Onbekend Amerikaans kistje

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onbekend Amerikaans kistje

Bericht door asjemenou »

Wie kan mij meer vertellen over de toepassing van dit kistje? Het is afkomstig van een rommelmarkt in Nederland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kistje is geheel gemaakt van koper en is doormiddel van solderingen samengesteld. De deksel is aan de binnenkant voorzien van een rubberen afsluitring.
De afmetingen van het kistje zijn; 21x14x16 cm. (LxBxH). Op de deksel staat een tekst geprägd;

Daynite
reg. us. pat. off.
hand combination
flare and smoke
distress signals
mfd. by aerial products. inc,
elkton, md. usa

Bij het woord "flare" denk ik al snel dat het kistje kan zijn gemaakt voor het opbergen van lichtkogels (noodsignalen). Dit kan dan voor zowel militair als voor civiel gebruik zijn geweest. Het kistje heeft immers geen resten van groene verf. Aerial Products inc., Elkton MD. zou een producent van vuurwerk zijn geweest en zou gedurende WOII ook munitie hebben vervaardigd. Zie; http://www.mde.state.md.us/programs/Res ... icle9.aspx . Jammer genoeg is het kistje niet gedateerd. Nogmaals wie kan er mij meer over het kistje vertellen? Alleen serieuze reacties a.u.b.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekend Amerikaans kistje

Bericht door racefiets »

Maak even een account aan op het IAA ammunition forum. Daar loopt in ieder geval 1 persoon rond die iets heeft met seinmiddelen. Vermoed dat het een maritieme origine heeft gezien het gebruik van messing/ koper.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekend Amerikaans kistje

Bericht door asjemenou »

racefiets schreef:Maak even een account aan op het IAA ammunition forum. Daar loopt in ieder geval 1 persoon rond die iets heeft met seinmiddelen. Vermoed dat het een maritieme origine heeft gezien het gebruik van messing/ koper.
Bedankt voor de reactie en het advies in ieder geval. Wat het gebruik van messing/koper betreft in de maritieme wereld, werden deze metalen toegepast omdat ze minder corrosiegevoelig zijn voor het zout van water/lucht o.i.d.?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekend Amerikaans kistje

Bericht door racefiets »

Over het algemeen wel. Zeker in de periode van WO1 en een periode daarna zie je veel munitie gerelateerde kisten van koper en messing. In oorlogstijd veranderde het nog wel eens aangezien koper een vrij kostbaar materiaal is welke o.a. voor munitieproductie werd gebruikt.
Gezien de 4 sluitingen denk ik ook dat het waterdicht houden een prioriteit was voor deze kist maar wel zodanig dat deze relatief makkelijk te openen was.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Onbekend Amerikaans kistje

Bericht door 779 »

Is er een flaming bomb aanwezig?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekend Amerikaans kistje

Bericht door asjemenou »

racefiets schreef:Over het algemeen wel. Zeker in de periode van WO1 en een periode daarna zie je veel munitie gerelateerde kisten van koper en messing. In oorlogstijd veranderde het nog wel eens aangezien koper een vrij kostbaar materiaal is welke o.a. voor munitieproductie werd gebruikt.
Gezien de 4 sluitingen denk ik ook dat het waterdicht houden een prioriteit was voor deze kist maar wel zodanig dat deze relatief makkelijk te openen was.
Op de door mij eerder vermelde website staat te lezen dat de firma Aerial products inc. tot 1958 heeft bestaan. Zou ik er van uit kunnen gaan dat het kistje vooroorlogs is omdat het van koper is gemaakt?
779 schreef:Is er een flaming bomb aanwezig?
Nee. Ik kan op het kistje geen Amerikaanse militaire merktekens of een jaartal ontdekken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekend Amerikaans kistje

Bericht door racefiets »

Daar durf ik geen uitspraak over te doen.Ik vermoed van wel maar ik ben al eens eerder verrast.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Onbekend Amerikaans kistje

Bericht door 779 »

Is dit niet gewoon een civiel kistje, vanwege het ontbreken van de flaming bomb? Voor in de scheepvaart o.i.d.???
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekend Amerikaans kistje

Bericht door asjemenou »

Een bepaalde datum durf ik ook niet aan dit kistje te geven. Mijn vermoeden is ook dat dit kistje voor een civiele toepassing is geweest.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie