sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

frei schreef:
asjemenou schreef:Wederom mooie items Frei. De verschillende kleuren van de veldschepfoedralen, patroon- en handgranaattasjes e.d. zijn wel te verklaren. Zo waren de kaki/zandkleurige uitrustingsstukken bedoelt voor de infanterie, de blauw gekleurde uitrustingsstukken voor marine eenheden, de grijs gekleurde voor waarschijnlijk bergtroepen en legereenheden die in de poolstreken operationeel waren en tot slot de wit gekleurde uitrustingsstukken deze waren voor besneeuwde gebieden (winter) bedoelt.

Kent iemand andere foto's van Sovjet soldaten die uitgerust zijn met F1 handgranaattasjes?
Dank je alsjemenou, je hebt ook al gelijk antwoord gegeven op de vraag van Memory.
Ik zal even kijken of ik tussen mijn foto's nog een foto heb waarop een F1 handgranaattasje voorkomt.
Leuke foto trouwens.
Ik ben benieuwd wat je eventueel weet te vinden. De foto welke ik heb geplaatst is gemaakt door de bekende TASS fotograaf Jewgeni Chaldej. Deze fotograaf maakte ook de wereldberoemde foto van de Sovjet soldaten met de Sovjet vlag op het dak van de Rijksdag in Berlijn. Zie ook; http://www.google.nl/search?q=chaldej&h ... 81&bih=936 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Ik ben benieuwd wat je eventueel weet te vinden.
Heb o.a. deze gevonden. Het F1 handgranaattasje is duidelijk te herkennen (rugzijde aan de koppel bij staande man).
Het vreemde is de nagant bij de zittende man. Lijkt mij een fins type toe, of het ligt aan de kwaliteit van de foto.
Bijlagen
m40_wint_helm_ref.jpg
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Auke »

Weet je zeker dat die foto uit WO2 stamt? Lijkt me haast een zwart-witfoto van een hedendaags reenactment-evenement.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Auke schreef:Weet je zeker dat die foto uit WO2 stamt? Lijkt me haast een zwart-witfoto van een hedendaags reenactment-evenement.
Kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of de foto authentiek is. Vond de afwijkende nagant op de voorgrond, zoals aangegeven al vreemd. Het is natuurlijk mogelijk dat het een foto van een reenactment is. Kan zijn.
De hier volgende foto is zeker origineel, hier is de F1 handgranaattas duidelijk te zien. Gevonden in het boek ; Soviet Army Uniforms in World War two, door Steven J.Zaloga
Bijlagen
DSCI6599 k.JPG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

Auke schreef:Weet je zeker dat die foto uit WO2 stamt? Lijkt me haast een zwart-witfoto van een hedendaags reenactment-evenement.
De "Sovjet soldaten" op de foto lijken mij inderdaad ook reenactors. De voorste soldaat met de witte helm draagt een Fins M28 geweer. De overige geweren zouden ook Fins (aangepast) kunnen zijn, gelet op de Finse bevestigingswijze van de wapenriemen (beugels met schroef). Eén buitgemaakt Fins geweer zou nog kunnen maar drie dat wordt wat twijfelachtig. Ook is de foto gemaakt en bewerkt in 2006.

De andere foto is interessant. Ik kon deze foto tot nu toe nog niet. Zijn er nog meer WOII foto's bekend van Sovjet soldaten met F1 handgranaattasjes?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

asjemenou schreef:
Auke schreef:Weet je zeker dat die foto uit WO2 stamt? Lijkt me haast een zwart-witfoto van een hedendaags reenactment-evenement.
De "Sovjet soldaten" op de foto lijken mij inderdaad ook reenactors. De voorste soldaat met de witte helm draagt een Fins M28 geweer. De overige geweren zouden ook Fins (aangepast) kunnen zijn, gelet op de Finse bevestigingswijze van de wapenriemen (beugels met schroef). Eén buitgemaakt Fins geweer zou nog kunnen maar drie dat wordt wat twijfelachtig. Ook is de foto gemaakt en bewerkt in 2006.

De andere foto is interessant. Ik kon deze foto tot nu toe nog niet. Zijn er nog meer WOII foto's bekend van Sovjet soldaten met F1 handgranaattasjes?
Had Auke toch gelijk ! De beugels aan de naganten zijn inderdaad Fins. Dat was me nog niet opgevallen.
Ik heb intussen honderden foto's bekeken maar je hebt gelijk, F1 handgranaattasjes zie je bijna niet. Was mij van tevoren nog niet opgevallen. Heb nog een foto waarvan ik denk dat het een F1 handgranaattasje kan zijn !!
Mocht het er een zijn dan wordt de rgd33 granaat erin gedragen. Het zou kunnen maar ik ben er niet helemaal zeker van.
Het betreft de 3e man van rechts op de foto.
Misschien toeval maar het is weer een marine eenheid.
Jullie mening graag !
Bijlagen
S-22.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Nog twee foto's ditmaal met rgd33 granaten.
Beide foto's zijn iets onduidelijk maar het lijken handgranaattasjes.
Of zijn er nog andere draagwijze cq tasjes geweest ? Het zijn in ieder geval niet de bekende rgd33 handgranaat tassen.
Bijlagen
DSCI6601 k.JPG
DSCI6603 k.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

F1 handgranaattas van de voorgaande foto's met de F1 handgranaat (natuurlijk leeg en onklaar !!)
Bijlagen
DSCI6595 k.JPG
DSCI6598-1 k.JPG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Sovjet handgranaattassen

Bericht door asjemenou »

Wederom interessante foto's. Op de militariabeurs in Ciney heb ik ook onklare F1 handgranaten zien liggen. Dit leken mij overigens wel naoorlogse varianten. Zover ik weet wordt de F1 handgranaat nog steeds gefabriceerd o.a. in Rusland.

Net als bij de F1 handgranaattas heb je bij de RGD33 handgranaattas ook vele varianten. De meest bekende is de variant met de klep. Er bestaat echter ook een open variant. En die zie je naar mijn idee op de door jouw geplaatste 3 foto's.
Ik heb geprobeerd om een foto van zo'n tas te vinden maar ik vind alleen een afbeelding van een schaalmodel welke bij zo'n 1:6 actie modelpop hoort. Het geeft in ieder geval wel een idee of hoe de open variant van de RGD33 handgranaattas er uit ziet. Deze open variant bestaat trouwens ook zonder zo'n draagband.

Afbeelding

Zoals eerder gezegd droegen de Sovjet soldaten de F1 handgranaat ook in een leren Mosin Nagant patroontas. Om de handgranaat passend te krijgen maakten ze een gat in de klep. Mocht je ooit een leren WOII Mosin Nagant patroontas tegenkomen met een gat in de klep dan weet je waarom dat gat erin is gemaakt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Sovjet handgranaattassen

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Wederom interessante foto's. Op de militariabeurs in Ciney heb ik ook onklare F1 handgranaten zien liggen. Dit leken mij overigens wel naoorlogse varianten. Zover ik weet wordt de F1 handgranaat nog steeds gefabriceerd o.a. in Rusland. .
Klopt ik heb ze ook zien liggen. Die van mij is afkomstig van opgravingen aan het oostfront. Een kennis heeft hem opgegraven en geheel onklaar gemaakt.
asjemenou schreef: Net als bij de F1 handgranaattas heb je bij de RGD33 handgranaattas ook vele varianten. De meest bekende is de variant met de klep. Er bestaat echter ook een open variant. En die zie je naar mijn idee op de door jouw geplaatste 3 foto's.
Ik heb geprobeerd om een foto van zo'n tas te vinden maar ik vind alleen een afbeelding van een schaalmodel welke bij zo'n 1:6 actie modelpop hoort. Het geeft in ieder geval wel een idee of hoe de open variant van de RGD33 handgranaattas er uit ziet. Deze open variant bestaat trouwens ook zonder zo'n draagband.

Zoals eerder gezegd droegen de Sovjet soldaten de F1 handgranaat ook in een leren Mosin Nagant patroontas. Om de handgranaat passend te krijgen maakten ze een gat in de klep. Mocht je ooit een leren WOII Mosin Nagant patroontas tegenkomen met een gat in de klep dan weet je waarom dat gat erin is gemaakt.
Dank je voor de informatie, weer wat geleerd. Beide wist ik niet. Zowel de open variant voor de rgd33 als dat met de patroontas. Zal er in het vervolg op letten, wie weet kom ik er ooit een tegen.
Vroeg me al af hoe ze de granaten op de laatste foto's droegen. De kwaliteit van de foto's was niet al te duidelijk. Bedankt voor de uitleg.
Nog een foto waarbij de rgd33 gewoon onder de koppel wordt gedragen. Dit zie je op de meeste foto's. De man geheel links op de foto draagt nog F1 handgranaten zo aan de koppel. Bijna allen zijn uitgerust met de voorloper van de ppsh, de ppd-40. Alleen de man geheel rechts op de foto heeft zo te zien een ppsh.
Bijlagen
1082e april 1942.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Handgranaattassen

Bericht door asjemenou »

Hoe massaal de Mosin Nagant patroontas door Sovjet soldaten werd aangepast tot een F1 handgranaattas durf ik niet te zeggen. Het zal om een veldaanpassing gaan denk ik, die de soldaten vervolgens van elkaar overnamen. De onderstaande foto van een Sovjet verkenner is vrij bekend. Op de foto is goed te zien dat er in de kleppen van de patroontassen gaten zijn gemaakt zodat de F1 handgranaten erin passen.

Afbeelding
frei schreef:Dank je voor de informatie, weer wat geleerd. Beide wist ik niet. Zowel de open variant voor de rgd33 als dat met de patroontas. Zal er in het vervolg op letten, wie weet kom ik er ooit een tegen.
Vroeg me al af hoe ze de granaten op de laatste foto's droegen. De kwaliteit van de foto's was niet al te duidelijk. Bedankt voor de uitleg.
Nog een foto waarbij de rgd33 gewoon onder de koppel wordt gedragen. Dit zie je op de meeste foto's. De man geheel links op de foto draagt nog F1 handgranaten zo aan de koppel. Bijna allen zijn uitgerust met de voorloper van de ppsh, de ppd-40. Alleen de man geheel rechts op de foto heeft zo te zien een ppsh.
Ook deze foto is apart. De jeugdige Sovjet soldaat op de foto, bewapend met een PPD-40 pistoolmitrailleur, zal waarschijnlijk een "regimentszoon" zijn. Regimentszonen waren Sovjet kinderen die door de oorlog wees waren geworden of hierdoor hun ouders/familie waren kwijtgeraakt. Eenmaal in aanraking gekomen met het Rode leger werden zij vaak door de Sovjet soldaten geadopteerd. Ze trokken ook met het Rode leger mee. Meestal verrichtten zij hand- en spandiensten voor de soldaten waar ze dan vervolgens eten en kleding voor kregen. Deze "regimentszonen" werden meestal in de achterhoede gehouden. Catherine Merridale beschrijft in haar boek "Ivans oorlog" dat er ook "regimentszonen" zijn geweest die rondliepen met een geweer en dus meevochten en zelfs leerden omgaan met een veldkanon. Volgens haar schrijven wordt er verondersteld dat er zo'n 25.000 kinderen zijn geweest die met de Sovjet troepen oprukten. Hun leeftijd lag tussen de zes en zestien jaar.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Handgranaattassen

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Hoe massaal de Mosin Nagant patroontas door Sovjet soldaten werd aangepast tot een F1 handgranaattas durf ik niet te zeggen. Het zal om een veldaanpassing gaan denk ik, die de soldaten vervolgens van elkaar overnamen. De onderstaande foto van een Sovjet verkenner is vrij bekend. Op de foto is goed te zien dat er in de kleppen van de patroontassen gaten zijn gemaakt zodat de F1 handgranaten erin passen.
Inderdaad een vrij bekende foto, alleen was mij dat met die patroontas nog niet opgevallen. Dank je !
asjemenou schreef:Ook deze foto is apart. De jeugdige Sovjet soldaat op de foto, bewapend met een PPD-40 pistoolmitrailleur, zal waarschijnlijk een "regimentszoon" zijn. Regimentszonen waren Sovjet kinderen die door de oorlog wees waren geworden of hierdoor hun ouders/familie waren kwijtgeraakt. Eenmaal in aanraking gekomen met het Rode leger werden zij vaak door de Sovjet soldaten geadopteerd. Ze trokken ook met het Rode leger mee. Meestal verrichtten zij hand- en spandiensten voor de soldaten waar ze dan vervolgens eten en kleding voor kregen. Deze "regimentszonen" werden meestal in de achterhoede gehouden. Catherine Merridale beschrijft in haar boek "Ivans oorlog" dat er ook "regimentszonen" zijn geweest die rondliepen met een geweer en dus meevochten en zelfs leerden omgaan met een veldkanon. Volgens haar schrijven wordt er verondersteld dat er zo'n 25.000 kinderen zijn geweest die met de Sovjet troepen oprukten. Hun leeftijd lag tussen de zes en zestien jaar.
Er zijn veel foto's waarop je dergelijke ''regimentszonen'' ziet. Heb er ook gezien die dienden of in dit geval beter gezegd; die waren opgenomen door de partizanen.
Heb zelf vorig jaar 2 interessante boeken gekocht tijdens vakantie in Rusland. Ze zijn qua historie niet helemaal correct maar er staan veel mooie en hier onbekende foto's in. Een over Stalingrad en de andere over de slag bij Kiev.
Bijlagen
DSCI6607 k.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

In Amerika geproduceerde Nagant M1891 van de Westinghouse Company

Op 24 mei 1915 werd door de Britse regering een order van 1.000.000 mosin nagant M1891 geweren bij de Westinghouse company geplaatst. Deze geweren waren bestemd voor het russische keizerrijk. Op 17 augustus 1915 werd nogmaals een order geplaatst voor de levering van 800.000 stuks. In totaal werden uiteindelijk door allerlei problemen met de Britse regering, maar 769.520 M1891 geweren van de eerste order, door Westinghouse in 1917 aan Rusland geleverd. Van de 2e order van nogmaals 800.000 stuks werd door deze problemen maar een gedeelte geproduceerd. Rond 170.000 geweren van de 1ste order bleven in de USA achter. Gedurende de jaren ’30 werden ongeveer 400.000 door Westinghouse geproduceerde M1891 geweren gevonden in een opslag in Bridgeport (Connecticut). Het bleek dat deze wapens na de oktover revolutie van 1917 in Rusland door Westinghouse waren vastgehouden en vervolgens waren omgebouwd naar het amerikaanse 30-06 kaliber. Al deze wapens hadden als productiejaar 1915. Hoewel de produktie van de M1891 in Westinghouse in 1916 begon en eindigde in 1917, dragen de meeste Westinghouse nagants het produktiejaar 1915. Dit komt doordat de Westinghouse firma de lopen gelijk bij de produktie dateerde en nummerde. Deze lopen werden opgeslagen en dan later deels in 1916, maar hoofdzakelijk in 1917 samengebouwd met het grendelsysteem.

Het Westinghouse logo op de kamer kan men in 3 verschillende typen tegenkomen.
1ste – gebogen tekst (New England) over de tsaristische adelaar, dit type komt voor t/m het wapennummer 200.000
2e - rechte tekst 2mm hoog (New England) onder de tsaristische adelaar
3e - rechte tekst 3mm hoog (New England) onder de tsaristische adelaar
De 2e en 3e type stempeling werden gedurende dezelfde produktiejaren naast elkaar toegepast.

Alle door Westinghouse geproduceerde onderdelen werden voorzien van een naar links gerichte pijl
De tsaristische adelaar op de kamer is bij de door Westinghouse geproduceerde M1891 iets breder dan bij de originele russische en tevens iets verder naar achteren op de loopmantel aangebracht.
Op de rechterzijde van de kolf was niet de normale russische stempeling maar een cirkel met daarin de tekst ............. wat staat voor ‘’Engels contract’’.
Het wapennummer op de kamer werd bij Westinghouse voorafgegaan door ‘’No’’. De wapennummers werden niet zoals bij de russisch geproduceerde nagants per jaar opnieuw toegepast maar werden doorgenummerd. Het hoogste wapennummer in 1915 bedroeg 1.350.000
Bijlagen
DSCI5799 k.jpg
DSCI5796 k.jpg
DSCI5797 k.jpg
Laatst gewijzigd door frei op 17 jun 2012, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Historie mbt het Engelse contract met de Westinghouse Company ;

In 1914 bestond de New England Westinghouse Company nog niet, het werd opgericht voor de fabricage van de Westinghouse nagant geweren. De firma Westinghouse had een filiaal van de Westinghouse Air Brake Company in St. Petersburg en was bekend in tsaristisch rusland. Er waren maar weinig firma’s in de verenigde staten die in staat waren om 1 miljoen nagant geweren te produceren. Rusland vroeg de Westinghouse Company om deze geweren voor hun te produceren maar de Westinghouse Company weigerde deze opdracht. Rusland vroeg hun nieuwe bondgenoot Groot Brittannie, om hulp. Groot Brittanie sloot een contract met de amerikaanse regering en na gezamelijk druk van zowel de amerikaanse als de engelse regering besloot de firma Westinghouse uiteindelijk na een periode van 6 maanden om een contract voor de produktie van de mosin nagant geweren te tekenen.
De engelse hadden intussen een overeenkomst met rusland gesloten dat inhield dat engeland verantwoordelijk was voor het transport voor alle goederen die nodig waren voor de oorlogsvoering, die rusland bestelde in het buitenland. Het contract voor de levering van 1.000.000 mosin nagant geweren door de Westinghouse Company, voor de Britse regering werd op 24 mei 1915 getekend. Een tweede order voor de produktie van 800.000 stuks werd overeengekomen op 17 augustus 1915. De engelsen verzwegen dat de koper niet de britse regering was maar rusland. Na tekening van de contracten kwam de engelse regering met het feit naar voren dat de daadwerkelijke koper rusland verantwoordelijk was voor de betaling en controle van de produktie.
Rusland zond een groot gedeelte van zijn goudreserve, die bedoeld was als betaling voor de geproduceerde geweren, naar engeland, maar engeland weigerde te betalen en de schulden van het russische rijk in de verenigde staten liepen op tot ongeveer 190.000.000 dollar.
In 1918 na de russische revolutie, verklaarde Lenin dat de huidige regering niet verantwoordelijk was voor de schulden van het russische rijk. De Westinghouse Company heeft dan ook nooit enige betaling ontvangen, noch van de engelsen noch van de russen.

De foto hieronder toont de stempeling op de kolf mbt het engelse contract.
Daaronder nog twee verschillende voorbeelden van stempelingen van de Westinghouse Company zoals deze voorkomen op de lopen.
Bijlagen
DSCI5805 k.jpg
lapinwest2.jpg
lapinwest2.jpg (38.47 KiB) 985 keer bekeken
lapinwest1test.jpg
lapinwest1test.jpg (39.95 KiB) 985 keer bekeken
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door racefiets »

Mooi stuk Frei! Deze staat ook nog op mijn verlanglijstje samen met een Remingtom en een Winchester M95.
Plaats reactie