Verzameling Finland / Sovjet Unie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door ZEN.45 »

Sinds enige tijd ben ik bezig met alles te lezen wat ik vind betreffende de strijd tussen Finland en de Sovjet Unie tussen ’39 en ’44. Gezien ik Fins noch Russisch machtig ben is dit tot mijn spijt eerder beperkt. Desalniettemin vind ik het een uiterst boeiend conflict zowel politiek, strategisch als historisch.

In deze thread zal ik de stukken uit mijn verzameling voorstellen.

Om te beginnen deze Mosin-Nagant M91 die in 1916 in Tsaristisch Rusland gemaakt werd door Tula en die nadien door de Finnen werd gewijzigd en in gebruik genomen.

Finse wijzigingen aan de M91:
- Nieuwe kolf die steviger is dan de originele en beter beschermt is tegen de extreme Finse winters.
- Voor elk geweer werd het grendelhuis perfect ingepast in de kolf (zogenaamde bedding)
- Elk contact tussen het hout en de loop werd tot een minimum gereduceerd (nagenoeg vrijliggende loop)
- Elke versleten loop werd vervangen en in de lopen die nog goed waren werd een nieuwe kroon geboord (de Finnen hadden ervaren dat vele loopkronen versleten waren door foutief gebruik van de stalen poetsstok)
- Verbeterde trekker
- alle onderdelen van de grendel en het magazijn werden gecontroleerd en zonodig bijgewerkt en gepolierd om soepel te lopen
- metalen beugels voor de draagriem in plaats van de lederen riempjes
- op de zijkant van de vizieren werden de afstanden in (100) meters gemarkeerd gezien de originele 'arshini' aangeven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Merk op dat op de bajonet de markeringen nogal ruw werden verwijdert. Dit zou er op kunnen wijzen dat deze door de Finnen werd buitgemaakt, maar zonder Finse markeringen is er geen zekerheid.

Ik had ook een Sovjet M1891/30 (zie foto hieronder) maar deze heb ik snel teruggebracht naar de koper gezien deze door ‘head space’ problemen onveilig was om te gebruiken. Ik heb die net lang genoeg gehad om te kunnen ervaren dat er tussen de (uiterlijk) nagenoeg identieke sovjet M1891/30 en de Finse M91 een wereld van verschil is in kwaliteit en precisie.

Afbeelding
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door veritas »

Interessant om te lezen! Heb zelf ook een Mosin-Nagant van ik dacht rond 1925.
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door jurgen »

Kortom, de Russische variant trekt in feite op niets?

Schiet je met al je wapens, of heb je er ook gewoon puur vanwege verzameldoeleinden.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door ZEN.45 »

Kortom, de Russische variant trekt in feite op niets?
Zo extreem zou ik het zeker niet stellen. In essentie is er weinig mis met een Russische M-N, maar je merkt gewoon (zeker bij een exemplaar gemaakt tijdens de oorlogsjaren) dat de geproduceerde hoeveelheid absolute voorrang had en er gewoon geen tijd was voor afwerking. De grendel loopt stroef, de trekker is erg hard, de veiligheid is totaal onbruikbaar, het magazijn vullen loopt niet zo vlot, ... MAAR HET WERKT WEL. Mechanisch is de M-N ook heel eenvoudig en heel robuust.


Schiet je met al je wapens, of heb je er ook gewoon puur vanwege verzameldoeleinden.
Ik had nogal wat wapens uit de Eerste Wereldoorlog die ik puur als verzamelstukken beschouwde, maar de meeste daarvan heb ik van de hand gedaan. Nu houd en koop ik alleen nog stukken die ik (tenminste occasioneel) naar de schietstand kan brengen.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door ZEN.45 »

De volgende Mosin-Nagant is een Finse M27. Bij deze gingen de verbeteringen nog verder dan bij de M91. De belangrijkste wijziging is de nieuwe, kortere en dikkere loop. De M27 kreeg eveneens nieuwe richtmiddelen en waren voorzien voor een nieuwe bajonet.

Mijn M27 werd gemaakt door ‘Tikkakoski’ in 1939:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bajonet:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door ZEN.45 »

Een Fins reinigingssetje voor het geweer:

Afbeelding
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door asjemenou »

Interessant topic Zen.45. Interessant om te vernemen welke verschillen er bestaan de Sovjet-Russische en de Finse Mosin Nagants qua gebruik. Mijn exemplaren zijn allen Nederlands onklaar gemaakt dus daar valt niet meer mee te schieten. Ik kan daar dus ook geen oordeel over geven. Dat de Sovjet WOII gefabriceerde Mosin Nagants grof zijn afgewerkt dat was mij wel bekend. Ik behoef daarvoor alleen maar naar mijn eigen M44 karabijn te kijken.

Dat de Finnen de door hen door gebruikte Sovjet Mosin Nagants aanpasten daar hadden ze wel alle reden toe. En zij waren niet de enige. Het Amerikaanse Remington en Westinghouse fabriceerde Mosin Nagant geweren voor de Russische staat tot aan de revolutie van 1917. Vanwege de machtsovername van de Sovjets werden deze geweren niet meer aan Rusland geleverd en kwam er een deel bij het Amerikaanse leger terecht waar ze hoofdzakelijk als trainingswapen werden gebruikt. De Amerikaanse soldaten die in 1919 naar Archangelsk werden gezonden waren eveneens uitgerust met deze Mosin Nagant geweren. Deze geweren waren niet echt populair bij de Amerikaanse soldaten. Bij hun vertrek in 1920 lieten zij de Mosin Nagants dan ook grotendeels in Archangelsk achter.
veritas schreef:Interessant om te lezen! Heb zelf ook een Mosin-Nagant van ik dacht rond 1925.
Kun je van jouw exemplaar een paar foto's in dit topic plaatsen?
Laatst gewijzigd door asjemenou op 07 mei 2012, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Interessant topic Zen.45. Interessant om te vernemen welke verschillen er bestaan de Sovjet-Russische en de Finse Mosin Nagants qua gebruik. Mijn exemplaren zijn allen Nederlands onklaar gemaakt dus daar valt niet meer mee te schieten. Ik kan daar dus ook geen oordeel over geven. Dat de Sovjet WOII gefabriceerde Mosin Nagants grof zijn afgewerkt dat was mij wel bekend. Ik behoef daarvoor alleen maar naar mijn eigen M44 karabijn te kijken.
Verschillen qua type zijn er zeker. Je moet ook geluk hebben dat je niet een zeer zwaar en misbruikt wapen hebt.
Qua schieten ga ik voor de russische M1891. Had er zelf een uit 1898 waar ik mee schoot. Deze was eenvoudig weg, ondanks zijn leeftijd, perfect. Daarnaast heb ik met verschillende finse nagants geschoten. Dat de Finse qua afwerking beter zijn dat klopt. Dat ze allemaal beter schieten heb ik zelf niet ervaren. Zeker niet de vroegere typen zoals de m27 en m28. Een groot verschil is de m39, alle fouten van de voorgaande modellen waren daarmee opgelost, dwz fouten met lostrillende onderdelen, zwakke bajonetbevestigingen, te strak gemaakte grendels, gewichtverdeling e.d.
De finse nagants hadden door hun perfect gemaakte grendels en grendelhuizen een groot probleem in de winteroorlog. Doordat de grendels te perfect pasten bleken veel finse naganten ten gevolge van de kou te zwaar (of helemaal niet) te grendelen. De finnen hebben dit probleem vrij eenvoudig opgelost door de finse grendels te vervangen door buitgemaakte russische. De meeste finse nagants die je tegenkomt hebben daarom een russische grendel. Dit probleem zie je ook terug in finse speelfilms over de winteroorlog.
Voor de rest zijn de nagants een mooi verzamelgebied waar veel verschillen qua typen voorkomen.
Heb in mijn collectie bijna alle typen finse naganten. Een zeer interessant gebied waarbij je bij elk wapen weer een verbetering ziet totdat uiteindelijk de M39 ontwikkeld werd.
Groet
Frei
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door ZEN.45 »

asjemenou
Interessant topic Zen.45. Interessant om te vernemen welke verschillen er bestaan de Sovjet-Russische en de Finse Mosin Nagants qua gebruik. Mijn exemplaren zijn allen Nederlands onklaar gemaakt dus daar valt niet meer mee te schieten. Ik kan daar dus ook geen oordeel over geven. Dat de Sovjet WOII gefabriceerde Mosin Nagants grof zijn afgewerkt dat was mij wel bekend. Ik behoef daarvoor alleen maar naar mijn eigen M44 karabijn te kijken.


Wel, het lijkt me dat we een 'uitwisselingsprogramma' op touw moeten zetten ... ik kom eens naar Nederland om jouw fantastische collectie 'live' te bewonderen en jij komt eens naar België om met een aantal Russische en Finse wapens te schieten. Deal ? :mrgreen:
Je kan best wel nog even wachten ... ik heb nog enkele vergunningsaanvragen in behandeling :wink:


frei
De finse nagants hadden door hun perfect gemaakte grendels en grendelhuizen een groot probleem in de winteroorlog. Doordat de grendels te perfect pasten bleken veel finse naganten ten gevolge van de kou te zwaar (of helemaal niet) te grendelen. De finnen hebben dit probleem vrij eenvoudig opgelost door de finse grendels te vervangen door buitgemaakte russische. De meeste finse nagants die je tegenkomt hebben daarom een russische grendel. Dit probleem zie je ook terug in finse speelfilms over de winteroorlog.
Bij de eerste M27's werden achteraan op de grendel bijkomende geleidingsrails geplaatst die pasten is corresponderende uitsparingen in het grendelhuis. De bedoeling was om een nog meer consistente vergrendeling te bekomen. Men heeft snel gemerkt dat opstapelend vuil in deze uitsparingen tot problemen kon leiden en weinig of geen verbetering waren voor de precisie. Vanaf 1933 heeft men deze 'verbetering' dan ook weggelaten. Het is wel juist dat tijdens de Winteroorlog soldaten met een vroege produktie M27 hun grendel meestal vervingen door een buitgemaakte Russische. Alleen hebben de Finse boeken en films dit wat overdreven ... een beetje zoals het verhaal van de Garand en de verraderlijke 'ping' van de lege clip. In latere M27's of in M91, M28's, M28/30's en M39's zal je niet vaak een Russische grendel tegenkomen.


Om verder te gaan ... mijn M39 met bijhorende bajonet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door ZEN.45 »

Weer eens wat foto's genomen ...

Duitse munitietasjes
Afbeelding

gemaakt in 1915
Afbeelding

Door Finland in gebruik genomen in 1923
Afbeelding
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door veritas »

asjemenou schreef:Kun je van jouw exemplaar een paar foto's in dit topic plaatsen?
O, sorry voor de late reactie. Ik las het nu pas... :oops:
Hier zijn de foto's dan. Kunnen jullie hier wat over vertellen? Of het een Fin of een Rus is etc.
Het geweer heb ik een paar jaar geleden gehad van een man die hem boven de open haard had hangen, maar er op uitgekeken was. :yes:
Alvast bedankt!
SDC11265klein.jpg
SDC11260klein.jpg
SDC11259klein.jpg
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door asjemenou »

veritas schreef:
asjemenou schreef:Kun je van jouw exemplaar een paar foto's in dit topic plaatsen?
O, sorry voor de late reactie. Ik las het nu pas... :oops:
Hier zijn de foto's dan. Kunnen jullie hier wat over vertellen? Of het een Fin of een Rus is etc.
Het geweer heb ik een paar jaar geleden gehad van een man die hem boven de open haard had hangen, maar er op uitgekeken was. :yes:
Alvast bedankt!
De Mosin Nagant zou van origine Russisch kunnen zijn maar is Fins doorgebruikt/aangepast. De hexagonale kamer is voorzien van een tsaristische adelaar dus van voor 1918. Het is de stempel van de Russische proef commissie (Probaya Komissiya).
De geweerloop is gemaakt bij het Finse Tikkakoski in de periode 1940-1943. Onder het serienummer staat het jaar van fabricage maar deze is voor mij niet meer te lezen vanwege de las.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door ZEN.45 »

Tijd voor wat Sovjet ...

Tokarev 7,62x25mm TT33 gemaakt in 1944. Perfecte nieuwstaat en nummergelijk tot en met de lader. Ik ben er vrij zeker van dat er nooit mee geschoten is (tot vandaag :P ).


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door CollectorWo2 »

Geweldig ding!
Ziet er idd uitstekend uit.
Gebruikersavatar
battleww2
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 12:42

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door battleww2 »

Prachtig _/-\o_
Plaats reactie