Heibel over gedicht 4 mei

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door Comrade »

Heibel over gedicht 4 mei

AMSTERDAM - Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) is boos omdat een 15-jarige scholier tijdens de jaarlijkse dodenherdenking op de Dam een gedicht mag voordragen over zijn oudoom, die zich tijdens de oorlog aanmeldde bij de Waffen-SS. Volgens het centrum wordt de SS'er daarmee op eenzelfde niveau gezet als de echte slachtoffers van het nazibewind, terwijl veel SS'ers bloed aan hun handen hebben.

CIDI-directeur Ronny Naftaniel heeft het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dat de dodenherdenking organiseert, woensdag in een brief opgeroepen het gedicht niet te laten voordragen op 4 mei. Vooral de slachtoffers moeten die dag worden herdacht, niet de daders, aldus Naftaniel. Het gaat om een gedicht van de scholier Auke de Leeuw, die daarin schrijft over zijn oudoom die een „verkeerde keuze” heeft gemaakt door zich aan te melden bij de Waffen-SS.
Het CIDI vindt het niet passend om juist tijdens de dodenherdenking de gevolgen van die foute keuze gelijk te stellen aan de dood van verzetshelden, Joden en andere slachtoffers van het naziregime. Dat is „een belediging naar allen die als daadwerkelijk slachtoffer het leven lieten”, schrijft Naftaniel.
Hij spreekt van een hellend vlak waarop het ook mogelijk zal zijn „om Eichmann ooit als slachtoffer te herdenken”. Adolf Eichmann was een van de belangrijkste organisatoren van de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei kon woensdagavond nog niet reageren op de kritiek en het verzoek van het CIDI.



Wat vinden jullie hiervan?
Slaan ze soms niet een beetje te ver door.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1199 ... mei__.html
geleerd bij Nederlands :mrgreen:


Groet,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door D_Dutch »

[...]terwijl veel SS'ers bloed aan hun handen hebben.
Hoewel ik het te vroeg vind om te oordelen over het gedicht totdat ik het zelf heb gehoord/gelezen vond ik deze uitspraak helaas weer een stereotypering waar ik me enorm aan erger. Juist dergelijke instituten zouden onderhand moeten weten dat vele SS'er juist slechts aan het front gestreden hebben. Dit geldt trouwens niet alleen voor het Centrum Informatie en Documentatie Israël, met het NIOD heb ik helaas een dergelijke aanvaring gehad in verband met mijn onderzoek naar een voormalig SS'er. In een simpele vraag om informatie werd ik op een zeer onbeschofte manier beledigd en werd ik afgeschetst alsof ik met bruinhemd en al in Stechschritt door de stad liep. Dit zijn helaas twee van de vele (in mijn ogen zijnde) pogingen om de SS geen "menselijkere" kant te geven.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door Mr_Flibble »

Het gedicht vanmorgen onder ogen gekregen.

Naar mijn idee is CIDI's reactie erop nogal overtrokken en als ik het goed begrijp wordt het gedicht gewoon voorgedragen op 4 Mei.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Patrick.S
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 apr 2007, 09:44
Contacteer:

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door Patrick.S »

Sorry hoor maar moet een gedicht dat over een Duitse soldaat eender welke Duitse soldaat gaat,op dodenherdenking voorgedragen worden??Ik vind dat niet kunnen eerlijk gezegd.Dat er tegenwoordig Duitse vertegenwoordigers aanwezig mogen zijn is al genoeg vind ik persoonlijk.
Verzamelinteresse:
Brits:43rd Wessex Infantry Division en Guards Armoured division.
Canadees:4th Canadian Armoured Division
US:Armored en Tank Destroyer eenheden en 79th en 90th Infantry Division.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door 779 »

D_Dutch schreef:
[...]terwijl veel SS'ers bloed aan hun handen hebben.
...Juist dergelijke instituten zouden onderhand moeten weten dat vele SS'er juist slechts aan het front gestreden hebben. Dit zijn helaas twee van de vele (in mijn ogen zijnde) pogingen om de SS geen "menselijkere" kant te geven.
Die uitspraken zijn echt faliekant fout. Nederlanders in dienst van de SS waren en zijn gewoon landverraders die nooit en te nimmer verheerlijkt mogen worden. Je gaat geen organisatie die letterlijk een miljoenen zo niet tientallen miljoenen mensen heeft vermoord 'verheerlijken'. :bonk:

Daarnaast snap ik wel dat dit gedicht juist nu wordt voorgelezen. Het betreft de gevolgen voor de familie tot op generaties later van iemand die zich bij de SS aansloot. Dat is vreselijk, en die jongen zal er wss tot op heden mee gepest worden en heb daarom 200% lof dat hij dat aandurft in het openbaar te vertellen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door racefiets »

Even schaamteloos van een ander forum gekopieerd:

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door Mr_Flibble »

Het Auschwitz Comité kondigt aan de herdenking te boycotten als het gedicht voorgedragen gaat worden.
In Tabulas Argenteas Refero
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door 779 »

Gedicht is zojuist gecancelled...
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door D_Dutch »

779 schreef:
D_Dutch schreef:
[...]terwijl veel SS'ers bloed aan hun handen hebben.
...Juist dergelijke instituten zouden onderhand moeten weten dat vele SS'er juist slechts aan het front gestreden hebben. Dit zijn helaas twee van de vele (in mijn ogen zijnde) pogingen om de SS geen "menselijkere" kant te geven.
Die uitspraken zijn echt faliekant fout. Nederlanders in dienst van de SS waren en zijn gewoon landverraders die nooit en te nimmer verheerlijkt mogen worden. Je gaat geen organisatie die letterlijk een miljoenen zo niet tientallen miljoenen mensen heeft vermoord 'verheerlijken'. :bonk:
Dat het landverraders zijn ontken ik ook nergens, ik ben het er zelf mee eens, verheerlijken doe ik evenmin. Echter is het verkeerd om over moordenaars te spreken. Natuurlijk zaten er genoeg mannen en jongens tussen die zeer zeker verkeerd waren om het maar erg zacht uit te drukken, maar er waren er ook ontzettend veel die lid werden van de Waffen-SS vanwege de propagandareputatie die het had in Duitsland. Naarmate de oorlog vorderde werden er zelfs lichtingen van jongens van zeventien (ik ken er zelfs een die zestien was) ingelijfd bij de Waffen-SS, jongens die net hun schooldiploma hadden gehaald, jongens die hoogstwaarschijnlijk geen enkel besef hadden van wat er zich in de concentratiekampen afspeelde, maar streden wel tegen de Amerikanen en Russen aan beide fronten. Zijn het daarom moordenaars, alleen omdat ze toebehoorden aan een organisatie waar leden bij zaten welke wel verkeerd waren maar waar ze geen idee van hadden?
Laatst gewijzigd door D_Dutch op 02 mei 2012, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door 779 »

Was het een Nederlander? Lijkt me dan nog logisch wat het antwoord dan is...
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door D_Dutch »

779 schreef:Was het een Nederlander? Lijkt me dan nog logisch wat het antwoord dan is...
Doet nationaliteit ertoe? Is in jouw ogen een Duitse SS'er minder "moordenaar" als een Nederlandse SS'er?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door racefiets »

Net zoals er een hele boel jongens bij de SS gingen om te strijden tegen het bolsjewisme. Een strijd die na de oorlog trouwens vrolijk verder ging alleen wel op een hele andere manier....
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door 779 »

D_Dutch schreef:
779 M schreef:Was het een Nederlander? Lijkt me dan nog logisch wat het antwoord dan is...
Doet nationaliteit ertoe? Is in jouw ogen een Duitse SS'er minder "moordenaar" als een Nederlandse SS'er?
In dit geval gaat dit topic over een Nederlander in dienst van de SS. Jouw stelling wordt geenszins door mij benoemd en is ook offtopic. Lijkt me niet normaal als je je vrijwillig aanmeld bij de Duitsers terwijl je landgenoten worden bezet. Waarvan je ook nog eens weet dat een deel van de bevolking wordt gesepareerd en als minder waardig wordt bestempeld. Zulke dingen kan je niet goedpraten.

Daarnaast, kan ik me begrijpen dat je tegen het bolsjewisme bent, maar nogmaals je gaat in dienst bij de bezetter van je eigen land. Dezelfde SS troepen die in mijn woonplaats hebben huisgehouden.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door D_Dutch »

779 schreef:In dit geval gaat dit topic over een Nederlander in dienst van de SS. Jouw stelling wordt geenszins door mij benoemd en is ook offtopic. Lijkt me niet normaal als je je vrijwillig aanmeld bij de Duitsers terwijl je landgenoten worden bezet. Waarvan je ook nog eens weet dat een deel van de bevolking wordt gesepareerd en als minder waardig wordt bestempeld. Zulke dingen kan je niet goedpraten.
Mijn reactie was gericht op de Waffen-SS in het algemeen, dus ook met betrekking tot Nederlanders, Belgen, Finnen, Bosniërs, Italianen enz. enz., mijn stelling is dus zeer zeker niet offtopic omdat ik het ook over Nederlandse leden der Waffen-SS heb. En dan nog ben jij degene die erover doorging.
779 schreef:Lijkt me niet normaal als je je vrijwillig aanmeld bij de Duitsers terwijl je landgenoten worden bezet. Waarvan je ook nog eens weet dat een deel van de bevolking wordt gesepareerd en als minder waardig wordt bestempeld. Zulke dingen kan je niet goedpraten.
Hoe durf jij daar überhaupt over te oordelen? Als jij echt een interesse hebt in geschiedenis zou je horen te weten dat ieder persoon een ander verhaal heeft en iedereen dingen anders ziet en uit een andere situatie komt. Jij hebt het recht niet om over de motivatie van die mensen te oordelen tenzij je precies weet welke motivatie ze hadden en door welke situatie dat kwam.
779 schreef:Dezelfde SS troepen die in mijn woonplaats hebben huisgehouden.
Vooral met betrekking tot geschiedenis is het belangrijk objectief te blijken, iets waar je in dit topic in ieder geval in faalt volgens mij.
Gebruikersavatar
Patrick.S
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 apr 2007, 09:44
Contacteer:

Re: Heibel over gedicht 4 mei

Bericht door Patrick.S »

D_Dutch schreef:
779 schreef:Lijkt me niet normaal als je je vrijwillig aanmeld bij de Duitsers terwijl je landgenoten worden bezet. Waarvan je ook nog eens weet dat een deel van de bevolking wordt gesepareerd en als minder waardig wordt bestempeld. Zulke dingen kan je niet goedpraten.
Hoe durf jij daar überhaupt over te oordelen? Als jij echt een interesse hebt in geschiedenis zou je horen te weten dat ieder persoon een ander verhaal heeft en iedereen dingen anders ziet en uit een andere situatie komt. Jij hebt het recht niet om over de motivatie van die mensen te oordelen tenzij je precies weet welke motivatie ze hadden en door welke situatie dat kwam.
779 schreef:Dezelfde SS troepen die in mijn woonplaats hebben huisgehouden.
Vooral met betrekking tot geschiedenis is het belangrijk objectief te blijken, iets waar je in dit topic in ieder geval in faalt volgens mij.
Klopt ieder persoon heeft een ander verhaal en motivatie,maar kan jij nou echt zeggen dat hij het recht niet heeft om daar een mening over te hebben??Ik vind dat een ieder die zich toentertijd aansloot bij de bezetter welke motivatie men ook had FOUT is,zelfs nu nog als mensen weten van iemand dat ie ''vrijwillig''heeft gediend bij de waffen ss of welke duitse eenheid dan ook word die persoon met de nek aangekeken.En met betrekking tot objectief blijven als jij nog objectief kan kijken naar de waffen ss,je kan naar mijn mening niet met dezelfde ogen kijken naar de waffen ss en bijvoorbeeld het Engelse leger.Maargoed dit gaat offtopic zo,ik vind het een goede zaak dat het gedicht niet word voorgedragen.
Verzamelinteresse:
Brits:43rd Wessex Infantry Division en Guards Armoured division.
Canadees:4th Canadian Armoured Division
US:Armored en Tank Destroyer eenheden en 79th en 90th Infantry Division.
Plaats reactie