Onlangs aangekocht

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
klaas4045
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2012, 21:24

Onlangs aangekocht

Bericht door klaas4045 »

Hallo mijn naam is Klaas en ik ben verzamelaar van oude juwelen. Normaal gesproken heb ik niet zoveel interesse in de Tweede Wereldoorlog, maar vorige week kocht ik van een bevriende Amerikaan uit een nalatenschap een set oorbellen van een historische persoon die mij totaal niets zei. Vol overtuiging vertelde mijn Amerikaanse vriend mij dat deze oorbellen afkomstig waren uit de erfenis van Egon Ludwig Hanfstaengl.

De juwelen zouden toebehoord hebben aan zijn moeder Helene Hanfstaengl, de vrouw van Ernst Hanfstaengl een nazi van het eerste uur en persoonlijke vriend van Adolf Hitler. Volgens het familieverhaal zou Adolf Hitler zelf de juwelen aan Helene cadeau hebben gedaan als dank voor haar buitensporige inzet in het begin van de jaren dertig. Ze zou geholpen hebben met het verwerven van vastgoed voor de nazi-partij. Er zouden nog foto's moeten circuleren waar Helene de oorbellen draagt.

Na nader onderzoek bleek dat de stenen in de oorbellen van glas waren. In het begin vond ik dit erg vreemd en erg armoedig, je zou niet verwachten dat er op dergelijke zaken bezuinigd zou worden. Nu weet ik uit mijn jarenlange verzamelervaring dat het gebruikelijk was in de jaren dertig om zogenaamde ornamentsieraden te dragen die alleen een optische functie hadden. In Amerika werd in die tijd gesproken over zogenaamde "Hollywoord sieraden" in deze sieraden werd vervuldig gebruik gemaakt van gekleurd glas en zikornia's.
Bijlagen
heleneh.jpg
Laatst gewijzigd door klaas4045 op 06 jun 2012, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door Jabnus »

En wat is de vraag?

Denk dat het zeer moeilijk zal zijn dit ooit te bewijzen.


"Koop altijd het ITEM, niet het verhaal"
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door Jan Klaassen »

Foto's van de oorbellen zouden natuurlijk al helpen, maar dan nog is het onzeker. Op zich wel leuke items, ook zonder verhaal!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door wvd »

Zonder bewijs of papieren zal het een verhaal blijven en alleen gissen of het klopt.
klaas4045
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2012, 21:24

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door klaas4045 »

Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Ik had nooit verwacht dat er mensen zo snel op zouden reageren.

Volgende week zal ik contact opnemen met mijn Amerikaanse vriend die overigens verzamelaar is van juwelen van bekende personen. Zijn collectie is echt enorm en hij is het bezit van gecertificeerde juwelen van bekendheden uit de Amerikaanse geschiedenis. Als mijn vriend met dergelijk informatie komt is deze meestal betrouwbaar. Hij had het over foto's die nog bij familie moeten circuleren waar Helene met deze oorbellen te zien moet zijn. Ik zal eens navragen of ik misschien een kopie mag maken van deze foto's.

Overigens ben ik zelf in bezit van een bescheiden collectie historische items waarvan een aantal van bekende personen uit de Tweede Wereldoorlog. Zo ben ik bijvoorbeeld in bezit van de trouwring van Willem Drees en heb ik een zilveren sigarettendoos van Erich Kempka, een bediende van Adolf Hitler.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door Mr Mojo Risin »

Laat gerust wat foto's zien van je overige WO2-items. :)
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
klaas4045
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2012, 21:24

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door klaas4045 »

Zijn er hier verder nog mensen met historische juwelen in hun collectie?
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door jurgen »

klaas4045 schreef:Zijn er hier verder nog mensen met historische juwelen in hun collectie?
Ik denk dat je er hier niet veel gaat tegenkomen.
De meeste verzamelingen bestaan puur uit militaire en eventueel politieke voorwerpen.
Zijnde helmen, uitrustingsstukken, allerhande papierwerk en medailles, maar historische juwelen worden niet zo meteen gelinkt aan een militair conflict natuurlijk. :wink:
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door michiel01 »

klaas4045 schreef:Zijn er hier verder nog mensen met historische juwelen in hun collectie?
Ik heb er in mijn collectie een aantal. Zal eens foto's plaatsen van de week.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door Mr Mojo Risin »

jurgen schreef:
klaas4045 schreef:Zijn er hier verder nog mensen met historische juwelen in hun collectie?
Ik denk dat je er hier niet veel gaat tegenkomen.
De meeste verzamelingen bestaan puur uit militaire en eventueel politieke voorwerpen.
Zijnde helmen, uitrustingsstukken, allerhande papierwerk en medailles, maar historische juwelen worden niet zo meteen gelinkt aan een militair conflict natuurlijk. :wink:
Wel heb je ss-ringen, west point ringen e.d.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door Jabnus »

Een tijdje terug is de broche van de weduwe Rost van Tonning verkocht, helaas kreeg ik de tip te laat door.

@Jurgen: er zit meer onder verzamelaars (ook hier op het forum!) dan je zou denken.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door jurgen »

Jabnus schreef:Een tijdje terug is de broche van de weduwe Rost van Tonning verkocht, helaas kreeg ik de tip te laat door.

@Jurgen: er zit meer onder verzamelaars (ook hier op het forum!) dan je zou denken.
Nou, laten zien die handel dan. :wink:
klaas4045
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2012, 21:24

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door klaas4045 »

Ja, dat lijkt me ook wel interessant! Zijn er foto's van die broche? En hoe weten we dat het hier om een broche van de weduwe ging?

Graag wat meer info.
klaas4045
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2012, 21:24

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door klaas4045 »

Overigens heb ik contact gehad met mijn Amerikaanse vriend. Hij moet in zijn archief nog de rekening hebben van een gerenommeerd Amerikaans veilinghuis waarop vermeld staat dat dit specifieke stuk uit de nalatenschap van Hanfstaengl komt. Ook heb ik hem gevraagd of het mogelijk was contact op te nemen met familie of vrienden in de VS om te zien of er nog foto’s of andere documenten bewaard zijn gebleven aangaande dit stuk. Overigens ben ik ook benieuwd naar wat de broche heeft opgebracht. Mijn ervaring is dat het aankopen van dergelijke stukken aardig in de papieren gaat lopen en dat in sommige gevallen je zoveel geld moet hebben dat het bijna uit je zakken rolt.

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Onlangs aangekocht

Bericht door Kugelblitz »

klaas4045 schreef:Overigens heb ik contact gehad met mijn Amerikaanse vriend. Hij moet in zijn archief nog de rekening hebben van een gerenommeerd Amerikaans veilinghuis waarop vermeld staat dat dit specifieke stuk uit de nalatenschap van Hanfstaengl komt. Ook heb ik hem gevraagd of het mogelijk was contact op te nemen met familie of vrienden in de VS om te zien of er nog foto’s of andere documenten bewaard zijn gebleven aangaande dit stuk. Overigens ben ik ook benieuwd naar wat de broche heeft opgebracht. Mijn ervaring is dat het aankopen van dergelijke stukken aardig in de papieren gaat lopen en dat in sommige gevallen je zoveel geld moet hebben dat het bijna uit je zakken rolt.

Ik hou jullie op de hoogte.
Graag, interessante kwestie wel! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie