Het Grote Armbanden Topic

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Memory »

Dus als ik het goed begrijp, bestaat de band wel, maar heeft nooit op een uniform gezeten?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jan Klaassen »

Afbeelding

Dit plaatje even geleend van guidetoddr.org. Wist niet dat ze daar ook een onderdeel over hadden, dus da's weer nieuws :)

Over de band zelf.

"Armelband Erich-Weinert-Ensemble mit Stickerei wie Nr.350 [de grijze versie], jedoch auf dunkelblauem Uniformtuchstreifen eingestickt. 1961/1962.

Vermutlich wurden Stucke in dieser Ausfuhrung fur Sammlerzwecke ca. 1990 nachgefertigt."

Hier staat het dus niet omschreven als armband voor de Volksmarine, maar als een "Muster", een probeersel, voor de "normale" veldgrijze uniformen van het Ensemble. Dit was me nog niet eerder opgevallen... Volgens dit boekje bestaat er niet zoiets als een VM-versie, maar was het een probeersel uit de jaren '61-'62. In '62 kwam uiteindelijk de grijze versie in productie.

Natuurlijk, het boek is niet foutloos, dus het zou best eens anders kunnen zijn. Maar wat vooral helpt is het stukje over na 1990. Het is zeer goed mogelijk dat er repro's van zijn gemaakt... Het zou ook wel vreemd zijn wanneer een groot aantal "Muster" zou zijn overgebleven...

Om op de vraag terug te komen: zover ik weet heeft zo'n armband (helaas) nooit op een uniform gezeten. De Volksmarine blijft armband-loos (met uitzondering van kleine eenheden in de Grenztruppen)!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie