Steelhandgranaat

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Steelhandgranaat

Bericht door patrick99 »

Heren,

Heb een tijdje geleden een houten steelhandgrnaat gehad, maar die ik inmiddels heb geruild.
Had deze is in La Gleize op de mooie grote beurs gekocht waar ik elk jaar naar toe ga.
Nu wil ik in juni weer naar La Gleize gaan om er meerdere te kopen voor in mijn steelgranaten koffer te plaatsen.
Weet dat je er niet mee op straat mag lopen, maar wat voor een verguning o.i.d heb ik nodig om de houten steelhandgranaten toch te mogen hebben?
Munitie verguning??
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Steelhandgranaat

Bericht door racefiets »

Nee een ontheffing van de minister. Deze krijg je alleen als je al 3 jaar een verzamelverlof hebt voor munitie en als je verzamelplan is goedgekeurd door de vereniging. Een handgranaat wordt gezien als wapen. Daarom is een nabootsing van hout net zo verboden.
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: Steelhandgranaat

Bericht door patrick99 »

Merci, een heel gedoe dus.
Staat hier een gevangenisstraf op??
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Re: Steelhandgranaat

Bericht door wukko »

Hoi,
Maak je verder niet druk. Toen ik mijn kleine museum nog had kreeg ik regelmatig controle van Bijzondere Wetten. De houten copieen vielen niet onder de wapenwet.

Grtjs Alex.
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Steelhandgranaat

Bericht door jappie »

de houten kopie van de steelgranaat vallen wel degelijk onder de wapenwet.

echter word er niet heel veel ophef over gemaakt als je hier 1 of 2 van in je verzameling heb.

Gr. Jesper
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Steelhandgranaat

Bericht door Stefan »

Topic verplaatst naar Verzamelaars gedeelte;
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Steelhandgranaat

Bericht door racefiets »

Of er ophef van gemaakt wordt zal inderdaad verschillen. Feit blijft dat het een (nabootsing) wapen is welke gewoon verboden is zonder ontheffing.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Steelhandgranaat

Bericht door jurgen »

Die Nederlandse wapenwet toch. Het lijkt soms wel rechstreeks uit een sketch te komen. :mrgreen:
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Steelhandgranaat

Bericht door 779 »

jurgen schreef:Die Nederlandse wapenwet toch. Het lijkt soms wel rechstreeks uit een sketch te komen. :mrgreen:
De wapenwet is er o.a. juist om minderjarige grapjassen ervan te weerhouden... Als je geboren bent in 1999 dan zou je als ouders zijnde je 14 jarig kind moeten weerhouden wapentuig in huis te halen...
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Steelhandgranaat

Bericht door honved »

779 schreef:
jurgen schreef:Die Nederlandse wapenwet toch. Het lijkt soms wel rechstreeks uit een sketch te komen. :mrgreen:
De wapenwet is er o.a. juist om minderjarige grapjassen ervan te weerhouden... Als je geboren bent in 1999 dan zou je als ouders zijnde je 14 jarig kind moeten weerhouden wapentuig in huis te halen...

Mee eens 779, maar dat de wapenwet in Nederland iets overdreven is vindt ik ook. Kijk over de grenzen, als een wapen onklaar is mag hij vrij voorhanden worden gehouden. Iets wat vele collecties ten goede komt. Nederland is wat dat betreft het enige land in Europa dat op een dergelijke manier met deze materie omgaat.
Dat het wordt geregistreerd daar ben ik wel een voorstander van maar doe in godsnaam niet zo moeilijk. Onklaar is onklaar. Registreer en controleer het zoals nu gebeurt bij de sportschutters en klaar.
Iemand die zoiets in zijn collectie wil moet het wat de wet betreft bij de helsdeuren vandaan halen. Velen denken dan al snel die ontheffing krijg ik toch niet (is ook bijna altijd de praktijk) dus dan maar zo.

Nederland is net als zijn totale grote bekrompen wat betreft de wet voor onklare wapens.

En jammer genoeg spreek ik daarmee uit ervaring, had altijd alles keurig voorelkaar tot er een onwetende en niet met mensen omgaand kunnende agent op een bepaalde functie kwam waar hij blijkbaar geilde op zijn macht betreffende deze wetgeving.
Maar ja dat is mijn mening, velen zullen anders denken.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Steelhandgranaat

Bericht door racefiets »

honved schreef: Velen denken dan al snel die ontheffing krijg ik toch niet (is ook bijna altijd de praktijk) dus dan maar zo.
Als je de juiste weg bewandeld dan krijg je die ontheffing gewoon. Je moet gewoon aan een aantal voorwaarden voldoen en dan is er niets aan de hand. Zowel voor munitie als voor wapens.Je moet er alleen wel een beetje moeite voor doen.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Steelhandgranaat

Bericht door 779 »

honved schreef:
779 M schreef:
jurgen schreef:Maar ja dat is mijn mening, velen zullen anders denken.
Idd zullen velen anders denken. Zwart-wit denken is makkelijk. Wapen vergunningen en reglementen zijn er niet specifiek om 2000 verzamelaars te pesten. Dienen een veel groter doel.
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: Steelhandgranaat

Bericht door patrick99 »

Heren,

Bedankt voor de vele reacties.
Ik heb vorige jaar van een goede maat van mij een K98 gekregen die op de goede manier onklaar is gemaakt.
Ben daarmee langs het politiebureau geweest en het was goedgekeurd door iemand van bijzondere wetten.
Toen langs een erkende wapenhandelaar geweest, die een certificaat gaf (met het nr van de K98) en dat voor 20euro.
Dus zit ik safe met de K98.

Heb toen op het bureau ook verteld dat ik van plan was om een diorama te maken met 2 Duitse soldaten.
Die dus een K98 bij hadden en eventueel steelhandgraten.
Vonden ze erg interessant en dat de steelhandgranten moet kunnen voor verzamelaars, "maar ja dat is de wet"
Het verschilt denk ik ook, wie je op "bezoek" heb..
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Steelhandgranaat

Bericht door racefiets »

Wie je treft is inderdaad precies zoals het werk. Het nadeel is alleen dat als ze een stok zoeken om te slaan dan voldoet zo'n houten steelhandgranaat prima.....
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Steelhandgranaat

Bericht door jurgen »

779 schreef:
jurgen schreef:Die Nederlandse wapenwet toch. Het lijkt soms wel rechstreeks uit een sketch te komen. :mrgreen:
De wapenwet is er o.a. juist om minderjarige grapjassen ervan te weerhouden... Als je geboren bent in 1999 dan zou je als ouders zijnde je 14 jarig kind moeten weerhouden wapentuig in huis te halen...
Ik betwist het bestaan of het nut van een wapenwet helemaal niet. Ik vind enkel dat die van Nederland op sommige punten behoorlijk van de pot gerukt is.
Dienen een veel groter doel.
Een hoger doel? Als zijnde..?
Plaats reactie