Nederlandse Hembrug riem, informatie gezocht !

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Canvas/singelband karabijnriem

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de toelichting in ieder geval. Voor een voorbeeld van enkele canvas karabijnriemen zie; http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/start_uniform.htm . Klik dan vervolgens op de wielrijder en op de huzaar.

Afbeelding

Bijgaand een foto van reenactors met Hembrug M95 karabijnen voorzien van, wat ik denk, replica canvas karabijnriemen.

Zijn er overigens archieffoto's bekend waarop Nederlandse militairen te zien zijn met een M95 karabijn voorzien van zo'n
canvas/singelband karabijnriem?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse Hembrug riem, informatie gezocht !

Bericht door Erik »

De marechaussee met karabijn in de hand draagt een foute karabijn met de niet-juiste draagriem (namelijk een wielrijdersriem). De wachtmeester heeft wel een geweerriem aan zijn karabijn.
De korporaal van de genie heeft dat ook aan zijn nr. 5 karabijn. De man die erachter staat is een wielrijder (zonder draagriemenstel) en heeft de wielrijdersriem.
Alle riemen zijn replica. Beide wielrijdersriemen zijn door mij gemaakt, de geweerriem van de wachtmeester (ik) komt uit Drenthe. De geweerriem van de korporaal is een originele geweerriem gelijkende op de Hembrug-geweerriem. De replica-wielrijdersriemen zijn later gereviseerd, de band zoals op de foto te zien was eigenlijk net een fractie te smal maar erger: hij begon uit te lubberen. De riemen hebben vrijwel allemaal nieuwe singels gekregen: op maat en niet meer 'lubberend'.

En ja, er zijn veel foto's bekend van soldaten met singelband-riemen, zowel het wielrijdersmodel als het oude model uit twee delen omdat dat nog wel vaak bij het KPT gebruikt werd. Ook deze riem is trouwens door mij al eens gerepliceerd (drie stuks).

Hieronder een foto van de betreffende gereviseerde riem (betreft dezelfde living-historyvereniging):
Afbeelding
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Nederlandse Hembrug riem, informatie gezocht !

Bericht door rood »

Dus deze is politietroepen of beredenen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Nederlandse Hembrug riem, informatie gezocht !

Bericht door emielS »

is karabijnbrigade (politie), maar schijnen in de meidagen ook gedragen te zijn door militairen..

grt emiel
Plaats reactie