Italiaanse ("fascisti") dolk WW2; hulp bij identificatie

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Freeland
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 okt 2011, 14:35

Italiaanse ("fascisti") dolk WW2; hulp bij identificatie

Bericht door Freeland »

Sinds enige tijd ben ik betrokken bij het onderhouden/uitbreiden van een prive-collectie voertuigen, uniformen en wapens uit WO2 waarvan enkele zeer unieke exemplaren. Veel materiaal, vooral het "rollend" gedeelte, is in topstaat en uitgestald in diverse loodsen. De voormalige eigenaar van deze collectie heeft indertijd echter ook een redelijke hoeveelheid materiaal (wapens, uitrusting en comms) aangeschaft welke nooit meer zijn gepreserveerd, slechts opgeslagen. Ik heb nu de mooie taak op mij genomen om deze zaken te identificeren en ze te prepareren om op te nemen in de collectie.
Eén van de blanke wapens welke ik recentelijk onder handen heb genomen is, naar het lijkt, een Italiaanse (parade)dolk. Mijn kennis v.w.b. WO2-materiaal beperkt zich echter tot Duits, VS en deels GB dus hierom vraag ik ik jullie hulp om betreffend stuk te identificeren. Het interessante is dat de dolk is voorzien van inscripties welke mogelijk iets over de herkomst kunnen zeggen.

Dit is de dolk in kwestie
Complete dagger (Large).JPG
Helaas is de schede verroest maar ik vermoed dat de org. kleur zwart moet zijn geweest

Zijde 1 van het stuk.
Side1 (Large).JPG
In het aluminium handvat aan deze zijde valt het volgende te lezen: "ROMA", ""CR" en vertikale richting tegen de stootplaat "1941 XIX"

Zijde 2 van het stuk
Side2 (Large).JPG
Ik kan alleen de gravure van een palmboom herkennen.

Ïk kan alleen maar een grote gok doen: eigenaar was geplaatst bij de Roma-divisie(?), gestationeerd op Kreta (CR en palmboom) en dit in 1941 (XIX is de fascistische aanduiding voor 1941)...

Kan iemand meer licht schijnen op de afkomst van deze dolk? Ik had de vraag al een paar maanden eerder uitgezet op enkele, internationale WO2-verzamelaars-fora maar heb tot dusver geen enkele reaktie mogen ontvangen :| . Alle hulp is daarom van harte welkom :!:
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Italiaanse ("fascisti") dolk WW2; hulp bij identificatie

Bericht door jacob »

Ik heb ze eerder gezien, alleen had dan het handvat een andere vorm en zaten er een soort van inleggrepen in. als je goed naar het blad/lemet kijkt dan kun je zien dat het heel veel lijkt op de franse lebel bajonet. En dat is ook meteen je antwoord...dit zijn italiaanse facisten dolken gemaakt uit het blad van franse bajonetten met een "eigen" gemaakte handvat. Wel een uniek stukje historie. Als blanke wapenverzamelaar vind ik dit soort dingen altijd erg intressant om naar te kijken.
Moeilijk om hier een waarde aan te geven, aangezien ik dit soort handvat nog niet heb gezien denk ik dat de oorspronkelijke eigenaar er een persoonlijk tintje aan heeft gegeven.

Wel een mooi stuk hoor! willen ze hem ooit kwijt dan hou ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Italiaanse ("fascisti") dolk WW2; hulp bij identificatie

Bericht door Jim »

And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Italiaanse ("fascisti") dolk WW2; hulp bij identificatie

Bericht door Veltro »

Info eerder gegeven is niet (geheel) juist.

Het Model 1923 is geintroduceerd voor gebruik door Officieren en Onderofficieren van de M.V.S.N. en vervolgens ook gebruikt door het parachutisten bataljon in Libie.
Het blad is gemaakt van de Vetterli-Vitali bajonet en niet van de Franse Lebel.

Het Model 1923 heeft haar stootbeugel gestempeld met M.V.S.N. en een serienummer.
Op deze dolk komt dit niet terug. Daarnaast is het gehele handvat niet conform het Model 1923.

Dit is dus geen Model 1923 en ook nooit geweest.
Dit is een particulier verbouwde Vetterli-Vitali bajonet naar het ontwerp van het Model 1923.
Dit is niet ongewoon. Verscheidende Carcano, Vetterli-Vitali en buitgemaakte bajonetten/dolken zijn in die tijd verbouwd.

Roma is een veel voorkomende inscriptie op Italiaanse items (naar de hoofdstad of naar de overheersende macht van Rome).
CR lijkt mij eerder te staan voor de initialen van de gebruiker. De datum wss het tijdstip van de inscriptie of het verkrijgen van de dolk.

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Italiaanse ("fascisti") dolk WW2; hulp bij identificatie

Bericht door jacob »

Oke Veltro heeft gelijk wat betreft het blad, ik heb te snel een antwoord gegeven. Best is mijn antwoord te negeren.
Sorry voor de verwarring..
Freeland
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 okt 2011, 14:35

Re: Italiaanse ("fascisti") dolk WW2; hulp bij identificatie

Bericht door Freeland »

Gents,

hartelijk bedankt voor jullie input in deze, hier kan ik weer wat mee!
@Jacob: ik zal je opmerking in gedachten houden. Mocht "men" de verzameling willen beperken tot bepaalde landen dan laat ik nog wel van mij horen. Zou trouwens heel wel mogelijk zijn nu er mogelijk een groot deel van de uiterst unieke verzameling van wijlen L. van Aerle mogelijk "deze" kant op komt.

Dit was, tot op heden, het enige artikel waarvan ik echt geen idee had waar ik het moest plaatsen maar met deze info ben ik geweldig geholpen :D

Beste groet!
Plaats reactie