"Iran wil miljoenen Joden doden"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
SS collector
Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 jan 2009, 21:45

"Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door SS collector »

Iran wil net als nazi-Duitsland miljoenen Joden vernietigen en werkt aan een nucleair arsenaal om dat mogelijk te maken. Dat heeft de Israëlische premier Benjamin Netanyahu vandaag gezegd in een radio-interview.

Volgens Netanyahu is er alleen een verschil in motivatie tussen het islamitische Iran en nazi-Duitsland. "Het is duidelijk dat zij het niet in de naam van een superieur ras, maar in naam van een superieure religie willen doen." De premier benadrukte dat de geschiedenis heeft aangetoond dat Joden het ernstig moeten nemen als ze met vernietiging worden bedreigd.

Netanyahu zei te hopen dat Iran onder de dreiging van internationale sancties nog stopt met zijn nucleaire programma. Anders is er voor Israël alleen nog de militaire optie, dreigde hij. Anders dan tijdens de nazitijd in de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw is er nu een weerbare Israëlische staat die zich militair kan verdedigen, zei de premier, die vanavond bij een herdenking voor nazi-slachtoffers is.
A single spark of courage, can ignite the fires of hope
SS collector
Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 jan 2009, 21:45

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door SS collector »

Ronduit walgelijk en zielig hoe sommige stomkoppen nog Genocide willen toepassen. :x
A single spark of courage, can ignite the fires of hope
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door Jan Klaassen »

Zonder ook maar iets af te willen doen aan de geschiedenis van het Joodse volk (die inderdaad vreselijk is!), maar dit gejammer is toch niet realistisch meer?
Netanyahu en zijn Israëlische kornuiten weten, met steun van de VS, iedereen in te prenten dat een Iran met bom levensgevaarlijk is. "Die gooien ze direct op Israel, met genocide als gevolg". Onzin. En dan direct dreigen met militair ingrijpen, jahoor. Uit naam van wat? Vrede? Veiligheid? Naastenliefde?

Is iedereen "M.A.D." vergeten? Mutually Assured Destruction. Gooi ik een bom, dan krijg ik er zeker 1 terug. Gooit Iran een bom, dan gooit Israel gegarandeerd terug (of de VS doet het voor haar). Iran is maf, Achmedinejad is maf, maar hij is niet suïcidaal. De Sovjet-Unie was dat na het bouwen van de eerste nucleaire bom in eigen land ook niet, ondanks dat ze het kapitalisme liever dood dan levend zagen.

"Ronduit walgelijk..... nog genocide willen toepassen". Klopt, maar doen de Iraniers dit, omdat Netanyahu (die, laten we wel wezen, niet echt objectief is) dat zegt? Ik zou bijna het woord "propaganda" willen gebruiken. Nu is dat hier natuurlijk compleet verkeerd, maar toch. Da's alles wat je hoort, "gevaar, gevaar, gevaar, dreiging etc etc", en er zijn mensen die dat als zoete koek aannemen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door D_Dutch »

Jan Klaassen schreef: Netanyahu en zijn Israëlische kornuiten weten, met steun van de VS, iedereen in te prenten dat een Iran met bom levensgevaarlijk is..
Dat is het ook, net als elk land dat een flink wapenarsenaal heeft. Helaas kwam het volgens mij niet op het NOS Journaal maar nadat Egypte "bevrijd" was van Mubarak zijn er wel daarna raketten op Israël afgevuurd, hoewel ze volgens mij vlak voor de kust waren geland en er niemand gewond raakte betekent het wel dat Israël nog steeds bedreigd wordt.
Jan Klaassen schreef:En dan direct dreigen met militair ingrijpen, jahoor. Uit naam van wat? Vrede? Veiligheid? Naastenliefde?
Zelfverdediging.
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door veritas »

Helemaal eens met de reactie van D_Dutch. Iran is zeker wel een gevaar wat Israël serieus neemt en moet nemen.
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door Jan Klaassen »

D_Dutch schreef:
Jan Klaassen schreef: Netanyahu en zijn Israëlische kornuiten weten, met steun van de VS, iedereen in te prenten dat een Iran met bom levensgevaarlijk is..
Dat is het ook, net als elk land dat een flink wapenarsenaal heeft. Helaas kwam het volgens mij niet op het NOS Journaal maar nadat Egypte "bevrijd" was van Mubarak zijn er wel daarna raketten op Israël afgevuurd, hoewel ze volgens mij vlak voor de kust waren geland en er niemand gewond raakte betekent het wel dat Israël nog steeds bedreigd wordt.
Jan Klaassen schreef:En dan direct dreigen met militair ingrijpen, jahoor. Uit naam van wat? Vrede? Veiligheid? Naastenliefde?
Zelfverdediging.
Zonder weer een eindeloze (verkeerde) discussie op te roepen (een goede discussie is altijd welkom), toch even een reactie:

-Lees vooral niet over de M.A.D. heen!!! Een gewone raket "doet geen genocide". Een atoombom wel, daar gaat het hier om. Maar die vuren ze niet, om M.A.D.!

Zelfverdediging? Volgens mij is ingrijpen voordat er ook maar iets gebeurt nog altijd offensief, en niet uit verdediging maar in de aanval. Sorry, maar zelfverdediging gaat er hier niet in :roll:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door jurgen »

Dat Israel omringd wordt door een resem staten die haar liever kwijt dan rijk zijn, staat buiten kijf. Maar het geleuter dat soms van die kanten komt is echt te belachelijk voor woorden.

Hoe Günther Grass begin deze maand werd afgemaakt omdat hij commentaar had op Israel, dat zelf over een onbekend aantal kernwapens beschikt en aan wie Duitsland voor die doeleinden wederom een duikboot dient te leveren (voor twee keer niets trouwens, Israel vindt het nog altijd normaal dat Duitsers, die nog niet geboren waren in de jaren '40 blijven betalen voor de Holocaust), vond ik er zwaar over.

Israel is op zijn minst een even groot gevaar voor de (wereld)vrede dan Iran, om niet te zeggen groter.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door Jabnus »

Met alle respect denk ik dat de laatste twee posters in dit topic hun geschiedeniskennis eens moeten "ophalen"...
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door D_Dutch »

veritas schreef:Helemaal eens met de reactie van D_Dutch. Iran is zeker wel een gevaar wat Israël serieus neemt en moet nemen.
Klopt helaas maar al te goed, niet te vergeten de omliggende landen ook, wie weet wat er tijdens de revoluties aan materiaal is buitgemaakt door groeperingen met verkeerde doeleinden.
Jan Klaassen schreef:Zonder weer een eindeloze (verkeerde) discussie op te roepen (een goede discussie is altijd welkom), toch even een reactie:
Hoezo zou het een eindeloze (verkeerde) discussie opleveren? Ik reageer gewoon op een rustige manier, in plaats van met "!!!" of " :roll: ".
Jan Klaassen schreef:-Lees vooral niet over de M.A.D. heen!!! :
Doe ik ook niet, maar ik hoef niet overal inhoudelijk/uitgebreid op te reageren.
Jan Klaassen schreef:Zelfverdediging? Volgens mij is ingrijpen voordat er ook maar iets gebeurt nog altijd offensief, en niet uit verdediging maar in de aanval. Sorry, maar zelfverdediging gaat er hier niet in :roll:
Zelfverdediging ja, ik snap niet hoe je het kan zien als een offensief. Laat ik het zo schetsen; Als iemand dreigend op je af komt lopen met een mes, wetende dat omstanders je niet zullen helpen, maar eerder zelf meedoen met de aanvaller, wat zou jij dan doen? Stil bijven staan tot hij een mes in je buik steekt?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door Jan Klaassen »

Jabnus schreef:Met alle respect denk ik dat de laatste twee posters in dit topic hun geschiedeniskennis eens moeten "ophalen"...
Als student geschiedenis mag ik toch wel stellen "redelijke kennis" van de geschiedenis te hebben. Dit gaat niet over geschiedenis, dit gaat over logica.

En D_Dutch: ging ook niet over je manier van antwoorden, maar ik ken dit forum zo onderhand, en een discussie gaat op de een of andere manier nooit lang goed :lol:

Hoe ik het zie als offensief is, om maar af te sluiten, heel simpel. Met het principe "MAD" in de hand zal Iran (met mes in de hand) het niet in zijn hoofd halen om Israel in de buik te steken. Mensen in het cafe aan de overkant zullen daarop reageren en de man met het mes volledig van de aardbodem doen verwijderen. Denken dat iedereen zomaar een mes in je buik steekt is niet heel handig :wink:

Maar goed, ieder z'n mening. Beticht mij alleen niet van onwetendheid van de geschiedenis (jazeker, ik weet dat er een Holocaust is geweest en dat dat natuurlijk qua trauma bijna alles slaat; wat zou ik nog meer moeten "ophalen" dan?), dat raakt kant noch wal.

Moet gezegd worden dat ik het met jurgen bijna volledig eens ben _/-\o_
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door D_Dutch »

Jan Klaassen schreef:Denken dat iedereen zomaar een mes in je buik steekt is niet heel handig :wink:
Door zulke uitspraken verpest je een discussie ja. Je snapt best hoe ik het bedoel (mag ik hopen).
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door Jan Klaassen »

Verpesten? Welnee...!

Ik snap absoluut hoe je het bedoeld. Gebruikte dezelfde beeldspraak om mijn eigen verhaal ook duidelijk te maken; bedoelde daar echt niets slechts mee, en hoop dan toch ook dat je ook begrijpt wat ik bedoel ;)
Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 25 apr 2012, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door Jabnus »

Als historicus met oa een Master in geschiedenis en de nodige jaren ervaring als docent in de achterzak kijk ik er dan toch net wat anders tegen aan... :lol: (sorry kon het niet laten...wie de bal kaatst :wink: )

Nu serieus: de Holocaust en het M.A.D verhaal hebben niks te maken met de huidige situatie van Israel. Bekijk ter info eens welke conflicten Israel NA 1945 heeft meegemaakt. Slechts enkele voorbeelden: 1948 , 1956 Sinai, 1967 zesdaagse oorlog, 1973 Jom Kippoer, etcetcetc

Er zijn een hele reeks buurlanden van Israel die in hun grondwet hebben staan (!) dat ze pas tevreden zijn als alle Joden dood zijn, zón beetje alle grote landen om Israel heen hebben verder al gepoogd het land te gronde te richten en/of doen dat nog steeds. Is het gek dat Israel zich wilt verdedigen? Is het gek dat het land de meest moderne wapensystemen ter wereld heeft? Naar mijn bescheiden mening is dat pure noodzaak en de geschiedenis vanaf 1945 tot nu toe heeft dat met minstens een groot conflict per decennium ook bewezen.

Laten we verder niet te diep ingaan op de politieke overtuigingen van landen of personen, maar er is geen hoge opleiding voor nodig om te begrijpen dat een land dat door iedereen dood gewenst word en bij herhaling ook daarmee geconfronteerd word, iets anders zal reageren dan in dit topic aangehaald. Dit is inderdaad meer logica dan geschiedenis. Het principe van " naaien of genaaid worden" kent iedereen wel...

Om terug te komen op de eerste post: Netanyahu slaat de spijker op zijn kop, het is niet zozeer meer een rassenkwestie zoals dat tijdens de holocaust het geval was, maar meer een religieus conflict met fanatici die tot alles in staat zijn. De Iraniers doen dit niet omdat Israel iets beweert, ze doen dit omdat ze in een wereld die na enkele duizenden jaren van ontwikkeling van beschaving en cultuur langzaam tot een hoger inzicht begint te komen dat geloof/religie en staatsbestuur het niet waard zijn om oorlog te voeren, juist radicaliseren in hun eigen geloofsopvatting en daarbij iedereen die hun in de weg staat willen uitmoorden. Als ik in Israel leefde zou ik met kennis van de gebeurtenissen van de laatste halve eeuw in het geheugen ELKE DREIGING serieus nemen, zeker als die komt van een land als Iran. Als je dit "gejammer" wilt noemen dan stel ik toch voor om eens enkele boeken mbt de geschiedenis van het Midden Oosten open te slaan en te lezen. Eventueel kan ik je enkele tips geven?

mvg,
Gaston
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door D_Dutch »

Kan zeggen dat ik het geheel met Gaston eens ben! :)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: "Iran wil miljoenen Joden doden"

Bericht door Jan Klaassen »

Jabnus schreef:Als historicus met oa een Master in geschiedenis en de nodige jaren ervaring als docent in de achterzak kijk ik er dan toch net wat anders tegen aan... :lol: (sorry kon het niet laten...wie de bal kaatst :wink: )
:lol: Groot gelijk, ik heb 'm teruggekregen ;)
Nu serieus: de Holocaust en het M.A.D verhaal hebben niks te maken met de huidige situatie van Israel. Bekijk ter info eens welke conflicten Israel NA 1945 heeft meegemaakt. Slechts enkele voorbeelden: 1948 , 1956 Sinai, 1967 zesdaagse oorlog, 1973 Jom Kippoer, etcetcetc
Er zijn een hele reeks buurlanden van Israel die in hun grondwet hebben staan (!) dat ze pas tevreden zijn als alle Joden dood zijn, zón beetje alle grote landen om Israel heen hebben verder al gepoogd het land te gronde te richten en/of doen dat nog steeds. Is het gek dat Israel zich wilt verdedigen? Is het gek dat het land de meest moderne wapensystemen ter wereld heeft? Naar mijn bescheiden mening is dat pure noodzaak en de geschiedenis vanaf 1945 tot nu toe heeft dat met minstens een groot conflict per decennium ook bewezen.
Klopt, die hebben niets te maken met de situatie, maar wel met wat Netanyahu in het artikel stelde. En het is absoluut zo, dat Israel een zware geschiedenis heeft gehad, met veel dreigingen, die nog steeds bestaan.
Ik vind het ook niet gek dat Israel zich bewapent, en het is een schande dat overige landen Israel van de kaart willen hebben.
Om terug te komen op de eerste post: Netanyahu slaat de spijker op zijn kop, het is niet zozeer meer een rassenkwestie zoals dat tijdens de holocaust het geval was, maar meer een religieus conflict met fanatici die tot alles in staat zijn. De Iraniers doen dit niet omdat Israel iets beweert, ze doen dit omdat ze in een wereld die na enkele duizenden jaren van ontwikkeling van beschaving en cultuur langzaam tot een hoger inzicht begint te komen dat geloof/religie en staatsbestuur het niet waard zijn om oorlog te voeren, juist radicaliseren in hun eigen geloofsopvatting en daarbij iedereen die hun in de weg staat willen uitmoorden. Als ik in Israel leefde zou ik met kennis van de gebeurtenissen van de laatste halve eeuw in het geheugen ELKE DREIGING serieus nemen, zeker als die komt van een land als Iran. Als je dit "gejammer" wilt noemen dan stel ik toch voor om eens enkele boeken mbt de geschiedenis van het Midden Oosten open te slaan en te lezen. Eventueel kan ik je enkele tips geven?
Helemaal mee eens. Die boeken interesseren mij altijd, tips zijn dan ook altijd welkom! Van een Geschiedenis MA kan ik ongetwijfeld nog wat leren _/-\o_

Conclusie: ik ben het volledig met je eens.
Er is slechts 1 klein puntje, en daar zou ik het dan (in ieder geval voor vandaag, of voor in dit topic (een nette discussie kan ook altijd via pb ;)) bij willen laten: hier gaat het allemaal over dat Israel bedreigd wordt en dat ze het zwaar hebben. Klopt, en dat zou niet moeten mogen en kunnen.

Maar te zeggen dat Iran een bom bouwt om Joden te verdelgen (wat het artikel immers zegt) gaat voor mij te ver. Precies dat (en niets anders!) vind ik gejammer. Simpelweg omdat het niet klopt. "MAD" neemt hier toch echt zijn plek in. Iran gaat misschien een bom maken, ok. Maar ze zullen wel zot zijn die te gooien! Dat is zelfmoord, letterlijk, en ze zijn dan misschien niet helemaal 100% in de bovenkamer (geen idee, maar dat wordt wel eens gezegd), maar ze zitten veel te comfortabel om zichzelf naar de volgende wereld te laten blazen.
Dat, precies dat, vind ik gejammer. Iran gooit nooit een atoombom op Israel. Een preventieve aanval (en dat blijft toch echt een aanval) is dus, in feite, ook niet nodig.

Met zeer vriendelijke groeten,
Eric _/-\o_
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie