Schuurvondsten

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Schuurvondsten

Bericht door asjemenou »

asjemenou schreef:De granaathulzen zijn van messing neem ik aan? Deze kun je schoonmaken met water met daarin opgelost groene of zachte zeep en een borstel. Uiteraard geen staalborstel. Voor het gat van de ontsteking kan je een tandenborstel gebruiken.
Gebruik geen koperpoets, slijppoeders of polijstborstel. De granaathulzen zullen hiervan wel gaan glimmen maar ze laten ook krassen na.
ammo schreef:Totaal niet mee eens , hulzen in deze staat krijg je er niet meen schoon, en ik spreek uit ervaring.
Ik heb honderden hulzen/patonen schoon gemaakt.
De hulzen eerst in een bak water met een citroenzuur oplossing leggen, tot ze schoon zijn, dan met staalwol,
naschuren.Krassen zie je niet , omdat er toch op deze hulzen veel krassen zitten(door gebruikt, vervoer enz).
Om de glans er weer af te krijgen, boven een bak amonia hangen, (een paar minuten), wel de bak afsluiten van de bovenkant.
en je heb weer een mooie patina op de hulzen.
Bedankt voor de aanvulling Ammo. Hoe is de mengverhouding van het water met het citroenzuur welke jij dan gebruikt? Gebruik je dan een bekend afwasmiddel met citroenzuur of enkel alleen citroenzuur? Ik hoor ook weleens dat mensen een soda oplossing hiervoor gebruiken. Zelf ben ik altijd super voorzichtig met dit soort middelen. Heb jij hier ervaring mee? Mijn methode is misschien wat meer bedoelt voor de kleinere messing/koperen objecten.
Hoe doe jij dat met de ammonia, ik neem aan dat je dit buitenshuis doet?
Viper76 schreef:Hierbij nog een veldfles. Is niet compleet en heeft geen markeringen. Graag identificatie van de fles.
De veldfles en de deksel van het etensketeltje lijken mij niet Russisch. Gelet op de plaats (land) waar je de spullen hebt gevonden lijkt het mij meer voor de hand liggend dat de onbekende objecten van Joegoslavische makelij zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Ik kreeg op de laatste dag van mijn verblijf in Kroatie van een kennis nog deze oude bayonet in handen. Hij had hem zelf ooit gevonden tijdens graafwerkzaamheden bij zijn huis. Het is volgens mij een Duitse bayonet gezien de vorm. De punt is helaas afgebroken. Ik had al op internet soortgelijke gezien. Hij is echter zwaar verroest en ik kan er geen nummers uit halen. Mijn vraag is of de Bayonet uit WO2 komt of is hij uit WO1? Wie kan me er wat meer over vertellen. Is de bayonet nog wat waard in deze staat?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Schuurvondsten

Bericht door Schijnwerper »

Denk eerder aan een Wo1 Yugoslaviche bajonet. Waarde nihil is meer een gevoelskwestie :) Leuke herinnering misschien.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Oostenrijks M1870 zwaard bajonet

Bericht door asjemenou »

Viper76 schreef:Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Ik kreeg op de laatste dag van mijn verblijf in Kroatie van een kennis nog deze oude bayonet in handen. Hij had hem zelf ooit gevonden tijdens graafwerkzaamheden bij zijn huis. Het is volgens mij een Duitse bayonet gezien de vorm. De punt is helaas afgebroken. Ik had al op internet soortgelijke gezien. Hij is echter zwaar verroest en ik kan er geen nummers uit halen. Mijn vraag is of de Bayonet uit WO2 komt of is hij uit WO1? Wie kan me er wat meer over vertellen. Is de bayonet nog wat waard in deze staat?
De bajonet dateert zelfs nog van voor WOI! Het bajonet is een Oostenrijks M1870 zwaard bajonet, zie; http://www.arms2armor.com/Bayonets/aus1870.htm . Op welk geweer dit zwaard bajonet werd gebruikt durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen maar het zou het Oostenrijkse M1867 Wendl-Holub geweer kunnen zijn, http://en.wikipedia.org/wiki/M1867_Werndl-Holub .
Tot het einde van WOI maakte Kroatië min of meer deel uit van het Habsburgse Rijk (Oostenrijk-Hongarije). Het is dus niet zo vreemd dat dit zwaard bajonet daar is gevonden. Wat de waarde betreft, in een mooie staat zou dit zwaard bajonet best wel een leuke waarde kunnen hebben. Helaas is jouw exemplaar een incomplete bodemvondst. De waarde ervan zal dan ook niet zoveel zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Schuurvondsten

Bericht door Memory »

haha, alsjemenou is me net voor met plaatsen...

mocht je hem ooit eens kwijt willen, pm me maar. ik verzamel namelijk ook Oostenrijk-Hongarije :)

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Oostenrijks M1870 zwaard bajonet

Bericht door Viper76 »

asjemenou schreef:
Viper76 schreef:Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Ik kreeg op de laatste dag van mijn verblijf in Kroatie van een kennis nog deze oude bayonet in handen. Hij had hem zelf ooit gevonden tijdens graafwerkzaamheden bij zijn huis. Het is volgens mij een Duitse bayonet gezien de vorm. De punt is helaas afgebroken. Ik had al op internet soortgelijke gezien. Hij is echter zwaar verroest en ik kan er geen nummers uit halen. Mijn vraag is of de Bayonet uit WO2 komt of is hij uit WO1? Wie kan me er wat meer over vertellen. Is de bayonet nog wat waard in deze staat?
De bajonet dateert zelfs nog van voor WOI! Het bajonet is een Oostenrijks M1870 zwaard bajonet, zie; http://www.arms2armor.com/Bayonets/aus1870.htm . Op welk geweer dit zwaard bajonet werd gebruikt durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen maar het zou het Oostenrijkse M1867 Wendl-Holub geweer kunnen zijn, http://en.wikipedia.org/wiki/M1867_Werndl-Holub .
Tot het einde van WOI maakte Kroatië min of meer deel uit van het Habsburgse Rijk (Oostenrijk-Hongarije). Het is dus niet zo vreemd dat dit zwaard bajonet daar is gevonden. Wat de waarde betreft, in een mooie staat zou dit zwaard bajonet best wel een leuke waarde kunnen hebben. Helaas is jouw exemplaar een incomplete bodemvondst. De waarde ervan zal dan ook niet zoveel zijn.
Asjemenou,

Bedankt voor je identificatie. Echt gaaf dat had ik niet verwacht. Weer wat geleerd :)
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Memory schreef:haha, alsjemenou is me net voor met plaatsen...

mocht je hem ooit eens kwijt willen, pm me maar. ik verzamel namelijk ook Oostenrijk-Hongarije :)

Alex
Memory,

Ik wil hem misschien weg doen. Check je inbox.
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hallo iedereen,

Ik ben weer terug in Kroatië en heb weer wat gevonden in de schuur. Dit maal een munitie kist. Nu heb ik op internet al gezocht en kwam uit bij een Mg34/42 munitie kist.
Nu las ik ook ergens dat deze kist na de oorlog werd gemaakt door het Yugoslavisch leger (JNA) die nagenoeg overeenkwam met de Duitse versie. De kist is duidelijk overgeverfd en ik was ervan uit gegaan dat het naoorlogs was. Maar ik was toch benieuwd en ben voorzichtig de verflaag gaan verwijderen. Ik heb via de site Mp44.nl vernomen dat de stempel dan mogelijk aan de bovenzijde zou staan nabij het handvat. Dus daar ben ik begonnen en kwam het volgende tegen: "K.M.F. 1934". Nu ging ik via internet zoeken en kwam bij een lijst met fabrikanten stempels van RMZ. (zie bijlage). Bij nummer 3 staat "Kallenbach, Mayer & Franke" Zou dit dan kloppen met de initialen op de kist? En als het inderdaad 1934 is wat ik er van maak dan zou het één van de eerste varianten kisten moeten zijn? Nog tips hoe ik de verf zonder de kist verder te beschadigen eraf kan halen? Ik gebruik nu een koperen munt en wat olie (WD40) :)Tip van asjemenou) Als iemand meer informatie heeft graag.
Lijst.png
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Schuurvondsten

Bericht door Viper76 »

Hallo,

Ik heb de verf bijna helemaal van de kist verwijdert. Een hels karwei moet ik zeggen. Ik kwam nog een stempeltje tegen wat waarschijnlijk een "Waffenamt" stempel is. Ik heb ook nog een klein oliebusje gevonden die ik in mijn eerdere bezoeken in de schuur al gevonden had. Deze lag overigens in de nabijheid van de kist. Tijdens mijn speurtocht op internet kwam ik dat kleine oliebusje ook tegen dat gebruikt werd voor de Mg34. Mijn vraag is of dat ook zo is? Kan ik nu van uitgaan dat dit een vroege editie munitiekist is van de Mg34? Ik wil dit namelijk weten aangezien ik hem later mogelijk wil verkopen. Alvast bedankt voor de reacties.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Schuurvondsten

Bericht door Schijnwerper »

Is inderdaad een mooi vroege MG Kist, aan de vroege WaA adelaar te zien ja.
Het oliebusje behoorde aan de MG Onderhouds gereedschap tas toe.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie