Schuurvondsten

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hallo,

Ik ben opdit moment in Kroatie waar ik de gelegenheid kreeg om een schuur te doorzoeken die ongeveer 30 jaar niet open was geweest :P Daar vond ik veel oude spullen waaronder een aantal waarvan ik denk WO2 spullen. Ik heb een Kist (munitie kist), Veldfles, een tasje, bus, en twee oude granaat Hulzen. Ik heb zelf even snel onderzoek gedaan op internet en de kist zou dan een Granaat kist moeten zijn (Stiel Granate), de bus zou een gasmasker bus moeten zijn. Ik zal de foto van de veldfles al laten zien. Volgens iemand hier mogelijk Italiaans of Duits. Ik heb op het haakje wat aan de koppel werd bevestigd een tekst gevonden met de tekst "Patent Ritter" dus Duits zou je zeggen. Op de drink beker/canteen cup staat "SMM 42".
Ik zal de andere foto's ook zo snel mogelijk uploaden. Graag jullie mening.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
battleww2
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 12:42

Re: Schuurvondsten

Bericht door battleww2 »

De veldfles is Duits
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hier heb ik wat foto's van de gasmasker bus. Het gasmasker zelf zat er niet meer in. Aan de binnenkant staat de naam "Gren. Peter Ranzinger" Volgens mij staat Gren. voor Grenadier als ik het goed heb. Het riemen steltsel is wel beschadigd maar wel origineel denk ik. Op het zwarte korte riempje staat "EBD 43" Dat zou dan volgens mij de fabrikant het het jaar moeten zijn??? Onder het naamplaatje staat denk ik ook een jaartal maar die durf ik er niet af te halen. Wie kan me wat meer vertellen over deze gasmasker bus? Heeft er iemand tips hoe ik de roest eraf kan halen zonder schade toe te brengen en of het wel nodig is?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
battleww2
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 12:42

Re: Schuurvondsten

Bericht door battleww2 »

De gasmasker bus is duits
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hier foto's van de kist. Hier kan ik geen tekst of jaartal vinden als die erop zou zitten. Hij is aan één zijde best wel verroest. Ik had via internet ff snel gekeken en dan zou het voor "stiel" granaten moeten zijn. Wie kan mij er wat meer over vertellen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
battleww2
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 12:42

Re: Schuurvondsten

Bericht door battleww2 »

Laatst gewijzigd door battleww2 op 30 mei 2012, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hier foto's van Patroonhouder tasje????

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Schuurvondsten

Bericht door ammo »

Dit soort kisten werden gebruikt voor: 30 ei-handgranaten 39, en voor 15 stielhandgranaten 24.
Dus niet voor stielgranaten , want dat is wat anders
Nemo Me Impune Lacessit
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hier de Hulzen,
Wie weet hier meer over?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Alvast bedankt voor de reacties. Nu ben ik geen diehard WO2 kenner of verzamelaar maar vond het wel echt gaaf om zo iets te vinden mede door het Forum ben ik spullen toch gaan herkennen. Die summiere kennis kwam bij de zoektocht in de schuur toch goed van pas. Ik ga morgen nog eens goed zoeken. Misschien nog een Duitse helm :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Schuurvondsten

Bericht door koe op zolder »

Whow, dat is een nette buit!
Op de veldfles zelf staat als het goed is ook nog een stempel. Onder het vilt, onder het schroefdraad van de hals.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hallo Koe op Zolder,

Heb even voorzichtig gekeken en inderdaad trof daar het volgende aan: "SMM 42" komt ook helemaal overheen met de datum op de canteen cup. Echt Cool. Kan er nu wel vanuitgaan dat de set helemaal compleet is. Staat SMM voor een fabrieks naam? Had iedereen in het Duitse leger zo'n veldvles?
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Schuurvondsten

Bericht door CollectorWo2 »

Natuurlijk hadden alle soldaten een veldfles ;-p
Laatst gewijzigd door CollectorWo2 op 30 mei 2012, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Schuurvondsten

Bericht door ammo »

Viper76 schreef:Hier de Hulzen,
Wie weet hier meer over?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat is de preciese doorsnede en lengte van de linkse huls .
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Schuurvondsten

Bericht door koe op zolder »

Ja, die kreeg iedereen uitgereikt en SMM is inderdaad de makercode. Houd ons op de hoogte van evt. meer vondsten!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie