hoe onderhoud ik mijn militaria goed?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
dick winters
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2010, 11:10

hoe onderhoud ik mijn militaria goed?

Bericht door dick winters »

hallo iedereen!
ik heb goede verzameling, die in een glazen vitrinekast staat, maar mijn vraag was is het slecht voor je spullen(helmen,medailles,veldflessen enz. GEEN JASSEN) als er een beetje zonlicht op schijnt? het staat niet vol in de zon ofzo, maar wel een beetje...

alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: hoe onderhoud ik mijn militaria goed?

Bericht door Kugelblitz »

Zonlicht moet je wel echt proberen te vermijden, zeker als hij er recht op schijnt. Het is het best je collectie in een donkere ruimte te houden, zodat er zo min mogelijk licht bij komt. Als er een beetje zonlicht door het vitrineglas valt is dat natuurlijk niet echt een ramp, maar zeker als het licht rechtstreeks fel op je vitrine schijnt moet je oppassen!

Natuurlijk zullen je spullen niet binnen een paar jaar uit elkaar vallen, maar er kan al snel verkleuring optreden, die je pas ziet wanneer het al te laat is.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

UV straling

Bericht door asjemenou »

Zoals Kugelblitz al vermeld is het raadzaam om je militariaverzameling zoveel mogelijk te behoeden voor zonlicht, lees daglicht. Het proces van verkleuring zal je niet direct al in één maand kunnen waarnemen. Zoals Kugelblitz ook al schrijft, je zult het pas waarnemen als het al te laat is.
Een goede tip is om UV werende folie op je raam te plakken. Zie ook dit topic; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t ... UV+werende .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: hoe onderhoud ik mijn militaria goed?

Bericht door Nico Roelofs »

Heb in een museum in Normandië het effect goed kunnen zien van zonlicht op kleding! Een kamp pak wat compleet verkleurd was en als je onder de kraag keek had hij nog een perfecte blauw/witte kleur. Nee het enige licht wat er bij mijn verzameling komt is als ik de lamp aan doe. Verder komt erbij mij niks geen UV stralen op mijn materiaal.
Plaats reactie