Inval bij verdachten bloedbad Oradour

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Inval bij verdachten bloedbad Oradour

Bericht door D_Dutch »

DORTMUND - Bijna zeventig jaar na het bloedbad heeft de Duitse politie het huis van zes verdachten van de massaslachting in het Franse dorp Oradour-sur-Glane doorzocht. Dat heeft officier van justitie Andreas Brendel in Dortmund maandag gezegd. Volgens Brendel zijn geen belangrijke bewijsstukken aangetroffen.

De eenheid Der Führer van de Waffen-SS viel op zaterdagmiddag 10 juni 1944 het dorp bij Limoges binnen en doodde bijna alle inwoners. In totaal kwamen 642 mensen om, vooral vrouwen en kinderen. Het bloedbad was waarschijnlijk een wraakactie voor een aanslag van het verzet in Saint-Junien, dicht bij Oradour, 2 dagen daarvoor. Twee Duitse militairen vonden de dood, toen een spoorbrug werd opgeblazen.

De actie van de politie komt voort uit onderzoek van documenten van de Stasi, de geheime dienst van de vroegere communistische DDR. Daarin werden aanwijzingen gevonden over de zes, die toentertijd 18 en 19 jaar waren. Zij wonen in de deelstaten Noord-Rijnland-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Brandenburg. De Duitse justitie verdenkt hen van medeplichtigheid aan moord.

©De Telegraaf.

Ik ben benieuwd wat voor een bewijsstukken ze zochten dan? Hun Soldbuch, Wehrpaß? :+
Gebruikersavatar
Linkert
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2010, 22:43
Locatie: Linkhout
Contacteer:

Re: Inval bij verdachten bloedbad Oradour

Bericht door Linkert »

Ben er in juli geweest. Echt om stil van te worden. Het gevoel dat ik daar kreeg, heb ik nog nergens gehad.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Inval bij verdachten bloedbad Oradour

Bericht door Kugelblitz »

Ben benieuwd hoe de politie te werk is gegaan. Als het daadwerkelijk een 'inval' was, vind ik dat nogal belachelijk. Die mensen zijn nu hoogbejaard en zullen echt niet tegenwerken. Misschien dat de schrijver van dit stukje het een mooi woord vond om de aandacht te trekken?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Linkert
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2010, 22:43
Locatie: Linkhout
Contacteer:

Re: Inval bij verdachten bloedbad Oradour

Bericht door Linkert »

Kugelblitz schreef:Ben benieuwd hoe de politie te werk is gegaan. Als het daadwerkelijk een 'inval' was, vind ik dat nogal belachelijk. Die mensen zijn nu hoogbejaard en zullen echt niet tegenwerken. Misschien dat de schrijver van dit stukje het een mooi woord vond om de aandacht te trekken?

Groet, Kugel! :mrgreen:
² :mrgreen:

Ongelofelijk ook dat daar zolang mee gewacht is. Ben momenteel het boek aan het lezen dat ik daar in juli in de museumshop gekocht heb, heb nog maar een korte samenvatting gezien van het proces in 1953.
In feite zou je dit boek moeten lezen vóór je de plaats bezoekt, enfin, ik had dat toch liever gedaan denk ik nu :)
Plaats reactie