Granaat vondst

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
chris92
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 jul 2011, 17:01

Granaat vondst

Bericht door chris92 »

Hallo allen,

vanmiddag in ons weiland op een granaat gestuit. De politie is hier elk moment om hem op te halen. Toch wou ik nog weten of iemand enig idee heeft wat voor granaat dit is en doe wie het gebruikt is. Heb van granaten weinig verstand en kon ook geen inscripties of iets dergelijks op de granaat vinden. Hieronder enkele foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten,

Chris
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Granaat vondst

Bericht door racefiets »

Dat is een Engels Mills No 36.
chris92
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 jul 2011, 17:01

Re: Granaat vondst

Bericht door chris92 »

bedankt racefiets, Ik las net over de Mills no 36 dat ze met behulp van een vuurwapen werden verschoten. Hoe ging dit dan precies? want ik zie wel een ringetjes met een pinnetje zitten. Werd de granaat dan verschoten en ging het pinnetje er automatisch uit? Of kon je deze granaten ook handmatig gebruiken?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Granaat vondst

Bericht door racefiets »

In principe is het een hand geworpen handgranaat. Er was een mogelijkheid om deze handgranaat met behulp van een schietbeker te verschieten met bv een Lee Enfield. Daarvoor werd een ronde schijf aan de onderzijde geschroefd om een gasafdichting te krijgen in de beker. Met behulp van een speciale gasdruk patroon werd de handgranaat dan verschoten. Wel moest je eerst de pin uit de handgranaat trekken. De hendel werd dan vast gehouden door de beker.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Granaat vondst

Bericht door Haplo »

Even plaatje opgezocht bij de uitleg van Racefiets.
2050_1231mypictures1776.JPG
Tevens was er ook nog een andere manier.
Door middel van een lange pen aan de granaat.
British WW1 No23 Mills Bomb Rifle Grenade.jpg
British WW1 No23 Mills Bomb Rifle Grenade.jpg (16.14 KiB) 1275 keer bekeken
Uiteraard werden er ook speciale patronen gebruikt voor het afschieten.
Zoals ook al vermeld door Racefiets.
Afbeelding
Mvg/Best regards, Sipke
chris92
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 jul 2011, 17:01

Re: Granaat vondst

Bericht door chris92 »

Racefiets en haplo, bedankt. De EOD komt binnen 5 dagen om het onschadelijk te maken.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Granaat vondst

Bericht door coco »

Als je een granaat vind neem je dat toch niet mee naar huis....lekker laten liggen en de EOD bellen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
chris92
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 jul 2011, 17:01

Re: Granaat vondst

Bericht door chris92 »

coco schreef:Als je een granaat vind neem je dat toch niet mee naar huis....lekker laten liggen en de EOD bellen.
Ja idd, ben ik me van bewust, wist eerst ook niet dat het om een granaat ging
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Granaat vondst

Bericht door Jabnus »

Hoi,

Wat een vondst! Moet zeggen...deze ziet er toch bloedlink uit? Ik weet zelf niets van granaten (bijv. of ze in deze staat nog kunnen ontploffen?), maar als ik deze zou vinden..ai ai ai ... Ben het helemaal met Coco eens, ik zou het ding niet durven aanraken! Ben benieuwd wat de EOD hiervan gaat zeggen, hou ons aub op de hoogte van wat ze gaan zeggen (bijv of ze deze nog gaan laten ontploffen ergens in een veilige omgeving).

groeten,
Gaston
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Granaat vondst

Bericht door CollectorWo2 »

Het zou zeker kunnen ontploffen nog , zeker met roest bloedlink.
Meestal wor dhet in de omgeving tot ontploffing gebracht op een veilige plek dacht ik.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Granaat vondst

Bericht door koe op zolder »

Klopt, die Millsjes zijn vaak goed instabiel. Waarschijnlijk nemen ze hem mee naar een plek waar ze hem kunnen laten ontploffen. (begraven, met een hulpexplosief)
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
chris92
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 jul 2011, 17:01

Re: Granaat vondst

Bericht door chris92 »

dag mensen,

eod is gister morgen geweest met 3 man en 2 agenten. ze wouden hem op hun ontploffingsterrein onschadelijk maken. er is me inderdaad op het hart gedrukt deze de volgende keer te laten liggen en gelijk aan te geven. maar hun zeiden ook dat ie erg gevaarlijk was.

groeten,

chris
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Granaat vondst

Bericht door yente »

Goed afgelopen dus. :)
Jammer dat je het onschadelijk maken niet mag zien. :)
Ik heb ook ooit met mijn metaaldetector een granaatkop gevonden. Iets van een 15 cm hoog. Echter hij was leeggebrand(of hoe zeggen ze dat). Maar dat wisten we niet omdat hij met zijn voorkant het diepst zat. Achteraf bekeken zijn we echt heel dom geweest om dat uit te graven want stel dat deze niet was leeg gebrand. Omdat hij niet meer schadelijk is, ligt hij nu in mijn verzameling.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
chris92
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 jul 2011, 17:01

Re: Granaat vondst

Bericht door chris92 »

Dag yente, dan heb je idd ook geluk gehad ja! mooi dat je hem kon toevoegen aan de verzameling, kon ik helaas niet. Vandaag weer wezen zoeken om het huis en 18 engelse hulsjes gevonden allemaal met de GB inscriptie. Greenwood & Batley Ltd, UK. Vond vanaf die plek 50m verder ongeveer een duitse huls. Dus even goed afzoeken die plekken, bij de duitse huls lag tevens ook de engelse handgranaat.
chris92
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 jul 2011, 17:01

Re: Granaat vondst

Bericht door chris92 »

Wie heeft er trouwens enig idee door wat voor soort geweer die 18 hulzen die ik heb gevonden afgeschoten zijn. In alleen staan GB 1944 VII.
Plaats reactie