M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
_Arthur

M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door _Arthur »

Op de beurs in Huizen 1,5 week geleden heb ik een M1 Garand Bayonet met Scabbard gekocht.

De bayonet is gemerkt met: UFH, U <bommetje> S, 1942. De scabbard gemerkt met VP (Victoria Plastics) en daar onder het getal 11. De scabbard is lichtjes doorschijnend plastic.

Nu ben ik echter benieuwd naar of het een echt exemplaar betreft, of dat het een goede repro is. Waarom het eventuele vermoeden dat het een repro is: de bayonet is niet geslepen! Hij is dus 'bot'.

Zojuist ook even open gemaakt: op het hefboompje binnenin staat "LC" gestanst (om de sluiting te openen). Binnen in het lemmet is meer roestvorming te vinden dan op het lemmet.

De fotos (grotere fotos beschikbaar).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Lijkt mij een originele bajonet. Dat ze bot is, is niet abnormaal. Mijn M1 bajonetten zijn ook niet vlijmscherp. De schede lijkt op het eerste zicht ook goed. Vindt je een licht bolletjespatroon terug op de schede?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
_Arthur

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door _Arthur »

Mr Mojo Risin schreef:Lijkt mij een originele bajonet. Dat ze bot is, is niet abnormaal. Mijn M1 bajonetten zijn ook niet vlijmscherp.
Ok, frappant opzich. Het enige dat enigzins voor 'scherp' zou kunnen doorgaan is de laatst3 3-4 cm van het blad tot aan de punt. De rest is gewoon bot (je kan jezelf daar niet eens aan snijden :))
De schede lijkt op het eerste zicht ook goed. Vindt je een licht bolletjespatroon terug op de schede?
Neen, niet aan de buitenzijde.

Afbeelding

Op deze vergelijkings foto, is het dus meer de rechter, dan de linker.

Scabbard is van plastic. De 'randen', dus de dunnen stukjes, zijn licht doorlatend.

Dit is de scabbard als ik hem tegen een lamp houd:

Afbeelding

(Je ziet hier nog net de VP 11 markering).

Afbeelding

De licht doorlatende randen: beter gezegd, de hele scabbard laat licht door.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Een goeie schede moet er normaal als de linker uitzien, maar je detailfoto's doen me dan weer twijfelen. Dat ze licht doorlaat vind ik ook niet meteen normaal. Mijn schedes hebben dat alvast niet. Ik wacht dus liever een second opinion af. :wink:

Edit: Ik heb nog even rondgekeken op internet en blijkbaar heeft Victoria Plastics ook in de jaren '50 nog M7 scabbards gemaakt. Kan je op de onderkant van het randje bovenaan de schede (het omgeplooide gedeelte van de metalen hals) kijken welke markering erop staat? Indien er ook VP staat is het jaren '50 productie. Als er een nummer staat in de zin van B1/4N bijvoorbeeld, dan is het een oorlogse schede. Soms is het maar deels zichtbaar (ik heb het ook even bij mijn scabbards gecheckt, vandaar... :wink: ).

Info:
http://www.usmilitaryknives.com/bayo_points_6.htm Hier staat een foto van een goeie markering.
http://www.usmilitaryknives.com/bayo_points_7.htm En hier een van een na-oorlogse.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
_Arthur

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door _Arthur »

Er staat geen enkele markering op de onderzijde van de hals van de scabbard, behalve het U bommentje S zoals op de eerste foto. Ook geen enkel spoor van een mogelijke markering.

Leuk zo'n zoektocht :D
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door CollectorWo2 »

Bajonet lijkt me wel goed en de schede naoorlog,s als ik de link zie :)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

_Arthur schreef:Er staat geen enkele markering op de onderzijde van de hals van de scabbard, behalve het U bommentje S zoals op de eerste foto. Ook geen enkel spoor van een mogelijke markering.

Leuk zo'n zoektocht :D
Normaal zou zo'n markering er toch moeten staan. Ik zal straks een foto posten met de exacte plaats die ik bedoel, mijn uitleg was misschien niet duidelijk. Het is niet makkelijk om het uit te leggen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Hier de foto's met waar je precies moet kijken:
P1040517.JPG
P1040518.JPG
There you go!
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
_Arthur

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door _Arthur »

Mr Mojo Risin schreef:Hier de foto's met waar je precies moet kijken:
Je uitleg was geheel duidelijk.

Op die plek is geen enkele markering te vinden, zal vanavond daar wat fotos van maken.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Dan hou ik het ook op een na-oorlogse schede.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
_Arthur

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door _Arthur »

Ietsjes later, maar hierbij alsnog wat detail fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Inderdaad geen markering zoals ik beschreef. Dan zal het een naoorlogse schede zijn eerder gezegd. Losse originele schedes zijn nog wel te vinden, dan is je setje mooi compleet. Ik hoop dat de prijs wat meeviel.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
_Arthur

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door _Arthur »

Mr Mojo Risin schreef:Inderdaad geen markering zoals ik beschreef. Dan zal het een naoorlogse schede zijn eerder gezegd. Losse originele schedes zijn nog wel te vinden, dan is je setje mooi compleet. Ik hoop dat de prijs wat meeviel.
50euro totaal.

Dat de schede helaas na-oorlogs is, is voor mij niet direct een probleem. Dus hij zal zo blijven verder. Tenzij ik ooit voor (erg) weinig een orginele schede tegen het lijf loop.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door Mallory »

Misschien een wat late reactie, maar het is standaard dat bajonetten niet geslepen en dus bot waren. Het is dus eerder een indicatie voor de originaliteit van een object.
Dit feit maakt het betere steekwapens. De huid van de wond van een scherp object trekt namelijk direct weer samen, bij een bot object is de wond 'grover'. Daar komt nog het feit bij dat in het eerste geval de bajonet lastiger is terug te trekken uit het lichaam. Naar maar waar.

Geslepen bajonetten vind je nog wel eens bij schuurvondsten, bijv. als ze naderhand zijn doorgebruikt door een boer voor in de gereedschapskist.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: M1 Garand Bayonet + Scabbard: repro of echt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

_Arthur schreef:
Mr Mojo Risin schreef:Inderdaad geen markering zoals ik beschreef. Dan zal het een naoorlogse schede zijn eerder gezegd. Losse originele schedes zijn nog wel te vinden, dan is je setje mooi compleet. Ik hoop dat de prijs wat meeviel.
50euro totaal.

Dat de schede helaas na-oorlogs is, is voor mij niet direct een probleem. Dus hij zal zo blijven verder. Tenzij ik ooit voor (erg) weinig een orginele schede tegen het lijf loop.
50 euro valt heel goed mee en als je het niet erg vindt is er al helemaal geen probleem meer. :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie