Sparen en Lenen,

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Sparen en Lenen,

Bericht door Roel R. »

Tegenwoordig lijkt het wel of sparen uit is terwijl lenen helemaal in is.

Tv en andere media staat tegenwoordig vol met reclame van soms dubieuze krediet verstrekkers. Het is niet ongewoon meer om rood te staan en krediet nemen is populair!

Ik vind dit een erg zorgelijke ontwikkeling en wil graag eens weten of jullie sparen en hoe jullie tegen sparen en lenen aankijken?

Uiteraard is dit voor iemand met een gezin helemaal anders dan een 13 jarige verzamelaar bv.

Ikzelf spaar een groot gedeelte van mijn maandelijkse inkomen en heb ten alle tijden een bedrag beschikbaar. Ik heb nog nooit rood gestaan en ben tegen lenen...
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik vind dat de reklame's verboden zouden moeten worden, vooral die Frits Bom als "De Leningman", het is onbegrijpelijk, maar toch stappen veel mensen met ogen open ogen in al die leningen en kredieten. Ook de reden waarom zoveel gezinnen niet rond kunnen komen.

Die reklame met dat truitje kan ik ook wel schieten trouwens ;)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Zulke reklames worden niet verboden, zolang de staat de inkomsten van leningen nog goed kan gebruiken.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dat het de staat ook genoeg geld kost om die mensen straks van een sociale uitkering te voorzien komt niet bij ze op.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Ze wekken de schijn dat het verschillende bedrijven zijn in een vrije markt. In werkelijkheid is het grootste deel van de markt in handen van de DSB Groep, een bedrijf waar Frisia, Postkrediet, lenen.nl en de anderen deel van uitmaken. Alleen Gelink staat daar los van maar die zijn geen haar beter.

Daarnaast zijn de leningen niet goedkoper, hoe hard ze dit ook roepen. De rente is lager maar de looptijd van de lening is veel langer dan de gangbare leningen bij de grote banken, daardoor raak je wat je per maand goedkoper uit bent op de lange duur dubbel en dwars weer kwijt.

De Consumentenbond was onlangs nog erg kwaad over de Geldkaart die DSB Bank aanbiedt. Dit lijkt een normale creditcard maar in werkelijkheid is het een pas waarmee je bij gebruik waarmee je een lening aangaat waarover 22 procent rente betaald moet worden.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

De sociale uitkering moet straks betaald worden als 'die mensen' geen inkomen hebben. Inkomen en leningen zijn niet direct verbonden. (Hoewel mensen met hoge uitgavewensen en laag inkomen eerder geneigd te lenen).

Hulp bij schuldsanering zal de staat geld gaan kosten, maar ik denk dat dit in geen verhouding staat tot de belastinginkomsten die door de leningen.

Ik zou graag zien dat onze overheid op andere manieren deze inkomsten zou willen komen (belastingverhoging?) en deze bedrijven zou willen verbieden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Ik vind als banken leningen aan gaan bij iemand, dat ze die persoon eerst financieel moeten onderzoeken, heeft hij het nodig? Aan wat gaat die het spenderen? Waarom heeft die geen ander geld niet meer?,...
Indien die man daar al een probleem heeft zouden ze hem geen kredieten mogen verstrekken, maar moesten ze echt zien dat dat vb een gezin is met verschillende kinderen, die het financieel niet kan halen elke maand, die er hard voor werken,... zouden ze meteen moeten kredieten geven. En sparen zou meer moeten aangemoedigd worden dmv hogere spaarrenten en eventuele bonussen als je aan een bepaald spaarbedrag zit (dan heb je wel het probleem dat stinkend rijke mensen hun centen ook meer gaan sparen)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik ben ook volledig tegen lenen en al die reclame's tegenwoordig. Wat ik nog stommer vind is dat uit een recent onderzoek is gebleken dat veel jongeren geld lenen om de rekening van hun mobiel te kunnen betalen. lenen om mobiel te kunnen bellen!! :?
Ik ben nu 20 en heb nog nooit een mobiel gehad en ook absoluut nog nooit gemist. Het is dat ik binnenkort op kamers ga en er dan echt één nodig heb, anders had ik het nog lang zonder kunnen uithouden.

Alles gebeurt tegenwoordig zo schaamteloos, er wordt nergens echt moeilijk over gedaan. (Blowen, lenen, buitensporig alcohol gebruik onder jongeren en zo kan ik nog wel even door gaan...)
Ik weet dat vrijheid een groot goed is, maar het komt op mij vaak over als een losgeslagen bende in dit land.

Maar even back on topic: Het is inderdaad een zorgelijke ontwikkeling dat we steeds meer reclame over lenen etc. om ons oren krijgen. Vooral jongeren zijn erg vatbaar voor dit soort reclame's en het is inderdaad van de zotte dat de regering er niets tegen doet. De gevolgen zullen binnen drie jaar wel merkbaar zijn. :(

Ik heb net als Roel altijd een flink bedrag achter de hand en zorg ook dat ik me nooit met dat soort praktijken hoef in te laten. Zeker niet bij zo'n instelling als lenen.nl .

@Proos: Over die reclame met dat truitje zijn op Fok.nl diverse topics geweest :D
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Kun je die reclame even uitleggen dat die zo grappig is? Ik woon in België, en de enigste nederlandse reclames die ik ken zijn die van adsl in nederland, dat je toch geen kabel meer gebruikt, en dan mé die twee hollanders in diene oranje getunde auto, en nog een paar tijdens de voetbalreclame
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Die reclame was juist uiterst irritant.
Eén of andere m*ts stond met een grote glimlach in de keuken te vertellen over die lening die wel zooooo voordelig was... en ze had meer geleend dan ze nodig had, dus daar kon ze ook nog een leuk trui'tje van kopen.
:full: :full: :full: :full:

Het topic over die reclame op http://www.fok.nl was wel geweldig:
Iedereen zat zich aan die reclame te ergeren en sommigen wist hun gal in leuke bewoordingen te spuwen. :D
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Het erge aan die domme reklame's is dat er nog mensen intrappen ook!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Laatst gewijzigd door okke op 14 jul 2004, 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

okke schreef:het truitje

AARGH... Die debiele snol. :x
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

okke schreef:het truitje
:full: Argh, when does the hurting stop!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Sjoerd schreef:lenen om mobiel te kunnen bellen!! :?
Het is zelfs zó erg geweest dat mensen leenden om te beleggen! Aandelen WOL was dat toen. :nocheer:
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gesloten