Zaten er Joden in het VNV?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

verder wet ik het ook ni meer..ere zijn altijd dingen die nooit acherhaald zullen of kunnen worden
War is something human...
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik denk dat een altijd al aanwezig antisemetisme en een sterk anti pools gevoel meer bijdroeg aan de felheid van de mensen uit Dirlewanger dan iets anders.

Ik heb me niet genoeg in deze eenheid verdiept om er echt iets zinnigs over te zeggen. Ik weet dat dit bij de Ss-Sonderkommando Kaminski zeker het geval was..

Interessant is dat enkele ss Generaals (Hausser, Berger) na de oorlog verklaarde dat deze eenheden in hun ogen nooit een onderdeel van de ss vormde.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Het is überhaupt een algemene misvatting dat Duitse soldaten om welke reden dan ook het risco liepen gemarteld te worden door hun landgenoten. Op het weigeren van deelname aan misdadige praktijken tegen Joden en andere burgers stond in veel gevallen een (lichte) straf, maar geen verminking en/of marteling.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Aangezienhet VNV samenwerkte met hitler en zijn ss
:? Of bedoel je Waffen-SS?
Ruben schreef:Nee niet echt ik wil er gewoon door weergeven dat het vnv de nazi-principes overnam
Toon aan? Het VNV staat ervoor bekend dat het slechts enkele Nazi-principes overnam, maar vooral bij hun eigen Vlaams-nationalistische bleef steken. Daardoor 'verloor' het VNV ook de collaboratie van de Germaansche-SS Vlaanderen.

En joden in het VNV? Zoals Roel al zei, waarschijnlijk niet bij medeweten van de andere partijleden, het VNV riep, veelal om in de gunst van de bezetter te komen, nogal graag dat ze achter de jodenvervolging stonden. De eventuele joden bij het VNV zullen na de oorlog ook niet van de daken hebben geroepen dat ze als jood bij het VNV zaten.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

daar ben ik het mee eens. Ik was mss niet erg duideljik in mn uitleg.
En een echte kenner over dit politiek gedoe ben ik nu ook ni :oops:
War is something human...
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Roel R. schreef:Ik denk dat een altijd al aanwezig antisemetisme en een sterk anti pools gevoel meer bijdroeg aan de felheid van de mensen uit Dirlewanger dan iets anders.

Ik heb me niet genoeg in deze eenheid verdiept om er echt iets zinnigs over te zeggen. Ik weet dat dit bij de Ss-Sonderkommando Kaminski zeker het geval was..

Interessant is dat enkele ss Generaals (Hausser, Berger) na de oorlog verklaarde dat deze eenheden in hun ogen nooit een onderdeel van de ss vormde.
Het schijnt dat kaminski en dirlewanger op het einde van de oorlog nog hebben "samengewerkt". Bij de nakende bevrijding van Polen door de Russen kregen zee de opdracht zoveel mogelijk mensen te vermoorden.
Weet iemand hier meer over ?
War is something human...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ruben schreef:Weet iemand hier meer over ?
Graag een nieuw topic met deze vraag openen, deze gaat over Joden in het VNV.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

okidoki
War is something human...
Plaats reactie