige, niet-beroeps manschappen zouden een meer wollen pet hebben, maar zo ziet deze pet er op de foto niet uit.

DDR-spul is absoluut nog niet veel waard, behalve de vroegere items (jaren '70 en vroeger) natuurlijk, en (de laatste maanden) Volksmarine-items. En dat is, vind ik als verzamelaar, alles behalve jammer eigenlijk :lol: Depots vol worden nog aangeboden 'all over the internet', met spul zoals deze pet, "helaas".

Verder over de pet.
Bij Oost-Duitse "schirmmutzen" staat er altijd alleen maar een 'stempel' of 'print' aan de binnenkant, niet aan de zijkanten oid, dus daar hoef je dan ook niet meer te zoeken ;)

Maat 55 wordt door velen nog als klein gezien, vanaf 57 worden ze pas een beetje interessanter (met uitlopers tot 64-65). "55" is hier dan ook de maat, "NVA" geeft niet meer en minder aan dan dat het gebruikt is in Oost-Duitsland, en dat het legeronderdeel waar deze persoon bij zat onderdeel was van het Ministerium fur Nationale Verteidigung. Vanwege de witte bies hoorde deze man ergens in het leger (heeeeel ruim), behalve bij de Grenztruppen, Marine, Luftverteidigung ("Flak") en Luftstreitkrafte.

1856 is niet, zoals helaas wel eens gedacht wordt -.-', het jaartal van productie, maar de code voor de fabriek waar deze is gemaakt, in dit geval "VEB Perfekt Berlin", onder WOII-verzamelaars bekend als Erel, later Emhage.

"N" is het jaartal, de jaarcode. Vanaf 1968 gebruikten ze die in de DDR. Staat voor 1989.

Da's eigenlijk alles wat er over te vertellen valt :P
10 euro is in orde. De echte 'blote' waarde zal daar nog iets onder liggen, maar niemand koopt of verkoopt die daar tegenwoordig voor. Mocht je 'm willen verkopen, zou ik inderdaad 15 euro (op Marktplaats toch wel de max) proberen!

Grussle!

p.s.; DDR-militaria wordt nog niet echt nagemaakt. Met uitzondering van Fallschirmjager-items, vroege "Blumentarn" camouflage en de vroegste items. Petten zoals deze zijn, gelukkig nog wel, tegenwoordig per definitie altijd origineel. Gelukkig bevindt deze zich ook nog in originele staat, er wordt geregeld met dit soort 'waardeloze' zaken geknoeid (bijv. ombouwen tot een 'pet voor officier WOII'...)!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
bdb12
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2012, 14:47

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door bdb12 »

Kijk eens aan, zeer interessant. Hier heb je nog eens wat aan!

Dit is alles wat ik wilde weten, heel erg bedankt voor je moeite. De pet valt inderdaad trouwens heel erg klein. Ikzelf heb al een klein hoofd, en het eerste wat mij dan ook opviel is dat zelfs ik de pet niet helemaal goed op kon zetten!

Jammer, maar verder een leuke geschiedenis nogmaals :)

Mvg,
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door Jan Klaassen »

En hij staat al te koop ook :P

Nu moet ik wel eerlijk zeggen; ik sta er altijd van te kijken welke 'bieden vanaf' prijzen er door mensen worden opgegeven die er GEEN weet van hebben, maar in dit geval, waar de waarde toch echt 15 euro niet overschrijdt, is 30 euro toch wel heel erg optimistisch x)
Na gut, het staat je vrij, succes met de verkoop ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
bdb12
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2012, 14:47

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door bdb12 »

Jep, de pet stond al te koop op marktplaats voordat ik je eerste reactie op dit forum ontving. Overigens heb je helemaal gelijk, je zegt namelijk zelf al waarom ik de pet voor die prijs op marktplaats zet. Er zijn genoeg mensen die geen weet van deze items hebben en zo'n pet voor andere doeleinden willen kopen en er misschien dus wel een hogere prijs voor betalen. Ik ga dus uit van de onwetende mens, en mocht het niks worden dan wacht ik nog een tijdje en probeer ik het dan weer op marktplaasts! :)
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door yente »

bdb12 schreef:Jep, de pet stond al te koop op marktplaats voordat ik je eerste reactie op dit forum ontving. Overigens heb je helemaal gelijk, je zegt namelijk zelf al waarom ik de pet voor die prijs op marktplaats zet. Er zijn genoeg mensen die geen weet van deze items hebben en zo'n pet voor andere doeleinden willen kopen en er misschien dus wel een hogere prijs voor betalen. Ik ga dus uit van de onwetende mens, en mocht het niks worden dan wacht ik nog een tijdje en probeer ik het dan weer op marktplaasts! :)
Is dat niet een beetje profiteren?
Soms zie ik ook dingen staan die ik graag zou hebben maar dan wordt deze tegen een enorm hoge prijs aangeboden. Deze worden dan ook niet verkocht vermoed ik. Zo zie ik vaak medailles staan die een vraagprijs hebben van het vijfvoudige van de huidige prijs,..
Ik vind het raar dat mensen willen geld verdienen aan onwetende personen. Vaak zijn dit erg jonge mensen die een beginnende verzameling aan het opstarten zijn en worden ze door hun tekort aan kennis in 't zak gezet. Maarja iedereen doet wat hij wil ;)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
bdb12
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2012, 14:47

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door bdb12 »

Precies, iedereen doet wat hij wilt :) En als je overweegt om een verzameling te gaan beginnen, mag je wel verwachten dat je dan voldoende tot genoeg kennis hebt van zaken! Ben je het daar niet mee eens? Ik bedoel, je gaat dan niet mijn pet kopen voor die prijs als beginnende verzamelaar, want dan kan je beter gelijk stoppen met het verzamelen. Achja nogmaals, ik zie het allemaal wel.. Ik ben zelf ook een jong persoon (19) die uit alles wat centjes probeert te verdienen naast mijn school/werk! :)
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door yente »

bdb12 schreef:Precies, iedereen doet wat hij wilt :) En als je overweegt om een verzameling te gaan beginnen, mag je wel verwachten dat je dan voldoende tot genoeg kennis hebt van zaken! Ben je het daar niet mee eens? Ik bedoel, je gaat dan niet mijn pet kopen voor die prijs als beginnende verzamelaar, want dan kan je beter gelijk stoppen met het verzamelen. Achja nogmaals, ik zie het allemaal wel.. Ik ben zelf ook een jong persoon (19) die uit alles wat centjes probeert te verdienen naast mijn school/werk! :)
Je kan wel al een goede kennis van zaken hebben maar de prijzen gewoon niet kennen. ;)
Ook vaak zie ik bidprentjes van gesneuvelde belgen. 3 maal ben ik er tegen gekomen die in de omgeving van mijn dorp geboren of gesneuveld waren. Echter, de prijzen die men daar voor vroeg vond ik schandalig. Ik wil dat gewoon in mijn verzameling hebben om er verder over te kunnen opzoeken en een mooi setje te maken. Maar door die hoge prijzen worden heel wat items verpest.
Dit was niet op u bedoeld dat van die bidprentjes ;)
Mvg
Ps, ik ben ook jong, over 2 maand 20, maar als ik iemand kan blij maken die nog jonger is dan mij door iets redelijk goed koop te verkopen, dan doe ik dat ook.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door Mr Mojo Risin »

Als je op die pet geld wilt verdienen, wacht dan gewoon 10 jaar en speculeer op een prijsstijging van DDR-militaria. Leg ze weg een laat ze even liggen, 50% kans dat het lukt.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door Glenn »

Zulke dealers kunnen we missen!
bdb12
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2012, 14:47

Re: Vragen over een legerpet !

Bericht door bdb12 »

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid ja. Ik bekijk het allemaal wel.
En Yente; ieder zijn eigen mening en manier van doen he!
Plaats reactie