Nieuw onderzoek naar geweld Nederlands-Indië

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Nieuw onderzoek naar geweld Nederlands-Indië

Bericht door platoz »

Drie onderzoeksinstituten vragen de regering nieuw onderzoek te doen naar het militaire optreden van Nederland in Indië tussen 1945 en 1949. Zij willen dat in dat onderzoek ook Indonesische archieven en historici worden geraadpleegd, schrijft de Volkskrant vanochtend.

Nieuw onderzoek is volgens het onderzoeksinstituut voor oorlogsstudies NIOD, het Nederlands Instituut voor Militaire Historie en het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde nodig om te begrijpen wat voor oorlog is gevoerd en hoe deze oorlog mensen van beide zijden ertoe bracht wreedheden te begaan. De oorlog blijft volgens de instituten terugkomen en het einde zou nog niet in zicht zijn.

Vorig jaar bood Nederland excuses en een schadevergoeding aan voor een door militairen aangericht bloedbad in het Javaanse dorp Rawagede. Vorige maand stelden nabestaanden Nederland aansprakelijk voor een bloedbad in Zuid-Sulawesi.

Heeft nieuw onderzoek nog zin?
De advocaat achter deze processen, Liesbeth Zegveld, vraagt zich in de krant af of nieuw onderzoek meer helderheid brengt.

“Wat kan er nog aan onderzoek gebeuren nu de meeste direct betrokkenen dood zijn? De tijd heeft veel deuren gesloten.”

De Indonesische historicus Bambang Purwanto is echter enthousiast. Hij wijst erop dat in Indonesië hard wordt gewerkt aan een standaardwerk over de eigen geschiedenis.

Ook historicus Cees Fasseur is volgens de krant blij. Hij schreef voor een belangrijk deel de Excessennota uit 1969, waarin de oorlogsmisstanden op een rij staan. “De draden zijn afgebroken in 1969, ik mag hopen dat ze hier weer worden opgepakt.”

Onderzoek van drie jaar
Veteranen vinden vaak dat er meer aandacht mag komen voor het begin van de Indonesische revolutie, waarbij anarchisten duizenden doden maken. Volgens de instituten kijken ook Indonesische historici nu met andere ogen naar het verleden. Eerder werd de periode volgens hen vooral gezien als een heroïsch verzet tegen een wreed koloniaal regime.

De instituten willen het onderzoek zelf begeleiden. Zes ervaren onderzoekers zouden daar drie jaar tijd voor nodig hebben. De kosten worden geraamd op twee miljoen tot drie miljoen euro.


Bron: NRC.nl

Filmpje van NOS
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Nieuw onderzoek naar geweld Nederlands-Indië

Bericht door Jabnus »

Een aperte schande!

Typisch weer iets dat jaren te laat komt. Indie-veteranen hebben een halve eeuw lang gevochten voor erkenning die er nooit is gekomen van een regering (en koningshuis) die hun een oorlog instuurden en naderhand elke betrokkenheid in de doofpot probeerden te stoppen. Er is geen moment gepoogd ook maar iets te ondernemen om veteranen die een levenlang zwoegden met hun oorlogstraumas te helpen en ze zijn keihard in de steek gelaten. Deze Nederlandse jongens zijn keihard genaaid door ALLE na-oorlogse regeringen, de meest linkse rode pvda rotzakken die de (tweede) politionele acties begonnen (en compleet uit de hand lieten lopen!) voorop! Eerst het bloed van 2500 Nederlandse doden aan je handen krijgen, nog veel meer levens van Nederlandse soldaten tot aan hun dood verwoesten, en dan in aloude PVDA linkse traditie net als Wouter Bos, Job Cohen en consorten, nu verongelijkt onderzoek gaan doen naar de daden die door de linkse partijen begonnen zijn. Wanner staat er eens iemand op voor de Nederlandse veteranen?

Nu gaat men onderzoeken of er ook nog misdaden door hun zijn begaan? Dit riekt heel erg naar typisch links moraaldenken. Zelfs het eigen gecreerde foute verleden (SIC!) moet nog politiek correct worden behandeld (alweer SIC!) en als er iemand een schot op indonesische bodem heeft afgevuurd moet die het liefst nog de bak in! Waar zijn we nu helemaal mee bezig? Het NIOD staat al decennia lang bekend als rood bolwerk. Als er archiefonderzoek nodig is dan zal er daarvandaan zeer zeker alleen maar in EEN bepaalde richting bronnenmateriaal boven water komen. Niet competente rode rakkers vernietigen daar al 50 jaar stelselmatig en zeer doelwust kennis over het Nederlandse nationale verleden, die ZIJ niet waardig achten bekend te worden. Andere culturele instellingen die onderzoek willen doen? Mijn god, de uitkomsten van dit onderzoek staan NU AL VAST!!! Laat iemand alvast een uurtje zendtijd reserveren bij de linkse tv omroepen, dit gaat smullen worden! Laten we onze Nederlandse dienstplichtige (SIC!) veteranen alsjeblieft NOG dieper de stront intrappen en vooral de linkse boodschap daarbij nog verder verkondigen. Diederik Samson en Emile Roemer for President! Hoera!

Ach guttegut, er is een oorlog geweest en die verliep niet eerlijk? Door onze Nederlandse jongens is er indertijd niet met bloemetjes en liefde gestrooid en er zijn wreedheden begaan? Wederom: een aperte schande voor elke indie-Veteraan die er (nog) leeft of ooit heeft geleeft! Toen nederlandse soldaten dei niet eens fatsoenlijke uitrusting vand e Nederlandse regering keer op keer op verschrikkelijke wijze werden vermoord (lees: gemarteld) hebben Nederlandse soldaten terug geslagen, dat is OORLOG en dat is zelfs op een bepaalde manier begrijpelijk. En nu moeten de "schuldigen" publiekelijk nog een keer berecht worden voor de daden van onze regering!

Iedereen die iets wilt weten mbt de WERKELIJKE indie-oorlog zou ik de boeken Ant. P. De Graaff willen aanraden. De sfeer hierin laat de waanzin van indie heel goed zien en verteld ook zonder enige opsmuk het verhaal van de dienstplichtige jongens die die oorlog moesten gaan vechten voor een regering die geen haar beter was dan de nazis die ze vijf jaar eerder nog vaarwel hadden gezegt! Vooral het eerste boek van de Graaff: "de Heren Worden bedankt" laat op zeer indrukwekkende wijze zien hoe verschrikkelijk er is omgegaan met onze Nederlandse soldaten. De regering mag zich schamen en mensen die dit soort dingen willen onderzoeken al helemaal. De Graaff heeft tien boeken geschreven, die geven antwoord op de in het bovenste nieuwsbericht aangehaalde vraagstukken, iets verteld me echter dat deze antwoorden niet in dit onderzoeksrapport terug zullen komen.

Laat iemand in Nederland alsjeblieft eens de mensen die aankomen met dit soort onderzoeken wijzen op historisch perspectief en vooral op historische kennis. In ons hele koloniale verleden zijnde meest gruwelijke verschrikkelijke dingen gebeurt. Nederland is geen haar beter geweest dan de nazis, Stalin, Mao, of welke onderdrukker dan ook. Onze zogenaamde hedendaagse superieure knuffelmoraal toepassen op het verleden is het domste wat je kunt doen en toch gaat men dat hier weer proberen. Man, wat schaam ik me Nederlander te zijn als ik dit lees!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Nieuw onderzoek naar geweld Nederlands-Indië

Bericht door 779 »

Ik ben ook geen fan van linkse politiek, hobbies en regeringen, en ik snap je verdediging rondom de veteranen absoluut, maar je kunt niet verdedigen op de manier waarop die zelfde veteranen indiers neersabelden en neerknalden. Als ze het niet eens waren met dat beleid dan geld er nog de officiers regel dat je een bevel weigert als die in strijd is met wetgeving of geneve gebeuren oid. En dat is niet gebeurt blijkbaar.

En PS: je vergelijking met nazi's en stalin e.d. is absurd.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuw onderzoek naar geweld Nederlands-Indië

Bericht door Jan Klaassen »

Nu deel ik niet je mening op politiek gebied, en ook niet de vergelijking met het genoemde heerschap rond Stalin en Mao en dergelijken, maar voor de rest (het merendeel) ben ik het absoluut met je eens Gaston!

De functionarissen zitten op een stille maandagmiddag eens op 't kantoor en moeten wat verzinnen om de rest van de week mee vol te gooien, om toch aan het werk te blijven. Doe dan maar zo'n onderzoek, da's lekker tijdrovend. Dat het daarbij voorbijgaat aan de meeste relevantie, schijnt niet belangrijk te zijn.

Oorlog is oorlog. In nood, in de jungle, ga je niet eerst kijken of je deze moordlustige persoon tegenover je volgens hare Majesteits wet der Nederlanden wel mag aanvallen. Dat doet hij namelijk niet.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Nieuw onderzoek naar geweld Nederlands-Indië

Bericht door Jabnus »

Hoi Bob,

We komen elkaar nogal eens tegen in discussies. Ik moet je helaas echter toch weer tegenspreken.

Zaken als officiersregels of de Geneefse Conventie klinken in theorie allemaal heel leuk en aardig. Oorlog voeren met nette regeltjes hoe met de vijand om te gaan klinkt heel idealistisch en zou in een perfecte wereld mooi zijn, maar in de praktijk is oorlog helaas niet netjes. De Indie-oorlog was daarbij geen uitzondering en er zijn aan beide kanten dingen gebeurt die absoluut niet door de beugel konden. Soldaten in de hitte van de strijd denken niet na over de Geneefse conventie, evenmin als soldaten dat doen die hun beste vrienden op de meest gruwelijke wijze gemarteld terugvinden. Het is allemaal leuk fijn en aardig dat er mensen vanuit hun luie bureaustoel in het heden een superieure moraal hebben en aan komen zetten met "regeltjes", maar het slaat de plank volledig mis mbt de werkelijkheid van de oorlog. Als je dienstplichtigen zo groen als gras een wapen in de hand stopt en elk dag 1 a 2 jaar lang in de meest gevaarlijke oorlogssituaties terecht laat komen, dan gebeuren er hele andere dingen dan in die "bureaustoelwerkelijkheid". Soldaten vechten om hun leven en denken daarbij niet aan regeltjes, zeker als de vijand dat ook niet doet. Ik ben benieuwd of er ook een hoofstuk kom in dit onderzoek naar de gruwelijke daden van de Indische strijders ten opzichte vand e Nederlanders. Mensen die nu roepen van: "dat moeten we onderzoeken, er zijn dingen gebeurt die niet door de beugel konden", die snappen echt niks van historisch perspectief/standplaatsgebondenheid. Je kunt niet met de moraal van vandaag de gebeurtenissen uit het verleden beoordelen. Dat is onmogelijk.

Aangaande de vergelijkingen met bijv. nazis, Stalin en dergelijke: is er nu werkelijk niemand die zich afvraagt waarom er over ons eigen nationale verleden zo weinig in de geschiedenisboekjes op de scholen staat? Ik mag er dagelijks les over geven en letterlijk meer dan enkele regels zul je niet terugvinden over onze rol bij kolonisaties, moordpartijen of zelfs slavernij. Nederland is helemaal niet altijd dat verheven ontwikkelde land geweest dat we in heden zo erg pretenderen te zijn. Er kleeft aan ons nationaal verleden veel - heel veel! - bloed, maar de wijze waarop dat in de pers bijvoorbeeld, of door middel van dit soort onderzoeken dat men nu wilt uitvoeren, naar voren komt is weer typisch Nederlands: de verkeerde mensen mogen ervoor opdraaien. Natuurlijk zal er in dat onderzoek naar voren komen dat die en die kampong is uitgemoord, dat Indie veteranen evengoed mensen tegen de muur hebben gezet, et cetera. Maar het perspectief waarin dat gebeurde kun je nu al met je klompen aanvoelen, zal er niet goed uitkomen. Voordat iemand het punt maakt: ja ik ben zelf ook maar een normale jongen, die nog geen duizendste procentje heeft meegemaakt van wat de jongens meemaaken die wel in Indie zaten. Ik lees echter wel eens een boek en probeer verder te kijken dan wat de massa word voorgehouden. Er is waarschijnlijk geen enkele Nederlandse groep veteranen die zo hard is uitgekotst als de Indie-veteranen. Zelfs maar de gedachte dat ze juist die groep die nooit ook maar enige vorm van erkenning heeft gekregen voor het werk dat ze verplicht waren als dienstplichtigen te vervullen, nu weer willen onderzoeken en schijnbaar ook de "wreedheden" ervan onder aandacht willen brengen, getuigd van nul-komma-nul respect en historisch inzicht van de betrokken instanties. De ware schuldigen zijn niet de soldaten geweest die dagelijks voor hun leven moesten vechten, maar de regeringen en het koningshuis die de hele Indie-kolonisatie en in dit geval de politionele acties, mogelijk maakten. Zullen we er een wedje (om een symbolische bak koffie?) van maken dat de regering en de linkse partijen die verantwoordelijk zijn voor de hele beluitvorming rondom de politionele acties, buiten schot blijven? De jongens die decennia lang met hun oorlogsverleden hebben geworsteld en waar ALLE na-oorlogse Nederlandse regeringen tot aan de huidige aan toe, geen dubbeltje hebben uitgegeven, verdienen meer respect dan dit. Ik wed dat die fijna draaikonterige PVDA dat fijne Vadertje "Politionele Actie" Drees evengoed tot in de lengte der dagen zal blijven aanhalen als een van de grootste Nederlanders ooit. Raar toch hoe een Hitler of Stalin, in de geschiedenisboekjes als massamoordenaar bekend staat en Drees als vaderlandse held? Historisch perspectief is alles, de overwinnaar maakt de geschiedenis he. Ik kan in ieder geval nog begrijpen dat de Indonesiers iets van een schuldverklaring van Nederland willen, maar de hoofdschuldigen blijven als altijd buiten beeld. Wat is ministeriele verantwoordelijkheid als de de schuld bij Jan Soldaat terecht komt?
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Nieuw onderzoek naar geweld Nederlands-Indië

Bericht door Jabnus »

Jan Klaassen schreef:Nu deel ik niet je mening op politiek gebied, en ook niet de vergelijking met het genoemde heerschap rond Stalin en Mao en dergelijken, maar voor de rest (het merendeel) ben ik het absoluut met je eens Gaston!

De functionarissen zitten op een stille maandagmiddag eens op 't kantoor en moeten wat verzinnen om de rest van de week mee vol te gooien, om toch aan het werk te blijven. Doe dan maar zo'n onderzoek, da's lekker tijdrovend. Dat het daarbij voorbijgaat aan de meeste relevantie, schijnt niet belangrijk te zijn.

Oorlog is oorlog. In nood, in de jungle, ga je niet eerst kijken of je deze moordlustige persoon tegenover je volgens hare Majesteits wet der Nederlanden wel mag aanvallen. Dat doet hij namelijk niet.
Hoi Eric,

Mijn politieke overtuiging zou veel mensen nog verbazen, maar laten we het er maar op houden dat ik niet veel op heb met zowel links als ook rechts! Politiek zou eerlijk moeten zijn en voor iedereen, niet alleen voor een bepaalde flank op links of rechts.

Ik ben ook helemaal voor onderzoek, maar niet als je van te voren al kunt zien dat onderzoek een bepaalde kant uit zal gaan. Het zou een hele goede zaak zijn als ons koloniale verleden (uberhaupt ons hele Nederlandse nationale verleden!), meer in de (school)boeken of door middel van onderzoeken in de belangstelling zou komen te staan. Het verleden moeten we van leren om in de toekomst dezelfde fouten te voorkomen. Je vraagt je toch langzaam steeds meer af hoe men in de toekomst om zal gaan met vetereanen van Nederlandse missies, en/of hoe en wat er over 50 jaar in de boekjes zal staan over Nederlandse participaties in Irak of Afganistan. In een perfecte wereld zou objectiviteit een belangrijk goed moeten wezen...

mvg,
Gaston
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuw onderzoek naar geweld Nederlands-Indië

Bericht door asjemenou »

Naar mijn mening zal zo'n nieuw onderzoek oude wonden weer openrijten. Zoals Jabnus al terecht opmerkt zijn de politionele acties in het toenmalige Nederlands-Indië een zwarte bladzijde in onze vaderlandse geschiedenis.
Nederland was zo kort na de oorlog van mening dat het niet buiten de broodnodige inkomsten (delfstoffen en specerijen ed.) van de toenmalige kolonie kon. Daarom moest Nederlands-Indië tegen elke prijs binnen het Koninkrijk der Nederlanden worden gehouden. Om de orde te herstellen zond onze toenmalige regering het grootste expeditieleger uit de Nederlandse geschiedenis naar Nederlands-Indië. Een militaire onderneming die veel te duur was voor een land dat nog volop in wederopbouw was zo kort na WOII. Dat de orde aldaar door onze militairen niet altijd met zachte hand werd gehandhaafd dat is bekend. De naam Raymond Westerling is hier immers onlosmakelijk mee verbonden, zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Raymond_Westerling .
Onder grote internationale druk en met de dreiging van de Verenigde Staten dat de Marshallhulp aan Nederland zou worden stopgezet moest Nederland haar kolonie tenslotte opgeven.
Het expeditieleger kon weer naar terug naar Nederland. De frustratie onder de militairen was groot. Hun doel om de orde en gezag in Nederlands-Indië te herstellen/handhaven was niet bereikt. Sterker nog, de operatie was voor niets geweest. De kolonie ging alsnog verloren voor het Koninkrijk.
Thuis gekomen werden ze uitgemaakt voor moordenaars. De Nederlandse regering wilde dit hoofdstuk van de geschiedenis van de voormalige kolonie dan ook maar zo snel mogelijk vergeten. Echter zo eenvoudig bleek dit niet te zijn.
Door de onafhankelijkheid van Indonesië waren de burgers met een Europese achtergrond en ex-KNIL militairen hun leven daar niet meer zeker. Zij konden daarom met hun familie naar Nederland komen. Mensen die een bedrijf of andere bezittingen achter moesten laten zouden door de Nederlandse staat worden gecompenseerd. Nederland zou ook via de Verenigde Naties een onafhankelijke Molukken staat bewerkstelligen. Immers vele Molukkers hadden gediend in het KNIL. Van al deze beloften is tot op de dag van vandaag niets terecht gekomen. Slachtoffers, gedupeerden en hun nabestaanden spreken dan ook van ereschulden, zie; http://www.kukb.nl/index.php . Naar mijn mening is er geen Nederlands politicus die aan deze problematiek zijn vingers aan durft te branden. "Wacht lang genoeg tot de generatie slachtoffers is uitgestorven, dan zullen de problemen (lees ereschulden) zich ook vanzelf oplossen". Dit lijkt het motto te zijn van al onze regeringen nadien.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie