vreemd

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
sousey
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2012, 15:07
Locatie: België

vreemd

Bericht door sousey »

hey,

Ik vind het vreemd dat dit zomaar kan en ik vind dat dit niet kan.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... /1.1291224
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: vreemd

Bericht door Glenn »

Ik wil alle mensen die een foute mop vertelt hebben niet de kost geven.
We gaan zoiets toch niet opblazen zeker?
sousey
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2012, 15:07
Locatie: België

Re: vreemd

Bericht door sousey »

dat was ik ook niet van plan, maar dit noem ik geen "foute mop" meer.
Alsik daar op doelde dan had ik duizenden dingen kunnen posten.
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: vreemd

Bericht door Glenn »

sousey schreef:maar dit noem ik geen "foute mop" meer.
Daarin verschillen we van mening.
sousey
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2012, 15:07
Locatie: België

Re: vreemd

Bericht door sousey »

Iedereen schilt van mening geen enkel persoon is hetzelfde. Al een geluk.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: vreemd

Bericht door yente »

Persoonlijk kan ik hier ook niet echt mee lachen. Maar ik hoor graag andere meningen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: vreemd

Bericht door johan willaert »

De NMBS moet dit helemaal niet opblazen... Als pendelaar onderga ik quasi DAGELIJKS flauwe moppen door de spoorwegmaatschappij... :roll:

Met enige zin voor overdrijving lijken sommige piektreinen inderdaad soms op deportatietransporten...
Je zou voor minder naar die microfoon grijpen....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: vreemd

Bericht door robinj »

Dit kan gewoon niet. Een mop die op school nog weleens langskomt als wat is een jood in een roeiboot? nog niet uitgeroeid. kan net. Maar dit?? Nee, dit niet.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: vreemd

Bericht door Jan Klaassen »

Het zou eigenlijk allebei niet moeten kunnen, maar we moeten ook in de gaten houden dat de Jodenvervolging in WOII tegenwoordig niet voor iedereen (lees: voor een deel van de jeugd al lang niet meer) een enorm vreselijke happening was waar ze dagelijks bij stilstaan. En dan krijg je dit soort idiote "grappen", waarvan ze dan misschien geheel de ernst niet inzien...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: vreemd

Bericht door platoz »

Als het een mop over een andere bevolkingsgroep was geweest, had je dan anders gereageerd sousey?

Als er was gezegd: "Welkom op de trein met bestemming Marokko. Alle Marokkanen en Berbers worden verzocht om in Tanger af te stappen." Ik durf te wedden dat ie dan een stuk "grappiger" was gevonden. Maar nu gaat het over Joden en komt er weer de gebruikelijke ophef bij kijken.

Wat ik dus wil zeggen... Ondanks de foute grap proef ik hier nogal wat selectieve verontwaardiging.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: vreemd

Bericht door Jan Klaassen »

+1!
Een terugkomend ritueel van moord en brand schreeuwen, aanklachten indienen, verontschuldigingen eisen, boycots inzetten et cetera.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: vreemd

Bericht door veritas »

platoz schreef:Als het een mop over een andere bevolkingsgroep was geweest, had je dan anders gereageerd sousey?

Als er was gezegd: "Welkom op de trein met bestemming Marokko. Alle Marokkanen en Berbers worden verzocht om in Tanger af te stappen." Ik durf te wedden dat ie dan een stuk "grappiger" was gevonden. Maar nu gaat het over Joden en komt er weer de gebruikelijke ophef bij kijken.

Wat ik dus wil zeggen... Ondanks de foute grap proef ik hier nogal wat selectieve verontwaardiging.
Ik begrijp eerlijk gezegd de vergelijking niet helemaal. Het voorbeeld van jou komt op geen enkele wijze overeen met "Welkom op de trein met bestemming Auschwitz. Alle joden worden verzocht om in Buchenwald af te stappen."
Het is absoluut heel wat anders. Was Tanger een plaats waar Marokkanen en Berbers werden uitgemoord? Nee (of ik moet het gemist hebben). In Buchenwald en Auschwitz werden wel joden (en anderen) uitgemoord.
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: vreemd

Bericht door platoz »

veritas schreef:
platoz schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd de vergelijking niet helemaal. Het voorbeeld van jou komt op geen enkele wijze overeen met "Welkom op de trein met bestemming Auschwitz. Alle joden worden verzocht om in Buchenwald af te stappen."
Het is absoluut heel wat anders. Was Tanger een plaats waar Marokkanen en Berbers werden uitgemoord? Nee (of ik moet het gemist hebben). In Buchenwald en Auschwitz werden wel joden (en anderen) uitgemoord.
Wat begrijp je dan niet helemaal? Misschien was het voorbeeld duidelijker als ik Marokkanen had vervangen voor Russen en Tanger voor Siberië? Als het die grap was geworden, hadden we er nooit van gehoord, maar zou de grap wel net zo fout zijn geweest. Het maakt niet uit welke andere bevolkingsgroep ik had gebruikt in mijn voorbeeld, ik wilde slechts aangeven dat er dan waarschijnlijk geen haan om gekraaid had. Het hadden net zo goed Tutsi's, Chinezen, Armenen of Indianen in de grap kunnen zijn. Op al deze volken is genocide gepleegd, maar als het over de Joden gaat, is er weer ophef over. Doordat het in de krant is komen te staan, is het alweer opgeblazen. Iets waar ik me inmiddels dus al niet meer over verbaas en meestal is het daarna slechts wachten op wat Jan Klaassen in zijn reactie al aangegeven heeft. Want zo kennen we de Joden dan ook wel weer.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: vreemd

Bericht door asjemenou »

Het gaat hierbij eigenlijk niet zozeer over welke bevolkingsgroep je beledigd maar meer om het feit dat je dit doet. Het is naar mijn idee meer een blijk van onverschilligheid of minachting. Zolang er nog steeds mensen in onze samenleving zijn die de gruwelen van de holocaust aan de lijve hebben ondervonden of een direct familielid ervan vind ik dat je dit soort grappen niet kan maken. Er kan immers een overlevende of kind van zo'n overlevende van de holocaust in de trein zitten. Dat het allemaal zo lang geleden is gebeurd, is geen excuus.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: vreemd

Bericht door yente »

asjemenou schreef:Het gaat hierbij eigenlijk niet zozeer over welke bevolkingsgroep je beledigd maar meer om het feit dat je dit doet. Het is naar mijn idee meer een blijk van onverschilligheid of minachting. Zolang er nog steeds mensen in onze samenleving zijn die de gruwelen van de holocaust aan de lijve hebben ondervonden of een direct familielid ervan vind ik dat je dit soort grappen niet kan maken. Er kan immers een overlevende of kind van zo'n overlevende van de holocaust in de trein zitten. Dat het allemaal zo lang geleden is gebeurd, is geen excuus.
Ik geef je 100% gelijk!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie