verzenden steek- en vuurwapens

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door jurgen »

Ik heb een vraag, waar vermoed ik, in verschillende landen een andere 'wetgeving' geldt, maar ik ben niet zeker.

Hoe zit het met verzenden van zaken als messen, bajonetten en pistolen/geweren?
Ik weet dat bajonetten en al wat steekt massaal wordt verzonden en dat hier geen probleem rond wordt gemaakt. Is dit met vuurwapens ook zo? Als ik bv. egun.de bekijk maakt geen enkele Duitser een probleem over het verzenden van een wapen meer of minder. Zijn de wetgevingen dan per land anders, of per postorderbedrijf?
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door panzer lehr »

Dat zou geen probleem moeten zijn neem nu zib militaria die stuurt ook zijn demil vuurwapens op enkel sommige engelsen doen wel is moeilijk.
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door kimji »

Vanuit Duitsland (eGun) mogen wapens officieel alleen met firma Overnite verstuurd worden, en omdat zij de enige zijn vragen die ook de hoofdprijs, dat is waarom een wapen vanuit Duitsland versturen naar Nederland vaak 50 - 80 euro kost, ook als dit wapen in Nederland vrij is. Wel goed opletten ondanks dat de duitse verkoper het wel naar je op wil sturen omdat volgens hem een wapen in Nederland vrij is, is dit niet altijd het geval omdat hij de nederlandse wetgeving niet kent... Ook oppassen met demil wapens uit Duitsland maar dat weet je waarschijnlijk al, de wetgeving daar is niet hetzelfde als in Nederland. Soms kan het ook een week of 3 duren omdat de buitenlandse verkoper eerst export papieren moet aanvragen (en daarvoor heeft hij van jou nederlandse invoer papieren nodig, in het duits bv als het uit Duitsland moet komen)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door asjemenou »

jurgen schreef:Ik heb een vraag, waar vermoed ik, in verschillende landen een andere 'wetgeving' geldt, maar ik ben niet zeker.

Hoe zit het met verzenden van zaken als messen, bajonetten en pistolen/geweren?
Ik weet dat bajonetten en al wat steekt massaal wordt verzonden en dat hier geen probleem rond wordt gemaakt. Is dit met vuurwapens ook zo? Als ik bv. egun.de bekijk maakt geen enkele Duitser een probleem over het verzenden van een wapen meer of minder. Zijn de wetgevingen dan per land anders, of per postorderbedrijf?
Vanzelfsprekend is de wetgeving van het land waar het vuurwapen o.i.d. naar toe moet worden gestuurd hierop van toepassing. Als ik het mag betrekken op alleen de Nederlandse wetgeving dan zijn pistolen/geweren al dan niet onklaar gemaakt aangekocht in het buitenland sowieso al uit den boze. Koop een gedeactiveerd grendelgeweer (boven de 18 zonder vergunning te bezitten) dan ook alleen in Nederland als je daar woonachtig bent. Koop je zo'n ding in het buitenland dan is het al vragen om moeilijkheden. Je moet je voorstellen wat er gebeurd bij de douane als er bij controle van een postpakket blijkt dat er een vuurwapen o.i.d. in zit. Aan de buitenkant van het pakket of op het beeldscherm van de röntgenscan is niet te zien of dat het wapen gedeactiveerd is. Iedereen zal begrijpen dat er een soort van "paniek" uitbreekt. Zeker in een tijd als deze waarbij er streng word gecontroleerd op bompakketten e.d.
Volgens mij verstuurt Hes van Zweeden, om maar eens een Nederlands bedrijf te noemen, z'n gedeactiveerde grendelgeweren/bajonetten gewoon per pakketpost op. Binnenlandse post zal minder streng gecontroleerd worden lijkt mij. Plus dat een bedrijf als Hes van Zweeden duidelijk z'n naam op het pakket zal vermelden. Het bedrijf is er dan ook zeker niet bij gebaat wanneer het zaken verstuurd die in strijd zijn met de Nederlandse wapenwetgeving.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door jurgen »

Misschien toch even belangrijk om te vermelden dat ik in België woonachtig ben, en bijgevolg ook de Belgische nationaliteit heb. Met demil wapens kopen en dergelijke meer zijn er hier minder problemen dan in Nederland.

Ik maak uit jullie reacties in ieder geval op dat, zolang het wapen legaal is in het land waar je woont en bv. een Duitser het verzendt met een postorderbedrijf als Overnite, er in principe geen probleem is?
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door kimji »

klopt, dan is er geen probleem. Alleen als het wapen in Duitsland wel op verlof moet (bv dubbelloops authentieke percussie of penvuur) moet de duitser een uitvoerdocument hebben van zijn politie, en daarvoor heeft hij een "Freiwahrung" nodig opgesteld door de belgische politie / douane / invoerorgaan.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door 779 »

Ik vind wel dat er in dit topic laconiek wordt gereageerd als het gaat om verzenden van wapens via de post. Allereerst in het via de Belgische Post en TNTPost in Nederland 100% verboden om wapens, munitie en andere wapen onderdelen te verzenden. Daarnaast, kan iemand mij uitleggen hoe het zit met dat Overnite? Als ik hun site lees ik dit:

The following items are unacceptable for carriage via International Service by OVERNITE EXPRESS LIMITED to all international points:

Firearms, parts thereof and ammunition.
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door kimji »

@Bob: mijn verhaal ging alleen over verzenden vanuit Duitsland. De firme Overnite is de enige aangewezen transportfirma die wapens mag versturen, officieel, en daar betaal je dus ook voor. Maar goed het moet wel legaal natuurlijk dus dat moet je als koper er voor over hebben. Zie volgende link:

http://www.overnite-online.de/v1/waffen.htm

en ook hier:

http://www.waffentransportberatung.de/

Dus voor in Duitsland maar ook vanuit Duitsland naar de rest van Europa.

Ik verstuur in of vanuit Nederland of Belgie nooit wapens dus daar kan ik niet over meepraten.
Laatst gewijzigd door kimji op 07 nov 2010, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door 779 »

Snap ik dat het in de praktijk wel gebeurt, maar officieel mag het dus niet :) Neem niet aan dat forum.wo2.nl verantwoordelijk wil zijn voor het geven van foute adviezen...

779
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door pistole38 »

779 schreef:Ik vind wel dat er in dit topic laconiek wordt gereageerd als het gaat om verzenden van wapens via de post. Allereerst in het via de Belgische Post en TNTPost in Nederland 100% verboden om wapens, munitie en andere wapen onderdelen te verzenden.
Ik heb al meerdere vuurwapens ontvangen en verzonden via TNT post. Dit is geen enkel probleem zolang je het aangetekend doet en een
een vervoersvergunning op naam van TNT post aanvraagt.

Dit geldt zowel voor binnen als buitenland. Alleen internationaal heb je ook nog een consent nodig.
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door racefiets »

Hier hetzelfde. Gewoon een consent aan vragen t.b.v. het wapen en expediteur in vullen als vervoerder. Groningen heeft hier geen enkel probleem mee. Heb zelf ook al diverse wapens zo binnen gekregen uit o.a. Duitsland. Zowel TNT als DPD aan de deur gehad.

@pistole38.
Welkom bij EdB trouwens.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door yente »

Sorry voor het ophalen van dit topic maar is dat nu mogelijk om in belgië een wapen dat legaal is te verzenden? Ik lees overal iets anders.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door johan willaert »

Wapens van de Belgische HDF lijst worden zonder problemen verstuurd, zelfs vanuit de USA...

Of het zo zal blijven en of het ooit misloopt kan alleen de toekomst uitwijzen...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door yente »

Bedankt!! Maar de vriend van een kennis verzende eens een luchtbuks en dat werd achtergehouden en hij kreeg een boete.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: verzenden steek- en vuurwapens

Bericht door Mr Mojo Risin »

johan willaert schreef:Wapens van de Belgische HDF lijst worden zonder problemen verstuurd, zelfs vanuit de USA...

Of het zo zal blijven en of het ooit misloopt kan alleen de toekomst uitwijzen...


Johan, zijn Duitse demils legaal in België en kunnen ze bijgevolg dan gewoon naar België verzonden worden zonder problemen?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie