Oorlog in Hoogeveen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
krayzie
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jun 2012, 17:20

Oorlog in Hoogeveen

Bericht door krayzie »

Hey mensen ik ben nieuw hier
ik las het 1 en ander en volgens mij kunnen een aantal van jullie mij wel helpen
ik woon dus in Hoogeveen en de 2de ww intreseert me enorm
nou wou ik graag weten wie en wat er rond hoogeveen heeft gestreden
ik weet van mij opa die toen der tijd aardappels ging halen bij een boerderij net iets uit hoogeveen(fluitenberg) een heftig vuurgevecht uitbrak tussen canadezen en de duitsers
Mischien wel mooi om te weten maar hij was met zijn vader in de paniek is hij nog een schuilkelder in weten te vluchten maar toen die uiteindelijk dicht was zat zijn vader er niet bij. na 2 3 uur daar gezeten te hebben hoorde hij een bekend hoestje.. het was zijn vader die wel ergens in de buurt van de schuilkelder zat maar er niet optijd was aangekomen
verder weet ik dat er in het westen van hoogeveen een duits kamp was.. maar waar die voor diende en wie er zaten is mij een raadsel
er zijn nog wel resten van een bunker daar ben ik geweest maar die staat onder water dus helaas
nou wou ik hier graag informatie over hebben over het gebeuren in hoogeveen
zou iemand me er iets over willen vertellen
of wat links ofzo kunnen opsturen
zelf heeft me opa later nog in nederlands indie gevochten maar daar vertelt hij niet al te veel over
maargoed wat niet is kan nog komen ik weet niet of ik hem erna moet vragen of dat ie het vervelend vind
nouwjah ik hoor het graag
graag informatie over hoogeveen

de groeten
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door jappie »

Zover ik kan vinden was de regio rond Hoogeveen een onderdeel van de Franse/SAS operatie Amherst.
Kan alleen niet vinden of er ergens in hoogeveen gevochten is.

Op 11 april 1945 werd hoogeveen bevrijdt door het canadeese 2e divisie.
Gr. Jesper
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Men of Valor
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:53

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door Men of Valor »

@Krayzie,

Ten eerste leuk om hier iemand uit Hoogeveen te zien,woon zelf in Hijken vlak bij Beilen dus dat is maar een klein eindje.
Maar wat Jappie zei klopt inderdaad.
Hoogeveen is bevrijd door de RHR the Blackwatch of Canada 5de Infanterie Brigade van de 2de Infanterie Divisie.
Echter is de bevrijding van Hoogeveen ingezet door Belgische parachutisten.

Misschien leuke boeken voor je als je meer wilt weten over de bevrijding van Noord Nederland.
-Maple Leaf Up door M.H Huizinga
-Canadezen in actie door Hen Bollen & Paul Vroemen.

grt Men of Valor
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door jappie »

Weet er verder ook niet heel veel van.

Woon zelf in klazienaveen vlak bij emmen dus daar weet ik wat meer van dan van hoogeveen.

Leuk om te horen dat ook hier in de regio geïntreseerden/verzamelaars zitten.

Gr. Jesper
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door Memory »

Wat betreft dat Duitse kamp, in oost en noord Nederland lagen vele kleine werkkampen, aangevuld met enkele strafkampen ( denk aan Erica bij ommen). Deze werkkampen waren vaak al voor de oorlog gebouwd om de werklozen uit de jaren '30 op te vangen. Deze werden door de bezetter doorgebruikt als werkkampen waar of evacuees of joden zaten. De meeste kampen met joden zijn in het najaar van '42 door de Duitsers leeggehaald onder het mom van gezinshereniging en allen zijn naar Westerbork doorgestuurd.

Mvg,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door panzer lehr »

Waar kan je die boeken bestellen.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door Haplo »

Of hij hem nog heeft weet ik niet, maar Maple leaf up staat hier te koop.
http://www.tommy-talk.com/viewtopic.php?t=10298
Die boeken zijn niet te bestellen.
Maple leaf up is zelf al een collectors item aan het worden daar deze al heel wat jaren out of print is.
Beide boeken komen nog wel eens op marktplaats voor.
Mvg/Best regards, Sipke
krayzie
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jun 2012, 17:20

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door krayzie »

hey mensen hardstikke bedankt voor de info iig
dat er gevochten is weet ik zeker dan van 1 keer
dat was ter hoogte waar nu het ziekenhuis bethesda zit en de gevangenis
verder heb ik wel is gehoord van me tante dat toen de duitsers vluchten ze alles jatten wat maar op vervoer leek
mischien hebben ze zich gelijk terug getrokken naar dat gebeuren dat weet ik niet (me tante is helaas overleden)
verder ben ik natuurlijk benieuwd naar informatie hier uit de buurt beilen, klazinaveen maak niet niet als er links zijn van stukken wat ik kan lezen stuur maar op of filmpjes ook prachtig
zelf ben ik ook wel veel te weten gekomen door de serie (oorlog in woord in beeld )niet van drenthe dan maar van de oorlog algemeen gaat ook wel veel over nederland
op http://www.liveleak.com staan ook nog prachtige docus vergeet niet die van micheal wittman te bekijken
bij ons in het bos staat ook nog een betonnen uitkijktoren hij is haast niet te zien. ik wist eerst helemaal niet dat die uit de 2de ww oorlog kwam maar als men informatie klopt
zaten daar dus de heltijd duitsers te posten puur op geluid om vliegtuigen aan te horen komen en te kunnen zien (die dan te laag voor de radar vlogen? (klopt dit)
ik wil er altijd nog een x inklimmen xD alleen een rotte deur houd me tegen :p
krayzie
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jun 2012, 17:20

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door krayzie »

hey mensen
over de plek van de beschieting had ik het fout het was er wel in de buurt maar het was om precies te zijn de pessedijk
bij fluitenberg
ik heb mijn opa vandaag gesproken en weer een paar prachtige verhalen te horen gekregen
nou wou hij ook nog wel is wat weten
hij zei van wat ik me kan herinderen is dat ze het hier ook over( polen) hadden wat rond hoogeveen heeft gestreden en dat de canadezen uiteindelijk hoogeveen hebben bevrijd
nou kan het maar zo zijn dat het die belgische para's waren . maar dat weet ik dus niet.. iemand hier informatie over ????
ik heb hem natuurlijk nog over dat ene verhaal gesproken
en hij zei ook naar die beschieten is hoogeveen de volgende dag bevrijd
voornamelijk zat hier de wehrmacht van de duitsers
voornamelijk oudere militairen
maar er zat toch ook zeker genoeg SS met het hoofdkwartier ergens in de hoofdstraat
en in de buurt van hollandscheveld was de SS ook aardig aktief
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door magicdutchmen »

Als je boeken zoekt over de regionale geschiedenis gedurende de oorlog in Hoogeveen dan raad ik je aan om de PET boekwinkel in Hoogeveen eens binnen te lopen. Daar hebben ze wel goede werkjes staan. Heb zelf o.a. Hoogeveen 1940-1945, een aardig boek wel!
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door jacob »

Ik woon zelf ook in hoogeveen en wil je snel en veel informatie dan is mijn advies om contact te te zoeken met de historische kring van hoogeveen en de plaatselijke historicus Albert Metselaar, via hun kun je heel veel vernemen.
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door laurens jan »

krayzie buitenom dat dit een wo2 forum is nog even over het indie gedeelte,
je moet denk ik toch aan je opa gaan vragen. als hij er echt niks over kwijt wil is dit voor iedereen te begrijpen.
maar mijn opa is ook in indie gewees en die is inmiddels overleden ( toen ik 4 was ) dus die heb ik er niets van kunnen vragen en ik vind dit erg jammer.
Ricardo12445

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door Ricardo12445 »

Ik ben een fanatieke magneetvisser en ik zou graag weten welke kanalen nog mooie vondsten in kunnen liggen iemand die mij zou kunnen helpen waar oude kanalen zijn in hoogeveen of Drenthe

Graag info via een PB! :)

Edit: Ik heb je e-mailadres even weggehaald, dan weet je zeker dat niemand ermee aan de haal gaat. Tips kunnen ze je via een privé bericht (PB) sturen!
Bart FM Droog
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 apr 2020, 23:01
Gegeven: 21 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Oorlog in Hoogeveen

Bericht door Bart FM Droog »

Eenheden van de Duitse 1e cavaleriedivisie bezetten Hoogeveen op 10 mei 1940. Met de desbetreffende eenheid reisde een Duitse oorlogscorrespondent mee. Zijn relaas (dat ik checkte van grensoversteek tot en met de beschietingen bij Kornwerderzand) lijkt redelijk te kloppen. Het is natuurlijk óók nazipropaganda - wat betekent dat de vijandelijke tegenstand vaak schromelijk wordt overdreven om de eigen dapperheid groter te maken.

Boek is gedigitaliseerd en staat online:
Leo Leixner. Von Lemberg bis Bordeaux. Fronterlebnisse eines Kriegsberichters. Zentralverlag der NSDAP "Franz Eher Nachfolger", München, 1942 (3de druk, eerste druk 1941).
https://ia800500.us.archive.org/23/item ... S.Text.pdf (19 MB)

En dan heb je natuurlijk ook nog verzetsheld Johannes Post, uit regio Hoogeveen. Over hem is aardig wat gepubliceerd. Zie Het Grote Gebod (meerdere drukken vanaf 1951; integraal online op: http://www.lo-lkp.nl/
Plaats reactie