Verzameling Militaria

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

...En dus mag ik er geen in mijn collectie hebben???? Je typt veel maar alles wat je hierboven typt past wellicht beter in een ander discussie topic? Dit is mijn verzameltopic en ik heb niks te maken met militarie begraafplaatsen of wat anderen met hun moraal wel of niet vinden kunnen. Deze steen was vernietigd geweest als ik hem niet had genomen, dus nu is hij voorlopig "veilig". Excuseer de ietwat botte reactie, maar wat een ander vind mag die lekker zelf weten, daar gaat het hier in dit topic ook niet over. De opmerking dat er teveel idioten zijn was meer algemeen opgemerkt, want helaas is het beperkte hokjesdenken van veel mensen de reden dat er heel veel geschiedenis is verdwenen. Feit is dat er altijd mensen zijn die ergens op tegen zijn en als je daarnaar moet luisteren gaat alle geschiedenis kapot. Iemand anders vind dat je geen medailles op naam mag verzamelen want dat is te persoonlijk en er zijn al genoeg algemene medailles zonder naam in omloop onder verzamelaars... Weer iemand anders vind bajonetten te gevaarlijk om te verzamelen dus dat mag dan ook niet...Weer iemand anders vind dat Duitse spullen verzamelen verboden moet worden en je alleen maar items van geallieerde legers mag hebben, etcetcetc. Zo gaat alles kapot. Iedereen is vrij om zelf te bepalen wat hij of zij wilt verzamelen en op die manier voor zolang de toekomst van een item duurt, dat veilig kan stellen. Naar mijn bescheiden mening mag je nagenoeg alles wat niet illegaal is verzamelen en is deze discussie dan ook verder zinloos. Misschien een nieuw topic over aanmaken in de babbelbox als je toch verder wilt gaan?

groeten,
Gaston

ps: ontopic: na de RAD mini mannetjes hier de RAD mini vrouwtjes:
RAD-vrouwtjes1.jpg
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Verzameling Militaria

Bericht door yente »

Mooie spullen!
En even off topic, denk maar niet dat je in een knekelput komt. Na de termijn van jouw graf wordt de steen verwijdert en een nieuw graf gegraven zonder de persoon(wat er van over schiet) die er al lag te verwijderen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Men of Valor
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:53

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Men of Valor »

@ Gaston,

Petje af voor een zeer mooie en goed verzorgde collectie.
Zo zie ik ze graag.

grt
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Discussie

Bericht door asjemenou »

Jabnus schreef:...En dus mag ik er geen in mijn collectie hebben???? Je typt veel maar alles wat je hierboven typt past wellicht beter in een ander discussie topic? Dit is mijn verzameltopic en ik heb niks te maken met militarie begraafplaatsen of wat anderen met hun moraal wel of niet vinden kunnen. Deze steen was vernietigd geweest als ik hem niet had genomen, dus nu is hij voorlopig "veilig". Excuseer de ietwat botte reactie, maar wat een ander vind mag die lekker zelf weten, daar gaat het hier in dit topic ook niet over. De opmerking dat er teveel idioten zijn was meer algemeen opgemerkt, want helaas is het beperkte hokjesdenken van veel mensen de reden dat er heel veel geschiedenis is verdwenen. Feit is dat er altijd mensen zijn die ergens op tegen zijn en als je daarnaar moet luisteren gaat alle geschiedenis kapot. Iemand anders vind dat je geen medailles op naam mag verzamelen want dat is te persoonlijk en er zijn al genoeg algemene medailles zonder naam in omloop onder verzamelaars... Weer iemand anders vind bajonetten te gevaarlijk om te verzamelen dus dat mag dan ook niet...Weer iemand anders vind dat Duitse spullen verzamelen verboden moet worden en je alleen maar items van geallieerde legers mag hebben, etcetcetc. Zo gaat alles kapot. Iedereen is vrij om zelf te bepalen wat hij of zij wilt verzamelen en op die manier voor zolang de toekomst van een item duurt, dat veilig kan stellen. Naar mijn bescheiden mening mag je nagenoeg alles wat niet illegaal is verzamelen en is deze discussie dan ook verder zinloos. Misschien een nieuw topic over aanmaken in de babbelbox als je toch verder wilt gaan?

groeten,
Gaston
Militaria verzamelen berust inderdaad op een grimmige werkelijkheid. Ik ben mij hiervan terdege bewust. Jarenlange onderzoeken, activiteiten en ervaringen op dit gebied hebben mij dan ook geleerd om hier respectvol mee om te gaan. Ik heb voor mijzelf dan ook een grens getrokken voor wat wel en wat niet toelaatbaar is in mijn verzameling. Deze toelaatbare grens zal voor een ieder van ons als verzamelaar zijnde verschillend zijn.
Het bezitten van een grafzerk als deze lijkt mij op zich niet illegaal. Dat ik mijn bedenkingen heb dat zal je inmiddels wel begrijpen. De foto (opschrift) zegt immers meer dan duizend woorden kunnen doen.
Je hebt gelijk, verder discussiëren in dit topic over dit thema is zinloos. Ik zal je verzameltopic daarom ook niet verder vervuilen. Een nieuw topic starten over dit thema vind ik eveneens zinloos omdat deze al bestaat. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

ok, we gaan verder dan.

Met wat geluk kan ik vanavond bij mn eigen verzameling en hopelijk nog snel wat nieuwe foto's nemen.

In de tussentijd nog maar wat oude plaatjes die op de laptop staan, het gaat wel een beetje van de hak op de tak zo, sorry :oops:

Oostenrijkse gewondenmedailles, ingesteld in 1918. De streepjes geven aan hoe vaak iemand gewond was geraakt:
carolus-set1.jpg
Carolus-groupshot.jpg

Voor wie er meer over wilt lezen, zie HIER (wel in het Engeles).

groeten,
Gaston
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling Militaria

Bericht door davy »

Als Verwundetenabzeichen-verzamelaar zijn deze gewondenmedailles leuk om te zien.
Die ben ik nog niet vaak tegengekomen.

Groeten, Davy
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Verzameling Militaria

Bericht door yente »

Mooi! En goed gepresenteerd. Ik wil die persoon niet zijn van die laatste medaille, eerste foto. 5 strepen :o

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Millcoll »

mooi mooi
_/-\o_
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Dank jullie wel, het zijn inderdaad hele leuke medailles, en met een beetje creatief zoeken nog best te vinden eigenlijk. De mini's en losse batons zijn wat moeilijker. Oostenrijkse medailles verzamel ik eigenlijk een beetje als zijprojectje. Elk jaar kom ik voor mn werk in Wenen en na het zien van diverse musea (oa het Heeresgeschichtliches Museum met hun fantastische collectie) gaat het weer kriebelen, ik kan me dan niet inhouden en probeer in de diverse antiekwinkeltjes in het centrum een souvenirtje te vinden. Ook op ebay en zo kun je nog hele leuke dingen vinden en vaak ook voor leuke prijsjes. Juist deze wat meer gangbare medailles zijn historisch vaak ook nog eens erg interessant.

Verder met het Oostenrijkse thema dan maar: 1908 Keizer Franz Joseph Diamanten Jubileum Kruis voor de Oostenrijkse bewapende strijdkrachten ("1848-1908 Diamantene Militär Jubiläumskreuz für die bewaffnete Macht").

Twee varianten: cremekleurig lint: militaire variant. Rood lint: civiele variant.
Jubileum4.jpg
Jubileum5.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Het duurde even voor ik er bij kon, maar hier zijn m'n Unie speldjes. Eerst de verschillende varianten --> Twee verschillende producties (let op de tong van de leeuw!) van het standaard speldje, een sympatisanten speldje (langwerpig, rood-wit-blauw) en eentje waarvan me verteld is dat het Unie is (schildvorm, wederom rood-wit-blauw) maar waarvan ik verder nog niet achterhaald heb wat het precies is (?):
UNIE111.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

En nog een paar "standaard" Kon Begeer Voorschoten speldjes:
UNIE222.jpg
UNIE333.jpg
UNIE444.jpg
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Verzameling Militaria

Bericht door utmi »

Jabnus schreef:....een sympatisanten speldje (langwerpig, rood-wit-blauw) ...
UNIE111.jpg
Ben al lang op zoek naar info over dit type speld, kan je hierover wat meer vertellen of heb je bewijs dat ze aan de Unie gerelateerd zijn?

Mooi spul!
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Verzameling Militaria

Bericht door koe op zolder »

Quote: Ben al lang op zoek naar info over dit type speld, kan je hierover wat meer vertellen of heb je bewijs dat ze aan de Unie gerelateerd zijn?

Mooi spul!

IDEM!!!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Zowel met een oudere verzamelkennis als op een ander forum heb ik via verschillende mensen gehoord dat dit synpathisantenspeldjes zouden zijn. Ik heb een berg Unie papierwerk, maar moet veel daarvan nog lezen. Zodra ik een geschreven bron tegenkom zal ik hem posten.
Gebruikersavatar
Tiger1
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2012, 14:33

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Tiger1 »

Mooie verzameling Gaston :wink:

Mvg Patrick
Plaats reactie