Amerikaanse helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Guibo
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009, 17:19

Amerikaanse helm

Bericht door Guibo »

Ik heb via mijn schoonouders, mijn partners grootvader, zijn Amerikaanse helm gekregen. Hij was tijdens de oorlogsjaren actief lid van een verzetbeweging. Na de bevrijding heeft hij zijn uitrusting gekregen waaronder deze helm. hij heeft wel nooit meegevochten aan de zijde van de geallieerden maar we denken dat het de bedoeling was om te gaan vechten in de pacific. Niemand weet veel over mijn grootvader, hij heeft er nooit veel over willen vertellen. Alleen dat hij verraden is door zijn schoonbroer en gelokt naar een kerk en dat hij door mirakel uit de handen is kunnen blijven van de As mogendheden. Sindsdien heeft hij nooit nog een voet in een kerk gezet. Hij heeft nooit in parades willen meestappen.
Dat is het enige wat ik weet.

Kan mij iemand helpen aan informatie over enerzijds de helm en anderzijds over Belgische verzetslieden die meevochten aan de zijde van de geallieerden?
Meer info over de helm: aan de binnenkant van de riem van de buitenhelm is zijn naam geschreven, kleine riempje van de binnenhelm is gebroken en de serienummer van de helm is 666B.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Micha
Bijlagen
DSC04949b.jpg
DSC04948b.jpg
DSC04944b.jpg
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Amerikaanse helm

Bericht door jurgen »

Kwam uw (schoon)grootvader uit de omgeving van Tongeren-Hasselt?

Voor de rest hebben er namelijk geen Amerikanen in Vlaanderen gezeten.
Mijn overgrootvader heeft, toen de streek hier bevrijd was, ook getekend bij de Britten, om eveneens in de Atlantische oceaan te gaan vechten.

Er waren ook verzetslieden die tijdens de oorlog zelf (als verzetsstrijder, niet als militair) meevochten met de Britten en Canadezen. Ik weet dat dit o.a. in de Noorderkempen en aan het leopoldskanaal gebeurd is. De Duitsers hadden hier echter geen genade voor aangezien zij hen als partizanen beschouwden, wat het in feite ook gewoon waren.
Guibo
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009, 17:19

Re: Amerikaanse helm

Bericht door Guibo »

Mijn grootvader kwam uit Wallonie, in de streek van Doornik.
Die werden misschien wel bevrijd door de Amerikanen?
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Amerikaanse helm

Bericht door yente »

Ivm belgische verzetslieden enzo is dit forum ook heel goed: http://ablhistoryforum.be/index.php
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Amerikaanse helm

Bericht door johan willaert »

Guibo schreef:Mijn grootvader kwam uit Wallonie, in de streek van Doornik.
Die werden misschien wel bevrijd door de Amerikanen?
2nd Armored Division
29th Let's Go!!!!!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Amerikaanse helm

Bericht door 779 »

Guibo schreef:Kan mij iemand helpen aan informatie over enerzijds de helm
De helm is een M1 model met 'Fixed Bales". Dat is een redelijk vroegoorlogs model helm. De binnenhelm is ook vroegoorlogs, te zien aan het kleurloze ijzerwerk binnenin. De makerstempel van de binnenhelm (M1 model Liner) zit in het midden van de binnenzijde.

779
Guibo
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009, 17:19

Re: Amerikaanse helm

Bericht door Guibo »

Ik heb het in de binnenhelm eens nagekeken en ik vind in het midden 12 D en daaronder een cirkel met een W met onder de W een ovaal.
Ik weet het, het is misschien wat raar beschreven.
Zegt dat u iets?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Amerikaanse helm

Bericht door 779 »

Guibo schreef:Ik heb het in de binnenhelm eens nagekeken en ik vind in het midden 12 D en daaronder een cirkel met een W met onder de W een ovaal.
Ik weet het, het is misschien wat raar beschreven.
Zegt dat u iets?
Een W met een cirkel is trademark van Westinghouse. 12D is dan het malnummer, want de binnenhelmen werden geperst in een mal.

Waarde van deze helmen in deze staat is ongeveer 300 euro. Afhankelijk daarvan kan een persoon er meer voor bieden als het achterliggende verhaal zijn interesse heeft.

Groet,
779
Guibo
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009, 17:19

Re: Amerikaanse helm

Bericht door Guibo »

Bedankt voor de informatie over de helm.
Is de staat van deze helm goed, heel goed,...?
Is het gemakkelijk om een vervanging te vinden voor het gebroken kinriempje?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Amerikaanse helm

Bericht door 779 »

Guibo schreef:Bedankt voor de informatie over de helm.
Is de staat van deze helm goed, heel goed,...?
Is het gemakkelijk om een vervanging te vinden voor het gebroken kinriempje?
Staat is volgens mij goed. Kinriempjes zijn duur, maar ik zou hem niet vervangen omdat hij bij die helm hoort.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Amerikaanse helm

Bericht door Mallory »

779 schreef:Kinriempjes zijn duur, maar ik zou hem niet vervangen omdat hij bij die helm hoort.
Second that.
Guibo
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009, 17:19

Re: Amerikaanse helm

Bericht door Guibo »

Bedankt voor de info. Ik zal het riempje dan maar niet vervangen.:)
Plaats reactie