Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door kevin15 »

Hallo iederee,
Ik heb een vraagje over mijn verzameling maar weet niet precies of het in dit topic hoort.
Ik heb een verzameling duits-engels-nederland-amerikaans-overige
Alles staat bij een bepaalt land dus alles van elk land bij elkaar en ik heb ook een replica kriegsfahne (hoort thuis in een verzameling vind ik),
Ik woon nog bij men vader en zijn vriendin woont nu ook sinds 3 jaar bij ons in maar nu begint ze te zeiken dat ze vanaf buiten dat hakenkruis kan zien en de achterbuuren ook,(iedereen weet dat ik verzamel).
(Mijn vaders vriendin en ik mogen elkaar helemaal niet) :x
Afbeelding
Wat vinden jullie hier van?
Ze zegt dat je hem vanaf buiten kan zien,maar ze houd er helemaal niet van dat ik verzamel.
Graag jullie reacties.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door koe op zolder »

1. Waarom hang je die vlag zo groot in je slaapkamer? Het staat symbool voor allerlei ellende. In een verzamelaarsruimte of museum zou het eerder gepast zijn.
2. Als hij te zien is van buiten zou ik hem maar snel weghalen want je kan er (terecht vind ik) veel gezeik mee krijgen. Ik kan me herinneren dat een neonazi in Duitsland er ook flinke problemen mee kreeg. Het is verboden openbaar dit teken te laten zien en zelfs als het niet verboden was... wat moeten die buren dan wel niet van je denken?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door Jabnus »

en ik heb ook een replica kriegsfahne (hoort thuis in een verzameling vind ik),
Replica items horen niet thuis in welke verzameling dan ook (...vind IK ;-)), ze halen de originele items toch wat omlaag. Liever een kleine collectie originelen dan een allergaartje met repro ertussendoor. Ieder is echter vrij te verzamelen wat hij of zij zelf leuk vind.

Ik ben het wel met Koe eens dat je dit soort items iets respectvoller mag hanteren. Enerzijds juist met het oog op de buitenwereld, anderzijds met respect voor de items zelf. Loeigroot een repro hakenkruisvlag naar buiten toe zichtbaar ophangen roept toch een ietwat vieze smaak op en heeft niks met verzamelen te maken. Hier zit niets historisch aan en behalve dat je erdoor in problemen kunt komen snap ik uberhaupt niet zo goed dat iemand dit zou willen?

Als je (WOII) items verzamelt met een beladen achtergrond, moet je dat wel doen op een manier die deze items en hun historische achtergrond op een bepaalde manier neutraal laat zien. Op deze manier lijkt het al heel snel fout en bijna verheerlijkend. De vriendin van je vader heeft groot gelijk dat ze je hierop aanspreekt.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door kevin15 »

Het liefst heb ik inderdaat een orginele maar iederren zoals de buren weten dat ik verzamel en zij ik en mijn familie weten dat ik hem heb om te verzamelen niet voor nazidoeleinden.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door Haplo »

Dat ze weten dat je verzameld is prima.
Maar als ik iemand als buur had waarvan ik deze vlag kon zien zou ik ook klagen.
En een vlag hoeft niet een collectie.
Ik bezit er zelf ook geen.
Ik ben het wel met Jabnus zijn redenatie eens.
Probeer eens wat goodwill te kweken en haal die vlag van de muur.
De manier van tentoonstellen is nou niet echt geweldig te noemen.
Even gelet op de vlag en kop op het uniform wat er naast hangt.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
kurt knispel
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2012, 13:29

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door kurt knispel »

Ik heb zelf ook een originele Duitse vlag hangen. Maar wel op een
dusdanige manier dat niemand anders hem ziet hangen. Ook zit
deze vlag in een grote lijst met wat anders spul ingelijst zodat
de vlag niet meteen opvalt. Ik heb er geen problemen mee en
iedereen die bij mij komt ook niet.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door utmi »

Weghalen dat ding als het in het zicht hangt.
Zit niemand op te wachten. Wat denk je van mensen die niet weten dat je verzamelt? (bezoek, voorbijgangers)
Zo geef je ook ons andere verzamelaars een slechte naam. Sorry, maar wat ik nu op de foto zie is geen verzameling maar verheerlijking (het stoer vinden van-) van Nazi Duitsland/oorlog.
WO2 is en blijft een gevoelig stuk geschiedenis waar zeer zorgvuldig mee omgegaan moet worden!
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door yente »

Persoonlijk zou ik maken dat je die vlag weghaalt. Ondanks dat je het misschien gewoon verzameld ( wat opzich raar is want het is een repro vlag en deze worden vaak voor andere doeleinden gebruikt..) ga je hier veel mensen mee kwetsen/tegen je in het harnas jagen.
Moest het een echte vlag zijn dan is het nog een beetje begrijpbaar maar een repro vlag, neen sorry dat keur ik ook niet goed.
Ook ben ik tegen die vlag omdat je als Nederlander je toenmalige vijand niet mag verheerlijken want zo komt het over (ookal bedoel je het zo niet).
En even off topic, het duits re-enacten door bv nederlandse of belgische groepen vind ik zelfs een beetje land verraad. Sorry maar dit vind ik nu eenmaal. Als het gaat om een slag historisch na te spelen vind ik het nog redelijk oké maar gewoon in zo'n uniform rond lopen roept bij mij gemengde gevoelens op. Je mag het leed van toen niet vergeten.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door 779 »

utmi schreef:Zo geef je ook ons andere verzamelaars een slechte naam. Sorry, maar wat ik nu op de foto zie is geen verzameling maar verheerlijking (het stoer vinden van-) van Nazi Duitsland/oorlog.
Dat gaat wel heel ver. Volgens jouw bewoordingen doet dus iedereen die ook maar iets van Duits WO2 verzamelt aan verheerlijking van het Nazi regime? Ik ken niemand die alleen verzamelt om het in dozen te leggen ipv te displayen...

Daarnaast, door jouw post leg je iemand jouw norm op.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door Jabnus »

Er is niks mis mee om vlaggen te verzamelen of in je verzamelruimte op te hangen. Er is wel iets mis mee om prominent (repro)vlaggen in het zicht te hangen. Mensen kunnen hier aanstoot aan nemen en als je je dat niet kunt indenken zit er toch een steekje los. Utmi heeft helemaal gelijk dat daardoor de rest van de verzamelaars een slechte naam krijgt. Hij zegt ook niet dat iedereen die verzamelt het nazi-regime aan het verheerlijken is, maar dat de in de eerste post hierboven geplaatste foto daar wel op lijkt. Een skelet als paspop, een reprovlag groot in je slaapkamer voor een raam hangen .... Het is in het openbaar niet netjes.

Helaas leven wij in een ontzettend bekrompen land en als dit soort dingen in de krant komt ontstaat er weer een hetze (tegen alle verzamelaars). Iemand recentelijk het nieuws bekeken? Na het incident met die halve zool die vorig jaar mensen overhoop schoot worden in heel Nederland mensen die aan schietsport doen nu benadeeld. Dit is net zoiets. Het riekt op deze manier wel naar verheerlijking en dat heefft niets te maken met andere verzamelaars die items in dozen bewaren (doe ik ook veel door ruimtegebrek).

Verzamelen van nazi vlaggen is niet verboden. Ze openbaar displayen wel. Sex is niet verboden, in het openbaar wel, et cetera. U snapt het principe...
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door platoz »

Sluit me volledig aan bij de reactie van Jabnus. Als ik de foto zo zie krijg ik sterk het idee dat je een nazi-sympathisant BENT, maar dat verhult onder het mom "ik ben een verzamelaar".

Ook ik adviseer je om die vlag daar weg te halen óf ervoor te zorgen dat niemand van buiten die vlag kan zien. Zoals je merkt aan de reacties hier op het forum is er niemand die het een goed idee vind om dit zo te laten hangen, dus dan lijkt me dat de vriendin van je vader toch ergens wel gelijk heeft.

yente schreef:Ook ben ik tegen die vlag omdat je als Nederlander je toenmalige vijand niet mag verheerlijken want zo komt het over (ookal bedoel je het zo niet).
En even off topic, het duits re-enacten door bv nederlandse of belgische groepen vind ik zelfs een beetje land verraad. Sorry maar dit vind ik nu eenmaal.
Dat dit jouw persoonlijk gevoel hierbij is vind ik best, maar de redenatie vind ik kul. Nederland heeft in het verleden oorlog gevoerd met Engeland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Indonesië, Japan en ja, ook België! Dus om mijn toenmalige vijanden niet te verheerlijken zou ik al deze vlaggen niet meer mogen hebben of tonen? Lijkt me grote onzin. Hetzelfde geld voor Duits re-enacten... gelukkig leven we in een vrij land waar de norm niet door één persoon wordt gesteld.
Laatst gewijzigd door platoz op 30 mar 2012, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door utmi »

Dank je Gaston, gelukkig zijn er nog mensen die mijn post op de juiste manier lezen en interpreteren...
779 schreef:
utmi schreef:Zo geef je ook ons andere verzamelaars een slechte naam. Sorry, maar wat ik nu op de foto zie is geen verzameling maar verheerlijking (het stoer vinden van-) van Nazi Duitsland/oorlog.
Dat gaat wel heel ver. Volgens jouw bewoordingen doet dus iedereen die ook maar iets van Duits WO2 verzamelt aan verheerlijking van het Nazi regime? Ik ken niemand die alleen verzamelt om het in dozen te leggen ipv te displayen...

Daarnaast, door jouw post leg je iemand jouw norm op.

Goed lezen, ik had het over één specifieke foto. Ik verzamel immers zelf Duits en ja heb een aantal vlaggen (originele zonder schedels ernaast)...zie verder Gastons reactie.

En wat is "mijn norm" volgens jou?
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door Kugelblitz »

Rustig aan heren, laten we eerst maar eens kijken hoe de topicstarter reageert, advies lijkt me eenduidig!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door kevin15 »

Ik kan aan de ene kant jullie reacties snappen maar ook omdat jullie niet de hele verzameling zien, ik ga vanavond of morgen een topic maken met de hele verzameling.
En trouwens de vlag is gekocht op een militairia beurs in duiven.
Gebruikersavatar
Tiger1
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2012, 14:33

Re: Kriegsfahne thuis in duitse verzameling?

Bericht door Tiger1 »

Kevin als ik jouw was zou ik de vlag van de muur afhalen en hem in een open kist leggen en wat Duitse stukken er opleggen,
komt misschien wat minder als een verheerlijker over en zo zou het ook misschien leuker over komen.
Maar dat is mijn mening wat je er mee doet moet je zelf weten.

Mvg Patrick
Gesloten