Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzamelen?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
V1Oliver
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:57
Locatie: Beveren-Waas

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door V1Oliver »

gelooft*

Ik geloof niet in de goedheid van de mens, de mens is egoïstisch en handelt volledig uit eigenbelang. Alles wat de mens doet komt daaruit voort. Vandaar de ellende op de wereld, mensen hebben conflicterende belangen.
Zelfs als God zou bestaan is de ellendige wereld perfect te verklaren. Het leven in de hemel is het echte leven en dit is de test.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door 779 »

Mag ik vragen welk geloof jij aanhangt? :)
V1Oliver
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:57
Locatie: Beveren-Waas

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door V1Oliver »

Heb ik eerder al gezegd, atheïst ;)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door 779 »

V1Oliver schreef:Heb ik eerder al gezegd, atheïst ;)
Vind je mening wel een beetje pessimistisch klinken als het gaat over de mens e.d. Terwijl er in de wereld geen enkel land is waar het leven zo goed is als hier. :mrgreen:
V1Oliver
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:57
Locatie: Beveren-Waas

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door V1Oliver »

Absoluut niet pessimistisch, mensen kunnen aan liefdadigheid doen maar op de een of andere manier zullen ze er altijd voordeel uit halen. (al is het maar dat ze zich goed voelen over zichzelf). Een mens zal nooit iets doen waar hij nadeel uit ondervindt.
Ik daag u uit om een daad van jezelf te noemen die niet uit egoïsme is gebeurd.
wo2 collector
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:18

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door wo2 collector »

Ik vind het interessant om te zien dat veel dingen die jullie zeggen over de mens terugkomen in de Bijbel.
Hebben jullie het daar ook uit, of hebben jullie deze standpunten door te observeren?
US GI Jacob DeShazer: 'If you declare with your mouth, “Jesus is Lord,” and believe in your heart that God raised him from the dead, you will be saved.' (Rom10:9)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door Kugelblitz »

wo2 collector schreef:De reden dat ik dit topic starte, en verdeelde in 2 onderwerpen is:

Ik ben pas anderhalve maand actief op het forum, en wil graag kijken hoe het werkt enzovoort.
Het geloven vind ik zelf een boeiend en interessant onderwerp.
Het militaria verzamelen is om jullie een beetje te leren kennen.

Zullen we bij deze ook afspreken dat we niet gaan discussiëren over overtuigingen, opvattingen van de ander?
Kritische vragen stellen mag wel vind ik.
Misschien lees ik het niet goed, maar bedoel je hiermee dat je via de militaria de mensen op dit forum wilt aanspreken over hun geloofssituatie?
Dus het verzamelen als 'instrument' om met ons in contact te komen, om deze kwesties te bespreken? Of ben je hier in de eerste plaats voor het verzamelen en wat minder voor de religieuze praat? :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door Jan Klaassen »

wo2 collector schreef:Ik vind het interessant om te zien dat veel dingen die jullie zeggen over de mens terugkomen in de Bijbel.
Hebben jullie het daar ook uit, of hebben jullie deze standpunten door te observeren?
Staan die dingen daar letterlijk of is dat ook een verzameling eigen interpretaties (nu we toch kritische vragen mogen stellen ;))?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
wo2 collector
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:18

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door wo2 collector »

Misschien lees ik het niet goed, maar bedoel je hiermee dat je via de militaria de mensen op dit forum wilt aanspreken over hun geloofssituatie?
Dus het verzamelen als 'instrument' om met ons in contact te komen, om deze kwesties te bespreken? Of ben je hier in de eerste plaats voor het verzamelen en wat minder voor de religieuze praat?

Groet, Kugel!
Het hoofdonderwerp van dit topic is geloofsopvattingen. Het militaria verzamelen is om te kijken waarom je nu militaria verzamelt en wat.
Op het forum ben ik voor het verzamelen, maar dat is los van dit topic. (daarom staat het ook in de babbelbox)
Staan die dingen daar letterlijk of is dat ook een verzameling eigen interpretaties (nu we toch kritische vragen mogen stellen )?
Veel punten komen erin terug, alleen dan met ander (ouderwetser) taalgebruik.
Natuurlijk interpreteer ik ook veel, maar dat baseer ik op teksten die ik lees.
US GI Jacob DeShazer: 'If you declare with your mouth, “Jesus is Lord,” and believe in your heart that God raised him from the dead, you will be saved.' (Rom10:9)
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door utmi »

De vraag is: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzamelen?

Ik geloof in de bijbel, God's woord en bezoek een evangelische gemeente. Dit gaat prima samen met verzamelen (Duits, US, Engels (in die volgorde)), hoewel Mattheüs 6:19-21 me soms doet twijfelen (aan het verzamelen) :wink: .

Dat is mijn antwoord, simpel toch?
Discussieren over geloof doe ik niet op een openbaar forum, dan wordt er alleen maar stelling genomen...
Mensen met oprechte interesse in het christelijk/mijn geloof mogen altijd een PB sturen, liever nog dat ik ze persoonlijk ontmoet voor een goed gesprek.
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door platoz »

Beste wo2 collector....

Ik heb nu een aantal berichten van jou in dit topic gelezen en ben nu heel nieuwsgierig geworden hoe jij tegen bepaalde zaken aankijkt. Ik zou je graag een paar vragen willen stellen, gewoon om te weten hoe jij erover denkt.

1) Geloof jij dat de aarde ongeveer 5000 jaar oud is?
2) Ondersteun jij de evolutietheorie of ben je een creationist?
3) Ondersteun jij de Big-Bang theorie of geloof jij dat God het heelal heeft geschapen?
4) Geloof jij dat God, Allah en Jaweh dezelfde god zijn?
5) Waarom denk jij dat God de enige god is, terwijl er 1 miljard Hindoestanen zijn, die een veel oudere godsdienst aanhangen, geloven dat er meerdere goden bestaan?
6) Al sinds de Verlichting wordt door geleerden aangetoond dat religie de wetenschap en vooruitgang heeft tegengehouden. Alleen door het gebruik van onderzoek, de rede en het gezond verstand komt men tot waarheid. Hoe kijk jij daar tegenaan?
7) Je zegt in een eerdere reply dat jij "tot het geloof gekomen bent en je ogen als het ware zijn geopend". Mag ik vragen hoe dit bij jou is gegaan? Hoe oud was je toen?
8 ) Volgens een Christen heeft elke mens een ziel. Heeft een embryo van 4 weken na de bevruchting volgens jou ook al een ziel? En wanneer komt de ziel bij een embryo of foetus dan het lichaam in?
9) Hoe kijk jij als Christen aan tegen abortus?
10) Hoe kijk jij als Christen aan tegen homoseksualiteit?
11) Hoe kijk jij als Christen aan tegen euthenasie?
12) Ben jij van mening dat atheïsten een mindere/slechtere/gebrek aan moraal hebben dan Christenen?
13) Ik geloof niet in God, ik sta niet open voor God, sterker nog, bij tijd en wijle bestrijd ik het bestaan van God. Kom ik volgens jou nu in de hel?
14) Welke meerwaarde voel jij in je leven door het geloof in God?

Ik had nog veel meer vragen, maar ik denk dat dit voorlopig wel genoeg is :wink:
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
wo2 collector
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:18

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door wo2 collector »

Zal ik de vragen dan in één document zetten en je dat via pb toesturen, of moet ik per vraag een reactie geven? (dus 14 verschillende reacties in dit topic)
US GI Jacob DeShazer: 'If you declare with your mouth, “Jesus is Lord,” and believe in your heart that God raised him from the dead, you will be saved.' (Rom10:9)
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door platoz »

wo2 collector schreef:Zal ik de vragen dan in één document zetten en je dat via pb toesturen, of moet ik per vraag een reactie geven? (dus 14 verschillende reacties in dit topic)
Ik weet niet hoe uitgebreid je wil of kan antwoorden, maar het zou denk ik interessanter zijn als ook de andere forumgenoten de antwoorden kunnen lezen. Van mij mag je gewoon 14 antwoorden geven in een nieuwe reply in dit topic :wink:
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door Jan Klaassen »

Of in 1 reply, daar zitten een paar interessante vragen tussen ;)
Niet alleen voor wo2 collector, maar misschien wel voor iedereen?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
wo2 collector
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:18

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door wo2 collector »

1) Geloof jij dat de aarde ongeveer 5000 jaar oud is?
Ik denk het wel, hoewel je het nooit zeker weet. Dit komt doordat ik me erin verdiept heb. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat veel dateringsmethoden Totaal niet kloppen. Stuur me een pb en je krijgt een document hierover. Qua datering ga ik niet verder dan 10 000 jaar. Ik baseer dit op de geslachtslijn in de Bijbel. Die is niet verder terug te rekenen dan 6000 jaar. Natuurlijk weet ik niet hoe lang het heeft geduurd voordat God begon met het scheppen van de natuur op de aarde
2) Ondersteun jij de evolutietheorie of ben je een creationist?
Zoals uit bovenstaand antwoord blijkt ben ik een creationist.
3) Ondersteun jij de Big-Bang theorie of geloof jij dat God het heelal heeft geschapen?
Ik geloof dat God het heelal geschapen heeft.
4) Geloof jij dat God, Allah en Jaweh dezelfde god zijn?
Ik geloof dat God en Jaweh dezelfde zijn, maar Allah absoluut niet. Jaweh is de God van het joodse volk. Hun ‘Bijbel’ is bij onze bijbel het oude testament. Allah is niet te vergelijken met God, want Allah heeft geen zoon. God wel, namelijk Jezus Christus. Ook hangt het bij de islam af van je goede en slechte daden. In het Christelijk geloof gaat het erom of je wel of niet vergeving wilt ontvangen.
5) Waarom denk jij dat God de enige god is, terwijl er 1 miljard Hindoestanen zijn, die een veel oudere godsdienst aanhangen, geloven dat er meerdere goden bestaan?
Ik geloof dat God de enige God is, omdat dat in de Bijbel staat. Aangezien dat Gods Woord is, moet dat wel betrouwbaar zijn (dat is het ook). Dat de Hindoestanen zoveel goden hebben komt omdat ze alles toekennen aan goden. Bijna voor alles hebben ze een god. Denk bijvoorbeeld aan 1 voor de natuur, de liefde, het eten. Dat gaat zo door. Ik weet niet of het hindoeïsme een oudere godsdienst is, dit komt ook door mijn visie op de leeftijd van de aarde.
6) Al sinds de Verlichting wordt door geleerden aangetoond dat religie de wetenschap en vooruitgang heeft tegengehouden. Alleen door het gebruik van onderzoek, de rede en het gezond verstand komt men tot waarheid. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Ik denk, en weet ook uit ervaring dat dit een discussiepunt is voor veel mensen. In mijn ogen bewijst de wetenschap juist het geloof. Niet op alle vlakken, maar wel op de meeste.
7) Je zegt in een eerdere reply dat jij "tot het geloof gekomen bent en je ogen als het ware zijn geopend". Mag ik vragen hoe dit bij jou is gegaan? Hoe oud was je toen?
Toen ik middenin mijn tijd op de middelbare school zat, was ik bezig met veel dingen die niet door de beugel kunnen. Ik ben vanaf mijn kinds af aan opgevoed met een Christelijke opvoeding, maar die heb ik toen laten varen. Toen het moment kwam dat ik echt in de put zat, en werkelijk geen uitweg meer zag bad ik of God in mijn hart wilde komen en me wilde helpen. Dat deed Hij, en sindsdien ervaar ik steeds meer en meer Zijn aanwezigheid. Ik was toen een jaar of 15, 16.
8 ) Volgens een Christen heeft elke mens een ziel. Heeft een embryo van 4 weken na de bevruchting volgens jou ook al een ziel? En wanneer komt de ziel bij een embryo of foetus dan het lichaam in?
Een ziel is in feite het wezen, of het hart van iemand. Ik denk dat dat gaat werken op het moment dat je geboren wordt. Mijn kleine baby-broertje weet al heel goed wat hij wel of niet mag. Hoe zit het dan met kinderen die gehandicapt of doodgeboren worden? Dat weet ik nu niet. Als je me wat meer tijd wil geven, dan kan ik proberen hier een antwoord op geven.
9) Hoe kijk jij als Christen aan tegen abortus?
Ik zie abortus als moord. Natuurlijk zijn er situaties, zoals verkrachting, waarbij ik me kan indenken dat de moeder het kind niet wil. Ik denk dat voor dit soort situaties adoptie een hele goede optie is.
10) Hoe kijk jij als Christen aan tegen homoseksualiteit?
In de Bijbel staat dat God het een gruwel vind, en dat Hij een afkeer ervan heeft. Als ik dan kijk naar hoe een liefdesrelatie hoort te zijn volgens God aan het begin van Zijn schepping, dus man en vrouw, dan vind ik homoseksualiteit verkeerd. Wel kijk ik naar deze mensen als schepsels van God. Helaas hebben ze dan bepaalde verkeerde opvattingen, maar ik weet dat God bij machte is om die te veranderen.
11) Hoe kijk jij als Christen aan tegen euthenasie?
Euthanasie is een vorm van zelfdoding. Als Christen zeg ik dat God alleen het recht heeft om mensen wel of niet voor Zijn troon te roepen. Ik snap dat dit niet altijd makkelijk is, als mensen bijvoorbeeld ernstig ziek zijn. Ik denk dat God ziekte gebruikt om iets duidelijke te maken, of om mensen ergens op te wijzen.
12) Ben jij van mening dat atheïsten een mindere/slechtere/gebrek aan moraal hebben dan Christenen?
Nee, ik ken atheïsten die een betere moraal hebben dan veel Christenen. Het gaat niet om het moraal, maar om welke keuzes iemand wel of niet in zijn of haar leven maakt.
13) Ik geloof niet in God, ik sta niet open voor God, sterker nog, bij tijd en wijle bestrijd ik het bestaan van God. Kom ik volgens jou nu in de hel?
Dat hangt ervan af welke keuzes je in je leven nog gaat maken. Er zijn veel mensen die ook deze houding hadden. God kan zelfs deze mensen veranderen. (Hij heeft dat ook gedaan). Wat betreft je houding ten opzichte van God vind ik dat jammer, maar ik ga niet zeggen of je nu wel of niet in de hel komt. Op grond van de Bijbel kan ik wel een antwoord geven, maar daar staat ook dat alleen God oordeelt over mensen. Wie ben ik dan om te oordelen over anderen? (ik heb al genoeg aan mij zelf)
14) Welke meerwaarde voel jij in je leven door het geloof in God?
Ik heb hoop gevonden, ik wandel niet meer doelloos rond. Ook weet ik dat ik me nergens over zorgen hoef te maken, aangezien God voorziet in alles. Verder droeg ik een enorme last met zonden op mijn rug (zo voelde het). Toen ik tot geloof kwam, was deze drukkende last in een keer weg. Ook weet ik dat ik nu een kind van God ben, en ik bij Hem mag zijn als ik sterf. Hierdoor ben ik ook totaal niet bang voor de dood. Ik weet namelijk zeker waar ik heen ga als ik sterf. Verder zijn er nog veel situaties zoals depressie of boosheid waardoor je het niet meer ziet zitten. Ik ga dan bidden, en dat schenkt God me weer de vreugde in Hem.

Toen ik nog niet geloofde, was ik zonder alles wat ik hier beschreven heb. Ik wandelde doelloos rond, was druk bezig om alles te regelen (maakte me ook veel zorgen), ik had een zware last te dragen, waardoor ik het niet meer zag zitten.
US GI Jacob DeShazer: 'If you declare with your mouth, “Jesus is Lord,” and believe in your heart that God raised him from the dead, you will be saved.' (Rom10:9)
Plaats reactie