Patroonhuls uit 1944 met opdruk!!

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
remco82
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2012, 13:09

Patroonhuls uit 1944 met opdruk!!

Bericht door remco82 »

Goedendag alle,
Ik hoop hier wat informatie te vinden over een patroon huls uit 1944 die mijn overgrootvader ooit "gevonden" heeft.

Ik zou graag willen weten wat de opdrukken aan de onderkant betekenen en de tekening op de huls.

Aller eerst. het is een tekening met een molen erop en soort bloem en de tekst : holland :
het lijkt erop dat deze niet gegraffeerd is aangezien de opdruk er werkelijk "op ligt"
is dit vanuit fabriek een opgave geweest of zit ik helemaal fout daarmee?
20120303_1257051.jpg
ten tweede de tekens.

25 PR (eronder staat II )
LOT 36
RM/C
CF
een kleine m
een klein 5 met pijl erbovn naar de letter c


op het slagpen staat dit:
5379 CR/C 6/44
0
No.j II M/C 5/4 (lijkt het op )
20120303_1317591.jpg
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Patroonhuls uit 1944 met opdruk!!

Bericht door S1991 »

Britse 25 ponder huls, ofja in dit geval een Canadese! Zoals veel voorkomend opgeleukt door de bevolking na de oorlog.
Meestal met bloemmotieven om als vaas te dienen of als paraplu bak. Soms werden ze ook gegraveerd met "Ter herrinering aan de bevrijding van Nederland Mei 1940-1945" of iets dergelijks.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
remco82
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2012, 13:09

Re: Patroonhuls uit 1944 met opdruk!!

Bericht door remco82 »

maar als er iets gegraffeerd ( of opgeleukt ) is hoe kan het dan dat de tekening niet "erin" zit. want als je gaat grafferen dan beschadig je als het ware het oppervlak en dan komt de tekening er dus "in" te liggen. dit zit er echter erop. alsof het een sticker is zeg maar, alleen dus orgineel gevaardigd uit 1 stuk.
dan zou het dus vanaf de binnenkant uitgetikt moeten zijn en dat is niet het geval.
dan vraag ik mij toch echt af... hoe?
S1991 schreef:Britse 25 ponder huls, ofja in dit geval een Canadese! Zoals veel voorkomend opgeleukt door de bevolking na de oorlog.
Meestal met bloemmotieven om als vaas te dienen of als paraplu bak. Soms werden ze ook gegraveerd met "Ter herrinering aan de bevrijding van Nederland Mei 1940-1945" of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Patroonhuls uit 1944 met opdruk!!

Bericht door rammsander »

Beste,

Kan je wat betere foto's maken van de opdruk!

Het is zowiezo huisvlijt hoor! Zoals S1991 al zei, het is gewoon een na de oorlog opgeleukte huls!

Vriendelijke groeten, Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Patroonhuls uit 1944 met opdruk!!

Bericht door S1991 »

Toch is het zo, dat heb ik ook met een huls. Lijkt alsof het er opgeplakt is maar is toch een soort van gravering of iets dergelijks.
In ieder geval huisvlijt van na de oorlog.
Waarde zal een eurotje of 5 zijn.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
remco82
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2012, 13:09

Re: Patroonhuls uit 1944 met opdruk!!

Bericht door remco82 »

de waarde is mij totaal niet van belang alleen de herkomst.
maar al met al. dit is niet gegraffeerd.

ik zet er even een beter foto op
S1991 schreef:Toch is het zo, dat heb ik ook met een huls. Lijkt alsof het er opgeplakt is maar is toch een soort van gravering of iets dergelijks.
In ieder geval huisvlijt van na de oorlog.
Waarde zal een eurotje of 5 zijn.
remco82
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2012, 13:09

Re: Patroonhuls uit 1944 met opdruk!!

Bericht door remco82 »

hier kan je goed zien dat het "erop" ligt en niet erin gegraffeerd is
1.jpg
2.jpg
Plaats reactie