Moederkruis website

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Moederkruis website

Bericht door wvd »

Aangezien Gaston een hele mooie uitleg heeft gegeven omtrent deze onderscheiding zal ik maar eens wat promoten. Maar eer die eer toe komt eerst even de uitleg van Gaston
Jabnus schreef:
Als je van onderscheidingen met emaille houdt dan is dit een heel mooie onderscheiding, met vele varianten om te verzamelen. Natuurlijk, iedereen heeft het liefste een vitrine vol met originele Russische St. Anna Orden en Pour Le Merite's op naam van voor 1918, maar aangezien we niet familie van Bill Gates zijn moeten wij normale stervelingen het doen met wat minder. Het Moederkruis is tevens een oer-Teutoonse onderscheiding, gebaseerd op het zelfde ontwerp als bijvoorbeeld het ijzeren kruis. Nu zijn er heel veel mensen ontzettend geil op ijzeren kruizen, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is dan is een ijzeren kruis eigenlijk maar een simpel ding, uitgegeven met de bosjes tegelijk voor daden verricht in de strijd, je zou bijna zeggen een soort domme kracht onderscheiding. Het moederkruis daarentegen is een onderscheiding waarbij je het goede, het veilige, gevoelige en het heilige bijna kunt terugvinden. Het symboliseert de band van de man met zijn moeder, het meest intense dat elke man vanaf zijn geboorte ooit zal kennen in zijn leven. Het idee erachter had daar natuurlijk niks mee van doen (lees: vrouwen betrekken bij de Gleichschaltung en verder zoveel mogelijk kinderen laten krijgen om het Duitse leger te spekken), maar het is van de andere kant zoveel meer. Al het verwerpelijke van de oorlog zit er hier juist niet bij ingesloten, terwijl het toch een über Duitse WOII onderscheiding is. Net als het EK is het een onderscheiding die ontzettend vaak is uitgereikt, maar toch op een dusdanige manier dat je er op bijna natuurlijke wijze respect voor moet hebben. Het is ook een beetje als je oma, een lief oud vrouwtje dat haar hele leven hard heeft gewerkt en liefdevol voor haar kinderen en kleinkinderen heeft gezorgd, veel liever kun je het niet voorstellen, dat is toch iets waar je niet anders dan met respect naar kunt kijken? Iemand die eigenlijk veel meer dan wie dan ook een onderscheiding verdient? Juist die erkenning, zeker ook in een tijd voor 1945 waarin vrouwen nog steeds werden gezien als niet gelijk aan de man, was een grote stap voorwaarts. Ineens waren vrouwen ook van belang en konden ook met gepastte trots een onderscheiding dragen. Ze telden in EEN klap mee! Niet voor niets waren miljoenen vrouwen zo trots op hun kruis. Er zijn waarschijnlijk ook maar weinig duitse onderscheidingen geweest waarbij op zulke grote schaal aandacht werd geschonken aan - en respect werd betoond aan - vrouwen die een heel leven geploeterd hadden. Onder verzamelaars is er verder altijd een beetje een tweedeling tussen politiek/civiele en militaire onderscheidingenverzamelaars geweest. Persoonlijk vind ik de politieke onderscheidingen veel interessanter, en bij al die onderscheidingen neemt het moederkruis nog eens een hele aparte plaats in. Verdiep je er eens in, de geschiedenis en symboliek erachter is overweldigend en heel interessant!

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de geniale combinatie van ontwerp, kleurencombinaties van goud en/of zilver met blauw doorzichtig glas emaille, de vele variaties, het papierwerk, de doosjes, de mini's, et cetera...


mvg,
Gaston

Laatst gewijzigd door wvd op 24 jun 2012, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Moederkuis website

Bericht door wvd »

En dan nu de link naar de MOEDERKRUIS website.

http://dasmutterkreuz.com/index.php
dmkwb.jpg
Voor iedereen die moederkruizen interresant vinden :wink: . De site heb ik samen met een vriend opgezet die ook jaja moederkruizen verzameld.
Op de site staan spullen van mijn collectie en die van een verzamelvriend de site is natuurlijk nog lang niet klaar er komen steeds update's (als we iets hebben toegevoegd aan onze collectie).
Laatst gewijzigd door wvd op 24 jun 2012, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Moederkuis website

Bericht door Jabnus »

hahaha, man ik zit hier met het nodige achter de kiezen maar wat te typen :lol:


ps: jij hebt de moedertjes wel HEEL hoog in het vaandel he? (het is niet KUIS maar KRUIS! :bonk: )

pps: gooi dit topic aub naar een andere sectie als de babbelbox of teksten en publicaties?
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Moederkruis website

Bericht door wvd »

Ja wist niet welke sectie het beste zou passen. Dus moderator graag verplaatsen aub

Ps: Ben ik niet als enige met wat achter de kiezen aan het typen :bonk: (lees jägermeister)
Hans Bakker
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2011, 13:39

Re: Moederkruis website

Bericht door Hans Bakker »

Leuk zeg!

Ikzelf ben ook wel een beetje fan van deze medailles, was eigenlijk ook de allereerst medaille in mijn collectie.
Plaats reactie