sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

racefiets schreef:Mooi stuk Frei! Deze staat ook nog op mijn verlanglijstje samen met een Remingtom en een Winchester M95.
Dank je racefiets,
Een Remington heb ik al in mijn verzameling, zal daar ook nog eens foto's van maken. Een Winchester M95, die ken ik jammer genoeg alleen van foto's. Heb nog niet het geluk gehad om er daar een van te vinden, zal waarschijnlijk ook wel niet gebeuren ! Een ander wapen dat hoog op mijn lijstje staat is de SVT38. Wordt ook moeilijk maar lijkt mij toch nog gemakkelijker dan de M95.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door racefiets »

Een Winchester komt er op Egun ieder jaar wel eentje voorbij. Een SVT38 heb ik hier nog nooit te koop gezien.....
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

racefiets schreef:Een Winchester komt er op Egun ieder jaar wel eentje voorbij. Een SVT38 heb ik hier nog nooit te koop gezien.....
Die heb ik dan elke keer gemist !
Ben al enige tijd met iemand in onderhandeling mbt een SVT38. Tot nu toe is het me nog niet gelukt maar de aanhouder wint. Binnenkort ga ik hem weer bezoeken en kijken of ik hem dit keer over de streep kan trekken.
Wie weet ?
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Eetketel M1936

Op het deksel ingekraste jaartal 1924 (waarschijnlijk geboortejaar) met de initialen ''isf'' van de oorspronkelijke drager.
Bijlagen
RJUMK~11 k.JPG
DSCI6452 k.JPG
DSCI6455 k.JPG
Laatst gewijzigd door frei op 26 jun 2012, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Leren etui met rekentabellen voor de artillerie.

Gestempeld Pribor Dlja Pristrjelkie Obr. 1944 op buitenzijde en het jaartal 44 enkele malen op verschillende tabellen.
Het geheel is na de oorlog in gebruik gebleven daar ook het jaartal 1965 op een losse geplastificeerde tabel voorkomt.
De vermelding van het 85mm kaliber komt voor op een tabel uit 1944. (zie onderste foto)
Bijlagen
DSCI6264 k.JPG
DSCI6269 k.JPG
DSCI6268 k.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Extra patroontasje

Waarschijnlijk gefabriceerd tijdens de blokkade van Leningrad.
Veel in Leningrad geproduceerde uitrustingstukken zoals magazijn en munitietassen werden door materiaaltekort ten gevolge van de blokkade gemaakt van leer.
Stempeling is aanwezig maar niet meer leesbaar.
Bijlagen
DSCI6375 k.JPG
DSCI6376 k.JPG
DSCI6374 k.JPG
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Handgranaattassen

Bericht door Auke »

asjemenou schreef:Ook deze foto is apart. De jeugdige Sovjet soldaat op de foto, bewapend met een PPD-40 pistoolmitrailleur, zal waarschijnlijk een "regimentszoon" zijn. Regimentszonen waren Sovjet kinderen die door de oorlog wees waren geworden of hierdoor hun ouders/familie waren kwijtgeraakt. Eenmaal in aanraking gekomen met het Rode leger werden zij vaak door de Sovjet soldaten geadopteerd. Ze trokken ook met het Rode leger mee. Meestal verrichtten zij hand- en spandiensten voor de soldaten waar ze dan vervolgens eten en kleding voor kregen. Deze "regimentszonen" werden meestal in de achterhoede gehouden. Catherine Merridale beschrijft in haar boek "Ivans oorlog" dat er ook "regimentszonen" zijn geweest die rondliepen met een geweer en dus meevochten en zelfs leerden omgaan met een veldkanon. Volgens haar schrijven wordt er verondersteld dat er zo'n 25.000 kinderen zijn geweest die met de Sovjet troepen oprukten. Hun leeftijd lag tussen de zes en zestien jaar.
Ik heb enige tijd geleden een artikel geschreven over voor Wereld in Oorlog over de regimentszonen. Een behoorlijk deel vocht inderdaad actief mee of kwam tijdens de hand- en spandiensten op de een of andere manier in een gevechtssituatie terecht. De jongen op de foto is de 15-jarige verkenner Vova Jegorov, ook een regimentszoon die was 'geadopteerd' door het leger, gefotografeerd met zijn eenheid in april 1942 door fotograaf Bitman.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Handgranaattassen

Bericht door frei »

auke schreef: Ik heb enige tijd geleden een artikel geschreven over voor Wereld in Oorlog over de regimentszonen. Een behoorlijk deel vocht inderdaad actief mee of kwam tijdens de hand- en spandiensten op de een of andere manier in een gevechtssituatie terecht. De jongen op de foto is de 15-jarige verkenner Vova Jegorov, ook een regimentszoon die was 'geadopteerd' door het leger, gefotografeerd met zijn eenheid in april 1942 door fotograaf Bitman.
Dank je voor de extra informatie Auke.
Dus op de volgende foto; Vova Jegorov (15 jaar) verkenner, april 1942
Bijlagen
1082e%20april%201942.jpg
1082e%20april%201942.jpg (55.24 KiB) 774 keer bekeken
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Camouflage helm overtrek ''Amoeba''

Ingevoerd omstreeks 1938 en o.a. gebruikt in de strijd tegen de japanners in mantsjoerije kort voor het begin van de oorlog.
Om de een of andere reden waarschijnlijk tijdens de tweede wereldoorlog minder gebruikt daar de helmovertrek op bijna geen enkele foto uit die periode voorkomt.
Bijlagen
DSCI6715 k.JPG
DSCI6688 k.JPG
fall_ameba_helm_cover1_ref1.JPG
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door laurens jan »

ziet er weer mooi uit !
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

laurens jan schreef:ziet er weer mooi uit !
Dank je laurens jan.

Mosin Nagant M1938 karabijn

Gebouwd door de Ishevzk fabriek in 1941, vizier aangepast voor het maximale bereik van 1000m.
Veelal in gebruik bij artillerie en ondersteunende eenheden.
Bijlagen
14.jpg
DSCI6348 k.jpg
DSCI6299 k.JPG
Laatst gewijzigd door frei op 14 jul 2012, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door ZEN.45 »

Weer mooie stukken, frei.

Is dat karabijn niet een 'M38' ? De 'Mosin-Nagant M1910' bestaat bij mijn weten niet ?
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

ZEN.45 schreef:Weer mooie stukken, frei.

Is dat karabijn niet een 'M38' ? De 'Mosin-Nagant M1910' bestaat bij mijn weten niet ?
Je hebt helemaal gelijk, het was al laat. Foutje gemaakt. Bedankt voor de correctie. Heb het intussen gewijzigd. Dank je.
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door magicdutchmen »

frei schreef:Camouflage helm overtrek ''Amoeba''

Ingevoerd omstreeks 1938 en o.a. gebruikt in de strijd tegen de japanners in mantsjoerije kort voor het begin van de oorlog.
Om de een of andere reden waarschijnlijk tijdens de tweede wereldoorlog minder gebruikt daar de helmovertrek op bijna geen enkele foto uit die periode voorkomt.
Ziet het er naar uit dat deze helmovertrek in je verzameling ooit is gebruikt? Ik kan dat op deze foto's niet beoordelen.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

magicdutchmen schreef:
frei schreef:Camouflage helm overtrek ''Amoeba''

Ingevoerd omstreeks 1938 en o.a. gebruikt in de strijd tegen de japanners in mantsjoerije kort voor het begin van de oorlog.
Om de een of andere reden waarschijnlijk tijdens de tweede wereldoorlog minder gebruikt daar de helmovertrek op bijna geen enkele foto uit die periode voorkomt.
Ziet het er naar uit dat deze helmovertrek in je verzameling ooit is gebruikt? Ik kan dat op deze foto's niet beoordelen.
Hij heeft zijn ouderdoms plekjes en de stempeling is enigermate versleten maar of dat komt door gebruik of door opslag is moeilijk te zeggen. Het spankoord (touw) is oud maar nog in goede staat vandaar dat ik zelf zou gaan voor de optie ''opslag''.
Plaats reactie