Panzerabzeichen, herkent iemand deze makersstempel?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Jelle1704
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2012, 21:32

Panzerabzeichen, herkent iemand deze makersstempel?

Bericht door Jelle1704 »

Vraag is al gestteld in topictitel. Wie herkent deze makersstempel?
Bestaan er websites waar ik een lijst met makers van het panzerabzeichen kan vinden?
Alvast bedankt!!

Hier kan u een foto zien:
http://www.flickr.com/photos/76438456@N05/7002691430/
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Panzerabzeichen, herkent iemand deze makersstempel?

Bericht door Jabnus »

fake troep, liggen laten


AS in driehoekje moet btw voorstellen hersteller Adolf Scholze, Grünwald
Jelle1704
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2012, 21:32

Re: Panzerabzeichen, herkent iemand deze makersstempel?

Bericht door Jelle1704 »

Hi Jabnus, bedankt voor je antwoord.
Nu ik wist al dat er van deze maker veel fake in omloop zou zijn.
wat me nu een beetje verward is wanneer ik een fake foto vergelijk met mijne dan merk ik dat het bovenste stukje (dat waar het speld aan vast hangt)
anders is dan bij de andere foto's.
Zoals bij deze bv:
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ?p=3883524

Ik had het graag op wehrmacht forums gezet maar het duurt nu al maanden voor ze mijn account activeren dus ben ik niet in de mogelijk om een nieuwe thread te openen. Wel klote. In ieder geval, deze badges worden fantastisch goed nagemaakt blijkbaar...
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Panzerabzeichen, herkent iemand deze makersstempel?

Bericht door Jabnus »

Beste Jelle,

Niet verkeerd opvatten dit, maar ik zie dat je nog een redelijk nieuw lid bent en neem gezien je vraag aan dat je ook nog niet zo lang verzameld. Het PKA dat je post is een van de slechtst nagemaakte onderscheidingen die ik ooit heb gezien. Mocht je deze willen gaan verzamelen ben er dan op voorbereid dat het (tegenwoordig) een mijnenveld is waarin de echte onderscheidingen soms nauwelijks van de neppers zijn te onderscheiden. Probeer je mogelijke aankopen eerst te laten controleren door iemand die wat meer ervaring heeft of probeer te kopen bij verkopers met een goede naam die garantie op echtheid geven. Liever een tientje meer uitgeven dan een dure miskoop doen waar je achteraf spijt van krijgt.

Zoals je zelf al aangeeft heeft de speld van het PKA op de foto een verkeerd scharnier aan de pin vastzitten. ook zit het haakje wat de pin vast houd veel te hoog aan de achterkant. De grootste weggever is echter de kwaliteit van de achterkant zelf. Als je goed kijkt zie je dat die onscherp is en vol zit met spikkeltjes en oneffenheden. Dit heet "pitting" en is een kenmerk van een zogeheten "cast copy" (gegoten kopie) van inferieure kwaliteit.

Een van de belangrijkst regels mbt het verzamelen van duitse onderscheidingen is dat de kwaliteit (bijna) altijd van een zeer hoge standaard is. Je kunt aan de achterkant van dit misbaksel gelijk zien dat dit niet het geval is. Als je op google deze maker intypt vind je enkele voorbeelden. Vergelijk die eens met deze en je ziet de verschillen vanzelf.

Probeer zoveel mogelijk voorbeelden te bekijken, verschillende makers te bestuderen, probeer op beurzen goede exemplaren te ontdekken, kijk hoe ze staan afgebeeld in boeken en praat met medeverzamelaars. Het is ietwat cliche maar na enkele jaren ga je vanzelf een oog hiervoor krijgen.

In geval van de minste twijfel: NOOIT tot aankoop overgaan!

mvg,
Gaston
Plaats reactie