Schuurvondsten

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Schuurvondsten schoonmaken

Bericht door asjemenou »

Viper76 schreef:Hier heb ik wat foto's van de gasmasker bus. Het gasmasker zelf zat er niet meer in. Aan de binnenkant staat de naam "Gren. Peter Ranzinger" Volgens mij staat Gren. voor Grenadier als ik het goed heb. Het riemen steltsel is wel beschadigd maar wel origineel denk ik. Op het zwarte korte riempje staat "EBD 43" Dat zou dan volgens mij de fabrikant het het jaar moeten zijn??? Onder het naamplaatje staat denk ik ook een jaartal maar die durf ik er niet af te halen. Wie kan me wat meer vertellen over deze gasmasker bus? Heeft er iemand tips hoe ik de roest eraf kan halen zonder schade toe te brengen en of het wel nodig is?
Leuke vondsten en nog in een vrij goede staat. De items zijn het zeker nog waard om een opknapbeurt te geven.
Het naamplaatje/etiketje in de gasmaskerbus zou ik inderdaad niet proberen om te verwijderen. Gewoon lekker laten zitten.
De gasmaskerbus en de handgranaatkoffer kan je het beste een paar keer goed behandelen met wapenolie. Naaimachineolie volstaat ook wel. Vervolgens kun je dan de roest afkrabben met een koperen munt in combinatie met wapenolie en een poetsdoek. Omdat koper zachter is dan metaal zal je de gasmaskerbus/handgranaatkoffer zelf en de oorspronkelijke verflaag niet verder beschadigen. Het is een hééééél geduldig werkje maar je zult zien dat beiden ervan opknappen. Absoluut geen staalwol, staalborstel, schuurpapier, polijstborstel o.i.d. gebruiken.
Voor het leren (munitie) tasje en het riempje om de veldfles kun je zuurvrij ledervet of lederdressing gebruiken. Behandel het zo nodig meerdere malen. Laat het veldflesriempje wel goed drogen zodat er geen vet op de vilten veldflesbekleding komt. Dit geldt eigenlijk ook voor de berieming aan de gasmaskerbus.
De granaathulzen zijn van messing neem ik aan? Deze kun je schoonmaken met water met daarin opgelost groene of zachte zeep en een borstel. Uiteraard geen staalborstel. Voor het gat van de ontsteking kan je een tandenborstel gebruiken.
Gebruik geen koperpoets, slijppoeders of polijstborstel. De granaathulzen zullen hiervan wel gaan glimmen maar ze laten ook krassen na.
Tot slot, neem de tijd voor het schoonmaken van de objecten. Bedenk dat een beschadiging of kras heel gemakkelijk gemaakt kan worden maar daarentegen weer moeilijk ongedaan kan worden gemaakt. Succes.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

ammo schreef:
Viper76 schreef:Hier de Hulzen,
Wie weet hier meer over?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat is de preciese doorsnede en lengte van de linkse huls .
Linker huls:
Lengte. : 13cm
Doorsnede: 8,5cm
Omtrek. : 25cm

Onderkant tekst:
75 DE C. Daarnaast twee stempeltjes waaronder een ankertje met grote letter "T"
Nog twee cijfers onderelkaar "0" streep "39". Daaropvolgend "D 635 L 15 D"
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Ik heb vandaag weer even kunnen zoeken. Heb nog een paar items gevonden waar ik graag jullie mening over wil horen. Asjemenou: "Bedankt voor die schoonmaaktips daar heb ik wat aan" . Ik heb nu een wat lastiger ding gevonden het lijken wel Epauletten of beschermkappen of iets dergelijks. Het materiaal is denk ik van koper. Aan de binnenkant zit stof en een gele rand die mogelijk op een uniform hebben gezeten. Het is wel wat vergaan. Op één kan ik een adelaar of iets wat daarop lijkt zien (zie de close up). Ik denk niet dat het van WO2 is maar wat ouder. Misschien uit Servie of ander Balkanland of Duits?Ik heb ook nog twee petten gevonden die ik eerst wilde laten liggen omdat ze best vergaan zijn. Ik zal de foto's in etappes erop zetten. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Dan hier de epauletten?? Wie kan ze identificeren?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hier heb ik een pet die denk ik van het lokale Kroatische leger is geweest. Er staan geen nummers of etiketten in. Zie foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Dan heb ik hier de andere pet. Ik wilde hem eerst laten liggen omdat hij erg vies was. Laten we het er op houden dat er nogal wat beestjes in hebben geleefd :( Maar toen ik hem wat beter bekeek zag ik de goudkleurig knopjes aan de zijkant van de pet waarop een ankertje staat afgebeeld. Dus Marine? Voorzover mogelijk heb ik geen etiketten of tekst gevonden alleen een nummer "55" wat waarschijnlijk de petmaat is.
Zie de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Schuurvondsten

Bericht door koe op zolder »

Ziet er weer gaaf uit. Helaas kan ik niets zeggen over de herkomst, maar daar komen we wel uit :wink:
Gewoon alles wat "verdacht" is meenemen, weggooien kan altijd nog, en het zou zonde zijn als je er later achter komt dat je iets moois bent vergeten...
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Schuurvondsten

Bericht door michiel01 »

Ik heb ze in veel betere staat gezien, maar je platte pet lijkt me een Unteroffiziers pet van de Kriegsmarine.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Schuurvondsten schoonmaken

Bericht door ammo »

De granaathulzen zijn van messing neem ik aan? Deze kun je schoonmaken met water met daarin opgelost groene of zachte zeep en een borstel. Uiteraard geen staalborstel. Voor het gat van de ontsteking kan je een tandenborstel gebruiken.
Gebruik geen koperpoets, slijppoeders of polijstborstel. De granaathulzen zullen hiervan wel gaan glimmen maar ze laten ook krassen na.
[/quote]

Totaal niet mee eens , hulzen in deze staat krijg je er niet meen schoon, en ik spreek uit ervaring.
Ik heb honderden hulzen/patonen schoon gemaakt.
De hulzen eerst in een bak water met een citroenzuur oplossing leggen, tot ze schoon zijn, dan met staalwol,
naschuren.Krassen zie je niet , omdat er toch op deze hulzen veel krassen zitten(door gebruikt, vervoer enz).
Om de glans er weer af te krijgen, boven een bak amonia hangen, (een paar minuten), wel de bak afsluiten van de bovenkant.
en je heb weer een mooie patina op de hulzen.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Schuurvondsten

Bericht door JimK »

Leuke vondsten! Het is altijd leuk om in oude ruimtes/schuren/zolders te mogen zoeken en kijken of je iets kan vinden.
De spanning zelf is al heel wat waard.

Succes nog, wie weet wat er verder nog komt.

Groet Jim
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Schuurvondsten

Bericht door ammo »

Viper76 schreef:
ammo schreef:
Viper76 schreef:Hier de Hulzen,
Wie weet hier meer over?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat is de preciese doorsnede en lengte van de linkse huls .
Linker huls:
Lengte. : 13cm
Doorsnede: 8,5cm
Omtrek. : 25cm

Onderkant tekst:
75 DE C. Daarnaast twee stempeltjes waaronder een ankertje met grote letter "T"
Nog twee cijfers onderelkaar "0" streep "39". Daaropvolgend "D 635 L 15 D"

Linker huls is italiaans, 4,7 cm Cannone da 47/32 M35(Böhler)huls is afgezaagd hoort normaal 196 mm te zijn,(47x196R)
Rechter huls is frans 75 mm veldkanon (Mle 1897)
Nemo Me Impune Lacessit
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Ammo,

Bedankt voor de identificatie. Ik ben niet zo bekend met munitie maar kwamen deze vaker voor of zijn het uitzonderingen?
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hallo iedereen,

Bij de het laatste bezoek in de schuur nog de laatste dingetjes gevonden die mogelijk iets met WO2 te maken hebben.

-Een houten verweerd kistje met alleen een serie nummers (mogelijk eigen fabricatie of munitie kistje?)
-Een soort canvas tas
-Een eetbakje met achterop initialen
-Een leren etui/tasje
-Een (1) patroon.

Alleen het houten kistje heeft de getallen "28" en "60".
De patroon is gemerkt met cijfers "11" en daaronder "51" ook twee sterren aan weerszijde (Ik denk een patroon uit het toenmalige Yugoslavische leger)
Het leren tasje is niet gemerkt ook de canvas tas niet.

Graag jullie mening,


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Schuurvondsten

Bericht door Schijnwerper »

Die kist is geen Duitse Wo2. Eetketel deksel ook niet. Lerentasje ook niet, vermoedijk alle Russische of Yugo matriaal.
Canvas zak geen idee, lijk mij een pluntje zak voor kleding.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Schijnwerper,

Bedankt voor je reactie. Ik had ook al een vermoeden dat het van hier was. Is hier nog een markt voor? Ik denk erover om alles mee te nemen naar Nl en te verkopen. Ik kreeg van een Kroaat die kennelijk van mijn vondsten had gehoord nog een oude gebutste veldfles zonder dop in mijn handen gedrukt :lol: Deze veldfles is niet gemarkeerd en ik denk ook niet Duits zal hem later op de foto zetten en uploaden.
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hierbij nog een veldfles. Is niet compleet en heeft geen markeringen. Graag identificatie van de fles.

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie