sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

jake schreef:Hallo,
Ik zal me even voortstellen ik ben Jake en actief militair hierdoor heb ik ook een interesse in militair materiaal.
Ik heb vroeger wat oost europees militairia verzameld.
Uiteraard zit er ook wat Russisch materiaal tussen.

Ik ben lid geworden van het forum puur uit interesse en tot nu toe valt het niet tegen echt mooie dingen gezien.
Ook heb wat vragen over een aantal spulletjes die ik heb ook dat vind ik makkelijk van dit forum de kennis die er aanwezig is.
Kom ik mijn vraag kan iemand mij meer vertellen over de volgende foto's.
Aangezien ik weinig verstand heb van productie jaartallen etc.
groet Jacco
Hallo Jake,
Pet lijkt oud maar is afwijkend van de voorbeelden die ik heb van deze pet. Mochten er stempels in staan kan je daar dan duidelijke foto's van maken ? Trouwens hoe groot zijn deze items ? Ze lijken mij vanaf de foto's zeer klein toe, kan me natuurlijk vergissen daar de foto's niet al te duidelijk zijn.

Lijkt op een paar kleinigheidjes na op de pet op de volgende site :

http://www.aboutww2militaria.com/index. ... adgear.htm

Ongeveer halverwege de pagina onder :
Khaki M 40 field visor hat. Cotton made, very salty condition, uncleaned. Star cockade is M40 khaki painted tin made.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Auke »

frei schreef:Set schouderstukken cavallerie

Set Terek majoor schouderstukken model 1943-1945.
Mooie dingen, maar voor hoofdofficieren werden die zeshoekige epauletten pas na de oorlog ingevoerd als ik me niet vergis.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Auke schreef:
frei schreef:Set schouderstukken cavallerie

Set Terek majoor schouderstukken model 1943-1945.
Mooie dingen, maar voor hoofdofficieren werden die zeshoekige epauletten pas na de oorlog ingevoerd als ik me niet vergis.
Hier enkele foto's van soortgelijke epauletten, die naar mijn beste weten in 1943 werden ingevoerd.
Op de bovenste foto zijn de omtrekken van de epauletten nog onder de leren jas van Zjoekov te herkennen.
Groet
Frei
Bijlagen
1425 zhukov.jpg
193vt.jpg
116qw.jpg
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Auke »

frei schreef:Hier enkele foto's van soortgelijke epauletten, die naar mijn beste weten in 1943 werden ingevoerd.
Op de bovenste foto zijn de omtrekken van de epauletten nog onder de leren jas van Zjoekov te herkennen.
Generaals hadden de zeshoekige inderdaad al tijdens de oorlog, zoals je bij Konev ziet, maar de epauletten op de twee foto's daaronder (onder de generaalsrang) zijn toch echt vijfhoekig.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Auke schreef:Generaals hadden de zeshoekige inderdaad al tijdens de oorlog, zoals je bij Konev ziet, maar de epauletten op de twee foto's daaronder (onder de generaalsrang) zijn toch echt vijfhoekig.
Ik geloof dat je nog gelijk hebt ook. Het leerproces stopt nooit !!
Heb echter wel enige foto's gezien van originele uniformen waar deze schouderstukken opzaten. Moet echter wel zeggen dat tot nu toe (snel doorbladeren van boeken) dit alleen foto's betreft van de sovjet marine waar o.a. een luitenant en een kapitein deze schouderstukken dragen. Ook op de Mundir in 1945 komen dergelijke schouderstukken bij verschillende rangen (ook landmacht !!) voor.
In grote lijnen moet ik je dus gelijk geven, zoals jij zegt was het voorgeschreven.
Uitzonderingen zullen er zeker wel geweest zijn, ga nu al de originele foto's nog eens nazoeken en kijken of het daar ook allemaal volgens de voorschriften gedragen werd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Sovjet M43 schouderstukken

Bericht door asjemenou »

Afbeelding

Afbeelding

Bij het zien van de foto's van deze "pogoni" (schouderstukken) moest ik even bedenkelijk kijken. De schouderstukken zijn van een jongste luitenant (Mladschi Leitenant) van de Sovjet luchtmacht en niet van de cavalerie. De wapenkleur van de Sovjet cavalerie was donkerblauw. Het kan aan de belichting liggen maar de schouderstukken op de foto's lijken mij een lichtblauwe wapenkleur te hebben. Voor alle duidelijkheid, de rang is dus niet die van een majoor. De schouderstukken van Russische subalterne officieren, jongste luitenant t/m kapitein, zijn voorzien van één balk. Hoofdofficieren, majoor t/m kolonel, hebben 2 balken op de schouderstukken. Ook is de sterinsigne van de majoor groter dan van een subaltern officier. Zoals Auke al terecht opmerkt zij deze schouderstukken naoorlogs. De WOII M43 schouderstukken zijn vijfhoekig. WOII opperofficieren hadden echter al wel zeshoekige schouderstukken. Zie; http://www.rkka.ru/uniform/terms/pog_gen.htm en http://www.rkka.ru/uniform/terms/pog_arm.htm .
Over de originaliteit van de cavalerie insignes durf ik niets te zeggen, deze worden veel nagemaakt. De foutieve samenstelling van de schouderstukken geeft echter wel wat te denken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Sovjet M43 schouderstukken

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Over de originaliteit van de cavalerie insignes durf ik niets te zeggen, deze worden veel nagemaakt. De foutieve samenstelling van de schouderstukken geeft echter wel wat te denken.
Toegegeven jullie hebben gelijk, de insignes zullen dan waarschijnlijk ook wel niet goed zijn. Weer wat geleerd. Bedankt voor jullie reactie.
En dan nu de volgende schouderstukken.
5 hoekig, en volgens mij een artillerie ''starshiy Serzhani", model 1943-1945.
Bijlagen
DSCI6047 k.jpg
DSCI6048 k.jpg
DSCI6049 k.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Schouderstukken Yefreitor

Bericht door asjemenou »

Deze gedekte schouderstukken zijn van een Yefreitor (korporaal) van de artillerie of van tanks. Deze schouderstukken zijn een mooi voorbeeld van het feit dat de Sovjets het niet zo nauw namen met de effectuering van hun rangonderscheidingstekens. Volgens reglement zouden de rangaanduidingen van Yefreitor van de artillerie/tanks op deze gedekte schouderstukken rood moeten zijn en niet goudkleurig. De goudkleurige rangaanduidingen behoren officieel op de ongedekte (gekleurde) schouderstukken.
In de praktijk, lees oorlogsomstandigheden, kwam deze verwisseling veel voor. Zo heb ik in mijn verzameling een paar ongedekte schouderstukken van een Mladschi sershant (jongste sergeant) van de infanterie met rode rangaanduidingen. Ook kwam het voor dat de ongedekte schouderstukken op het velduniform werden gedragen.
Het kan zijn dat wanneer je de twee schouderstukken naast elkaar legt dat ze niet helemaal gelijk zijn aan elkaar. Dit is iets typisch voor Sovjet-Russische fabricage. Bij de paren schouderstukken die ik heb in de verzameling is dit bij allen het geval.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Schouderstukken Yefreitor

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Deze gedekte schouderstukken zijn van een Yefreitor (korporaal) van de artillerie of van tanks. Deze schouderstukken zijn een mooi voorbeeld van het feit dat de Sovjets het niet zo nauw namen met de effectuering van hun rangonderscheidingstekens. Volgens reglement zouden de rangaanduidingen van Yefreitor van de artillerie/tanks op deze gedekte schouderstukken rood moeten zijn en niet goudkleurig. De goudkleurige rangaanduidingen behoren officieel op de ongedekte (gekleurde) schouderstukken.
In de praktijk, lees oorlogsomstandigheden, kwam deze verwisseling veel voor. Zo heb ik in mijn verzameling een paar ongedekte schouderstukken van een Mladschi sershant (jongste sergeant) van de infanterie met rode rangaanduidingen. Ook kwam het voor dat de ongedekte schouderstukken op het velduniform werden gedragen.
Het kan zijn dat wanneer je de twee schouderstukken naast elkaar legt dat ze niet helemaal gelijk zijn aan elkaar. Dit is iets typisch voor Sovjet-Russische fabricage. Bij de paren schouderstukken die ik heb in de verzameling is dit bij allen het geval.
Inderdaad een Yefreitor bij een starshiy Serzhani moet de ''band'' breder zijn. Niet goed opgelet !!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Russische rugzak

Een vrij zeldzaam item, de M1930 Myechok, wat zoiets betekend als een ''eenvoudige rugzak''.
Bijlagen
DSCI5412 k.jpg
DSCI5413 k.jpg
DSCI5414 k.jpg
Laatst gewijzigd door frei op 11 mar 2012, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Vervolgfoto's Myechok

Deze eenvoudige rugzak heeft geen enkele sluiting, leren riemen of gespen om de rugzak af te sluiten. Hij werd eenvoudigweg dichtgeknoopt door middel van de schouder/draagriemen. Dit M1930 model was afgeleid van het tsaristische M1910 model.
De middelste foto toont een verkenner met een Myechok en een buitgemaakte MP40 en de onderste foto moet genomen zijn in Stalingrad, de linker man draagt een dergelijke Myechok. De militair rechts op de foto draagt mogelijk ook een Myechok, is op deze afbeelding niet zeer duidelijk.
Bijlagen
DSCI5416 k.jpg
DSCI6226 k.jpg
DSCI6229 k.jpg
Laatst gewijzigd door frei op 11 mar 2012, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Frontovik »

Hallo Frei,
Zou u mij kunnen vertellen hoe men een originele Mechok herkent? Zelf heb ik 2 'originele' in mijn bezit...

mvg, Laurens
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Frontovik schreef:Hallo Frei,
Zou u mij kunnen vertellen hoe men een originele Mechok herkent? Zelf heb ik 2 'originele' in mijn bezit...

mvg, Laurens
Bij deze twee foto's uit boeken (niet items uit mijn verzameling !!)
De bovenste foto is qua model hetzelfde idee maar voor de rest geheel anders (haken, flappen, knopen e.d.) Heb dergelijke wel voorbij zien komen op ebay als zijnde origineel maar nog geen van deze op originele wo2 foto's gezien !!
Dit type wordt in het boek aangeduidt als veshchevoi mechok maar lijkt mij qua type alhoewel niet geheel gelijk, meer op het M41 model.
Bron : Stalin's War - Soviet uniforms & Militaria 1941-1945 in colour photographs

De onderste foto is gelijk aan de mijne, alleen de kleur wijkt af maar dat is vrij normaal.
Bron : Armes Militaria Magazine Nr.194
Bijlagen
DSCI6238 k.jpg
DSCI6239 k.jpg
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Frontovik »

Naar mijn weten is de Meshok met de opgenaaide zak en andere nuttigheden inderdaad niet in gebruik geweest tijdens de GPO...
Gelukkig weten we ook dat Stalin's War niet de meest correcte bron is die we hebben ..

De 'originele' rugzakken die ik heb zijn uiterst simpel - zelfs geen gespje of houten knopen te zien.
Het is gelukkig fijn om te zien dat de Sovjet-leveranciers bij veel uitrustingstukken niet eens de moeite namen er stempels in te gooien..!

Hierbij een foto van 1 van mijn Meshoks - al betwijfel ik dat er veel aan af te zien is:

Afbeelding
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Frontovik schreef:Naar mijn weten is de Meshok met de opgenaaide zak en andere nuttigheden inderdaad niet in gebruik geweest tijdens de GPO...
Gelukkig weten we ook dat Stalin's War niet de meest correcte bron is die we hebben ..

De 'originele' rugzakken die ik heb zijn uiterst simpel - zelfs geen gespje of houten knopen te zien.
Het is gelukkig fijn om te zien dat de Sovjet-leveranciers bij veel uitrustingstukken niet eens de moeite namen er stempels in te gooien..!

Hierbij een foto van 1 van mijn Meshoks - al betwijfel ik dat er veel aan af te zien is:
De boeken van Laszlo Bekesi zijn inderdaad niet altijd correct, ik heb dat jammer genoeg ook zelf al ervaren.
Simpelheid is bij deze Mechok's inderdaad het geval.
Van de foto kan je inderdaad niet veel zeggen. Qua omvang lijkt die van mij iets kleiner. De stof van die van jouw lijkt mij ook veel gladder !
Plaats reactie