Ophef over herdenken Duitse soldaten

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door jurgen »

Het wordt inderdaad gekker en gekker.

Ik moet altijd spontaan denken aan man bijt hond:

http://www.youtube.com/watch?v=ZgFcQ7-IYs8

http://www.youtube.com/watch?v=djMUodXd ... re=related

Niemand (nuja niemand, er zijn van die gekken) ontkent het onmenselijke leed dat de Joden in de tweede wereldoorlog doorstaan hebben. Maar om zich dan tot in de eeuwigheid in een slachtofferrol te wentelen omdat er 'Duitsers' (soldaten die veelal niets te maken hadden met de deporaties en uitroeiing), herdacht worden komt hun geloofwaardigheid niet ten goede. Het komt naar mijn mening op niets minder neer dan Duitserhaat, want de man heeft duidelijk enkel en alleen problemen met de gesneuvelden hun nationaliteit.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door D_Dutch »

Even off-topic, die filmpjes zijn geniaal haha. :D
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door veritas »

D_Dutch schreef:
Even off-topic, die filmpjes zijn geniaal haha. :D
Nou, ik kan er niet om lachen.
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door D_Dutch »

veritas schreef:
Nou, ik kan er niet om lachen.
Oké. :/
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door johan willaert »

Het gaat toch niet om 'de Duitsers' op zich, maar wel om de Duitse soldaat uit WO2.

Op het moment dat je een uniform van één of andere nationale strijdkracht of andere officiële instantie aantrekt, dan word je niet meer als individu beschouwd maar wel als een vertegenwoordiger van waar dat uniform voor staat. Dat is vandaag niet anders, of het nu om militairen gaat, om politie-agenten of zelfs scouts....

In die zin was elke Duitse uniformdrager, ongeacht zijn afkomst of nationaliteit, het legeronderdeel, burgerinstantie of politieke kring waar hij aan toebehoorde, een vertegenwoordiger van de Duitse staat, het regime en haar politieke leiders.

Bijgevolg is en blijft het naar mijn mening ongepast om die vertegenwoordigers van het Duitse WO2 Nazi-regime in één klap te gaan herdenken met de slachtoffers van datzelfde regime.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door D_Dutch »

johan willaert schreef:Op het moment dat je een uniform van één of andere nationale strijdkracht of andere officiële instantie aantrekt, dan word je niet meer als individu beschouwd maar wel als een vertegenwoordiger van waar dat uniform voor staat.
En dat is helaas een van de vele fouten die men maakt.
johan willaert schreef:In die zin was elke Duitse uniformdrager, ongeacht zijn afkomst of nationaliteit, het legeronderdeel, burgerinstantie of politieke kring waar hij aan toebehoorde, een vertegenwoordiger van de Duitse staat, het regime en haar politieke leiders.
En dat ook.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door johan willaert »

Tja, dan blijven we het maar oneens....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door Jan Klaassen »

D_Dutch schreef:
johan willaert schreef:Op het moment dat je een uniform van één of andere nationale strijdkracht of andere officiële instantie aantrekt, dan word je niet meer als individu beschouwd maar wel als een vertegenwoordiger van waar dat uniform voor staat.
En dat is helaas een van de vele fouten die men maakt.
johan willaert schreef:In die zin was elke Duitse uniformdrager, ongeacht zijn afkomst of nationaliteit, het legeronderdeel, burgerinstantie of politieke kring waar hij aan toebehoorde, een vertegenwoordiger van de Duitse staat, het regime en haar politieke leiders.
En dat ook.
Vooral ook die we NU maken. Zie bijvoorbeeld mijn bijdrage op de vorige pagina over hoe het er 'vroeger' aan toe ging. De soldaat was een soldaat, net als zijn Amerikaanse tegenhanger, of Britse, Franse enzovoort. Op de een of de andere manier zijn we op dit punt toch een stuk kortzichtiger geworden, misschien heeft dat met de Koude Oorlog van doen?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door D_Dutch »

Jan Klaassen schreef: Vooral ook die we NU maken. Zie bijvoorbeeld mijn bijdrage op de vorige pagina over hoe het er 'vroeger' aan toe ging. De soldaat was een soldaat, net als zijn Amerikaanse tegenhanger, of Britse, Franse enzovoort. Op de een of de andere manier zijn we op dit punt toch een stuk kortzichtiger geworden, misschien heeft dat met de Koude Oorlog van doen?
Het rare is, we weten allemaal hoe de Holocaust is begonnen; met het uitsluiten en afzonderen van mensen/groepen. Je zou denken dat we er iets van geleerd van zouden hebben maar blijkbaar niet. En natuurlijk, het is absoluut fout om hen die "meededen" aan de Holocaust te herdenken, maar hen die er zeker niets mee van doen hadden mogen herdacht worden, of daar mogen we in ieder geval wel bij stilstaan. Het over één kam scheren van hele groepen en daardoor maar als "fout" of "crimineel" te bestempelen maakt je even slecht als de Nazi's (En nee, dat was niet elke Duitser tijdens 1933-1945).
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door johan willaert »

D_Dutch schreef: Het over één kam scheren van hele groepen en daardoor maar als "fout" of "crimineel" te bestempelen maakt je even slecht als de Nazi's (En nee, dat was niet elke Duitser tijdens 1933-1945).
Dank u... Kan je ook normaal discuteren?
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door D_Dutch »

johan willaert schreef:Dank u... Kan je ook normaal discuteren?
Dat doe ik hoor. Ik had het eigenlijk niet eens over jou maar aangezien je je aangesproken voelt zal dat wel iets betekenen denk ik. Het is wel apart dat jij én twee anderen hier nooit inhoudelijk op mensen ingaan, maar zichzelf keer op keer herhalen en als er argumenten gegeven worden die gewoonweg negeren. Oei en als ze het dan ergens niet mee eens zijn is de ander meteen niet normaal of een neonazi. :roll:
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door johan willaert »

D_Dutch schreef:Oei en als ze het dan ergens niet mee eens zijn is de ander meteen niet normaal of een neonazi. :roll:
Tja, dat heb jij zelf gezegd....
Voor mij houdt het hier op....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door D_Dutch »

johan willaert schreef:
D_Dutch schreef:Oei en als ze het dan ergens niet mee eens zijn is de ander meteen niet normaal of een neonazi. :roll:
Tja, dat heb jij zelf gezegd....
Voor mij houdt het hier op....
Wat heb ik zelf gezegd? Dat iemand mij een neonazi vindt? Haha, dat is zelfs door diegene per PM bevestigt dat hij mij dat vindt. Helaas durft hij het niet rechtstreeks op het forum te zeggen, alleen op een sneaky manier.
Gebruikersavatar
Patrick.S
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 apr 2007, 09:44
Contacteer:

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door Patrick.S »

Nou dan ga jij lekker Duitse soldaten en gevallenen herdenken en iemand anders gaat de geallieerde soldaten en gevallenen herdenken zijn we allemaal blij,dat komt omdat we in die betrekkelijke vrijheid leven waarin dat mogelijk is

Vrijheid overigens die ons is bezorgd door de geallieerde kant maar dat even terzijde.
Verzamelinteresse:
Brits:43rd Wessex Infantry Division en Guards Armoured division.
Canadees:4th Canadian Armoured Division
US:Armored en Tank Destroyer eenheden en 79th en 90th Infantry Division.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door D_Dutch »

Patrick.S schreef:Nou dan ga jij lekker Duitse soldaten en gevallenen herdenken en iemand anders gaat de geallieerde soldaten en gevallenen herdenken zijn we allemaal blij,dat komt omdat we in die betrekkelijke vrijheid leven waarin dat mogelijk is

Vrijheid overigens die ons is bezorgd door de geallieerde kant maar dat even terzijde.
Een nietszeggende reactie helaas. :/
Gesloten