Weet iemand wat dit allemaal is

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
barend1993
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2012, 13:37

Weet iemand wat dit allemaal is

Bericht door barend1993 »

Dag allemaal,

na een paar uurtjes zoeken met een metaaldetector tussen de rand van een akker en de grebbenberg (waar vroeger een loopgraaf liep).
Heb ik dit onder andere gevonden:

Kan iemand hiervan uitleggen wat voor afkomst dit heeft etc?
op de huls staat F N 61
op de huls staat F N 61
Is dit een onderdeel van een mortier? is het Duits?
Duits lijkend kruis met de codes mIV en oIV
Duits lijkend kruis met de codes mIV en oIV
Linker afbeelding op foto, Ik denk zelf dat het van een shotgunkogel is (er staat namelijk brenneke op) hadden ze in de w02 dan shotguns op de grebbenberg?
links: lijkt op een loden shotgunkogel, op het voorwerp staat Brenneke.<br />Midden: ik denk iets van een mortier staat een duitse kruis op met oIV en mIV<br />Rechts: de huls  met rode rand.
links: lijkt op een loden shotgunkogel, op het voorwerp staat Brenneke.
Midden: ik denk iets van een mortier staat een duitse kruis op met oIV en mIV
Rechts: de huls met rode rand.

Hopelijk weten jullie meer ;)

groeten,

Barend
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Weet iemand wat dit allemaal is

Bericht door racefiets »

Bovenste huls is een losse flodder voor de M1 carbine. Zo te zien naoorlogs en ik vermoed gemaakt door DAG of FN. Het brok messing lijkt me een deel van een ontsteker en zonder verdere informatie is daar weinig over te zeggen. Het loden projectiel is een naoorlogs Brenneke projectiel die o.a. gebruikt werd voor de jacht op wilde zwijnen. Hoeft dus niet voor een "shotgun" te zijn. Bijna ieder gladloops hagelgeweer kan deze verschieten zolang er maar geen choke in de loop zit.
barend1993
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2012, 13:37

Re: Weet iemand wat dit allemaal is

Bericht door barend1993 »

Oke, bedankt voor de informatie tot zover.

Als het een losse flodder van een M1 carbine is en het is gevonden op de rand van de grebbenberg. hoe kan dit dan naoorlogs zijn?

Op die mogelijke ontsteker staan ook een zwart kruisje (is niet te zien op de foto) (misschien Duits) kan dit wel vanuit de oorlog zijn?
Deze lag trouwens in de buurt van een kapot geschoten bunker.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Weet iemand wat dit allemaal is

Bericht door racefiets »

Barend, hoe lang is de oorlog inmiddels al voorbij? Denk je dat er in de jaren na de oorlog nooit meer geoefend is? IKijk eens wat er als bodemstempel op de huls staat.
Voor de ontsteker zal je echt meer info moeten geven. Wat staat er als tekst op. Maak eens een paar macrofoto's.
barend1993
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2012, 13:37

Re: Weet iemand wat dit allemaal is

Bericht door barend1993 »

Sorry scherpere foto's krijg ik niet.
20120419_193913.jpg
20120419_193853.jpg
Op de ontsteker staan zoals je ziet een zwart kruisje en de initialen oIV mIV (die IV moeten denk ik romeinse cijfers voorstellen)

Over de huls heb je gelijk :D http://www.grebbeberg.nl/index.php?page ... p=6&view=3
rood betekent losse flodder?
Plaats reactie