Klaas Carel Faber overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Klaas Carel Faber overleden

Bericht door platoz »

De Nederlandse oorlogsmisdadiger Klaas Carel Faber is donderdag op 90-jarige leeftijd overleden.

Dat heeft zijn echtgenote zondagochtend gemeld aan De Nieuwe Pers. Faber overleed in een ziekenhuis in het Beierse Ingolstadt aan nierfalen. Hij laat een vrouw en twee zoons na.

Faber was de laatste ongestrafte voortvluchtige oorlogsmisdadiger uit de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog was hij lid van de Waffen-SS.

In 1947 werd Faber in Nederland veroordeeld tot de doodstraf voor onder meer het medeplegen van 22 moorden tijdens de oorlog. Een half jaar later werd deze straf omgezet in een levenslange gevangenisstraf.

Faber wist in 1952 echter samen met een groep medegedetineerden te ontsnappen uit de Koepelgevangenis in Breda waar hij opgesloten was. Na zijn ontsnapping leefde Faber als vrij man in Duitsland.

Duitsland weigerde Faber na zijn ontsnapping uit te leveren aan Nederland, omdat hij als oud-officier van de SS volgens een oud verdrag recht had op de Duitse nationaliteit.

''Mensen bleven het onrechtvaardig vinden dat hij nog steeds vrij rondliep'', aldus een woordvoerder van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD). ''Hij hoorde op een of andere manier zijn straf uit te zitten.''

Nederland vroeg Duitsland, voor het laatst begin dit jaar, om Faber de straf in Duitsland uit te laten zitten. ''En daarna hoorde je er weer een tijdje niets over'', aldus de woordvoerder van het NIOD.

''En nu is het klaar. Het blijft misschien een onrechtvaardige situatie, maar het zou voor de nabestaanden veel vervelender zijn geweest als hij door de rechter was vrijgesproken.''
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Klaas Carel Faber overleden

Bericht door D_Dutch »

platoz schreef: Faber was de laatste ongestrafte voortvluchtige oorlogsmisdadiger uit de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog was hij lid van de Waffen-SS.
Misschien lees ik de zin niet goed maar klopt dit wel? Voor zover ik weet is in ieder geval Anton Geiser (Als onderdeel der SS-Totenkopfverbände kampbewaker in Büchenwald en Sachsenhausen) nog ongestraft en voortvluchtig(?).
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Klaas Carel Faber overleden

Bericht door platoz »

D_Dutch schreef:
platoz schreef: Faber was de laatste ongestrafte voortvluchtige oorlogsmisdadiger uit de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog was hij lid van de Waffen-SS.
Misschien lees ik de zin niet goed maar klopt dit wel? Voor zover ik weet is in ieder geval Anton Geiser (Als onderdeel der SS-Totenkopfverbände kampbewaker in Büchenwald en Sachsenhausen) nog ongestraft en voortvluchtig(?).
Hij is wel degelijk gestraft, maar zijn straf bestond uit het terugdraaien van zijn Amerikaanse naturalisatie naar aanleiding van zijn verleden als SS-er. Daardoor moest hij nu terug naar Oostenrijk toe, maar volgens mij liep deze procedure nog steeds. Voortvluchtig is hij niet.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Klaas Carel Faber overleden

Bericht door D_Dutch »

platoz schreef:Hij is wel degelijk gestraft, maar zijn straf bestond uit het terugdraaien van zijn Amerikaanse naturalisatie naar aanleiding van zijn verleden als SS-er. Daardoor moest hij nu terug naar Oostenrijk toe, maar volgens mij liep deze procedure nog steeds. Voortvluchtig is hij niet.
Ik wist dat zijn Amerikaans staatsburgerschap was afgenomen maar dat dat als een serieuze straf bedoeld was wist ik niet. :shock: Ik dacht dat aangezien hij nu geen Amerikaanse burger is maar daar nog wel steeds is daardoor voortvluchtig was maar niet dus. Het overlijden van Faber was trouwens ook op het NOS journaal.
LB023
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 dec 2011, 21:57

Re: Klaas Carel Faber overleden

Bericht door LB023 »

Beter laat dan nooit :)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Klaas Carel Faber overleden

Bericht door Mr Mojo Risin »

Er loopt al 2 weken ook een docu van Gideon Levy over Faber op maandagavond op Ned. 2. Ik denk dat er volgende week maandag nog een deel wordt uitgezonden. Echt een schande dat zovele SSers zo lang in vrijheid hebben kunnen verder leven... Zij hebben een heel leven gehad, terwijl ze het leven van zovele vroegtijdig hebben stopgezet.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Klaas Carel Faber overleden

Bericht door Jabnus »

Hoewel ik je opmerking snap is hij wellicht wat ongelukkig neer geschreven? Had je dan liever na 1945 enkele honderduizenden SS-ers levenslang willen geven?

Het is vaker aan bod gekomen in discussies: geschiedenis is niet zwart of wit, maar bestaat uit een heleboel grijstinten. Niet elke SS-er was een oorlogsmisdadiger, evenmin als dat elke verzetsman per definatie een held kan worden genoemd.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Klaas Carel Faber overleden

Bericht door 779 »

Jabnus schreef:Hoewel ik je opmerking snap is hij wellicht wat ongelukkig neer geschreven? Had je dan liever na 1945 enkele honderduizenden SS-ers levenslang willen geven?

Het is vaker aan bod gekomen in discussies: geschiedenis is niet zwart of wit, maar bestaat uit een heleboel grijstinten. Niet elke SS-er was een oorlogsmisdadiger, evenmin als dat elke verzetsman per definatie een held kan worden genoemd.
@Jabnus, het is me een doorn in het oog hoe jij altijd SS'ers zit te beschermen. Mr Mojo Risin refereert aan SS'ers zoals Faber, met andere woorden: veroordeelde SS ers. Dus ja, die zijn bevestigd misdadiger. Zo simpel is het dus blijkbaar wel, niet grijs gebied.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Klaas Carel Faber overleden

Bericht door patrickh »

Gaston, ik denk eerder dat jij het ongelukkig neerschrijft :wink: , het is toch duidelijk dat in dit geval gevallen zoals Faber bedoelt worden, en hij schijft ook" zovele SS-ers", dus niet "alle". En natuurlijk, geschiedenis zal altijd grijze gebieden houden, aan alle kanten uiteraard.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Klaas Carel Faber overleden

Bericht door Kugelblitz »

Volgens mij vat Patrickh het goed samen, en waarschijnlijk bedoelde Gaston het ook zo.
Laten we deze discussie niet weer beginnen, daar zijn al meer dan genoeg topics over! Graag weer on-topic! :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Klaas Carel Faber overleden

Bericht door Jabnus »

Inderdaad, ik verrek vandaag van de kiespijn en ga langs de muur van de kloppingen in mn kaak, dacht vanmiddag dat ik het nog wel een dag zou volhouden, maar heb spijt dat niet naar de tandarts ben gegaan toen het nog kon. Zie nu dat je de reply van Mr Mojo ook anders kan lezen, mijn excuses.

Aangaande Bob, kom op zeg, ik bescherm niet alle SS-ers, van mij mogen ze alle mensen die buiten de normale militarire bevelen om gruwelijkheden hebben begaan zelf net zo hard aanpakken. Meer morgen als ik weer "bij" ben.
Plaats reactie